Anonym bruker Skrevet 26. februar 2016 #1 Skrevet 26. februar 2016 Kan jobben kreve at jeg tar ut ferie nå mens jeg er sykemeldt 50% i svangerskapet.? Om ikke sier de at jeg mister ferien min og får kun overføre 12 feriedager til neste år. Kan ikke si at det blir noe ferie når man har så vondt som man har Anonymous poster hash: ea884...532
LivetErEnLek Skrevet 26. februar 2016 #2 Skrevet 26. februar 2016 I siste svangerskap var jeg sykemeldt 50% før sommerferien. Sykemeldingen ble stoppet og jeg tok ut ferie da arbeidsplassen stengte i fire uker (jobber i bhg) og så gikk jeg tilbake til 50% sykemelding da ferien var ferdig. Tror du må være 100% sykemeldt for å få utsatt ferie.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2016 #3 Skrevet 26. februar 2016 Det kan umulig vere riktig. Men om du er mer enn 50 % sykmeldt har du vel rett på ferien tilbake? Anonymous poster hash: b97ff...866
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2016 #4 Skrevet 26. februar 2016 Så hvis jeg blit 70% sykemeldt uy svangerskapet så mister jeg all ferie utenom de 12dagene? Men blir jeg 100% sm så får jeg ført over all ferie til neste år? Anonymous poster hash: ea884...532
SuperFries Skrevet 26. februar 2016 #5 Skrevet 26. februar 2016 Hva et problemet med å ta ut ferie, da? At du helst vil spare det til etter permisjon?
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2016 #6 Skrevet 26. februar 2016 Jeg er og sykmeldt pga svangerskap. Vet ikke når du har termin, men jeg har i mai. Og planen min er at til sommeren ta jeg ferie fra permisjonen for å bruke opp mine ferieuker. Da blir tiden hjemme forlenga også. Er helt uaktuelt for meg å ta ut ferie nå mens jeg er sykmeldt. Anonymous poster hash: 35dfe...b7b
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2016 #7 Skrevet 26. februar 2016 Du må være 100 % sykmeldt for å kunne overføre hele ferien din http://www.arbeidslivet.no/Arbeid1/Arbeidstid/Rettigheter-og-plikter-ved-ferie/ Anonymous poster hash: 13bc4...1ba
Maibaby:) Skrevet 26. februar 2016 #8 Skrevet 26. februar 2016 Du tar pause fra permisjonen og ferie da☺️ Så blir permisjonen utsatt med tilsvarende uker..
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2016 #9 Skrevet 26. februar 2016 HI her. Det er ikke aktuelt for meg å ta ut ferie når man sliter med smerter store deler av dagen . Og heller får hverken mannen eller barna fri for å ta ferie. Men kan jeg f.eks ta 3 uker ferie i fødselpermijonen min? Hba skjer da med penger /lønn? Og blir permisjon da flyttet 3 uker lengre neste år da? Anonymous poster hash: ea884...532
Gjest Sekretøsa Skrevet 26. februar 2016 #10 Skrevet 26. februar 2016 Du får ikke overført ferie så lenge du ikke er 100% sykemeldt. Og du har bare krav på å få overført 12 dager til året etter. Du skal føde i år regner jeg med,så da kan du bare ta ferie i permisjonen. Jeg fødte på sommeren og hadde 4 uker ferie i november og 4 i januar. Da blir permisjonen forlenget med 8 uker i enden
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2016 #11 Skrevet 26. februar 2016 HI her. Det er ikke aktuelt for meg å ta ut ferie når man sliter med smerter store deler av dagen . Og heller får hverken mannen eller barna fri for å ta ferie. Men kan jeg f.eks ta 3 uker ferie i fødselpermijonen min? Hba skjer da med penger /lønn? Og blir permisjon da flyttet 3 uker lengre neste år da? Anonymous poster hash: ea884...532 Da blir permisjonen forskjøvet. Når det gjelder lønn de 3 ukene så må du bruke av feriepengene for å kompansere dette. Jeg har godkjent med sjefen min at jeg tar 5 uker ferie midt i permisjonen.hvis nav ikke godtar 5 uker sammenhengende så får jeg ta å dele det opp i 2 omganger. Anonymous poster hash: 35dfe...b7b
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2016 #12 Skrevet 26. februar 2016 Du får ikke overført ferie så lenge du ikke er 100% sykemeldt. Og du har bare krav på å få overført 12 dager til året etter. Du skal føde i år regner jeg med,så da kan du bare ta ferie i permisjonen. Jeg fødte på sommeren og hadde 4 uker ferie i november og 4 i januar. Da blir permisjonen forlenget med 8 uker i enden Er du 100 % sykmeldt så har du krav på å få overført hele ferien din, ikke bare 12 dager Anonymous poster hash: 13bc4...1ba
Gjest Sekretøsa Skrevet 26. februar 2016 #13 Skrevet 26. februar 2016 Du får ikke overført ferie så lenge du ikke er 100% sykemeldt. Og du har bare krav på å få overført 12 dager til året etter. Du skal føde i år regner jeg med,så da kan du bare ta ferie i permisjonen. Jeg fødte på sommeren og hadde 4 uker ferie i november og 4 i januar. Da blir permisjonen forlenget med 8 uker i enden Er du 100 % sykmeldt så har du krav på å få overført hele ferien din, ikke bare 12 dager Anonymous poster hash: 13bc4...1ba Når man skal i permisjon er ikke reglene det samme. Man får ikke nødvendigvis overført 5 uker om arbeidsgiver sier nei. Det var det jeg mente med 12 dager.
TPK Skrevet 26. februar 2016 #14 Skrevet 26. februar 2016 Kan du ikke ta ut ferien din senere i år, innimellom permisjonen? Så slipper du å styre med å overføre noe som helst. Da spiller det ingen rolle om du var sykemeldt før termin.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2016 #15 Skrevet 26. februar 2016 Termin er i juni og er sykemeldt pga bekken . Dvs jeg blir ikke bedre for å si det sånn. Jeg er bare ikke intresert i å bruke ferie dager på dager hvor jeg er syk og er hjemme. Ferie for meg er å være med familie og slappe av . Men om jeg tar 3 uker ferie i permisjon min i juli. Stopper foreldrepenger da, og får jeg utbetalt årets feriepenger isteden? Eller blir det dobbelt opp? Anonymous poster hash: ea884...532
1. gang:) og engang til:) Skrevet 26. februar 2016 #16 Skrevet 26. februar 2016 Termin er i juni og er sykemeldt pga bekken . Dvs jeg blir ikke bedre for å si det sånn. Jeg er bare ikke intresert i å bruke ferie dager på dager hvor jeg er syk og er hjemme. Ferie for meg er å være med familie og slappe av . Men om jeg tar 3 uker ferie i permisjon min i juli. Stopper foreldrepenger da, og får jeg utbetalt årets feriepenger isteden? Eller blir det dobbelt opp? Anonymous poster hash: ea884...532 Så lenge du er i permisjon har du krav på å overføre ferien din. (Det er vel eneste gang man kan overføre så mange dager) Hvis du velger å ta ut ferie under perm, må du søke opphold i permisjonen. Når ferien er over starter permisjonen igjen
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2016 #17 Skrevet 26. februar 2016 Du tar bare ferie i permisjonen. Når du sender inn søknaden om foreldrepenger må du krysse av for når du vil avvikle lovbestemt ferie. Da krysser du av f.eks de to siste ukene i juli og de to første i august. Da stoppes foreldrepengene automatisk disse 4 ukene og permisjonen forlenges med 4 uker neste år. Du må selvfølgelig spare feriepengene du får fra arbeidsgiver i juni og leve av dem når du har ferie. Anonymous poster hash: 5b94a...329
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2016 #18 Skrevet 26. februar 2016 Arbeidsgiver kan bestemme når du skal ta ut ferie, og du har ingen spesielle rettigheter ifht dette med mindre du er 100% sykmeldt. Anonymous poster hash: ddcbc...f5b
Surogvanskelig Skrevet 26. februar 2016 #19 Skrevet 26. februar 2016 Arbeidsgiver har styringsrett på ferie.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2016 #20 Skrevet 26. februar 2016 Du kan ta ut vår uken, og ha de andre som sommerferie inne I permisjonen. Da strekker du permisjon med tilsvarende uker. Vi må ha en uke vår, 3 sommer og 1 uke høst, så tviler på at arbeidsgiver kan tvinge deg til å ta ut hele ferien før permisjon..... viss du er organisert,;må du ringe og spør hva som er rett 😊 hadde selv permisjonsstart oktober, og tok da ut 4 uker I permisjon. Anonymous poster hash: a3744...295
Hannasbananas Skrevet 26. februar 2016 #21 Skrevet 26. februar 2016 Du tar bare ferie i permisjonen. Når du sender inn søknaden om foreldrepenger må du krysse av for når du vil avvikle lovbestemt ferie. Da krysser du av f.eks de to siste ukene i juli og de to første i august. Da stoppes foreldrepengene automatisk disse 4 ukene og permisjonen forlenges med 4 uker neste år. Du må selvfølgelig spare feriepengene du får fra arbeidsgiver i juni og leve av dem når du har ferie. Anonymous poster hash: 5b94a...329 Det er ikke så enkelt lenger. Man må søke om ferie på eget skjema, og skjemaet må gå via arbeidsgiver til nav.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2016 #22 Skrevet 26. februar 2016 Det kan umulig vere riktig. Men om du er mer enn 50 % sykmeldt har du vel rett på ferien tilbake? Anonymous poster hash: b97ff...866 Nei, man har kun rett på ferien tilbake dersom man er 100 % sykmeldt Anonymous poster hash: 22d84...c46
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå