Gå til innhold

Selskapsmat som bare vertskapet liker


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tenker dere er viktigst når en inviterer til bryllup, konfirmasjon osv, at en velger mat som de fleste gjestene liker/kan spise eller at brudeparet/konfirmanten får velge ut i fra sine preferanser fordi det er deres dag?

 

Anonymous poster hash: 155ae...038

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At en velger mat som flertallet liker.

 

Anonymous poster hash: c86fa...c09

Skrevet

Begge deler. Det bør etter min mening være festmat i slike anledninger (dvs ikke pizza, pølser osv), men ikke så sært at man kan regne med at flertallet ikke liker. Det er ikke mye mat som havner i den siste kategorien, isåfall så er det gjestene som er ufattelig sære.

Skrevet

Skal ein ta ei spørjeundersøking då? Og kva gjer ein når tante Nina et kun lavkarbo, onkel Tom er veganer, grandtante Olga må ha poteter til middag, kusinene likar ikkje fisk, mor likar ikkje kjøt, bestemor er "allergisk", farmor har reell allergi, onkel Hassan vil ha halal og onkel Isak kosher?

 

Eg ville valgt meny ut frå preferansane til dei som skal feirast.

Skrevet

I utgangspunktet tenker jeg at vertskapet bestemmer, men hvis det er noe temmelig sært som blodklubb, smalahove, lever eller lignende, bør man kanskje tenke seg om en gang til. Eller ha et alternativ. 

Skrevet

Einig med dei over. Er det noko som ein veit er veldig utradisjonelt, bør ein ha eit alternativ. F.eks om ein vel smalahovud, sushi, lever, blodpudding e.l. kan det vere greit med eit alternativ protein, f.eks kylling, slik ein kan nytte same tilbehøret. Men er sjølvsagt brudeparet sin dag, så vil ein ha smalahovud så vel ein det. Men då bør ein ikkje forvente at alle gjestane elskar maten og et fleire porsjonar.

Skrevet

Om gjestene er av den kresne typen eller det er mye allergier , vegetarianere ol så hadde jeg satset på koldbord eller tapas. Da er det enklere å tilrettelegge maten.

Skrevet

Jeg tenker at en bruker jo mye penger på dette, spesielt i bryllup, og det er jo synd om få spiser maten ( eller tvinger den ned isteden for å kose seg).

 

Et vegetarpar som gifter seg trenger ikke akkurat kjøpe biffmeny, men synes det blir feil om den som feires bare mååå ha noe som folk ikke er vant til å spise, bare fordi det er deres dag.

 

Selv var jeg et sted, som hemmelig gravid, hvor all mat var spekemat og mat med alkohol inni. Det var kjipt

 

Anonymous poster hash: 155ae...038

Skrevet

Jeg tenker at en bruker jo mye penger på dette, spesielt i bryllup, og det er jo synd om få spiser maten ( eller tvinger den ned isteden for å kose seg).

 

Et vegetarpar som gifter seg trenger ikke akkurat kjøpe biffmeny, men synes det blir feil om den som feires bare mååå ha noe som folk ikke er vant til å spise, bare fordi det er deres dag.

 

Selv var jeg et sted, som hemmelig gravid, hvor all mat var spekemat og mat med alkohol inni. Det var kjipt

 

Anonymous poster hash: 155ae...038

Hva gjorde du da, klarte du å holde det hemmelig?

 

Anonymous poster hash: 8b041...983

Skrevet

Jeg har aldri vært i en stor feiring hvor maten har vært så sær at ingen gjester har likt det.

 

De fleste spiser vel det meste? Og er det noen som har spesielle allergier, så finnes det vel noen alternativer som ivaretar dem også, hvis man får vite det på forhånd?

 

Så jeg synes de som feires bør kunne velge det de liker selv, med mindre det er noe veldig sært.

Skrevet

De som inviterer bestemmer menyen. Folk er blitt så forbanna sære på mat, det er EKSTREMT lite som er "for sært" til at vanlige mennesker skal klare å spise det. Så om tante Magda ikke er fornøyd med maten får hun være voksen nok til å bite tenna sammen og smile likevel. Makan. 



Anonymous poster hash: 9828e...26a
Skrevet

Da jeg var konfirmant, hadde vi koldtbord. Men jeg fikk velge en varmrett til koldtbordet og var fornøyd med dette. Ser dette er vanlig i vår familie.

 

Anonymous poster hash: 6e55a...690

Skrevet

De som inviterer bestemmer menyen. Folk er blitt så forbanna sære på mat, det er EKSTREMT lite som er "for sært" til at vanlige mennesker skal klare å spise det. Så om tante Magda ikke er fornøyd med maten får hun være voksen nok til å bite tenna sammen og smile likevel. Makan.  Anonymous poster hash: 9828e...26a

Handler vel ikke om at ting er for sært, men om en kommer fra en familie som ikke spiser mye sjømat hadde jeg stusset over at en valgte en ren skalldyr og rogn-meny i et stort selskap med 500kr per kuvert

 

Anonymous poster hash: 155ae...038

Skrevet

Vel, jeg har vært forlover i et bryllup der det ble KUN servert spekemat i forskjellige varianter og potetsalat - jeg var gravid i 8. måned. Ikke fikk jeg tilbud om alternativ, til og med ikke da jeg spurte om det. Å spise seg mett på kun potetsalat er klin umulig, så jeg gikk sulten halve kvelden. Det var heller ikke grønn salat eller andre ting. Så ja, jeg synes at vertskapet skal bestemme menyen, men ikke slik at gravide eller allergikere ikke kan spise noen ting. Eller servere noe veldig sært som smalahove eller rakfisk uten å ha alternativer med mer "normal" mat.



Anonymous poster hash: dba09...ff7
Skrevet

Vi hadde tapas i bryllupet vårt, og da fant alle noe de likte. Svigermor spiser ikke kjøtt, men fikk ulike kyllingretter og masse sjømat å boltre seg i, en venninne som ikke liker sjømat holdt seg til kjøttretter og pasta...alle ble fornøyde. :)

 

Anonymous poster hash: dce35...9c0

Skrevet

 

De som inviterer bestemmer menyen. Folk er blitt så forbanna sære på mat, det er EKSTREMT lite som er "for sært" til at vanlige mennesker skal klare å spise det. Så om tante Magda ikke er fornøyd med maten får hun være voksen nok til å bite tenna sammen og smile likevel. Makan.  Anonymous poster hash: 9828e...26a

Handler vel ikke om at ting er for sært, men om en kommer fra en familie som ikke spiser mye sjømat hadde jeg stusset over at en valgte en ren skalldyr og rogn-meny i et stort selskap med 500kr per kuvert

 

Anonymous poster hash: 155ae...038

 

 

 

Men hvis man elsker sjømat selv er det jo helt naturlig?

Altså, jeg ville jo tenkt på at min svoger med div allergier skulle hatt et alternativ, men at jeg også må planlegge et alternativ til svigermor som "ikke liker fisk" og lillesøsteren som går på lavkarbo og stefar som tror han har cøliaki og melkeallergi (men tåler mammas kaker) er helt uaktuelt.

 

Vertskapet serverer ikke mat de selv ikke liker. Om gjestene ikke spiser det er ikke feilen hos vertskapet. UANSETT hva som blir servert. 

 

Anonymous poster hash: 9828e...26a

Skrevet

Vertskapet bestemmer selvfølgelig, men det er sikkert lurt å tenke seg litt om før de går for en veldig utradisjonell meny. Jeg hadde forresten elsket et bryllup med pizza på menyen - det hadde vært nydelig!

Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg har aldri vært i en stor feiring hvor maten har vært så sær at ingen gjester har likt det.

 

De fleste spiser vel det meste? Og er det noen som har spesielle allergier, så finnes det vel noen alternativer som ivaretar dem også, hvis man får vite det på forhånd?

 

Så jeg synes de som feires bør kunne velge det de liker selv, med mindre det er noe veldig sært.

Neineinei! Det er heeeeelt vanlig å kaste opp av fårepølse, poteter, eggerøre, biff, blomkål, agurker, sukker, melvarer, melk, gulrot, sopp, Farris, grøt, dadler, brunsaus, kveite, øl, bacon, tomatsuppe ... Egentlig bør gjestene ha med matpakke så de slipper å spise den kvalme maten noen andre enn de selv har valgt.

Skrevet

Vi endte opp med følgende koldtbordmeny:

-Pastasalat, en kremet og en olivenolje/pesto-basert

-Lasagne

-Kjøttboller (med div dipper, alt glutenfritt)

-Hjemmelagde vårruller (Thailandsk nabo som lagde for oss!!)

-Gulrotsuppe med kylling (glutenfri)

-Ruller med laks og skinke (to ulike sorter)

- Ferske reker

Tilbehør utenom var brød, nylagd foccaciabrød og glutenfrie rundstykker, samt majones, sitron, aioli, dipper av ulike slag

 

Altså hadde vi mye forskjellig, alt hjemmelagd. Alle gjestene fant noe de likte, selv om sammensetningen var noe utradisjonell😉

 

Anonymous poster hash: 2da30...a00

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...