Anonym bruker Skrevet 26. februar 2016 #1 Skrevet 26. februar 2016 Barnet er 22 mnd og nettopp begynt å gå for 2 mnd siden, men stabber avgårde som han akkurat lært å gå fremdeles, kan ikke løpe eller klatre opp på leker, over kanter eller klare noe selv. Han snakker ikke, men kan si noen få ord som mamma, nei og Hei. Han kommuniserer mest med litt høye, skjærende toner og hviner mens han banker hendene gjentatte ganger i bordet eller gulvet. Virker generelt stiv og stakkato i bevegelsene. Hvis jeg setter meg på gulvet med flere barn og f.eks bygger duplo eller lese bok så trekker han seg alltid unna, virker som han helst vil leke alene. Men samtidig er han på en måte sosial også, han liker å bli tullet og tøyset med og da ler han. Han kommer aldri bort og viser hva han har, serverer lekemat eller prøver å få hjelp til noe av voksne. Jeg vil ikke gå så mye inn på hvorfor jeg bekymrer meg for dette barnet, men jeg har grunn til å tro at han ikke følges opp av helsestasjonen og at ingen reagerer på hvordan han utvikler seg. Ingen mistanke om mishandling, men ikke optimalt stimulert og sosialisert med andre barn. Er i en situasjon der jeg ikke kjenner foreldre godt, men ser barnet en del og ser mer og mer at det er noe med han uten at jeg helt kan sette fingeren på hva det er. Den stivheten han har i kroppen har han forresten i mimikk også. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Snakke med foreldre virker litt vanskelig. Tenkte kanskje å kontakte helsestasjonen og prøve å forklare hva jeg har observert, men der blir en så lang forklaring synes jeg. Er det noen som har noen peiling på utvikling som vet hva dette kan være symptom på? Anonymous poster hash: 1f81c...eed
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2016 #2 Skrevet 26. februar 2016 Det kan jo bare være manglende stimuli. Barn lærer jo ikke språk om ikke foreldrene snakker med dem, og de blir ikke gode fysisk av å passiviseres. Du kan jo snakke med helsestasjonen, men de har taushetsplikt og vil ikke si noe til deg. Mulig barnevernet er riktig instans. Anonymous poster hash: 937ef...f11
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2016 #3 Skrevet 26. februar 2016 Er du ped.leder? Isåfall ta dette med styrer. Og hvis ikke, ta det med ped.leder. Anonymous poster hash: d2316...29b
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2016 #4 Skrevet 26. februar 2016 Jeg synes det er sent og bra du tar tak i det Anonymous poster hash: eb93d...872
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2016 #5 Skrevet 26. februar 2016 Ville tatt det opp med foreldrene. Går barnet i BHG kan du ta det opp med ped.leder? De har jo også uansett taushetsplikt. Kan hende foreldrene ikke vet at barnet henger etter? Underlig at ikke helsestasjon tar tak da. Så sen utvikling både motorisk og språklig kan være tegn på at noe er galt. Anonymous poster hash: 4c3c5...3ad
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2016 #6 Skrevet 26. februar 2016 Du jobber altså i barnehagen hans? Du kan IKKE kontakte helsestasjonen uten samtykke fra foreldrene. Dere i barnehagen må selvsagt ta det opp med foreldre. Jeg antar du ikke er ped.leder? Snakk med vedkommende. For alt du vet så er foreldrene klar over dette og han i behandling. Anonymous poster hash: 3bca3...504
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2016 #7 Skrevet 26. februar 2016 Dette barnet har forsinket utvikling. Det trenger ikke være så ille det, men her var det snakk om flere utviklingsområder. Jobber du i barnehagen til dette barnet burde ped leder snakke med foreldrene. Be om tillatelse til å ringe helsestasjonen om hva de har observert. Er du privatperson hadde jeg vurdert barnevernet dersom du er bekymret for barnet. Barnet høres understimulert ut. Anonymous poster hash: ba65b...d1c
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2016 #8 Skrevet 27. februar 2016 Syns det høres autistisk ut, eller at barnet har et handikap/en utviklingshemming. Manglende stimuli kan forklare forsinka språkutvikling og forsinka sosial utvikling. Men at grovmotorikken er såpass forsinka kan neppe være kun foreldrenes "skyld". Der må ligge noe mer i bunnen. Anonymous poster hash: 75911...866
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2016 #9 Skrevet 27. februar 2016 Vil bare si at før man vurderer å ta kontakt med bv, så bør man ta en samtale med foreldrene! Jeg som forelder ville satt pris på å bli opplyst om dette, hvis noen bekymret seg over noe vedrørende mitt barn. For alt man vet, trenger det ikke å være noe galt, og er det det, så bør jo foreldrene være med på å finne ut av hva man skal gjøre videre. Hverfall få tilbud om det. Å funker ikke det, så får man heller da vurdere om bvt er det rette tiltak. Kommunikasjon er uansett viktig lykke til Anonymous poster hash: a9689...871
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2016 #10 Skrevet 27. februar 2016 Jeg jobber ikke i bhg, men jeg har gjort det tidligere så jeg har jo litt erfaring med barn. Dette barnet går ikke i bhg og som sagt er jeg nesten sikker på at barnet ikke går hos helsestasjon (det er vel frivillig). Jeg ser barnet ganske ofte via felles bekjent og ute og har også hatt han i barnepassen på treningssenteret der jeg jobber noen vakter. Dessuten vært spurt om å passe han noen ganger på formiddager. Synes liksom at jeg på et eller annet vis må gjøre noe for at han får noe oppfølging, men usikker på hva. Anonymous poster hash: 1f81c...eed
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2016 #11 Skrevet 27. februar 2016 Går han ikke i barnehage, og heller ikke på helsestasjonen. Så hadde jeg faktisk kontaktet barnevernet. For da er det jo ingen som får fulgt opp dette barnet. Og det er jo ofte at foreldre ikke ser selv at det er noe galt med barnet. Eller barnet kan være understimulert. Men virker foreldrene som gode foreldre, som bryr seg om barnet? Anonymous poster hash: 6e239...12e
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2016 #12 Skrevet 27. februar 2016 Det med mimikk er så forskjellig. Har en på 10 som aldri har hatt noe særlig. Har to på 6 som har mye. Hadde prøvd å få bedre kontakt med foreldrene. Anonymous poster hash: 18ddd...1f6
Gjest Skrevet 27. februar 2016 #13 Skrevet 27. februar 2016 (endret) For meg så høres dette bare ut som en treg baby / barn. Sistemann her har vært treg i alt. Satt ved 10 mndt, krabbet ved 1 års alder, gikk som halvannet åreing og klarte ikke å løpe før 2 års alder. Litt stakato i bevegelsene sine også. Snakket relativt seint, dvs språket løsnet ved 3 års alder. Nå som han er 4 år, så går skrvla non stop, springer som alle unger flest, ligger langt fremme ved forståelse, MEN liker slike stille og rolige leker i både barnehage og hjemme til tider. Sitte å pusle med saker som han elsker. Ikke alle er glad i masse kroppskontakt, mye folk rundt seg dagen lang. Er vel lik meg som elsker å være hjemme alene Og vherken HS eller barnhage har bemerket noe på dette. DE sa bare at noen ungen er tregere enn andre. Endret 27. februar 2016 av Gjest
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå