Anonym bruker Skrevet 26. februar 2016 #1 Skrevet 26. februar 2016 Bekymret for 13 åringen, eneste han synes er gøy er å sitte ved pc'en eller PS3 og spille eller se på videoer. Prøvd lenge å motivere han til forskjellige aktiviteter men han vil ikke prøve noenting, sier han har det fint og at jeg ikke trenger å bekymre meg. Han har kompiser som blir med hjem engang i blant eller at han blir med de hjem men blir mye data da også. De gangene jeg har fjernet data/PS3 som konsekvens hvis han har oppført seg dårlig så klarer han år være uten betyr det at han ikke er så avhengig ? Sier selv at han bruker det så mye fordi han kjeder seg men allikavel vil han ikke melde seg på fritidsaktiviteter. Alt er kjedelig sier han, tanken slo meg at han kanskje er deprimert siden interessen for det meste er så lav. Når vi snakket om hva vi skulle finne på i sommerferien, hva han hadde lyst til å gjøre så var svarer. Samme det, kan vel bli med på tur bare fordi de andre vil. Er dette alderen eller trenger jeg å søke hjelp for han ? Anonymous poster hash: 9eb11...255
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2016 #2 Skrevet 26. februar 2016 Høres ganske normal ut. Du kan godt sette grenser både i mengde skjermtid, kreve en viss mengde fysisk aktivitet osv. Anonymous poster hash: 89b52...d5b
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2016 #3 Skrevet 26. februar 2016 Depresjon...er blitt det moderne svaret på all atferd vi ikke liker. Virker han lei seg? Isolerer han seg? Gjør han lekser? Er han mer sint? Sover han mye/lite? Spiser dårlig? Å vurdere å søke hjelp før du har snakket med han om det. Det kan bare gå dårlig... Anonymous poster hash: 42a88...68e
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2016 #4 Skrevet 26. februar 2016 Punkt én: Skjær svært kraftig ned på skjermtiden. Uansett skjerm. Det kan godt tenkes han vil trenge hjelp av fagfolk i en overgangsperiode, men la for guds skyld ikke ungdommen bli helt skjermavhengig. Punkt to: Får ungdommen ut i fysisk aktivitet. Det vil han også få beskjed om av fagfolk, og gjør det helt klart: fysisk aktivitet er ikke valgfritt. Anonymous poster hash: 48b6c...ae0
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2016 #5 Skrevet 26. februar 2016 Spilling fører gjerne til avhengighet. De er jo designet for at man stad skal komme tilbake for å spille mer. La han kjede seg en stund da til han kommer på noe annet selv. Anonymous poster hash: 9c13a...d12
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2016 #6 Skrevet 26. februar 2016 For to år siden ville jeg ha sagt "typisk tenåring", for min var slik. Nå er han 16 og har hatt gjennombrudd av bipolar personlighetsforstyrrelse. Legen spør veldig om han har hatt en depresjonsperiode tidligere, fordi han ikke kom i behandling før han ble manisk. Men vi syns begge det er vanskelig å svare på. Ja, han isolerte seg til dels. Men han var jo sosial på nett. Og ja, han var mer irritabel og kranglete, men det er alle 14-åringer. Og ja, han var mer trøtt, men det er også normalt hvis det sammenfaller med en vekstperiode (han vokste nesten 20 cm det året.) Så alt i alt vet vi ikke. Men hvis jeg kunne ha forebygget det maniske utbruddet ved å skjære ned på skjermtid, så lover jeg deg: dét er en LITEN pris å betale, sammenlignet med den belastningen vi fikk nå i ettertid... Anonymous poster hash: ad418...97a
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2016 #7 Skrevet 26. februar 2016 http://utdanningsforskning.no/artikler/jeg-far-ikke-sove/ http://www.nrk.no/viten/oransje-briller-kan-vaere-losningen-for-bipolare-1.12809872 To linker om hva skjermbruk kan føre til. Anonymous poster hash: ad418...97a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå