Anonym bruker Skrevet 29. februar 2016 #1 Skrevet 29. februar 2016 Jeg har vert mange år på arbeidsavklaringspenger og vert på utallige utprøvinger. Det går nå mot å søke full uføretrygd. Heg mottar i dag 5900 x2 pr mnd. Altså 11800 kr pr mnd. Bassert på ett grunnbeløp da min inntekt a jeg ble syk var så lav at de måtte gå ut fra grunnbeløpet i steden. Men hva med økonomien ved evt uføretrygd? Jeg rakk ikje spørre på forige møte. Skal jo spørre nav, men bare spør her også..... Jeg er jo i fulstendig økonomisk krise ved så lav inntekt, blir det enda værre som full uføre?? Anonymous poster hash: d915a...883
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2016 #2 Skrevet 29. februar 2016 Min mor har minste sats og jeg mener hun mottar rundt 16000 i mnd før skatt. Tror du får litt mer med tanke på at uføretrygd er en varig ytelse i forhold til aap. Ser på nav sine hjemmesider at minstesatsen for uføretrygd er 2,28/2,48 (kommer an på om du er gift) ganger folketrygdens grunnbeløp. Dvs ca 16000-17000 i måneden før noen tillegg. Anonymous poster hash: a0dca...0a5
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2016 #3 Skrevet 29. februar 2016 Jeg har nettopp fått innvilget full uføre. Har nesten minstesats. Jeg fikk 19022 før tillegg og før skatt. 6005 kr i barnetillegg for 2 barn, av det er det fratrekk etter hva mannen tjener. Anonymous poster hash: cd9d4...896
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2016 #4 Skrevet 29. februar 2016 16000 utbetalt. Får ikke barnetillegg for mannen tjener for mye. Barnetillegget er på ca 3000 per barn. Anonymous poster hash: 8e9cd...853
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2016 #5 Skrevet 29. februar 2016 Gift og med to barn her. Jeg har minstesats og barnetillegg for to barn og får utbetalt i overkant av 17 000,- per mnd. Anonymous poster hash: 06d58...5aa
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2016 #6 Skrevet 29. februar 2016 Det er individuelt og basert på tidligere inntekt og om uførheten skyldes yrkesskade. Jeg for min del hadde "tjent" bedre på å være fullt ufør enn å jobbe litt pga høy inntekt før skade. MEN jeg velger å jobbe litt likevel selv om det fysisk sett koster. Mentalt sett er det imidlertid viktig for meg å jobbe bittelitt. Jeg har en "inntekt" på over 500.000 med utbetalinger fra nav, pensjonskasse og lønn. Anonymous poster hash: 83d0f...4f0
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2016 #7 Skrevet 29. februar 2016 Aap og uføretrygd er på omtrent samme beløp, men tilleggene er forskjellige. Alle på aap får barnetillegg, men det er veldig lavt. Barnetillegget på uføretrygd er mye høyere (ca 3000 kr i måneden), men det er behovsprøvd så du får fratrekk i barnetillegget pga mannens inntekt. Tjener mannen din over grensen får du ikke barnetillegg i det hele tatt. Så kommer pensjonskasse og forsikringer inn i bildet, blir du varig ufør kan du ha noen krav der. Anonymous poster hash: 13328...332
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2016 #8 Skrevet 29. februar 2016 Med forsikring og trygd har jeg 27 000,- Anonymous poster hash: 96e1b...183
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2016 #9 Skrevet 29. februar 2016 Det er ikke mye å leve av det man får i uføretrygd ser jeg. Spesielt ikke om man er alene. Likevel så tjener ikke jeg så mye mer selvom jeg jobber 100%. Jeg jobber i bhg og har ti års ansinitet. Har utbetalt 18800 kr. Synes minste beløp for uføretrygd og de lavtlønnede yrkene burde gå opp en god del, ettersom levekostnadene er såpass høye som de er. Mamma er uføretrygdet og får 15000 etter skatt. Betaler veldig lite skatt da men. Hun er alene, og det er ikke mye igjen når husleie og regninger er betalt. Anonymous poster hash: 7758d...d7b
Nyttårs barn Skrevet 29. februar 2016 #10 Skrevet 29. februar 2016 Det er ikke mye å leve av det man får i uføretrygd ser jeg. Spesielt ikke om man er alene. Likevel så tjener ikke jeg så mye mer selvom jeg jobber 100%. Jeg jobber i bhg og har ti års ansinitet. Har utbetalt 18800 kr. Synes minste beløp for uføretrygd og de lavtlønnede yrkene burde gå opp en god del, ettersom levekostnadene er såpass høye som de er. Mamma er uføretrygdet og får 15000 etter skatt. Betaler veldig lite skatt da men. Hun er alene, og det er ikke mye igjen når husleie og regninger er betalt. Anonymous poster hash: 7758d...d7b Det er nettopp dette som er noe av problemet. Lavtlønnsyrker og trygd blir for likt, det "lønner" seg nesten ikke å jobbe for mange. Jeg understreker at jeg har all mulig respekt for folk som tross alt jobber og utfører viktige arbeidsoppgaver og på tross av dette tjener dårlig.
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2016 #11 Skrevet 29. februar 2016 Oi..... vel jeg er gift. Mannen har 750 000 brutto pr år. Vi har 1 barn, 9 år. Det er tragisk at man i noen tilfeler taper på å være i litt jobb, fremor full uføretrygd. Jeg har altså i dag 11800 kr pr mnd netto og å ha hus, hjem, og sånn, det er blodslit, tross tor mannens 750 000,- Desverre har jeg ingen forsikriner som hjelper meg heller. Da bi skulke tegne forsikring, hadde jeg allerede vett hos lege gor "problemet" som har satt meg ut av stsnd til å jobbe. Det var ikke ett aktuelt problem p den tiden, men forsikringsselskapet krevde oversikt over legebesøk de diste 3 år, g eg kune ikke lyve. Ergo ble min søknad om uføreforsikring avvist. Så jeg sitter i saksa. Frykter fremtiden og økonomien i amilen. Anonymous poster hash: d915a...883
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2016 #12 Skrevet 29. februar 2016 Oi..... vel jeg er gift. Mannen har 750 000 brutto pr år. Vi har 1 barn, 9 år. Det er tragisk at man i noen tilfeler taper på å være i litt jobb, fremor full uføretrygd. Jeg har altså i dag 11800 kr pr mnd netto og å ha hus, hjem, og sånn, det er blodslit, tross tor mannens 750 000,- Desverre har jeg ingen forsikriner som hjelper meg heller. Da bi skulke tegne forsikring, hadde jeg allerede vett hos lege gor "problemet" som har satt meg ut av stsnd til å jobbe. Det var ikke ett aktuelt problem p den tiden, men forsikringsselskapet krevde oversikt over legebesøk de diste 3 år, g eg kune ikke lyve. Ergo ble min søknad om uføreforsikring avvist. Så jeg sitter i saksa. Frykter fremtiden og økonomien i amilen. Anonymous poster hash: d915a...883 Dere må jo seriøst gå gjennom prioriteringene deres! Du får ikke barnetillegg når mannen din tjener så bra. Jeg har en mann som tjener mellom 4 og 450.000 i året så jeg har fratrekk i barnetillegget, men jeg får litt. Vi har altså under 750.000 til sammen, og vi har FIRE barn! Da jeg ble syk måtte vi virkelig gå gjennom økonomien, selge unna, si opp abonnementer, forandre på ferier, ha billigere bil, spare drastisk inn på matbudsjett osv. Det må dere også. Når vi klarer oss klarer dere dere også... Anonymous poster hash: 13328...332
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2016 #13 Skrevet 1. mars 2016 Oi..... vel jeg er gift. Mannen har 750 000 brutto pr år. Vi har 1 barn, 9 år. Det er tragisk at man i noen tilfeler taper på å være i litt jobb, fremor full uføretrygd. Jeg har altså i dag 11800 kr pr mnd netto og å ha hus, hjem, og sånn, det er blodslit, tross tor mannens 750 000,- Desverre har jeg ingen forsikriner som hjelper meg heller. Da bi skulke tegne forsikring, hadde jeg allerede vett hos lege gor "problemet" som har satt meg ut av stsnd til å jobbe. Det var ikke ett aktuelt problem p den tiden, men forsikringsselskapet krevde oversikt over legebesøk de diste 3 år, g eg kune ikke lyve. Ergo ble min søknad om uføreforsikring avvist. Så jeg sitter i saksa. Frykter fremtiden og økonomien i amilen. Anonymous poster hash: d915a...883 Dere må jo seriøst gå gjennom prioriteringene deres! Du får ikke barnetillegg når mannen din tjener så bra. Jeg har en mann som tjener mellom 4 og 450.000 i året så jeg har fratrekk i barnetillegget, men jeg får litt. Vi har altså under 750.000 til sammen, og vi har FIRE barn! Da jeg ble syk måtte vi virkelig gå gjennom økonomien, selge unna, si opp abonnementer, forandre på ferier, ha billigere bil, spare drastisk inn på matbudsjett osv. Det må dere også. Når vi klarer oss klarer dere dere også...Anonymous poster hash: 13328...332 Vi kan sikkert kutte ned på ting. Men det må være lov å være ryvilet om jeg kun kal kunne bidra med 11000 kr pr mnd. Skulle gjerne bidratt med 20 000. Men med migrene og fibromyalgi, ett hode som er preget av fibrotåke og konsentrasjonsvansker, så ville jeg gjene se den arbeidsgiverebn. Så det tåget er gått. Jeg må heller håpe uføretrygden er ett par tusen høyere enn 11, så kan jeg legge av til pensjon?? Anonymous poster hash: d915a...883
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2016 #14 Skrevet 1. mars 2016 Oi..... vel jeg er gift. Mannen har 750 000 brutto pr år. Vi har 1 barn, 9 år. Det er tragisk at man i noen tilfeler taper på å være i litt jobb, fremor full uføretrygd. Jeg har altså i dag 11800 kr pr mnd netto og å ha hus, hjem, og sånn, det er blodslit, tross tor mannens 750 000,- Desverre har jeg ingen forsikriner som hjelper meg heller. Da bi skulke tegne forsikring, hadde jeg allerede vett hos lege gor "problemet" som har satt meg ut av stsnd til å jobbe. Det var ikke ett aktuelt problem p den tiden, men forsikringsselskapet krevde oversikt over legebesøk de diste 3 år, g eg kune ikke lyve. Ergo ble min søknad om uføreforsikring avvist. Så jeg sitter i saksa. Frykter fremtiden og økonomien i amilen. Anonymous poster hash: d915a...883 Dere må jo seriøst gå gjennom prioriteringene deres! Du får ikke barnetillegg når mannen din tjener så bra. Jeg har en mann som tjener mellom 4 og 450.000 i året så jeg har fratrekk i barnetillegget, men jeg får litt. Vi har altså under 750.000 til sammen, og vi har FIRE barn! Da jeg ble syk måtte vi virkelig gå gjennom økonomien, selge unna, si opp abonnementer, forandre på ferier, ha billigere bil, spare drastisk inn på matbudsjett osv. Det må dere også. Når vi klarer oss klarer dere dere også...Anonymous poster hash: 13328...332 Vi kan sikkert kutte ned på ting. Men det må være lov å være ryvilet om jeg kun kal kunne bidra med 11000 kr pr mnd. Skulle gjerne bidratt med 20 000. Men med migrene og fibromyalgi, ett hode som er preget av fibrotåke og konsentrasjonsvansker, så ville jeg gjene se den arbeidsgiverebn. Så det tåget er gått. Jeg må heller håpe uføretrygden er ett par tusen høyere enn 11, så kan jeg legge av til pensjon?? Anonymous poster hash: d915a...883 Men hvis mannen din tjener 750 000 så burde han sette av litt til pensjon for deg Anonymous poster hash: 7200c...aa0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå