Anonym bruker Skrevet 1. mars 2016 #1 Skrevet 1. mars 2016 En ansatt har bedt om ferie uka etter påske. Hun har allerede tatt ut drøyt 4 uker ferie i år og må derfor ta noen dager ulønnet permisjon også. Vi er bare 3 personer på jobb i utgangspunktet. Normalt sett jobber jeg alle helligdager. (En må bestandig være på vakt) Nå vurderer jeg å si ja mot hun jobber helligdagene, uten tillegg. Da får hun mulighet til å jobbe inn de dagene hun ellers måtte tatt ulønnet permisjon og jeg kan få noen fridager i påsken. Sannsynligheten for at hun blir sur, fordi hun heller vil være med familien sin på helligdagene også, er stor. Hva ville dere gjort? Er det galt å sette et slikt krav? Alternativet er å si nei til ferien hennes (som jeg mistenker allerede er bestilt) Anonymous poster hash: ed4bd...501
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2016 #2 Skrevet 1. mars 2016 Det er jo vanlig å rullere på helligdagene, men om det alltid har vært sånn at du jobber helligdagene selv og gir de ansatte fri er det ikke helt greit å komme 3 uker før påske og si de må jobbe dem. Dine ansatte forventer jo fri i påsken og har sikkert lagt planer.... Når det kommer til ferie kan du fint si nei om det ikke passer at hun tar ferie akkurat da. Om hun allerede har hatt 4 uker ferie i år (vi er bare kommet til 1.mars!) og hun igjen vil ha en uke ferie kan du si nei. Skal hun ikke ha noe mer ferie i år hun, ikke noe fri i hele sommer, ikke høstferie, ikke juleferie? Anonymous poster hash: c197e...a76
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2016 #3 Skrevet 1. mars 2016 Det er jo vanlig å rullere på helligdagene, men om det alltid har vært sånn at du jobber helligdagene selv og gir de ansatte fri er det ikke helt greit å komme 3 uker før påske og si de må jobbe dem. Dine ansatte forventer jo fri i påsken og har sikkert lagt planer.... Når det kommer til ferie kan du fint si nei om det ikke passer at hun tar ferie akkurat da. Om hun allerede har hatt 4 uker ferie i år (vi er bare kommet til 1.mars!) og hun igjen vil ha en uke ferie kan du si nei. Skal hun ikke ha noe mer ferie i år hun, ikke noe fri i hele sommer, ikke høstferie, ikke juleferie? Anonymous poster hash: c197e...a76 Jeg heller jo mot å si nei. Da kan jeg ta fri etter påske når hun må jobbe, men på en måte er det jo litt dumt å ikke gi henne valget når det er et ok alternativ for meg. Anonymous poster hash: ed4bd...501
Katta82 Skrevet 1. mars 2016 #4 Skrevet 1. mars 2016 Det er mange ting å ta hensyn til her. Om du er arbeidsgivar kan du ikkje gjere dette. Er du ikkje arbeidsgivaren henas er det ikkje du som står ansvarlig for å "si nei til ferien hennes". Sjøl om eg kan forstå kva du tenker på ein liten arbeidsplass. Er dåke kolleger kan du prøve å gjere ein slik avtale, men arbeidsgiver må godkjenne det. Det kan bli problematisk om du er registrert på jobb, og det skjer noko med kollegaen din. (I forhold til forsikringar) Eg syns ikkje du stille noko urimelig krav. Ho treng fri, og du gir ho et tilbud. Ho bestemmer sjøl om ho vil ta i mot. Ho kan evt søke om å få bruke av neste års ferie.
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2016 #5 Skrevet 1. mars 2016 Det er jo vanlig å rullere på helligdagene, men om det alltid har vært sånn at du jobber helligdagene selv og gir de ansatte fri er det ikke helt greit å komme 3 uker før påske og si de må jobbe dem. Dine ansatte forventer jo fri i påsken og har sikkert lagt planer.... Når det kommer til ferie kan du fint si nei om det ikke passer at hun tar ferie akkurat da. Om hun allerede har hatt 4 uker ferie i år (vi er bare kommet til 1.mars!) og hun igjen vil ha en uke ferie kan du si nei. Skal hun ikke ha noe mer ferie i år hun, ikke noe fri i hele sommer, ikke høstferie, ikke juleferie? Anonymous poster hash: c197e...a76 Jeg heller jo mot å si nei. Da kan jeg ta fri etter påske når hun må jobbe, men på en måte er det jo litt dumt å ikke gi henne valget når det er et ok alternativ for meg. Anonymous poster hash: ed4bd...501 Hun vil nok helt sikkert be om mer ferie. I fjor hadde hun nesten 12 uker fri totalt, så hun er vant til å ha mye fri. Det er ofte greit nok, men det er ikke en selvfølge at jeg sier ja til alt. Anonymous poster hash: ed4bd...501
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2016 #6 Skrevet 1. mars 2016 Det er mange ting å ta hensyn til her. Om du er arbeidsgivar kan du ikkje gjere dette. Er du ikkje arbeidsgivaren henas er det ikkje du som står ansvarlig for å "si nei til ferien hennes". Sjøl om eg kan forstå kva du tenker på ein liten arbeidsplass. Er dåke kolleger kan du prøve å gjere ein slik avtale, men arbeidsgiver må godkjenne det. Det kan bli problematisk om du er registrert på jobb, og det skjer noko med kollegaen din. (I forhold til forsikringar) Eg syns ikkje du stille noko urimelig krav. Ho treng fri, og du gir ho et tilbud. Ho bestemmer sjøl om ho vil ta i mot. Ho kan evt søke om å få bruke av neste års ferie. Jeg er arbeidsgiver og jeg vet at det ikke er helt etter reglene, men vurderte likevel å gi tilbudet. Anonymous poster hash: ed4bd...501
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2016 #7 Skrevet 1. mars 2016 Hun ender vel opp sykemeldt hvis du sier nei til ferien. Anonymous poster hash: 9a684...ed1
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2016 #8 Skrevet 1. mars 2016 Anonym bruker, on 01 Mar 2016 - 09:16, said: Anonym bruker, on 01 Mar 2016 - 09:13, said: Anonym bruker, on 01 Mar 2016 - 09:09, said: Det er jo vanlig å rullere på helligdagene, men om det alltid har vært sånn at du jobber helligdagene selv og gir de ansatte fri er det ikke helt greit å komme 3 uker før påske og si de må jobbe dem. Dine ansatte forventer jo fri i påsken og har sikkert lagt planer.... Når det kommer til ferie kan du fint si nei om det ikke passer at hun tar ferie akkurat da. Om hun allerede har hatt 4 uker ferie i år (vi er bare kommet til 1.mars!) og hun igjen vil ha en uke ferie kan du si nei. Skal hun ikke ha noe mer ferie i år hun, ikke noe fri i hele sommer, ikke høstferie, ikke juleferie? Anonymous poster hash: c197e...a76 Jeg heller jo mot å si nei. Da kan jeg ta fri etter påske når hun må jobbe, men på en måte er det jo litt dumt å ikke gi henne valget når det er et ok alternativ for meg. Anonymous poster hash: ed4bd...501 Hun vil nok helt sikkert be om mer ferie. I fjor hadde hun nesten 12 uker fri totalt, så hun er vant til å ha mye fri. Det er ofte greit nok, men det er ikke en selvfølge at jeg sier ja til alt. Anonymous poster hash: ed4bd...501 Mulig jeg er dust nå, men 12 uker fri/ferie? Hvordan får hun det til? Er det uten lønn da, eller har hun jobbet det inn på forhånd? 12 uker er jo mye :-O Anonymous poster hash: eeed8...ea1
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2016 #9 Skrevet 1. mars 2016 Arbeidsgiver har styringsrett på ferie. Hvis det ikke passer at hun tar ferie, sier du nei. Hvis hun fint kan ta ferie og avspassering ser jeg ikke hva du tjener på å si nei. Å jobbe helligdager for så å ta ut fridager som kompensasjon er helt vanlig. Husk at hun da skal ha betalt timelønn for det hun jobber, i tillegg til fridager. Slik gjørs det i alle fall ofte i helsevesenet. Du kan jo tilby henne denne løsningen. Ellers vil jeg anbefale deg som arbeidsgiver å snakke med henne om hvordan dere skal gjøre det ang avvikling av hennes fri. Vil tro hun jobber utrolig mye i perioder hvis hun greier å opparbeide seg muligheten til å ta ut så mye som 7 uker avspassering (i tillegg til 5 uker ferie). Anonymous poster hash: f5317...3ed
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2016 #10 Skrevet 1. mars 2016 Arbeidsgiver har styringsrett på ferie. Hvis det ikke passer at hun tar ferie, sier du nei. Hvis hun fint kan ta ferie og avspassering ser jeg ikke hva du tjener på å si nei. Å jobbe helligdager for så å ta ut fridager som kompensasjon er helt vanlig. Husk at hun da skal ha betalt timelønn for det hun jobber, i tillegg til fridager. Slik gjørs det i alle fall ofte i helsevesenet. Du kan jo tilby henne denne løsningen. Ellers vil jeg anbefale deg som arbeidsgiver å snakke med henne om hvordan dere skal gjøre det ang avvikling av hennes fri. Vil tro hun jobber utrolig mye i perioder hvis hun greier å opparbeide seg muligheten til å ta ut så mye som 7 uker avspassering (i tillegg til 5 uker ferie). Anonymous poster hash: f5317...3ed Jeg formulerte meg ikke så tydelig ser jeg. Hun jobber normalt bare vanlig arbeidsuke og får permisjon uten lønn slik at hun i fjor endte på ca 12 uker ferie og permisjon uten lønn til sammen. Hun pleier sjelden å jobbe noe ekstra. I perioder er dette helt greit, spesielt når hun ber seg fri i god tid. Jeg er ikke villig til å betale henne "dobbelt" for å flytte fridagene. Da jobber jeg heller de dagene selv. Hun ville jo få dobbelt betalt hvis hun jobbet på helligdagene (ettersom det er betalte fridager), men jeg vil ikke gi henne helligdagstillegget oppå der igjen. Anonymous poster hash: ed4bd...501
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå