Gå til innhold

Å bli sendt på gangen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en førsteklassing som er strålende fornøyd med å gå på skolen. Han klarer seg fint faglig, og har fått seg gode venner. Alt vel med han, altså. Det jeg stusser på er at han forteller om enkeltelever som av og til blir "sendt på gangen." Dette skjer et par gutter, og jeg kjenner dem som litt i overkant livlige gutter født litt seint på året. De blir sendt dit hvis de har vært "rampete", som gutten min sier. Da har de tulla mye og ikke hørt på læreren. Dette er ei klasse som fungerer veldig fint, ettersom jeg har forstått når jeg har snakka med lærerne og andre foreldre. Det er to-lærer system, og jeg stusser på denne veldig gammeldagse måten å drive klasseledelse på. Er det greit å stigmatisere en 5-6-åring ved å sende dem ut alene? Er det egentlig lov? Det skjer jo ikke med min gutt, og jeg kjenner ikke foreldrene til dem det gjelder så godt, men jeg sier jo hei når vi møtes. Lærerne er to ringrever som har lang erfaring med de yngste, og som jeg har hatt godt inntrykk av.

Hva tenker dere om denne praksisen?

Anonymous poster hash: 734dd...d9a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt ok. har selv en sønn i 2.klasse, og i den klassen hender det også at barn blir sendt ut om det er mye tull og tøys og de ikke hører/stopper. Om mitt barn hadde oppført seg slik hadde det vært helt ok om han ble sendt ut også. Barna kan ikke få lov til å ødelegge og forstyrre for alle de andre som prøver å lære noe. De har som regel bare også en lærer, og man kan da ikke forvente at den ene skal ha fokus kun på urokråka den timen for å prøve å overtale han eller henne til å slutte. Det vil gå utover hele klassen. 

Anonymous poster hash: b6905...e95
Skrevet

Kan godt hende det er stigmatiserende, men det må de tåle.

Hva er alternativet? Jeg er ikke lærer, men jeg har barn i småskolen. Her er det også bråkete elever, som forstyrrer resten av klassen. Jeg hadde blitt glad hvis mitt barn kunne fått fred fra disse bråkmakerne.

Kanskje noen lærere kan svare.

Anonymous poster hash: 6a87c...fea

Skrevet

Jeg sender ikke elever på gangen. Ikke fordi det ville være stigmatiserende, men fordi det er tullete.

Man snakker med dem, prøver å finne ut hva som er problemet, man gjør avtaler osv., man kan ikke bare late som om de ikke eksisterer.

Skrevet

Jeg sender ikke elever på gangen. Ikke fordi det ville være stigmatiserende, men fordi det er tullete.

Man snakker med dem, prøver å finne ut hva som er problemet, man gjør avtaler osv., man kan ikke bare late som om de ikke eksisterer.

Og ta alt fokus vekk fra alle som ønsker å gjøre noe, for å godsnakke med de urolige? Da blir det jo flott læremiljø for de resterende 20 da....

Anonymous poster hash: b6905...e95

Skrevet

Det er det jeg tenker også. Problemet går ikke bort ved å sende dem vekk, man fratar dem bare undervisning. Klart de ikke skal få ødelegge for andre, men da må det kanskje settes inn tiltak?

Jeg tenker også at de som blir sendt på gangen vil reagere på en måte som ikke nødvendigvis er ønskelig. De vil bare forsøke å vise at de er tøffe og ikke lar seg affisere av det, og så har du en ond sirkel. Problemet blir ikke tatt tak i, og så har man en problemunge.

Skrevet

Det er det jeg tenker også. Problemet går ikke bort ved å sende dem vekk, man fratar dem bare undervisning. Klart de ikke skal få ødelegge for andre, men da må det kanskje settes inn tiltak?

Jeg tenker også at de som blir sendt på gangen vil reagere på en måte som ikke nødvendigvis er ønskelig. De vil bare forsøke å vise at de er tøffe og ikke lar seg affisere av det, og så har du en ond sirkel. Problemet blir ikke tatt tak i, og så har man en problemunge.

Det kan jo hende at det å sende de på gangen er en kortsiktig løsning på problemet der og da, mens din gutt ikke klarer å fortelle om alt det andre læreren kanskje gjør utenom klassetiden? Hva vet du, kanskje læreren sender de på gangen etter avtale med foreldrene? Og at guttene er godt informert og enig i at det er en grei konsekvens om de er tullete og urolig?

Det er ok å reagere på læreres håndtering av urolige barn men det kan være mye mer til denne historien enn du vet.

Anonymous poster hash: 69219...97f

Skrevet

Jeg synes det er helt greitt nok å sende elever ut på gangen, og det er ikke noe mer stigmatiserende enn å beholde dem inne.  De klarer fint å stigmatiserer seg selv ved å lage bråk og tull i timen.

Men det må være en mening med og tanke bak å sende elever ut.

1. Nå forstyrrer du de andre så mye at du må gå ut på gangen, så kan du komme inn igjen når du er klar til å være med i timen igjen.

Og det følges selvfølgelig opp med å gå ut etter eleven og snakke sammen.

2. Nå må du og jeg ta oss en tur ut på gangen å snakke litt for nå ser jeg at du trenger en pause / å roe deg ned litt / snakke litt.

Vi prøver forresten å bruke grupperom og ikke gangen de gangene vi må ta elever ut, men av og til fortjener de rolige elevene å få slippe de som ikke klarer å roe seg, om det så bare er for en liten stund.  Det gjøres selvfølelig andre tiltak i tillegg, men de ser kanskje ikke de andre elevene bestandig.

Skrevet

Jeg skulle for min datters del (2.klassing) ønske at de sendte alle som bråkte ut på gangen. Da hadde det blitt ca 15 elever igjen i klasserommet. Disse hadde da fått lov til å lære noe.

Jeg er utrolig lei av å ha et barn som ofte ikke ønsker å gå på skolen fordi de ikke får lære noe der. All oppmerksomheten går til barn som enten er uoppdragne eller har diagnoser, eller begge deler.

OG jada - vi er "på" skolen både foreldrene som gruppe og enkeltforeldre for å prøve å gjøre noe med dette.

Anonymous poster hash: 853fe...cfd
Skrevet

Forøvrig så ser det ut til at enkelte elever i denne klassen flyr ut og inn av klasserommet akkurat som de ønsker. Legger gjerne opp til en liten fight eller raser ned ting fra de andre barnas pulter eller river i stykker noe underveis.  Det gjelder ikke bare et par av gutta i denne klassen, men sannerlig kommer det innom et barn fra et annet klassetrinn innom og forstyrrer undervisningen jevnlig også gitt!

Anonymous poster hash: 853fe...cfd
Skrevet

Jeg har avtaler med elever som strever med å regulere seg selv. Dette innebærer mye støy og lyd.

Hvis de ikke klarer å stoppe etter beskjed, så får de gå utenfor klasserommet og gjøre ferdig lydene, og så komme inn igjen.

Dette er selvfølgelig etter avtale med både eleven og foreldrene..

Det er veldig effektivt, for elevene klarer da raskere å regulere seg selv og er roligere når de kommer inn igjen, og opplever selv at det er lettere å konsentrere seg etterpå..

Jeg legger selvsagt opp til at undervisningen skal være interessant og spennende for alle nivå, og gi et læringsutbytte for alle der de er..

Hilsen 1.klasselærer

Anonymous poster hash: cfcb6...a4d

Skrevet

Kanskje det er derfor klassen fungerer så godt, fordi bråkete elever blir sendt på gangen istedenfor å plage alle andre i klasserommet

Anonymous poster hash: 52f28...602

Skrevet

Du har et poeng, men har en veldig enkel løsning. Det er ikke så enkelt å bare sette inn tiltak. Skolene er blakke. Det er allerede tusenvis av elever som har fått tildelt ressurser som ikke får det de har krav på.

Skolen er i forfall, pengene blir færre hver enste år, og lærerne får skylda. Skjønn det den som kan.

Anonymous poster hash: e7c86...afc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...