Gå til innhold

Barn født sent på året

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får de tilbud om å utsette skolestart?

Anonymous poster hash: 4bae3...978
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Neppe på kun det grunnlaget.

Anonymous poster hash: 6c720...149

Skrevet

Uten at jeg vet sikkert, men da tror jeg han eller hun skal ha en grunn til det...

Anonymous poster hash: 0877b...051

Skrevet

Har ei jente som er født 20. november. Det har aldri vært snakk om å utsette skolestart. Hvorfor skulle det det? Hun går nå i 4. klasse og har hele tiden vært en av de flinkeste i klassa.

Anonymous poster hash: 53de9...88e

Skrevet

Kun de som er født rundt nyttår, og barnet tjener med å gå ett år til i barnehage.

Skrevet

Det vil alltid være en som er yngst og nesten ett år mindre enn den eldste. Ved å utsette skolestart automatisk for de som er født sent flytter en bare på den grensen.

Barnet utsetter kun skolestart om det ligger veldig sent ute i utviklingen.

Jeg har en skolestart som ligger etter på et veldig viktig punkt, men utsettelse har det aldri vært snakk om, kun ekstra hjelp.

Selv er jeg desember-barn, og har lidd lit av det, men utsettelse av skolestart hadde ikke gjort noe forskjell, mer oppfølgning derimot hadde gjort forskjell.

Anonymous poster hash: c1e76...91f

Skrevet

Det skal mye til for å få utsatt skolestart. Å være født sent på året er ikke god nok grunn.

Anonymous poster hash: 7d2fd...6f4

Skrevet

Jeg ville aldri utsatt skolestart på barnet mitt hvis det ikke var noe galt med barnet som gjorde at det ikke taklet å begynne på skolen enda. Det å begynne ett år for sent vil forfølge barnet hele skoletiden, man blir stemplet som dum og lignende. Ei i min klasse var født i desember året før oss andre og jeg tror at det var ganske kjipt for henne.

Anonymous poster hash: f4a04...f3b
Skrevet

Takk for svar. Datteren min er født 29. desember og har nedsatt hørsel. Jeg lurer på om det vil være lettere for henne med skolestart og alt det innebærer om hun er litt mer moden. Derfor spør jeg. Men da ser det ut som dette er noe vi må evt søke pm selv.

Skrevet

Det bør være en spesifikk grunn til det, mer enn bare alder. Er barnet sent ute i utviklingen?

Jeg er selv født i romjula, og har alltid vært yngst i alle klasser jeg har gått i. Likevel har jeg alltid vært blant de flinkeste i klassen, og jeg tror det hadde hemmet meg å få utsatt skolestart bare fordi jeg var født sent på året.

Anonymous poster hash: 21470...da0

Skrevet

På høsten siste barnehageår må dere be om henvisning til PPT for å vurdere henne..

Barnehagen blir også med på å vurdere.

Sammen finner de ut om Det er best for hennes utvikling å vente et år til..

Ofte får man avslag, og får igjennom klagen.

Vi har ofte foreldre som angrer på at de ikke utsatte skolestart et år...

Anonymous poster hash: 23820...0bd

Skrevet

Takk for svar. Datteren min er født 29. desember og har nedsatt hørsel. Jeg lurer på om det vil være lettere for henne med skolestart og alt det innebærer om hun er litt mer moden. Derfor spør jeg. Men da ser det ut som dette er noe vi må evt søke pm selv.

Dette er noe man må søke om selv gjennom ppt. Barnehagen kan være behjelpelig med dette og vil bli bedt om en uttalelse. Jeg regner med dere har kontakt med ppt fra før av iom at din datter har nedsatt hørsel. I kommunen jeg jobber (i ppt)er søknadsfristen før utsatt skolestart 15. Mars, i mange kommuner er den 28. Februar.

Anonymous poster hash: c36e0...d7b

Skrevet

Datteren min er født noen dager før jul, har aldri vuderte å utsette skolestart..

Men nå er hun veldig klar for å begynne på skolen, hun kan de fleste bokstavene og har lært mye av 3 eldre søsken som går på skolen. Hadde hun derimot ikke virket klar/umoden kan det være jeg hadde vurdert det. Det er stor forskjell på en som er født i januar og en født i desember, er jo nesten et år som skiller dem. Og det kan være mye i den alderen.

Jeg vet det er ganske strengt med å utsette/framskyve, men mener du det er det beste for barnet ditt så kan du jo søke :)

Anonymous poster hash: 3320e...095

Skrevet

Datteren min er født 22 desember, utsatte skolestart, ingen problem med det. Grunnlaget for utsettelsen var modenhet.

Anonymous poster hash: 7a401...ff9

Skrevet

Min datter er også født 22 desember og i hennes klasse er det faktisk 7 stk som er født i desember.

Skrevet

Datteren min går i 1. klasse og har en veninne som er født året før. Venninnen prematur og født samme dag som ditt barn, og der vet jeg at foreldrene søkte om utsatt skolestart. Det er ikke noen automatikk i det, men man kan søke dersom det er gode grunner for å vente. Det er godt mulig at grunnene deres er gode nok i og med at du beskriver henne som umoden og med nedsatt hørsel. Bare tenk veldig nøye gjennom det.  verste fall kan hun risikere å få en del spørsmål rundt dette når un blir eldre og nye skolekamerater lurer (for eksempel ved overgang til ungdomsskole).

Anonymous poster hash: 5899a...17e

Skrevet

Jeg er født midt i desember og har alltid vært yngst i klassen. Det har aldri vært noe problem 👍

Anonymous poster hash: a4ac0...5b9

Skrevet

Nabojenta her fikk utsatt skolestart og de har møtt på en del utfordringer i idretten, det hadde de overhodet ikke tenkt på på forhånd og var helt uforberedt på.

Hun spiller håndball, og da var det ikke bare bare å være et år eldre enn de andre. Tror faktisk de må ha tillatelse fra alle lagene de møter før de kan spille med eldre barn på banen.

Hun prøvde seg på turn også, men der er all påmelding automatisert på nett og siden hun er født året før klassekameratene fikk hun ikke meldt seg på samme parti. Og siden de har ventelister på turninga var de ikke spesielt interresert i å manuelt gi henne plass på "feil" parti heller.

Var også obs på at mental og sosial umodenhet ofte jevner seg ut i løpet av de første årene på skolen. Så kommer puberteten, og det kan være litt ugreit å være et år eldre enn de andre når pupper, mens o.l kommer...

Mange ting å ta hensyn til. Men din jente er jo født veldig sent gå året, så kanskje de utfordringene hun har gjør det helt riktig. Det avgjør resultatene av testene hun må gjennom på bup

Anonymous poster hash: c154a...c78

Skrevet

Nabojenta her fikk utsatt skolestart og de har møtt på en del utfordringer i idretten, det hadde de overhodet ikke tenkt på på forhånd og var helt uforberedt på.

Hun spiller håndball, og da var det ikke bare bare å være et år eldre enn de andre. Tror faktisk de må ha tillatelse fra alle lagene de møter før de kan spille med eldre barn på banen.

Hun prøvde seg på turn også, men der er all påmelding automatisert på nett og siden hun er født året før klassekameratene fikk hun ikke meldt seg på samme parti. Og siden de har ventelister på turninga var de ikke spesielt interresert i å manuelt gi henne plass på "feil" parti heller.

Var også obs på at mental og sosial umodenhet ofte jevner seg ut i løpet av de første årene på skolen. Så kommer puberteten, og det kan være litt ugreit å være et år eldre enn de andre når pupper, mens o.l kommer...

Mange ting å ta hensyn til. Men din jente er jo født veldig sent gå året, så kanskje de utfordringene hun har gjør det helt riktig. Det avgjør resultatene av testene hun må gjennom på bup

Anonymous poster hash: c154a...c78

Veldig gode poeng. Takk.

Skrevet

har 4 gutter, 3 av dem er født i desember, og 2 av dem var utrolig umoden, fikk ikke utsatt, og de har dessverre ikke klart seg så bra heller, han ene droppet skolen,mens han andre klarte vi og få igjen det til han ble lærling og han er veldig takknemlig nå :).

siste gutten har det ikke vert noe problem med,han har klart seg fint og er nå snart brannmann. han som droppet skolen er 17, og gjør ingenting, mens de 2 andre er 20 og 25,mens minsten er 12 og født i januar og er en helt annen type enn brødrene sine

Anonymous poster hash: 7efae...e4c
Skrevet

Jeg hadde en gutt i bhg som var født sent på året, og veldig sen utvikling. (Ventet på diagnose på gutten).

Men han fikk ikke utsatt skolestart. Tror de er ganske strenge på det.

Anonymous poster hash: 575ee...20c

Skrevet

Kjenner ei som er født 31.desember, har litt problemer allerede med å henge med førskolgruppa/konsentrasjon. Foreldrene ønsket å utsette skole ett år, men bhg mente at det ikke var grunnlag nok... Nå gruer de seg til skolestart i høst

Skrevet

Jeg er født i januar og fikk begynne et år før. Ikke alltid kult det heller. Konfirmerte meg med en som gikk i klassen under meg, han starta et år senere og likte ikke det... så det kommer nok an på mer enn bare dato for bursdagen

Anonymous poster hash: 0121d...b2b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...