Anonym bruker Skrevet 29. februar 2016 #1 Skrevet 29. februar 2016 Jeg er gravid i uke 32. Hadde BMI på 28 før graviditeten, og la på meg 9 kg frem til uke 26. Fikk påvist sv.diabetes for 5 uker siden. Har etter det lagt om kosten drastisk og trener litt. Spiser ganske "perfekt" etter anbefalinger fra ernæringsfysiolog. Men: den siste uka har jeg hatt noen målinger av blodsukker som er så vidt for høye (7,2-7,5). Jeg klarer nok ikke å holde det i sjakk med bare kosten. Og så har jeg gått ned i vekt 2 kg de siste 3 ukene. Er ikke det veldig spesielt å gå ned i uke 31? Det er jo sikkert pga jeg har blitt sunnere, men likvel... Er glad for å begrense vektoppgangen selvsagt, men er redd jeg skader babyen. Er det noen som har vært borti lignende? Jeg skal til legen neste uke, men lurer på om jeg blr be om en hastetime nå i stedet? Fikk beskjed om å ringe hvis jeg fikk mange målinger over 7, men fikk ikke inntrykk av at det var noe akutt. Anonymous poster hash: e82a2...9d0
Lobita Skrevet 29. februar 2016 #2 Skrevet 29. februar 2016 Jeg hadde det på samme måten. Var supernøye med maten, men tålte nesten ingenting før blodsukkeret var for høyt. Gikk derfor ned i vekt mot slutten av svangerskapet, rett og slett fordi jeg gikk sulten. Gikk på metformin jeg også da. De mente det ikke mitt vekttap var så farlig så lenge baby vokste greit. Det du må passe deg for er å gå i ketose. Skader jo ikke å ta en telefon uansett.
Lobita Skrevet 29. februar 2016 #3 Skrevet 29. februar 2016 Det spørs jo også litt om du vet hvorfor du har fått høyt blodsukker. Om du spist hvetebolle eller kun gulrøtter i forkant av den høye målingen. Hvis du vet du har spist noe galt, må du jo bare slutte med det.
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2016 #4 Skrevet 29. februar 2016 Disse høye målingene har vært overraskende, de kom etter "perfekte" måltider og også fastende. Derfor ble jeg litt bekymret. Jeg antar jeg må begynne på metformin også nå. Jeg ringte legekontoret og de skulle gi beskjed til legen, så får vi se om han vil ha meg inn tidligere. Jeg går absolutt ikke sulten, tvert imot føler jeg meg konstant mett fordi jeg stapper innpå med grønnsaker, rent kjøtt/fisk, nøtter og supergrovt brød, og spiser hver 3 time. HI Anonymous poster hash: e82a2...9d0
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2016 #5 Skrevet 29. februar 2016 Disse høye målingene har vært overraskende, de kom etter "perfekte" måltider og også fastende. Derfor ble jeg litt bekymret. Jeg antar jeg må begynne på metformin også nå. Jeg ringte legekontoret og de skulle gi beskjed til legen, så får vi se om han vil ha meg inn tidligere. Jeg går absolutt ikke sulten, tvert imot føler jeg meg konstant mett fordi jeg stapper innpå med grønnsaker, rent kjøtt/fisk, nøtter og supergrovt brød, og spiser hver 3 time. HI Anonymous poster hash: e82a2...9d0 Hvilke gr.saker spiser du? Det er mye karbohydrater i de og blir fort omgjort til sulkker. F.eks gulrøtter, poteter... Anonymous poster hash: 30ef2...adf
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2016 #6 Skrevet 29. februar 2016 Jeg har 13 dager til termin og har nå "nådd igjen" startvekten fra før jeg ble gravid (gikk først litt ned, også har jeg stått mer eller mindre stille i fem måneder).Har fått påvist sv.diabetes, men måler veldig godt så har slappa litt av på det hele, og dermed ikke spist så perfekt som du. Men, generelt i svangerskapet har jeg nok spist mer fornuftig enn før jeg blei gravid (dermed vektnedgang og stillstand). Ingen som har sagt noe på det, og jordmor har vært fornøyd hele veien. Du kommer til å få tilbud om vekstkontroll og god oppfølging, og helt sikkert insulin etc siden du måler høyt selv om du spiser det du skal. Ville selvsagt sagt ifra til lege, men ville ikke bekymra meg veldig!Ungen tar det den skal ha Anonymous poster hash: 7fb57...5c8
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2016 #7 Skrevet 29. februar 2016 Disse høye målingene har vært overraskende, de kom etter "perfekte" måltider og også fastende. Derfor ble jeg litt bekymret. Jeg antar jeg må begynne på metformin også nå. Jeg ringte legekontoret og de skulle gi beskjed til legen, så får vi se om han vil ha meg inn tidligere. Jeg går absolutt ikke sulten, tvert imot føler jeg meg konstant mett fordi jeg stapper innpå med grønnsaker, rent kjøtt/fisk, nøtter og supergrovt brød, og spiser hver 3 time. HI Anonymous poster hash: e82a2...9d0 Hvilke gr.saker spiser du?Det er mye karbohydrater i de og blir fort omgjort til sulkker. F.eks gulrøtter, poteter... Anonymous poster hash: 30ef2...adf Jeg har fått en liste av ernæringsfysiologen, så jeg tror ikke jeg tabber meg ut der. Spiser f.eks litt gulrot, men alltid sammen med noe annet og max 1. Potet var greit til middagen sa de, max 2 små. Så jeg har fått gansie detaljerte "regler". Men jeg må kanskje bli enda strengere. Samtidig kan jeg jo ikke kutte ut brød og grønnsaker også, da står jeg jo igjen med veldig lite variasjon i kosten. Da er det nok bedre å begynne på metformin HI Anonymous poster hash: e82a2...9d0
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2016 #8 Skrevet 29. februar 2016 Et spm som sporer litt av, men bare litt Jeg vil gjerne gå ned 10kg, har akkurat startet. Nå har vi bestemt oss for å få ett barn til, så jeg har prøvd å lese litt om slanking og graviditet. Noen steder står det at dette ikke er bra. Ikke fordi ikke barnet får nok næring, for som en skrev, de tar som regel det de skal ha. Men leste at om man gikk ned, altså slanket seg, utskiller vi giftstoffer som ikke er bra for baby. Er jeg helt på viddene nå? Eller er dette riktig? Kan noen kanskje vise meg en link? Beklager hi, dette ble avsporing, så adm. slett om det ikke er ok Anonymous poster hash: 9b4f2...d9a
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2016 #9 Skrevet 29. februar 2016 Et spm som sporer litt av, men bare litt Jeg vil gjerne gå ned 10kg, har akkurat startet. Nå har vi bestemt oss for å få ett barn til, så jeg har prøvd å lese litt om slanking og graviditet. Noen steder står det at dette ikke er bra. Ikke fordi ikke barnet får nok næring, for som en skrev, de tar som regel det de skal ha. Men leste at om man gikk ned, altså slanket seg, utskiller vi giftstoffer som ikke er bra for baby. Er jeg helt på viddene nå? Eller er dette riktig? Kan noen kanskje vise meg en link? Beklager hi, dette ble avsporing, så adm. slett om det ikke er ok Anonymous poster hash: 9b4f2...d9a Ja, det stemmer at man skiller ut giftstoffer. Derfor skal man heller ikke slanke seg aktivt når man ammer. Meeeen, dette er vel litt omstridt. Om man er veldig overvektig er det faktisk en del som anbefaler å slanke seg også under graviditeten. Så snakk med legen! Er du innenfor normal BMI er det ingen grunn til å slanke seg akkurat nå. Anonymous poster hash: e82a2...9d0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå