Gå til innhold

Hva ville dere ha gjort med 1.4 mill?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 1.4 mill til disposisjon. Har hus med 1.2 mill i lån, nyere bil uten lån og en grei slant i banken. Er alene med ett barn.

Hva ville dere ha gjort?

Fond? Aksjer? Kjøpt bolig for utleie? Spart? Sløst?

Anonymous poster hash: 00891...6d8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sløst litt, f.eks en ekstra fin ferie. Satt av litt til en "sløsekonto" med penger jeg kunne bruke uten dårlig samvittighet.

Resten ville jeg satt i fond.

Anonymous poster hash: 0993b...0a5

Skrevet

Jeg personlig ville betalt ned på gjeld for vi skylder banken 3 mill.

Men om jeg var deg ville jeg reist på en luksusferie med barna og spart resten.

Anonymous poster hash: 998d4...79e

Skrevet

Jeg ville betalt ned huslånet, dratt på ferie med barna og satt inn penger på sparekonto

Anonymous poster hash: 44198...5a0

Skrevet

Jeg ville selvfølgelig betalt ned gjelden.

Anonymous poster hash: 0e0b6...d59
Skrevet

Betalt ned lånet. 

Skrevet

Betalt ned lånet. Du betaler jo en del i renter, så det vil jo alltid lønne seg å betale ned lån.

Anonymous poster hash: 7ad06...22d

Skrevet

Betalt litt på boliglånet, og kjøpt en el-sykkel.

Anonymous poster hash: 7cdec...48f

Skrevet

Jeg hadde betalt ned lånet og vurdert om jeg var fornøyd med å bo der jeg bor, større, mer sentralt, nærmere skole el. Så hadde jeg reist på en ferie uten å tenke veldig mye på pris (ingen rimelige grenser)og så hadde jeg spart resten, antagelig i fond.

Anonymous poster hash: 26501...783

Skrevet

Dersom du vil ha aksjer bør du ha litt peiling. Fond er et greit alternativ.

Med det du sier så ville jeg betalt litt av lånet, tatt en fin ferie, satt noe på en "sløsekonto" og spart resten i fond.

I min situasjon ville jeg brukt mest på å betale ned lån (har 3 mill i lån), tatt en ferie og brukt resten på oppussing.

Anonymous poster hash: 4ae73...502

Skrevet

Jeg ville pussa opp huset sånn at det har blitt akkurat slik jeg vil ha det 😊

Anonymous poster hash: 49685...64a

Skrevet

Ville pussa opp huset. Og blir det noe til overs hadde det vel blitt noen nye snøscootere tenker jeg.

Anonymous poster hash: 8869c...321

Skrevet

Jeg ville brukt ca 300 000 til bil, 400 000 til oppussing. 100 000 til ferie og sløsing. Så resten til nedbetaling av boliglånet.

Anonymous poster hash: 69efe...243
Skrevet

Tusen takk for mange svar :-) toppers!!

Jeg har mulighet til å bli gjeldsfri, men jeg ønsker å se det regnestykket hvor hverdagsøkonomien blir bedre om jeg blir gjeldsfri med tanke på at jeg må betale mer skatt/formueskatt og ingen fradrag på renter. Eller er det kanskje bare meg som tror jeg må betale rundt 50 % skatt.

Samtidig ønsker jeg å være fornuftig, men har lyst til å sløse også :-) nytt spisebord bl.a. Koster ikke all verden, akkurat..

HI

Skrevet

Ps: bor i nyere rekkehus og det trenger ikke oppussing, og ingen muligheter for påbygg.

HI

Skrevet

Betal ned lånet, spar deretter det beløpet du vanligvis betaler i lån. Bruk litt ekstra på ferie og kos, men husk sparing hver måned.

Anonymous poster hash: 037c4...492
Skrevet

For min del av pengers opphav viktig. Spillegevinst kunne jeg sikkert følt at det var helt greit å sløse litt med, mens arv hadde jeg aldri brukt til noe annet enn betale gjeld eller sparing.

Jeg hadde mest sannsynligvis betalt på lånet, tatt en fin ferie og spart resten.

Anonymous poster hash: 48a8e...c99
Skrevet

Kjøpt en leilighet og leid ut kanskje. Eller betalt ned litt på lånet.. Kjøpt hytte😊😊👍

Anonymous poster hash: 6a649...5eb

Skrevet

Betal ned lånet, spar deretter det beløpet du vanligvis betaler i lån. Bruk litt ekstra på ferie og kos, men husk sparing hver måned.

Anonymous poster hash: 037c4...492

Men én inntekt har jeg ikke sjangs til å betale mye mer i skatt samt opprettholde dagens sparing oluss dagens utgifter til lån/renter :/

Skrevet

Kanskje solgt rekkehuset og kjøpt en bolig med utleiedel tilsvarende dyrere det beløpet du har til overs. Hadde nok regna litt på det, så kunne kjøpt noe litt dyrere også, siden du allerede klarer å betale litt lån. De som leier betaler jo da ned på et hus du eier. Om jeg ikke skulle ha vært så fornuftig ville jeg nok ha gått ned litt i stilling mens barna er små (man har krav på redusert arbeid uten å miste stillingsprosenten før barnet er fylt 7 år)

Anonymous poster hash: d4743...8f2
Skrevet

Kanskje solgt rekkehuset og kjøpt en bolig med utleiedel tilsvarende dyrere det beløpet du har til overs. Hadde nok regna litt på det, så kunne kjøpt noe litt dyrere også, siden du allerede klarer å betale litt lån. De som leier betaler jo da ned på et hus du eier. Om jeg ikke skulle ha vært så fornuftig ville jeg nok ha gått ned litt i stilling mens barna er små (man har krav på redusert arbeid uten å miste stillingsprosenten før barnet er fylt 7 år)

Anonymous poster hash: d4743...8f2

Jobber allerede redusert ;)

Skrevet

Takk igjen for mange gode innspill!! Det er ingen fasitsvar på dette, og det er kanskje vanskelig med gode råd når man ikke har hele 'historien'.

Men jeg har fått litt å tenke på :)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...