Gå til innhold

Låne ut et rom

Anbefalte innlegg

Skrevet

En mann fra et annet land har spurt meg om hjelp til å finne et sted å bo fra 1.april og ut august. Jeg har sagt at jeg skal se hva jeg får til. Det han egentlig skulle bo kunne han av visse grunner ikke bo likevel. Jeg vet grunnen.

Jeg har et ekstra soverom, type lite, men er usikker på om jeg skal låne det ut til han. Jeg har møtt han flere ganger om sommeren de siste 3 årene. Veldig hyggelig ung mann. Bare venner.

Saken et at jeg er alene med et barn på 11 år som bor hos meg annen hver uke og er usikker på hvordan dette vil påvirke han. De vil i grunnen møtes minimalt da denne mannen er tatovør og sover når barnet mitt går på skolen og barnet sover når mannen kommer hjem igjen på kvelden/natta.

Om jeg velger å låne ut dette soverommet til han, er da disse husreglene ok å sette?:

- ingen røyking inne i leiligheten. Må ut på verandaen å lukke døren.

- ingen alkohol når barnet mitt er hos meg.

Er det noen flere regler jeg bør ha?

Mannen er selv småbarnspappa så ikke helt uerfaren med barn. Snakket godt engelsk og det forstår barnet mitt bra.

Vi har litt kontakt ellers i året også og jeg synes han virker som en hyggelig kar. Vi snakker om det meste og kommuniserer godt. Ingen som helst andre følelser enn vennskap mellom oss.

Han vet ikke at jeg har dette ekstra soverommet. Han vet heller ikke at jeg har flyttet fra faren til barnet mitt, som han også har møtt et par ganger. Det er en stund siden vi har snakket sammen.

Ville dere lånt ut det ekstra soverommet deres om dere var meg?

Anonymous poster hash: 046bf...ecd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke hva jeg ville gjort. Skal han bo der gratis eller betale leie? Reglene dine er selvsagt helt ok! Det skulle bare mangle. Det er ikke noe i veien for å ha enda flere regler, spesielt om han bor der gratis.

Anonymous poster hash: 5775b...8b6

Skrevet

Jeg får meg ikke til å ta betalt av han. Han er jo en venn. Ble lovet en ny tatovering om jeg hjalp han med å finne et sted å bo. Ikke noen dårlig betaling det da for han er veldig flink.

Skrevet

Med barn i huset ville jeg ikke ha leid ut rom til noen jeg ikke kjente bedre.

Og husreglene dine er aaaaaltfor mangelfulle.

Hva med leien?

Hva inkluderer leien?

Hva skal han bidra med av husarbeid, vask, vask av egne klær osv.? Hva med håndklær og sengetøy?

Hvordan gjør dere det med mat? Lage sammen, helt separat? Hva med oppvask? Skal han ha egne hyller i kjøleskap/fryser?

Du bør inkludere ingen narkotiske stoffer i huset ditt.

Hva om han ønsker å ta med kompiser eller damer hjem?

Hva skjer om det ikke fungerer, vil du da ha en kontrakt som du kan komme deg ut av asap, eller er du og barnet ditt da stuck med ham hele leieperioden?

Hva om han skader noe eller ødelegger noe? Vil han eller kan han dekke kostnadene for å reparere? Hva om han er skyld i f.eks. vannskade eller brann, vil forsikringen din dekke det når du har leietaker? Hva med ev. egenandel?

Sikkert mer du også må tenke på for å være sikker.

Og hva sier 11-åringen til å ha en fremmed mann i huset disse månedene?

Jeg hadde ikke villet leid bort rommet til en du kjenner så lite. Og det at røyk og alkohol er det eneste du tenkte på av regler sier meg at du kanskje tenker litt for godt om alle og tror at det vil gå bra og derfor ikke sikrer deg godt nok.

Om du likevel gjør det - pass på at du får satt opp en kontrakt som sikrer deg og som også er gyldig mtp. norsk lov!

Anonymous poster hash: c453a...be5
Skrevet

Skal ta en prat med ungene i morgen. Yngste bor her mens eldste som er i 20 årene bor for seg selv. Eldste kjenner også denne mannen.m

Har sendt litt meldinger med denne mannen nå i kveld. Han trenger egentlig bare et sted å sove og slappe av på. Er her for å jobbe og jobber da ofte til langt på natt. Venner treffer han vist i byn eller andre steder.

Fra før av vet jeg, ut fra hva han har fortalt, at han knapt rører alkohol. Storebroren døde etter en overdose så han rører ikke narkotika heller. Kom frem en gang vi diskuterte narkotikabruken blandt folk.

Skrevet

5 mnd? Litt for lenge synes jeg.. en måned eller to hadde gått an.

Anonymous poster hash: 01228...961

Skrevet

Skal ta en prat med ungene i morgen. Yngste bor her mens eldste som er i 20 årene bor for seg selv. Eldste kjenner også denne mannen.m

Har sendt litt meldinger med denne mannen nå i kveld. Han trenger egentlig bare et sted å sove og slappe av på. Er her for å jobbe og jobber da ofte til langt på natt. Venner treffer han vist i byn eller andre steder.

Fra før av vet jeg, ut fra hva han har fortalt, at han knapt rører alkohol. Storebroren døde etter en overdose så han rører ikke narkotika heller. Kom frem en gang vi diskuterte narkotikabruken blandt folk.

Han må jo både spise, bruke badet og vaske klær, så om du tror han kun kommer til å bruke rommet sitt har du nok ikke tenkt nok gjennom dette.

Du bør ha flere regler enn de to som er ganske selvfølgelige.

Anonymous poster hash: 32a71...574

Skrevet

En ting at du ikke vil ha leie av han, men du får jo faktisk høyere utgifter pga han. Det er jo bare rimelig at han er med å betale vann-, strømregning osv. Han skal jobbe så han har jo penger. Han kan ikke forvente å bo helt gratis i 5 mnd!

Anonymous poster hash: 5775b...8b6

Skrevet

Mat må han jo ordne selv. Men som jeg kjenner han så spiser han på jobb. Jobber fra ca kl 11- til langt på kveld. Spiser mellom kundene. Så mye mer strøm går det ikke på å huse han. Har varmtvann og fyring i fellesutgiftene. Vi blir nok enige om den biten der. Er jo ikke sikkert han ønsker å bo hjemme hos meg heller. Snakker med barna før jeg snakker med han om det. Som sagt, eldste barnet mitt kjenner han også.

Ikke sikkert han blir boende fast i 5 mnd. heller. Om han gjør som han har gjort de andre gangene han har vært her, så er han litt i nabolandene våre også og en uke eller to andre steder i landet også. Regner med han synes det er greit med en fast "base".

Han forventer nok ikke å bo gratis. Ba egentlig bare om hjelp til å finne et sted og bo. Regner med han ikke regnet med at det var gratis. Får ta den biten når det kommer. Jeg forventer ikke akkurat å tjene meg rik på det. Er jo en bekjent som jeg ser på som en venn egentlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...