Gå til innhold

Gravid og student siste år av bachelor?


renatis

Anbefalte innlegg

Jeg holder på med mitt siste år på barnehagelærerutdanningen. Jeg har termin i august og har ikke noe fast jobb i tillegg til studiene, bare noen få vakter som vikar i en barehage.

Hvordan blir dette med pengestøtte fra nav? Vet jeg kan søke om engansstødnad på ca. 40.000 i nav men det er veldig lite på ett år... Kan jeg for eksempel melde meg opp til et årsstudium å få penger fra lånekassen? eller bør jeg få sykemelding fra nåværende studier og få sykepenger fra lånekassen? Isåfall gjelder det bare i 4månder?!

Kjenner jeg blir bekymret og stresset for hvordan dette blir...

 

Er det noen som har erfaringer eller tips og råd som dere vil meddele? :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde søkt årstudium til høsten. I tillegg hadde jeg kanskje begynt å jobbe ekstravakter på et sted hvor du kan jobbe kvelder og helger? Du har da mulighet til å jobbe deg opp foreldrepenger hos nav.

 

Anonymous poster hash: 781a7...f0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er student nå med en på 5 mnd, måtte sykmelde meg i hele fjor da var uheldig med mye sykdom i svangerskapet. Men nå er vi en ute i jobb, mens jeg studerer via nett mens jeg gjør hjemme, barnehage til høsten og fortsetter studiene da. Det fungerer for oss, vi fikk også bare engangsstønaden men det holdt i massevis, de krever jo ikke så veldig mye du må bruke penger på de første 3 mnd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har samme dilemma som deg, er ikke gravid men er i gang med prøving. Jeg har 30% fast arbeid i butikk, og lurer på om det vil lønne seg å begynne på et nytt semester-videreutdanning (skal ta det uansett, men hadde tenkt å vente) eller om det vil lønne seg å gå ut å jobbe som vikar i tillegg til de faste timene jeg har i butikken. Får jeg stipend i permisjon selv om jeg har jobb? de eventuellt foreldrepengene fra 30% vil ikke holde til å betale hus, bil og hund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde søkt årstudium til høsten. I tillegg hadde jeg kanskje begynt å jobbe ekstravakter på et sted hvor du kan jobbe kvelder og helger? Du har da mulighet til å jobbe deg opp foreldrepenger hos nav.

 

Anonymous poster hash: 781a7...f0d

Hvis jeg søker årsstudium må jeg ta eksamen i det da? Er så utrolig mye å sette seg inn i..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er student nå med en på 5 mnd, måtte sykmelde meg i hele fjor da var uheldig med mye sykdom i svangerskapet. Men nå er vi en ute i jobb, mens jeg studerer via nett mens jeg gjør hjemme, barnehage til høsten og fortsetter studiene da. Det fungerer for oss, vi fikk også bare engangsstønaden men det holdt i massevis, de krever jo ikke så veldig mye du må bruke penger på de første 3 mnd :)

aha, ja det er mulig det går sånn akkurat, isåfall får jeg ta permisjon etter 6månder og resten pappapermisjon. Skjønner bare ikke hvordan 40.000 skal rekke til husleie og andre faste utgifter pr. måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har samme dilemma som deg, er ikke gravid men er i gang med prøving. Jeg har 30% fast arbeid i butikk, og lurer på om det vil lønne seg å begynne på et nytt semester-videreutdanning (skal ta det uansett, men hadde tenkt å vente) eller om det vil lønne seg å gå ut å jobbe som vikar i tillegg til de faste timene jeg har i butikken. Får jeg stipend i permisjon selv om jeg har jobb? de eventuellt foreldrepengene fra 30% vil ikke holde til å betale hus, bil og hund..

nei det er ikke lett for oss som ikke har 100% fast jobb. Tror kanskje det lønner seg for deg å søke videreutdanning, da får du ivertfall permisjon fra skolen og lånet fra laånekassen blir gjordt om til stipend om jeg ikke tar helt feil. 

Usikker det med stipend i permisjon selv om du har jobb, men det tror jeg nok du har rett til. Hvis du bestemmer deg for å jobbe så får du foreldrepenger av det du har jobbet og eventuelt engangsstødnad hvis du søker på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

aha, ja det er mulig det går sånn akkurat, isåfall får jeg ta permisjon etter 6månder og resten pappapermisjon. Skjønner bare ikke hvordan 40.000 skal rekke til husleie og andre faste utgifter pr. måned.

 

Hvis du tar engangsttønad har ikke pappaen krav på permisjon heller...

 

 

Anonymous poster hash: b3527...5c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aha, ja det er mulig det går sånn akkurat, isåfall får jeg ta permisjon etter 6månder og resten pappapermisjon. Skjønner bare ikke hvordan 40.000 skal rekke til husleie og andre faste utgifter pr. måned.

 

Hvis du tar engangsttønad har ikke pappaen krav på permisjon heller...

 

 

Anonymous poster hash: b3527...5c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Jeg har nettopp snakket med NAV og fått bekreftet at mor kan få engangsstønad selv om faren tar permisjon.

Om faren skal ta ut fellesdelen må mor jobbe minst 75% eller studere 100% mens far tar permisjon.

 

Anonymous poster hash: 0f2b6...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Sånn vi løser det:

 

Jeg mangler 2 fag for å fullføre bachelor, men det blir det samme for deg om du melder deg opp i et årsstudium:

Jeg melder meg til lånekassen som student, med de 3 ukene man kan ta permisjon før termin så starter min permisjon omtrent samtidig som høstsemeteret. Jeg får da studiepermisjon fra lånekassen i opptil 44 uker om jeg vil. Får også engangsstønad fra nav. Jeg må være meldt opp som student det semesteret jeg skal ha permisjon, men trenger ikke stå noen fag. 

Om far vil ha sine fulle 40/50 uker permisjon betalt av nav så må han starte permisjonen 7 uker etter fødsel. Detter er uaktuelt for oss begge. MEN! og det er dette som er så utydelig i regelverket: Han kan vente med å ta sin permisjon, men hver uke han ikke tar blir trukket fra den totale permisjonen han kan ta. 

Dvs. at dersom han ikke starter sin permisjon før 20 uker etter fødsel, altså 13 uker etter han 'skulle ha' startet så kan han da ta 40-13= 27 uker permisjon med 100% lønn. 

 

Jeg tar permisjon med hjelp av lånekassen fram til jul, og han tar permisjon via Nav fram til sommeren, mens jeg da går tilbake som fulltidsstudent; jobber hjemmefra og kan fortsette med amming og vi mye tid sammen og så får jeg heller være mer på skolen når det nærmer seg eksamen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...