Anonym bruker Skrevet 29. februar 2016 #1 Skrevet 29. februar 2016 Følgende scenario: Du har et barn på 8-9 år som er veldig preget av migrene. Dere har vært til lege, fått medisin og blitt oppfordret til å oppsøke optiker for å sjekke synet fordi at dårlig syn kan forverre tilstanden og briller vil ev. hjelpe mye. Du bestiller time og barnet ar en synstest. Der kommer det tydelig fram at barnet trenger briller. Optiker spør om dere vil se på noen og barnet vil gjerne og løper bort for å se. Dere finner en innfatning som barnet kler veldiggodt og liker og ber om å få. Optiker sier at de kan file til glassene med en gang. Først da kommer du på å spørre om pris. Det viser seg at totalsummen av undersøkelse, glass, slipe til glass og innfatning kommer på ca 4500 kr. Barnet står og ser opp på deg med forventingsfulle øyne. Hva ville du gjort i en slik situasjon? Anonymous poster hash: f704a...b07
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2016 #2 Skrevet 29. februar 2016 Dette er ikke en uventet utgift. Det er å være en klønete kunde. Anonymous poster hash: eb800...c2b
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2016 #3 Skrevet 29. februar 2016 Følgende scenario: Du har et barn på 8-9 år som er veldig preget av migrene. Dere har vært til lege, fått medisin og blitt oppfordret til å oppsøke optiker for å sjekke synet fordi at dårlig syn kan forverre tilstanden og briller vil ev. hjelpe mye. Du bestiller time og barnet ar en synstest. Der kommer det tydelig fram at barnet trenger briller. Optiker spør om dere vil se på noen og barnet vil gjerne og løper bort for å se. Dere finner en innfatning som barnet kler veldiggodt og liker og ber om å få. Optiker sier at de kan file til glassene med en gang. Først da kommer du på å spørre om pris. Det viser seg at totalsummen av undersøkelse, glass, slipe til glass og innfatning kommer på ca 4500 kr. Barnet står og ser opp på deg med forventingsfulle øyne. Hva ville du gjort i en slik situasjon? Anonymous poster hash: f704a...b07 Jeg hadde nok sagt ja, selv om jeg egentlig ikke har råd, kjenner jeg meg selv rett... Anonymous poster hash: 1b494...771
*Miss Marple* Skrevet 29. februar 2016 #4 Skrevet 29. februar 2016 Det er vel ca det det koster for briller og undersøkelse, så jeg hadde betalt og sett blid ut. At barnet trives med brillene er jo kjempeviktig, i tillegg til at det selvsagt er et nødvendig hjelpemiddel.
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2016 #5 Skrevet 29. februar 2016 Vel siden barnet trenger biller måtte jeg bare løst det på en måte. Hadde nok betalt med kredittkort der og da også heller kutta ned på andre utgifter en stund for å tilbakebetale. Eventuelle betalt minimum inn på kredittkort og betalt ut hele sum når feriepenger kommer. Barnet skal ikke lide for at jeg ikke har stor buffer. Anonymous poster hash: 601b2...c30
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2016 #6 Skrevet 29. februar 2016 Hadde selvsagt sagt ja.både fordi ungen din sliter med hodepine og dette kan hjelpe, og fordi jeg Hadde foreldre som kjøpte billige jallabriller til meg, det hjalp ikke på stigmaet kan du si. Hurra for stilige brilleslanger! Anonymous poster hash: 7872b...3dd
HvittHus Skrevet 29. februar 2016 #7 Skrevet 29. februar 2016 Ville ha sjekket om det kunne slipes nye brilleglass til brillene. Er det umulig, må barnet finne ny brilleinnfatning til en billigere pris. Da den minste her begynte med briller, forandret hun syn med 5-6 måneders mellomrom. Sier seg selv at det da er for mye med briller til 4500 hver gang.
Himmel og hav Skrevet 29. februar 2016 #8 Skrevet 29. februar 2016 Om jeg ikke kunne betale så mye, så hadde jeg sagt: "Oj, det ble litt for dyre briller. Kanskje vi kan få se på noen som ikke koster så mye, men som også er fine?" Har man ikke råd, så har man ikke råd,og da må man finne rimeligere løsninger. Om jeg kunne skrape sammen og betale det det kostet uten å måtte legge til side strømregningen og spise nudler resten av måneden, så hadde jeg antagelig vært så svak for ungen min at jeg hadde sagt ja.
Gjest Hercule Poirot Skrevet 29. februar 2016 #9 Skrevet 29. februar 2016 Er dette en uventet utgift? Skjønner ikke at det er det. Dessuten er det en helt grei pris, og ærlig talt; det er vel verdt noen kroner hvis barnet slipper å ha så mye hodepine?
Love my kidz Skrevet 29. februar 2016 #10 Skrevet 29. februar 2016 Man drar ikke til optiker med barn! Man drar selvfølgelig til øyeavdelingen på sykehus slik at man får sånt dekt gratis.
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2016 #11 Skrevet 29. februar 2016 Kan ikke skjønne at det er noen andre alternativer enn å kjøpe brillene med et smil. Pengene måtte jeg spart inn andre steder. Anonymous poster hash: 9a0a6...3ba
Gjest Darwinia:-) Skrevet 29. februar 2016 #12 Skrevet 29. februar 2016 Får man det så veldig mye billigere da? Med synstest, glass, innfatningen og hele pakka? Uten å rote rundt i restekassa, mener jeg? Jeg ville kjøpt brillene. Viktig at barnet trives med noe hun skal gå rundt med i ansiktet.
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2016 #13 Skrevet 29. februar 2016 Betalt, og lært til en annen gang. Briller kommer vel på den summen uansett? Eller så bør man velge en rimeligere plass og tenkt på pris før man kikket. Hadde jeg hatt lite penger den måneden, så hadde jeg brukt kredittkortet, så heller overført fra evt sparekonto, eller betalt litt og litt de neste månedene.. Anonymous poster hash: 27c9d...221
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2016 #14 Skrevet 29. februar 2016 HI her Bare for å oppklare noen av momentene. 1. Jeg ante ikke at det var forskjell på å dra til øyelege og optiker før optikeren informerte meg. Fastlegen sa ikke noe, så hvordan skulle jeg da vite det? Jeg kunne selvsagt undersøkt dette om jeg visste at det var noe å undersøke! 2. Jeg har adlri kjøpt briller før og hadde følgelig ingen som helst ide om hva noe sånt koster. Det blir itt sånn, når man er ukjent med noe, så vet man ikke. 3. I vårt tilfelle var det heldigvis ikke noe problem, vi hadde penger på konto, men jeg tenkte etterpå at dette måtte ha blitt veldig ubehagelig for noen år siden da vi hadde stram økonomi. 4. Og et lite tilleggspunkt, jeg ringte optiker da vi gikk fra legen, og så hadde de ledig time bare en time senere, derfor fikk jeg ikke akkurat tid til å områ meg heller. Jeg var ganske desperat etter å hjelpe sønnen min til å få det bedre. Og det hjalp! HI Anonymous poster hash: f704a...b07
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2016 #15 Skrevet 29. februar 2016 HI her Bare for å oppklare noen av momentene. 1. Jeg ante ikke at det var forskjell på å dra til øyelege og optiker før optikeren informerte meg. Fastlegen sa ikke noe, så hvordan skulle jeg da vite det? Jeg kunne selvsagt undersøkt dette om jeg visste at det var noe å undersøke! 2. Jeg har adlri kjøpt briller før og hadde følgelig ingen som helst ide om hva noe sånt koster. Det blir itt sånn, når man er ukjent med noe, så vet man ikke. 3. I vårt tilfelle var det heldigvis ikke noe problem, vi hadde penger på konto, men jeg tenkte etterpå at dette måtte ha blitt veldig ubehagelig for noen år siden da vi hadde stram økonomi. 4. Og et lite tilleggspunkt, jeg ringte optiker da vi gikk fra legen, og så hadde de ledig time bare en time senere, derfor fikk jeg ikke akkurat tid til å områ meg heller. Jeg var ganske desperat etter å hjelpe sønnen min til å få det bedre. Og det hjalp! HI Anonymous poster hash: f704a...b07 Vi sjekket selvfølgelig dette siden det meste til barn er gratis bare man tar det gjennom rette plasser. Var hos øyelegen med ungen ( gratis) og kjøpte brillene hos spektsavers til ca. 800kr Unger skifter ofte briller så gjør det ikke dyrere enn vi trenger Anonymous poster hash: 3d65a...be0
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2016 #16 Skrevet 29. februar 2016 Begynte med briller som voksen selv, men er forberdet på at mine barn muligens må begynne i ungdomsskole alder så fin trår dette. Nå får jeg tid til å orientere meg litt før brillene må kjøpes om hva jeg kan gjøre. Når det gjelder pris så høres det ut som barnet fikk en råflott infatning, mulig noe spesiall glass. Koster fort hvis glass tilpasses etter skjeve hornhinner. Jeg hadde nok endt opp med og kjøpe de den første gangen, men lrientert meg litt til neste omgang. De første brillene kan nok være de tyngste å akseptere bådde fordi det er uvant å gå med noe i ansiktet og også fordi det kan føles litt leit for barn i en vis alder å begynne med briller, regulering omverdens reaksjon osv, osv så de første brillene kan være litt dyrere enn de neste. Anonymous poster hash: 535f3...9e4
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2016 #17 Skrevet 29. februar 2016 Da kan du se hva 5 minutters bruk på nettet hadde spart deg. I ditt tilfelle hadde jeg betalt uten å mukke, men så har vi råd til det også. Hadde ikke kjøpt billigste brille men noe barnet liker, for du aner ikke hvor fort briller blir ødelagte eller "glemt" når barn ikke liker dem. Anonymous poster hash: ad3f1...622
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2016 #18 Skrevet 29. februar 2016 Jeg sparer ikke på ting som bedrer mitt barns livskvalitet, så jeg hadde ikke nølt et sekund med å gi henne de brillene hun ønsket. Anonymous poster hash: 08dfe...821
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2016 #19 Skrevet 29. februar 2016 Hadde satt meg ned å forklart henne at dette er noe mamma og pappa ikke har råd til, men at vi kan kjøpe briller på samme sted som pappa kjøper sine briller. Extraoptikal.no. Da kan hun heller velge seg ut to par briller også har hun å bytte med. Der er det bare å legge inn brilleseddelen også får man velge mellom mange flotte briller. Mulig de er dårligere kvalitet, men etter et år er det ny synstest og nye briller igjenn. Samt at om de skulle bli ødelagt under lek er det ikke så mange kronene man må ut med for å få tak i nye. Du får veldig mange par briller for 4500kr for så det slik. Anonymous poster hash: 89119...075
Von Hertelhofen Skrevet 29. februar 2016 #20 Skrevet 29. februar 2016 Du bør spare opp en buffer slik at du har råd til slike uventede utgifter. Jeg tror ikke jeg hadde prøvd å finne billigere briller andre steder. Jeg er ganske økonomisk av meg, men i dette tilfellet er kvalitet viktig. Dessuten er det også viktig at ungen synes de er fine.
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2016 #21 Skrevet 29. februar 2016 Du kan få dekket mesteparten av Nav om barnet har en tilleggs diagnose på øynene. Anonymous poster hash: 298bf...13c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå