Gå til innhold

Vondt på oversiden av kneet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt det tidligere når jeg går i fjellet. Spesielt når jeg belaster kneet i nedoverbakker over tid. Nå har jeg hatt rolige dager hjemme, men smerten er som et bånd på oversiden av kneet. Hva skyldes dette? Har ikke belastet kneet i det siste.

Anonymous poster hash: dc952...5a9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mest trolig spenninger i muskulaturen på fremsiden av låret.

Kneskjellet ligger i senen til quadriceps femoris, lårmuskelen, og når spenningen i den blir for stor så vil kneskjellet få økt press inn mot kneet. Noen får da smerter under kneskjellet, andre kan få det der du får det.

Da er det tøyninger, tøyninger og tøyninger som gjelder!

Når du går nedoverbakke blir det eksentrisk belastning på lårmuskelen, og det er tøffere enn å gå oppover, da øker også spenningen mye. Når du går nedover så er det lurt å ha fokus på magemusklene, for stabiliserer du godt i magen og tar kortere skritt nedover så blir belastningen noe mindre på knærne/fremside lår.

Når man først har fått mye spenning i muskelen så kan man også oppleve at den stivner mer når man har vært i ro noen dager, fordi det blir mindre sirkulasjon, da hender det at man får smerter når man føler man ikke har gjort noe i det siste.

Så tøy, tøy og tøy fremside lår! Husk å trene stabilitet mage/rygg og ben også, og når du tøyer, ta gjerne med andre muskler i lyske, sete, bakside/innside lår og legger også i tillegg til at du tøyer fremside av lårene.

Anonymous poster hash: 9f285...0ad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...