Gå til innhold

Hyperemesis, når blir det bedre...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg føler meg så svak...😩 Jeg er ikke meg selv lengre. Kaster alt opp. Klarer ikke lyder av min egen familie i hus.. Jeg klarer ikke snu meg i sengen uten å spy.. Jeg er Straks 15 uker. Sist gikk det over uke 14. Har det ingenting å si når det gikk over sist? Kan jeg risikere å ligge med dette 6 mnd til? Jeg orker ikke..det føles sånn nå. Skikkelig psykisk knekk. Får angst og vil krype ut av eget skinn... Nok nå 😢

Anonymous poster hash: e5c21...23f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sist gikk det verste over rundt 14-15 uker selvom jeg kastet opp flere ganger daglig til fødselen var i gang. Er nå i uke 18 og fortsatt dårlig, men det mest intense ga seg forrige uke. Er forberedt på å kaste opp frem til termin, så får jeg heller bli positivt overrasket hvis det gir seg før. All medfølelse herfra, jævligste jeg noen gang har vært borti.

Skrevet

For meg ble det gradvis bedre fra uke 16/17. Er i uke 20 nå og dersom jeg jobber mye eller stresser kan det komme litt kvalme/uvelhet snikende, så jeg tar det rolig...

Anonymous poster hash: 15938...4ce

Skrevet

Jeg ble bedre rundt uke 16 med førstemann, men var også hardest angrepet da. Mange kg ned og innlagt flere ganger. Kunne ofte ikke ta en slurk vann en gang, uten at den kom i retur.

Med nr to var jeg intenst kvalm hele tiden, men kastet "bare" opp 4-6 ganger om dagen, mest på formiddag. Unngikk selvsagt alle triggere, slik som stekt mat, parfyme, osv osv. kjente jeg lukta av noe så kastet jeg opp non stop i flere timer. Levde stort sett på knekkebrød, frukt og grønt, og ble kjempedårlig om mannen dristet seg til å lage middag hjemme. Ble bedre i uke 22-23.

Med tredjemann var jeg i best form, minst oppkast, og tålte lukter noe bedre. Men det varte frem til fødsel, ble aldri bedre...

Anonymous poster hash: 61f4c...8c4

Skrevet

Hatt det tre sv.skap. Første ble det bedre etter ca.17 uker, andre etter 28uker og siste etter 20uker...

Måtte innlegges med intravenøst på alle tre, men flere ganger med nr.2...

Lykke til :)

Anonymous poster hash: e53c0...d36

Skrevet

Hatt det tre ganger, bedre fra uke 25-30, men har vart helt ut alle gangene. Siste var bedre da siden jeg fin zofran. Da spydde jeg nesten ikke mer.

Anonymous poster hash: 5aa77...c11

Skrevet

Kom deg til legen! Det finnes en kvalmereduserende medisin på resept som er trygg å ta i graviditeten. Bivirkningen er at du blir veldig slapp av den (det ble i allefall jeg), men heller slapp enn veldig kvalm..

Jeg hadde ikke hyperemesis, kastet bare opp én gang daglig, men jeg var litt kvalm og kastet opp en gang daglig til én uke før fødsel! Da fikk jeg endelig matlysten tilbake.

Håper det går over før for deg. God bedring og lykke til

Anonymous poster hash: cfebc...f57

Skrevet

Jeg ble bedre etter fem måneder. Hadde da en sykehusinnleggelse når jeg var rundt uke 18.

Anonymous poster hash: 8e7a3...ed3

Skrevet

Hos meg gikk det over når ungene var født begge ganger, men ble veldig bilsyk og lett kvalm i ca. 1,5 år etter fødslene.

Anonymous poster hash: 11e95...748
Skrevet

Ser ut som jeg slapp unna tidlig sist ut i fra svarene dere gir...😳 Må kanskje belage meg på flere uker til da. Hvordan takler dere dette her psykisk? Jeg sliter mye med det. Føler jeg er på vei inn i en depresjon. Negative tanker, som at jeg aldri blir bedre Osv... Begynner faktisk å kjenne litt på angst, noe som er svært ubehagelig . Føler ikke legen kan hjelpe meg med dette. Orker heller ikke oppsøke jordmor el.l da jeg spyr konstant og bare tanken på bil og stress gjør meg verre. Det positive i dette er at jeg har en flink samboer som er god og flink med barnet. Han er derimot ikke så flink å trøste. Jeg er mye alene.. Når jeg gråter vet han ikke hva han skal gjøre. Han mener ikke noe vondt, han er bare ikke følelsesperson og jeg tror han er meget frustrert fordi han ikke kan hjelpe. Han viser at han bryr seg ved å gjøre husarbeid, bringe og hente, lage mat og skifte oppkastbøtter uten et ord av klaging, selv om jeg ser han er sliten. Er det kanskje noen jeg kunne ringt? Går det an å ringe jordmor? Jeg kjenner jeg er på randen til hva jeg orker. Har vært innlagt 3 ganger og står på Afipran (med noe effekt ). Hi

Skrevet

Ser ut som jeg slapp unna tidlig sist ut i fra svarene dere gir...😳 Må kanskje belage meg på flere uker til da. Hvordan takler dere dette her psykisk? Jeg sliter mye med det. Føler jeg er på vei inn i en depresjon. Negative tanker, som at jeg aldri blir bedre Osv... Begynner faktisk å kjenne litt på angst, noe som er svært ubehagelig . Føler ikke legen kan hjelpe meg med dette. Orker heller ikke oppsøke jordmor el.l da jeg spyr konstant og bare tanken på bil og stress gjør meg verre. Det positive i dette er at jeg har en flink samboer som er god og flink med barnet. Han er derimot ikke så flink å trøste. Jeg er mye alene.. Når jeg gråter vet han ikke hva han skal gjøre. Han mener ikke noe vondt, han er bare ikke følelsesperson og jeg tror han er meget frustrert fordi han ikke kan hjelpe. Han viser at han bryr seg ved å gjøre husarbeid, bringe og hente, lage mat og skifte oppkastbøtter uten et ord av klaging, selv om jeg ser han er sliten. Er det kanskje noen jeg kunne ringt? Går det an å ringe jordmor? Jeg kjenner jeg er på randen til hva jeg orker. Har vært innlagt 3 ganger og står på Afipran (med noe effekt ). Hi

Masse sympati fra meg, been there, done that... Siden du har vært innlagt allerede anbefaler jeg deg å ringe direkte til sykehuset å be om resept på Zofran smeltetabletter. Afipran hjelper ikke på meg, men Zofran hjalp. Hold ut, det går snart over❤

Anonymous poster hash: 8afa4...d93

Skrevet

Kvalm var jeg hele svangerskapet, men brekningene gav seg rundt 5 mnd ut i svangerskapet.

Men fra rundt 19-20 uker var jeg bare kvalm om morgenen og på ettermiddag/kveld når jeg var litt sliten. Midt på dagen var jeg overhodet ikke kvalm.

Anonymous poster hash: f566b...5e8
Skrevet

Ring, eller be samboer ringe og krev å få prøve zofran!! Til info kan man reagere negativt på Afipran, det gjorde jeg. Og det er vanlig å reagere slik ifølge hg gruppa internasjonalt. Sinnsyk angst og depresjon, på randen til å ville gi opp alt! Følte for å krype ut av mitt skinn, helt grusomt! Fant etterhvert ut at det var bivirkning av Afipran (som var det jeg fikk de to første gangene).

Anonymous poster hash: 5aa77...c11

Skrevet

Takk for svar alle. Jeg har prøvd zofran. Det hjalp ikke desverre 😔 Føler Afipran funker litt bedre, men kan være noe i de bivirkningene du nevner. Føler meg annerledes etter jeg begynte med de. Har prøvd phenergan også uten effekt. Eneste er postafen? Noen som har positive opplevelser med disse? Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...