Anonym bruker Skrevet 27. februar 2016 #1 Skrevet 27. februar 2016 Har trent kondisjon og styrke 3 ganger i uken siden nyttår. Har begynt forsiktig og trener meg opp for å unngå skade, men jeg syns ikke løpingen blir noe lettere. Løper med pulsklokke og pulsen min er nesten oppe i makspuls hele tidenhvis jeg løper 3 km! (ikke målt makspuls men beregnet 220-alder). Hadde dårlig kondisjon fra før men mister nesten motivasjonen når jeg ikke ser forbedring etter 8 ukers hardt arbeid. Når kan jeg vente å se en endring i kondisjonen? Noen andre som har trent seg opp framsnakke dårlig form? PS. Er ikke overvektig men har høy fettprosent. Ønsker å få bedre kondisjon og få lavere fettprosent. Anonymous poster hash: e0dd9...3bb
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2016 #2 Skrevet 27. februar 2016 Jeg følte ikke jeg ble i bedre form når jeg fulgte pulsklokka. Jeg kastet den og tok tiden på samme distanse. I tillegg MÅTTE jeg løpe litt lengre for hver gang jeg trente. Tok rett og slett fra tre til tre. Ti skritt lengre for hver gang. Hadde puls ut av ørene og hadde jeg brukt klokka hadde den nok hylt hele veien. Brukte klokka som kontroll en gang i måneden og da så jeg forbedring. Jeg gikk fra å kun orke å løpe 400 meter og så ta pause til å fullføre halvmaraton på 2 timer og 4 minutter. (Ble skikkelig sur fordi jeg ikke kom under to timer 😊) Stå på og våg å presse deg. Forbedring kommer også i platåer. De første platåene gikk fort men så stagnerer det og du må jobbe mye mer for å merke formbedring. Et lite tips, løp i motbakker (vet det er pyton) men du sparer knærne, får et mer riktig løpesett (sier de som kan løping) og jeg garanterer du vil merke bedring raskt. Anonymous poster hash: 4cdb3...3bc
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2016 #3 Skrevet 27. februar 2016 Mål makspulsen din hvis du skal løpe etter puls, det blir ikke riktig ved å regne ut. I tillegg er det ikke optimalt å ligge opp mot makspuls hvis du ønsker å bedre kondisjonen, da bør du trene med lavere intensitet over lengre tid. Anonymous poster hash: d44f5...76c
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2016 #4 Skrevet 27. februar 2016 Meg tror du trener for hardt. Lett opp et løpeprogram på nette. Og ang maxpulsen din, det kan jo pulsklokka di fortelle deg. Den er nok ganske nært det høyeste klokka har målt, hvis du kjører så hardt som det kan virke som. Anonymous poster hash: 19873...320
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 27. februar 2016 #5 Skrevet 27. februar 2016 Hvis du løper så fort du kan er jo makspuls naturlig? Hva er tempoet? Har tiden du bruker på 3 km gått ned?
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2016 #6 Skrevet 27. februar 2016 Jeg bruker ikke pulsklokke. Bedømmer etter tid og form. Kanskje du kan sykle litt innimellom, det føler jeg gir raskere bedring i kondisen (jeg trenger ikke så mange turer før det blir lettere). Løper du fort? Greit med snakketempo i løpet av turen. Har du nok dager mellom løpingen, slik at kroppen får restituert seg? Ellers vil du ikke føle samme framgang. To løpeturer i uka kan være nok. Skjønner du er utålmodig, men kroppen må få tid på seg til å henge med på ny livsstil. Anonymous poster hash: 2bc91...665
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2016 #7 Skrevet 27. februar 2016 http://www.fortsett.no/artikler/2015/10/12/kan-man-hvile-seg-til-toppform/ Anonymous poster hash: 2bc91...665
Lille krøll Skrevet 27. februar 2016 #8 Skrevet 27. februar 2016 Som utrent klarer du ikke å løpe med nesten makspuls i 3 km. Skal du bruke pulsbånd må du ha riktige verdier å følge ellers er det nyttesløst.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2016 #9 Skrevet 27. februar 2016 Takk alle som har svart. Det er nettopp det som er rart. Jeg løper med en fart på ca 10 km/t i 3 min og går (6-6.5 km/t) i to min. Dette gjør jeg 4 ganger (+oppvarming). Jeg ØNSKER jo ikke ligge så høyt i puls men jeg kommer så fort opp der. jeg tror ikke jeg løper så hardt at jeg skal komme SÅ høyt i puls. Kan jeg ha SÅ dårlig kondisjon? Hadde jo forventet litt forbedring på nesten 2 måneder. Jeg har ikke forbedret tiden på 3 km i løpet av perioden 😔 Anonymous poster hash: e0dd9...3bb
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2016 #10 Skrevet 27. februar 2016 Jeg løper ikke etter pulsen altså. Jeg bare ser på tiden og distansen. Men noen ganger tar jeg på pulsbeltet og ser hvor jeg har lagt i puls bare av nysgjerrighet etter treningen. Anonymous poster hash: e0dd9...3bb
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2016 #11 Skrevet 27. februar 2016 Jeg trener hver 2.-3.dag. Tror ikke jeg overdriver. Løper jo ikke akkurat maraton 😉. Dere er greie som tar dere tid til å komme med tips. Anonymous poster hash: e0dd9...3bb
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 27. februar 2016 #12 Skrevet 27. februar 2016 Test makspulsen din, push deg så hardt du kan i oppoverbakke, løp til du nesten spyr... Hvis du ikke vet ca makspuls er det ikke stort poeng. Jeg er 37 år og har makspuls på nesten 200. Men kjempebra innsats, det går nok bedre snart.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2016 #13 Skrevet 27. februar 2016 Test makspulsen din, push deg så hardt du kan i oppoverbakke, løp til du nesten spyr... Hvis du ikke vet ca makspuls er det ikke stort poeng. Jeg er 37 år og har makspuls på nesten 200. Men kjempebra innsats, det går nok bedre snart. Tusen takk ☺️. Jeg er 38. Sist jeg løp 3 km testen ga heg alt på slutten og brakk meg da jeg stoppet. Da var jeg oppe i 182. Antageligvis er dette makspulsen da. Stemmer helt med teorien i hver fall. Jeg får bare fortsette med godt mot. Hadde et håp om at noen ville si at jeg ikke bør forvente mer på 2 måneder... 😉 Anonymous poster hash: e0dd9...3bb
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2016 #14 Skrevet 27. februar 2016 Jeg vil anbefale deg å fortsette å bruke pulsklokka, og løpe myye saktere og lengre. Prøv å ligge under 140 i puls. Så kan du heller ha en rask økt i uka. Anonymous poster hash: 807a5...a7c
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2016 #15 Skrevet 27. februar 2016 Jeg har alltid vært dårlig til å løpe lenge sammenhengende, men i for fikk jeg det plutselig til. Da løp jeg mye saktere enn jeg pleier fra begynnelsen og da holdt jeg ut lenger. Etter noen økter merket jeg at jeg kunne sette opp farten litt etter litt. Dessverre skjedde det som alltid skjer når jeg trener, det ble for mørkt om kvelden, det regnet og ble kaldt, det ble mer ork å komme seg å treningssenteret enn å bare løpe ut døra (dvs mange dårlige unnskyldninger),så jeg fikk aldri formen helt dit jeg ønsket, men har nok en gang troen på å få det til, bare det blir vår😀 Anonymous poster hash: d44f5...76c
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2016 #16 Skrevet 27. februar 2016 Jeg vil anbefale deg å fortsette å bruke pulsklokka, og løpe myye saktere og lengre. Prøv å ligge under 140 i puls. Så kan du heller ha en rask økt i uka. Anonymous poster hash: 807a5...a7c Takk for tips. Løper du mye selv? Hvor fort løper du i så fall når du skal løpe langt v Anonymous poster hash: e0dd9...3bb
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2016 #17 Skrevet 27. februar 2016 Jeg har alltid vært dårlig til å løpe lenge sammenhengende, men i for fikk jeg det plutselig til. Da løp jeg mye saktere enn jeg pleier fra begynnelsen og da holdt jeg ut lenger. Etter noen økter merket jeg at jeg kunne sette opp farten litt etter litt. Dessverre skjedde det som alltid skjer når jeg trener, det ble for mørkt om kvelden, det regnet og ble kaldt, det ble mer ork å komme seg å treningssenteret enn å bare løpe ut døra (dvs mange dårlige unnskyldninger),så jeg fikk aldri formen helt dit jeg ønsket, men har nok en gang troen på å få det til, bare det blir vår😀 Anonymous poster hash: d44f5...76c Husker du hvor fort du løp i periodene du løp jevnlig? Anonymous poster hash: e0dd9...3bb
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2016 #18 Skrevet 27. februar 2016 Jeg vil anbefale deg å fortsette å bruke pulsklokka, og løpe myye saktere og lengre. Prøv å ligge under 140 i puls. Så kan du heller ha en rask økt i uka. Anonymous poster hash: 807a5...a7c Takk for tips. Løper du mye selv? Hvor fort løper du i så fall når du skal løpe langt v Anonymous poster hash: e0dd9...3bb Jeg løper mye og langt . Ca 70 km i uka, fordelt på 5 økter. To interval økter, en rask 10 km, en rolig 15 km og en rolig langtur. Men begynte for bare 3 år siden, da var jeg 38 år og helt utrent. Fikk samme råd selv, og det gikk ikke mange ukene før jeg kunne løpe en mil. Jeg gikk da i oppoverbakker, så pulsen ikke skulle bli for høy på rolige turer. Nå løper jeg ganske fort, også på rolige langturer, fordi formen er mye bedre. Men fortsatt har jeg puls under 140 på langturer. Ved så lav puls økes oksygenopptaket ditt raskere enn om du løper fort har jeg lært, derfor er det lurt. Anonymous poster hash: 807a5...a7c
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2016 #19 Skrevet 27. februar 2016 10 km i timen er ganske fort, det er mila på en time, et litt mer langsiktig mål for mange. Jeg tror du skal senke farta betraktelig, til et sted mellom 7 og 8 km i timen. Og så kan du heller løpe intervaller i høyere tempo innimellom. Anonymous poster hash: 19873...320
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå