Gå til innhold

Hadde dere hoppet i det og flyttet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor utenfor en mellomstor by, i byen har samboeren min hele sin familie. Svigers stepper gjerne inn en del for å avlaste oss hvis vi trenger det, mens resten av familien tilbyr seg aldri å være barnevakt, tar aldri initiativ for å møtes, sier aldri at det passer hvis vi inviterer på noe eller tar kontakt ellers. Jeg har ingen familie i denne byen. Nå har det seg slik at mannen har mistet førerkortet etter epilepsilignende anfall, og det er usikkert når (og om) han får førerkortet tilbake. Uten førerkort er det klin umulig å få seg jobb her siden kollektivtransport ikke er eksisterende, og all handling, kjøring til aktiviteter, kamper, foreldremøter, samt levering av de to minste i barnehagen, faller på meg, i tillegg til 120 % stilling (hjemmejobbing på kveldene i tillegg til vanlig arbeidstid). Økonomisk er det litt tungt da det er høye kommunale avgifter, vi har huslån og må kjøre mye overalt. Siden mannen ikke får seg jobb har vi bare en inntekt. Hadde dere søkt jobb og flyttet til en storby med godt utbygget offentlig transport, bedre skoler (har et skolelys som holder på med krevende aktivitet som ikke er så utviklet i den byen vi bor i), bedre mulighet for samboer for å få seg jobb slik at vi har to inntekter? Jeg har verken venner eller familie her vi bor, mens mannen omgås mest svigers og en kompis. Hva hadde dere gjort?

Anonymous poster hash: 0a12e...662
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det hadde jeg :)

Anonymous poster hash: 1b1cc...763
Skrevet

Flyttet til byen!!

Anonymous poster hash: 2315b...79f

Skrevet

Hvor stor vekt hadde dere lagt på at samboeren ville bo i nærheten av sin familie?

Skrevet

Hvor langt unna er det da? Jeg skjønner jo at han kanskje ikke vil flytte så langt hvis han ikke har jobb, lite nettverk og "alle han kjenner" bor der dere bor nå. Men det høres jo ut som dere bare må, du ka jo ikke ha det sånn som du har det nå! Men er det virkelig billigere å bo i en storby enn utenfor en mindre by?

Anonymous poster hash: 02f6f...502

Skrevet

Ja!

Anonymous poster hash: b9cd7...62f

Skrevet

Hvor langt unna er det da? Jeg skjønner jo at han kanskje ikke vil flytte så langt hvis han ikke har jobb, lite nettverk og "alle han kjenner" bor der dere bor nå. Men det høres jo ut som dere bare må, du ka jo ikke ha det sånn som du har det nå! Men er det virkelig billigere å bo i en storby enn utenfor en mindre by?

Altså, i en storby vil vi ha to inntekter og slippe å bruke så mye bil. Jeg vil få avlastning av ham siden han da skal kunne handle og levere barna. Han har prøvd å få jobb i over 1 år uten å lykkes, arbeidsledighetstrygda hans har tatt slutt slik at det ikke er mer penger å hente. Alle arbeidsgivere krever at han har førerkort (arbeidstider sammenfaller ikke med mine, og jeg har ikke mulighet til å kjøre og hente ham). Her i byen er det svindyre hus og dyr parkering absolutt overalt. For å kunne parkere noen lunde nært jobben må jeg ut med 15 000 i året.

Skrevet

Hvis vi flytter blir det forresten rundt 1200 km fra der vi bor nå.

Skrevet

Personlig hadde jeg flyttet, ikke til en storby, men til et sted der begge kunne få jobb og der det var greit med offentlig kommunikasjon. Jeg ville ikke flyttet vekk fra familie og venner hvis jeg på noen måte kunne unngå det. Å skaffe seg nye venner og nytt nettverk er ikke enkelt i voksen alder.

Har dere tenkt på å flytte bare til et sted i gangavstand til buss eller tog?

Anonymous poster hash: c32f1...f72
Skrevet

Jeg hadde flyttet på flekken! Det er jo så mye gøyere og bedre å bo i en by fremfor kjeeeeeedelig landet.

Anonymous poster hash: 41c1a...e22

Skrevet

Personlig hadde jeg flyttet, ikke til en storby, men til et sted der begge kunne få jobb og der det var greit med offentlig kommunikasjon. Jeg ville ikke flyttet vekk fra familie og venner hvis jeg på noen måte kunne unngå det. Å skaffe seg nye venner og nytt nettverk er ikke enkelt i voksen alder.

Da må vi fortsatt flytte ganske langt, rundt 400-500 km fra der vi bor nå.

Skrevet

Må dere flytte 40-50 mil for å bli boende nær buss eller tog? Til og med i Finnmark går det jo busser på kryss og tvers.

Skrevet

Altså, i en storby vil vi ha to inntekter og slippe å bruke så mye bil. Jeg vil få avlastning av ham siden han da skal kunne handle og levere barna. Han har prøvd å få jobb i over 1 år uten å lykkes, arbeidsledighetstrygda hans har tatt slutt slik at det ikke er mer penger å hente. Alle arbeidsgivere krever at han har førerkort (arbeidstider sammenfaller ikke med mine, og jeg har ikke mulighet til å kjøre og hente ham). Her i byen er det svindyre hus og dyr parkering absolutt overalt. For å kunne parkere noen lunde nært jobben må jeg ut med 15 000 i året.

Hvor er dette, da? Pleier ikke å være så dyrt på små steder.

Anonymous poster hash: 9dd9a...537

Skrevet

Alternativt kan han prøve å starte opp et firma med base hjemme.

Nettbutikk, journalist som skriver frilans, forfatter etc. Prøv å finne ut hva han passer til, som kan gjøres hjemme.

Anonymous poster hash: 7961f...6b4

Skrevet

Må dere flytte 40-50 mil for å bli boende nær buss eller tog? Til og med i Finnmark går det jo busser på kryss og tvers.

Nei, det er ikke alle plasser det er utbygd offentlig transport. Det hjelper ikke at det går busser på kryss og tvers hvis bussene går bare over en kort strekning før man må bytte og gjerne vente en stund på neste buss. Man kan liksom ikke bruke 2-3 timer en veg på levering og henting i barnehage.

Skrevet

Nei, det er ikke alle plasser det er utbygd offentlig transport. Det hjelper ikke at det går busser på kryss og tvers hvis bussene går bare over en kort strekning før man må bytte og gjerne vente en stund på neste buss. Man kan liksom ikke bruke 2-3 timer en veg på levering og henting i barnehage.

Det er jeg enig i, men ofte finnes det alternativer som betyr at det ikke er nødvendig å flytte så langt.

Skrevet

Absolutt flyttet. Han kan ikke forvente at du skal ta hele den økonomiske belastningen for at dere skal bo et sted hvor han har nettverk, du har "ingenting" og barna ikke har er skikkelig tilbud.

Anonymous poster hash: 3bf67...696

Skrevet

Det var jo veldig langt å flytte da, og til et sted helt uten nettverk?

Vi bor i en mindre by, ca 40.000 innbyggere i storkommunen og vi bor 2,5 km fra sentrum. Her er det gangavstand til skole og butikk, busser går i alle retninger minst hver halvtime, barna kan sykle til fotballtrening o.l.

Har bodd i Oslo tidligere og kunne ikke tenke meg storby igjen, men med barn og familie er det supert å bo i en mindre by. Her er alt fra teater til kino, restauranter og bowling, godt og variert tilbud med fritidsaktiviteter til ungene osv. Man må ikke flytte til en av landets største byer for å finne det....

Anonymous poster hash: d9cba...125

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...