Anonym bruker Skrevet 26. februar 2016 #26 Skrevet 26. februar 2016 Jeg hadde mer. Rundet 100 timer og 100 dager. Og var nok høyere enn det reelt sett. Alt var sykdom. Men ingen har noen gang kommentert det. Og etter man har kommet inn på høyere utdanning, så er det jo ingen som spør om vgs. Jeg gikk ut av vgs med rundt 5,3 i snitt. Noe som nok hadde blitt vesentlig høyere om jeg hadde vært mer til stede i undervisningen. Det er forøvrig temmelig dumt at man kan forbedre alle karakterer, mens fraværet blir stående for alltid. Nå har det ikke hatt noen betydning for meg, men for folk som ikke har høyere vitnemål, så er det jo fryktelig dumt at fraværet i alderen 16-19 for alltid skal bli stående. Anonymous poster hash: 23436...fef Uenig! Fravær sier noe om hvilke holdninger man har! Anonymous poster hash: d2580...f88 Evt hvor uheldig man er med sykdom en periode av livet. Anonymous poster hash: 23436...fef
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2016 #27 Skrevet 26. februar 2016 Jeg hadde totalt 66 dager og 151 timer fravær i løpet av to år på vgs. Sjekket vitnemålet mitt nå. Hadde et snitt på rundt 4 da jeg var ferdig, forstå det den som kan. Jeg tenker det er helt utrolig. Jeg hadde ingen som "passet på meg", bodde for meg selv og ville heller drikke øl og røyke hasj enn på dra på skolen. Men jeg har aldri vist frem vitnemål ved jobbsøking. Fikk min første jobb rett etter jeg var ferdig med disse to årene på vgs. Ingen spurte etter vitnemål. Har hatt flere jobber etter det også. Er glad for at ingen har spurt etter det, ville ha skjemtes av å vist det frem... Anonymous poster hash: cd550...5e7
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2016 #28 Skrevet 26. februar 2016 Syns det er mye. Men jeg hadde like mye selv, om ikke mer. Hadde også nedsatt karakter i orden og oppførsel på grunn av fravær. Ble utfryst av en jentegjeng og var skolelei. Men har nå mastergrad i økonomi og har hittil aldri vist frem vitnemålet til noen fra vgs. Håper jeg slipper det, for er ikke stolt av det. Anonymous poster hash: 59cb9...308
Gjest Antarctica Skrevet 27. februar 2016 #29 Skrevet 27. februar 2016 Man får ikke vurdering om man har over 20 % fravær i et fag.Tøv. Tull. Og løgn.Hehe, jeg tar noen fag på vgs nå og det praktiserer i hvert fall her. Da kan du faktisk med loven i hånd si at de tar feil. Noen skoler gjør det, men det finnes ikke hjemmel for det. Men til høsten blir det andre boller. Doppler har rett her, det er ikke en fast grense. Grensen er skjønnsbestemt, og uansett skal eleven ha varsel i så god tid at hun/han kan rette opp fraværet og få såkalt vurderingsgrunnlag/gjøre seg vurderbar. Jeg reagerer ikke så mye på 74 dager på tre år, det er tre uker i året som kanskje kan forklares med noen sykdomsperioder. Men 100 "løse" timer er jo minst en time i uka i tillegg. Det er sløvt.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2016 #30 Skrevet 27. februar 2016 Jeg hadde tilsvarende. Skulka i hytt og pine hele gymnaset. Derimot skoleflink, og fikk gode karakterer. Studerte juss, og fikk svært gode karakterer. Jeg har høy arbeidsmoral, og svært lite fravær fra jobb. At jeg var veldig opptatt sv gutter, og annet vås når jeg var tenåring, og den desidert kuleste russen har svært lite å si om meg i dag. Heldigvis er det aldri noen som har brydd seg. Anonymous poster hash: 6dfbd...64a
Isola&Lille+julegave Skrevet 27. februar 2016 #31 Skrevet 27. februar 2016 Jeg hadde mer. Rundet 100 timer og 100 dager. Og var nok høyere enn det reelt sett. Alt var sykdom. Men ingen har noen gang kommentert det. Og etter man har kommet inn på høyere utdanning, så er det jo ingen som spør om vgs. Jeg gikk ut av vgs med rundt 5,3 i snitt. Noe som nok hadde blitt vesentlig høyere om jeg hadde vært mer til stede i undervisningen. Det er forøvrig temmelig dumt at man kan forbedre alle karakterer, mens fraværet blir stående for alltid. Nå har det ikke hatt noen betydning for meg, men for folk som ikke har høyere vitnemål, så er det jo fryktelig dumt at fraværet i alderen 16-19 for alltid skal bli stående. Anonymous poster hash: 23436...fef Uenig! Fravær sier noe om hvilke holdninger man har! Anonymous poster hash: d2580...f88 Nei, fravær på videregående sier bare at man var en umoden fjott i den alderen. Hilsen en med mye fravær på den tiden, men aldri borte fra jobb som voksen!
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2016 #32 Skrevet 27. februar 2016 Jeg hadde mer. Rundet 100 timer og 100 dager. Og var nok høyere enn det reelt sett. Alt var sykdom. Men ingen har noen gang kommentert det. Og etter man har kommet inn på høyere utdanning, så er det jo ingen som spør om vgs. Jeg gikk ut av vgs med rundt 5,3 i snitt. Noe som nok hadde blitt vesentlig høyere om jeg hadde vært mer til stede i undervisningen. Det er forøvrig temmelig dumt at man kan forbedre alle karakterer, mens fraværet blir stående for alltid. Nå har det ikke hatt noen betydning for meg, men for folk som ikke har høyere vitnemål, så er det jo fryktelig dumt at fraværet i alderen 16-19 for alltid skal bli stående. Anonymous poster hash: 23436...fef Uenig! Fravær sier noe om hvilke holdninger man har! Anonymous poster hash: d2580...f88 Uenig! En kan faktisk ha vært mye syk, men har vært tøff som har klart å komme gjennom uansett. Jeg hadde omtrent samme fravær som hi på vgs. Hadde en psykisk sykdom. Kom meg gjennom vgs og ble frisk. I dag har jeg høyere utdanning. Har aldri følt at fraværet mitt har fulgt meg. Er så og si aldri borte fra jobb. Anonymous poster hash: e65d0...2b8
TinaK 1990 Skrevet 27. februar 2016 #33 Skrevet 27. februar 2016 Høyt fravær uten gyldig grunn (eks sykdom, sykehusinnleggelse etc) forteller om hvilken holdning man har og arbeidsmoral.
Gjest GulleGo´ Skrevet 27. februar 2016 #34 Skrevet 27. februar 2016 Tenker at det er vanvittig mye om det ikke er noen medisinske grunner til det! Vet om ei som hadde enda mer enn det. Dette var da på grunn av flere sykehusinnleggelser over flere uker. Hun hadde også jevnlig kontakt med læreren, gjorde skolearbeid på sykehuset og sendte på mail til lærerne. Fikk "permisjon" fra sykehuset for å komme til viktige prøver, tentamener og eksamener. Dette fungerte, hun bestod alle tre årene og er tøff som fy! Men 74 dager på tull/forkjølelse/forsovelser osv. er drøyt mye. Og 100 timer? Hva kommer det av?
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2016 #35 Skrevet 27. februar 2016 100 timer blir nok ikke helt riktig. Men enkelte lærere registrerte ikke fravær. Så hvis jeg var borte en hel dag, men feks gymlæreren ikke registrerte fravær så fikk jeg fem timer fravær når jeg heller skulle hatt en dag. Tror egentlig ikke at jeg hadde så mange timer. Anonymous poster hash: ab5f9...90a
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2016 #36 Skrevet 27. februar 2016 Jeg hadde ca 70 dager og sikkert 90 timer i tillegg på videregående. Var umotivert, aktiv i sport som krevde mye av meg og som betydde mer for meg akkurat da, tok det ikke så tungt. Gikk ut med 4,7 i snitt og har nå en mastergrad. Har aldri vist papirer fra vgs, og har alltid vært en av de med minst fravær på alle arbeidsplasser jeg har jobbet. Høyt fravær på vgs sier ikke nødvendigvis så mye om arbeidsmoral og prioriteringer, det sier noe om motivasjon for skole og modenhet på det aktuelle tidspunktet. Anonymous poster hash: a2504...335
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå