Gå til innhold

Stygt av meg å si hva jeg mener?😊

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min bror er 35år og singel. Han har ingen utdannelse og aldri hatt jobb. Han har vært ufør siden han var i 20årene. Han har sterk migrene og mye vondt i viljen, trolig depresjon også. Som følge av mobbing og omsorgssvikt hjemme. Han sliter sosialt og har ingen venner. Han har hjemmehjelp som rydder litt hos han, det "klarer" han ikke selv som han sier. Han klarer ikke vaske, rydde og slike huslige ting men han kan kjøre bil på loppemarked milevis unna, reise til Sverige eller drive med de interessene som passer han selv. Hjemmehjelpen prøver å motivere han til å bidra men det hjelper ikke. Han blir bare sint, mener de ikke forstår og at de er late som ikke gjør det de kommer for om de ber han vaske opp selv. Min bror spiller PC spill x antall timer om dagen. Vet at migrenen er veldig reel samtidig bruker han energi på det som passer han. Min bror liker å sove og være oppe om nettene.

Nå vil han kjøpe hus. Min far tenker å stille med egenkapital også får min bror lån i husbanken. Han vilikke bo i leilighet pga bråk og mener hus er det beste. Ett hus må vedlikeholdes , klippe gress, vaskes osv. Min bror vasker ikke doen sin engang så at han skal ha ett hus er absurd! Min far har prøvd å si det til han men han vil ha hus. Min far syntes synd på han så mistenker at min bror kan få trumfet igjennom at dette er en god ide. Stygt av meg å fortelle min bror på en halvpen måte at han er klin gal som i det hele tatt tenker på huskjøp når han ikke gjør en dritt hjemme? Møkka flyter over og det er hjemmehjelp/pappa som rydder. Han kan ikke klippe gresset hos mamma engang da gressklipperen bråker for mye og han ikke orker å klippe ett mål tomt! Min far er over 70år så det sier seg selv at ikke han kan belastes med alt. Min bror leier i dag kommunalbolig.

Anonymous poster hash: fcfca...455

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, her tror jeg han trenger seg en realitetssjekk! Vis ham en liste over ting som må gjøres med et hus, og spør hvem han har tenkt skal gjøre det.

Skrevet

Må du si det på en halvfin måte da, kan du ikke si rett ut at dette er spinnhakkende galt? Og for å være kjip og kynisk kommer faren din til å miste egenkapitalen og dermed arven din

Anonymous poster hash: d8c78...3a8

Skrevet

Må du si det på en halvfin måte da, kan du ikke si rett ut at dette er spinnhakkende galt? Og for å være kjip og kynisk kommer faren din til å miste egenkapitalen og dermed arven din

Min far er en rotekopp økonomisk å må nå selge huset som følge av det. De pengene som blir igjen roter min far enten bort selv eller så taper han dem på huskjøp via min bror. Borte blir de uansett. Skulle det så være tror jeg det kan løses ved at jeg får igjen pengene da arven etter vår mor kommer, at jeg får en større sum der (skilte foreldre).Min bror er veldig reel og rettferdig sånn når det gjelder penger og meg pluss barna mine. Min bror vil heller aldri få barn (steril ) så sånn sett arver jeg han igjen. Fortsetter han livsstilen han har nå blir han ikke gammel (sterkt sterkt overvektig , diabetes som han driter i osv)...

Hi

Skrevet

Må du si det på en halvfin måte da, kan du ikke si rett ut at dette er spinnhakkende galt? Og for å være kjip og kynisk kommer faren din til å miste egenkapitalen og dermed arven dinAnonymous poster hash: d8c78...3a8

Min far er en rotekopp økonomisk å må nå selge huset som følge av det. De pengene som blir igjen roter min far enten bort selv eller så taper han dem på huskjøp via min bror. Borte blir de uansett. Skulle det så være tror jeg det kan løses ved at jeg får igjen pengene da arven etter vår mor kommer, at jeg får en større sum der (skilte foreldre).Min bror er veldig reel og rettferdig sånn når det gjelder penger og meg pluss barna mine. Min bror vil heller aldri få barn (steril ) så sånn sett arver jeg han igjen. Fortsetter han livsstilen han har nå blir han ikke gammel (sterkt sterkt overvektig , diabetes som han driter i osv)...

HiAnonymous poster hash: fcfca...455

Men tror du banken kommer til å godta at faren din står som kausjonist og gir lån når han må selge sitt eget hus for han har rotet bort pengene sine? Hele greia virker jo hull i hodet

Skrevet

Må du si det på en halvfin måte da, kan du ikke si rett ut at dette er spinnhakkende galt? Og for å være kjip og kynisk kommer faren din til å miste egenkapitalen og dermed arven dinAnonymous poster hash: d8c78...3a8

Men tror du banken kommer til å godta at faren din står som kausjonist og gir lån når han må selge sitt eget hus for han har rotet bort pengene sine? Hele greia virker jo hull i hodet

Oi tenkte litt feil da jeg skrev det. Min far får ikke stå som kausjonist men han stiller med pengene cash kontant etter huset er solgt. Min pappa er svartelistet delux så kan får ikke stille som kausjonist eller ta opp noe i sitt navn.

Hi

Skrevet

Men tror du banken kommer til å godta at faren din står som kausjonist og gir lån når han må selge sitt eget hus for han har rotet bort pengene sine? Hele greia virker jo hull i hodetAnonymous poster hash: d8c78...3a8

Oi tenkte litt feil da jeg skrev det. Min far får ikke stå som kausjonist men han stiller med pengene cash kontant etter huset er solgt. Min pappa er svartelistet delux så kan får ikke stille som kausjonist eller ta opp noe i sitt navn.

Dette kan jo bare gå bra...men hvordan skal broren din få et hus da, om han ikke har penger, ingen kan stille som kausjonister og han får litt kontant fra far din? Her koster hvertfall et skikkelig stygt hus minst 3 mill, og hus på 6-7 mill er ikke uvanlig

Skrevet

Men tror du banken kommer til å godta at faren din står som kausjonist og gir lån når han må selge sitt eget hus for han har rotet bort pengene sine? Hele greia virker jo hull i hodetAnonymous poster hash: d8c78...3a8

Dette kan jo bare gå bra...men hvordan skal broren din få et hus da, om han ikke har penger, ingen kan stille som kausjonister og han får litt kontant fra far din? Her koster hvertfall et skikkelig stygt hus minst 3 mill, og hus på 6-7 mill er ikke uvanligAnonymous poster hash: d8c78...3a8

Hehe, hvor bor du egentlig?

Det går så absolutt an å finne helt normale hus til under 3 mill de fleste steder altså! Spesielt til EN person, som ikke vil ha behov for et stort hus heller.

Dog, når det er sagt, så er det absolutt galskap at broren din skal kjøpe hus i det hele tatt.

Skrevet

Har vi samme bror? 😳 Er akkurat som å lese om min! Bortsett fra at min også har funnet ut at det er en god idé å få et barn snart og (må bare finne seg en dame først). Det er så galskap, doen hans er svart av gammel dritt. Skjønner ikke hvordan de tenker som tror de har kapasitet/ råd til å ha sitt eget hus!

Anonymous poster hash: 695e6...009

Skrevet

Dette kan jo bare gå bra...men hvordan skal broren din få et hus da, om han ikke har penger, ingen kan stille som kausjonister og han får litt kontant fra far din? Her koster hvertfall et skikkelig stygt hus minst 3 mill, og hus på 6-7 mill er ikke uvanligAnonymous poster hash: d8c78...3a8

Hehe, hvor bor du egentlig?

Det går så absolutt an å finne helt normale hus til under 3 mill de fleste steder altså! Spesielt til EN person, som ikke vil ha behov for et stort hus heller.

Dog, når det er sagt, så er det absolutt galskap at broren din skal kjøpe hus i det hele tatt.

Stavanger :)

Skrevet

Hvis din far er så rotete med økonomien som du beskriver, kan det da umulig bli noe særlig til overs etter at huset hans er tvangssolgt? Han må vel dekke sin egen gjeld først?

Når det gjelder spørsmålet ditt, så nei, du er ikke slem om du sier din mening. Jeg tror ikke jeg hadde sagt det på en spesielt fin måte heller, men realitetsorientert både far og bror temmelig tydelig.

Skrevet

Min far har "bare" 300 000kr i skattegjeld slik at han vil sitte igjen med litt penger. Han skal riktignok kjøpe seg litt " guttestasj" men vil kunne spytte inn si 400 000kr til min bror. Min bror skal ha ett lite hus/muligens hytte i skogen eller noe slikt så standarden er ikke slik de fleste ville ha hatt. Han bor på landet så dette er ikke urealistisk. Min far har nok en lur baktanke om å få bo der i perioder hvor han ikke er på sjøen eller nordpå der han opprinnelig kommer fra.

Hi

Skrevet

Hvis din far er så rotete med økonomien som du beskriver, kan det da umulig bli noe særlig til overs etter at huset hans er tvangssolgt? Han må vel dekke sin egen gjeld først?

Når det gjelder spørsmålet ditt, så nei, du er ikke slem om du sier din mening. Jeg tror ikke jeg hadde sagt det på en spesielt fin måte heller, men realitetsorientert både far og bror temmelig tydelig.

Han har bare 300 000kr ca men å selge huset er eneste mulighet. Penger av meg får han aldri så...

Hi

Gjest Antarctica
Skrevet

Jøss, for en gresk tragedie.

De vil vel neppe høre på deg noen av dem... Men det føles sikkert bedre om du sier fra at du ikke har tro på dette. Så kan de skite i ditt råd etterpå.

Skrevet

Hvis du sier hva du mener på forhånd kan de i alle fall ikke komme i ettertid å be deg stille opp for å klippe gress el.

Anonymous poster hash: 30063...3b1

Skrevet

Du burde snakke med faren din ÒG med broren din. Trenger ikke prate med begge samtidig. Men hvordan klarer broren din å spille så mange timer om dagen om han har migrene. Jeg har også migrene, og når jeg har anfall klarer jeg ikke engang å ha sollys inn. Ikke snakk om å se på tv!

Om han er sååå sliten, og ikker orker å vaske doen etter seg en gang, hvordan klarer han da å reise til Sverige eller handle på loppis?

Snakk med faren din om dette. Håper, for faren din sin skyld, at far ikke hjelper til med lån. Og håper også noen klarer å snakke vett i hodet på broren din.

Skjønner godt du er frustrert, jeg hadde blitt gal!

Gjest Antarctica
Skrevet

Du burde snakke med faren din ÒG med broren din. Trenger ikke prate med begge samtidig. Men hvordan klarer broren din å spille så mange timer om dagen om han har migrene. Jeg har også migrene, og når jeg har anfall klarer jeg ikke engang å ha sollys inn. Ikke snakk om å se på tv!

Om han er sååå sliten, og ikker orker å vaske doen etter seg en gang, hvordan klarer han da å reise til Sverige eller handle på loppis?

Snakk med faren din om dette. Håper, for faren din sin skyld, at far ikke hjelper til med lån. Og håper også noen klarer å snakke vett i hodet på broren din.

Far er jo "medavhengig" og tilrettelegger for sønnens avhengighetsproblem. Og sønnen har ikke forstått at de som kommer hjem til ham er miljøarbeidere og ikke tjenerskap - de skal hjelpe ham å bli selvhjulpen, ikke gjøre reint for ham.

Skrevet

Hvis du sier hva du mener på forhånd kan de i alle fall ikke komme i ettertid å be deg stille opp for å klippe gress el.

Anonymous poster hash: 30063...3b1

De kommer nok ikke til å be meg om noe hjelp. Det tragiske er at de bare lukker øynene og lar alt forfalle. Min fars hus har vært til stor sjenanse for naboene da det ser helt jævlig ut ute (han kaster dritten ut i hagen) og noe rot inne. Min bror får ikke rotet ute i sin kommunale bolig så han har all dritten inne, møkk og rot. Slik vil det bli i ett nytt hus også.... 😞

Hi

Skrevet

Far er jo "medavhengig" og tilrettelegger for sønnens avhengighetsproblem. Og sønnen har ikke forstått at de som kommer hjem til ham er miljøarbeidere og ikke tjenerskap - de skal hjelpe ham å bli selvhjulpen, ikke gjøre reint for ham.

Takk det er akkurat det de prøver på. Men som min bror sier "rydder jeg rydder ikke de så da gidder jeg ikke". Min bror sliter psykisk og han har ikke hatt en normal oppvekst. Det har vært en grad av omsorgssvikt. Problemet er at han i motsetning til meg dyrker videre på sin fortid i stedet for å skape seg en fremtid. Våre foreldre syntes synd på han så begge dyrker hans "orker ikke, gidder ikke, har ikke lyst holdning også er han jo så syk uten at legene finner ut av det". Ingen av foreldrene mine innser at dette er psykisk og ikke fysiske begrensninger. det er klart at en mann som kan kjøre til Sverige for å handle snop og brus kan vaske opp og rengjøre sitt eget bad f.eks. At han ikke "orker og klarer dette" som mine foreldre mener er jo tull. Det er jo bare tragisk at ingen andre enn meg innser at min bror er syk i hodet og ikke i kroppen. At han er kronisk sliten er forståelig når han bor i en leilighet med dritt, får liten stimuli, lite frisk luft, bare spiller PC spill, spiser drittmat og har blendegardiner foran vinduet. Verken mamma eller pappa sier han imot, "det nytter ikke" som de sier.

Hi

Skrevet

Moren din da? Eller moren til broren din? Hun må være dypt fortvilet over at sønnen har blitt helt lik faren sin..

Skrevet

Du er i din fulle rett til å si hva du mener, men hva oppnår du? Sannsynligvis ingen ting. Jeg hadde vært overbærende i en slik situasjon og bare latt de tura på for du vet de ikke vil høre uansett og da er det jo ikke noe poeng å lage styr.

Enig med deg at det er høl i hodet altså, men har man høl i hodet så...

Når det kommer til hans prioritering av energi..., det kan hende at han prioriterer det som gjør han glad. Det som gjør at han føler at han lever litt. At han ikke har energi til både og. Jeg tenker vel at det bare er å ikke bry seg! Så lenge han ikke forventer at du skal besøke han og subbe rundt i hans drit, så forsøk å la han leve sitt liv. Er han ellers hyggelig? Kan du ha han på besøk og ha det hyggelig med han, så gjør heller det. Forsøk for din egen del og ellers kutte han ut og leve ditt eget liv. Det er null poeng å forsøke endre en verden som ikke vil endres (om du ikke er martyr og trives i rollen).

Anonymous poster hash: a5d78...ad5

Skrevet

Moren din da? Eller moren til broren din? Hun må være dypt fortvilet over at sønnen har blitt helt lik faren sin..

Vår mor sliter noe psykisk. Min bror og mor har minimal kontakt og min mor slipper ikke inn til min bror. De er på talefot til en viss grad hver tredje mnd men ikke mer enn det.

Hi

Skrevet

Du er i din fulle rett til å si hva du mener, men hva oppnår du? Sannsynligvis ingen ting. Jeg hadde vært overbærende i en slik situasjon og bare latt de tura på for du vet de ikke vil høre uansett og da er det jo ikke noe poeng å lage styr.

Når det kommer til hans prioritering av energi..., det kan hende at han prioriterer det som gjør han glad. Det som gjør at han føler at han lever litt. At han ikke har energi til både og. Jeg tenker vel at det bare er å ikke bry seg! Så lenge han ikke forventer at du skal besøke han og subbe rundt i hans drit, så forsøk å la han leve sitt liv. Er han ellers hyggelig? Kan du ha han på besøk og ha det hyggelig med han, så gjør heller det. Forsøk for din egen del og ellers kutte han ut og leve ditt eget liv. Det er null poeng å forsøke endre en verden som ikke vil endres (om du ikke er martyr og trives i rollen).

Veldig sant det du skriver egentlig. Helt ærlig gidder jeg ikke prøve å forandre han. Det vil isåfall ta så mye tid, tid jeg ikke har eller er villig til å ofte fra min familie. Når ikke andre instanser klarer det og jeg står helt alene i familien blir det vanskelig. Så nei, jeg oppnår sikkert ingenting ved å si min mening. Min bror har stor respekt for meg da så sånn sett er jeg kanskje den eneste som kan nå frem, men noe mer energi enn å si min mening er nok ikke vits 😊.

Tragisk familie jeg kommer fra 😞. Rot fra alle kanter !

Hi

Skrevet

Veldig sant det du skriver egentlig. Helt ærlig gidder jeg ikke prøve å forandre han. Det vil isåfall ta så mye tid, tid jeg ikke har eller er villig til å ofte fra min familie. Når ikke andre instanser klarer det og jeg står helt alene i familien blir det vanskelig. Så nei, jeg oppnår sikkert ingenting ved å si min mening. Min bror har stor respekt for meg da så sånn sett er jeg kanskje den eneste som kan nå frem, men noe mer energi enn å si min mening er nok ikke vits 😊.

Hi

Har det litt som deg jeg også, men hever du blikket vil du se vi ikke er alene! Mye rart der ute.

Vil du virkelig gjøre en innsats for din bror så gjør det, men beregn år med innsats sent og tidlig, samtidig som en takk kanskje aldri oppnås.

Jeg velger mine kamper med omhu, da det gjør meg best. Mulig ikke godt nok i noens øyner, men da tror jeg ikke de har vært borti folk som i min familie heller.

Skrevet

Hi

Har det litt som deg jeg også, men hever du blikket vil du se vi ikke er alene! Mye rart der ute.

Vil du virkelig gjøre en innsats for din bror så gjør det, men beregn år med innsats sent og tidlig, samtidig som en takk kanskje aldri oppnås.

Jeg velger mine kamper med omhu, da det gjør meg best. Mulig ikke godt nok i noens øyner, men da tror jeg ikke de har vært borti folk som i min familie heller.

Godt og trist å høre at Jeg ikke er alene. Jeg vil nok ikke gjøre noen innsats. Orker ikke bruke energi på det da det påvirker meg å bli involvert for mye. Det tar for mye energi og jeg blir provosert av at han ikke ser selv hva han driver med. Jeg har min familie og barn så jeg er ikke villig til å ofre tiden min annet enn at vi har kontakt og møtes hos meg innimellom. Jeg reiser aldri med min familie dit da det ikke er hygenisk der. Man må nok oppleve det ja for å forstå hvordan det er å ha en slik familie. De færreste kan nok forestille seg dette.

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...