Gå til innhold

Surdeig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har egentlig lenge hatt lyst til å prøve å bake med surdeig, men først etter vi så "air"-episoden av den netflix-serien om mat fikk jeg fingeren ut. Etter et kjapt søk på google fant jeg ut at hvete og rug er de to mest brukte melsortene, og at melet må være økologisk for å starte selve kulturen. Så jeg kjørte på butikken og ble litt betuttet da jeg bare fant økologisk hvetemel. Vel, da fikk det blir med den, så får jeg heller snuse opp sammalt hvete og rug senere.

Så til spørsmålene, for når jeg googler kommer det opp så mye ulike og da er det bedre å spørre etter noen med erfaring synes jeg.

1. Den oppskriften jeg fant nå var slik at jeg skulle tilsette 1,5 dl sammalt hvete og 0,5 dl siktet hvetemel. Jeg hadde bare siktet, så jeg brukte det. Går det fint å for eksempel bare ha i sammalt hvete i morgen (hvis jeg finner det da, økologis altså) når jeg mater deigen, så blir den grovere?

2. På dag 5 og 6 står det at jeg to ganger for dagen skal ta ut "mesteparten av deigen" og så tilsette nytt mel og vann. Jeg syne at det var veldig upresist. Hva er "mesteparten"? For eksempel 3/4-deler? Hva gjør dere erfarne her?

3. Det står at det er vanskelig(ere) å bake med en ung surdeigskultur og at deigen fort kan flyte litt ut slik at brødet blir flatt. Noen tips til å unngå dette uten å måtte bruke brødform?

Noe annet jeg burde tenke på?

Anonymous poster hash: d76cb...cb1
Videoannonse
Annonse
Gjest Antarctica
Skrevet

Melet trenger ikke være verken økologisk eller grovt... Vi har brukt surdeig ganske mye. Har aldri tatt sånne hensyn.

Mht hva "mesteparten" betyr, så tenker jeg mer enn 3/4. Faktisk opp mot 11/12.

Skrevet

Melet trenger ikke være verken økologisk eller grovt... Vi har brukt surdeig ganske mye. Har aldri tatt sånne hensyn.

Mht hva "mesteparten" betyr, så tenker jeg mer enn 3/4. Faktisk opp mot 11/12.

Hva? Skal jeg kaste så mye som 11/12 av deigen på dag 5?!? Oi ...

Grunnen til øklogisk skal angivelig være at ikke-økologisk kan være bestrålt med noen greier som gjør at gjæringen ikke finner sted.

HI

Skrevet

Dytter litt jeg :)

Skrevet

Det går an å lage surdeig på mel som ikke er økologisk, men min erfaring er at surdeig på økologisk mel har mye mer futt. Vi har to surdeigskulturer gående, en i fin hvete og en i grov rug, når vi ikke skal bake med dem så setter vi dem i dvale i kjøleskapet.

Vi tar ned surdeigen vår med ca 90% når vi baker, det du kan gjøre med surdeigen den første gangen du reduserer den er å bruke den i brød som har litt gjærstøtte, så slipper du å kaste.

Anonymous poster hash: 0156c...adc

Skrevet

Det går an å lage surdeig på mel som ikke er økologisk, men min erfaring er at surdeig på økologisk mel har mye mer futt. Vi har to surdeigskulturer gående, en i fin hvete og en i grov rug, når vi ikke skal bake med dem så setter vi dem i dvale i kjøleskapet.

Vi tar ned surdeigen vår med ca 90% når vi baker, det du kan gjøre med surdeigen den første gangen du reduserer den er å bruke den i brød som har litt gjærstøtte, så slipper du å kaste.

Hm, ja det kan jeg jo. Har du flere tips?

Og så lurer jeg på; i oppskriften står det at jeg skal lage surdeigen i en bolle og dekke med plast, men plutselig så viser de bilde av et syltetøyglass. Nå bytter man fra bolle til glass? Og sånn ca hvor mye av surdeigen skal med når man først skal bake med den for første gang? Om jeg for eksempel skal bake to brød? Kan jeg bruke med bare fint hvetemel-blandingen og likevel bruke grovere mel i brødeigen?

HI

Gjest Antarctica
Skrevet

Hm, ja det kan jeg jo. Har du flere tips?

Og så lurer jeg på; i oppskriften står det at jeg skal lage surdeigen i en bolle og dekke med plast, men plutselig så viser de bilde av et syltetøyglass. Nå bytter man fra bolle til glass? Og sånn ca hvor mye av surdeigen skal med når man først skal bake med den for første gang? Om jeg for eksempel skal bake to brød? Kan jeg bruke med bare fint hvetemel-blandingen og likevel bruke grovere mel i brødeigen?

HI

Vi har alltid hatt den i plastboks med lokk. Det viktigste er at den kan lukkes, så ikke deigen tørker.

Og jeg kaster heller ikke de 90%, vi bruker det jo i brød.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...