Gå til innhold

Samvær, og oppfølging av barns skole

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg superfrustrert!!

Igjen (tredje gang på rad) kommer barnet hjem fra far uten at leksene er blitt gjort. Og det ender opp med at vi blir sittende med dobbelt opp hjemme hos meg. Jeg tenker på hvor kjipt det må føles for et barn å måtte si på skolen at "jeg har ikke gjort lekser". Jeg synes at barn skal følge forpliktelsene sine, som lekser, og ikke lære ved å ikke gjøre dem, at det er greit å utsette ting.  I tillegg var det ta med en leke dag på skolen, noe barna selv hadde skrevet på lekseplanen dagen før, så vi visste ikke om det her hjemme. Far sender ikke med barnet noe leke, så barnet sitter da uten nå alle andre har, og er lei seg når det kommer hjem til mor etter skolen.

Jeg er lei av at far ikke følger opp skolen til barnet. Nå kunne jeg tenke meg å flytte samværsdagen midt i uka til helgen slik at det ikke berører skolen på samme måte. Jeg har prøvd før, men far nekter. 

Jeg blir så oppgitt....

Noen tips?

Anonymous poster hash: eb3f0...77b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville ikke gjort doble lekser altså. Det vil drepe lærelysten til sønnen din. Jeg ville snakket med læreren hans og forklart problemet.

Da kan hun snakke med far, og ikke gjøre en stor sak av at sønnen din ikke har gjort lekser.

Anonymous poster hash: 224d8...942

Skrevet

Hadde forventet at skolen tok opp manglende interesse og oppfølging med far

Anonymous poster hash: d83f3...bee
Gjest GulleGo´
Skrevet

Jeg ville informert skolen om situasjonen og bedt dem ta det opp med far. Kjære deg, du og barnet kan ikke sitte med doble lekser. Det er slitsomt for dere begge to. Samvær midt i uka innebærer å følge opp ting som lekser, fritidsaktiviteter og alt annet som måtte falle på far sin dag. OGSÅ ha-med-dag på skolen. Far må skjerpe seg, virkelig. 

Om skolen tar en prat med han og det ikke synker inn ville jeg dratt fyren med ned på FVK og krevd en endring i samværsavtalen. Enten kreve å få flyttet samværsdagen til helgen. Og hvis han nekter ville jeg bedt om at han får mindre samvær, da han tydelig ikke er moden og dedikert nok til å følge opp barnet. (Om dette er det eneste samværet barnet har med far ville jeg nok ikke kuttet det helt ut, men om de likevel treffes f.eks annenhver helg eller lignende, kunne jeg fint krevd at han ikke får ha barnet i ukedagene, når han ikke følger opp) 

Skrevet

Ja, skolen kan jeg ringe. Det har jeg faktisk ikke tenkt på, at de kan snakke med han. Takk for tips.

Ringer å ber om samtale med læreren. 

Skrevet

Søsteren min hadde samme problem med sin eksmann, han fulgte overhodet ikke opp skolen. Hadde en sånn er-det-så-farlig-da holdning til hele skolen. Han mente det ikke var noen krise å glemme f.eks en utedag, men det er ikke gøy for barna når det skjer igjen og igjen, når de andre barna har med pølser og kakao mens de selv ikke er skikkelig kledd til utedag engang. Lekser som ikke er gjort, gymtøy som mangler, votter som ligger våte på sfo uten å bli tatt med hjem for å tørkes, manglende pennal, manglende gymtøy osv osv.

Søsteren min lot skolen ta det med pappaen, skolen visste akkurat hvordan samværet var og hvem de skulle ringe til om ting ikke var på stell. Etter utallige klager og telefoner fra skolen pga manglende oppfølging gikk han med på å bare ha helgesamvær.....

Anonymous poster hash: 2a399...959
Skrevet

Søsteren min hadde samme problem med sin eksmann, han fulgte overhodet ikke opp skolen. Hadde en sånn er-det-så-farlig-da holdning til hele skolen. Han mente det ikke var noen krise å glemme f.eks en utedag, men det er ikke gøy for barna når det skjer igjen og igjen, når de andre barna har med pølser og kakao mens de selv ikke er skikkelig kledd til utedag engang. Lekser som ikke er gjort, gymtøy som mangler, votter som ligger våte på sfo uten å bli tatt med hjem for å tørkes, manglende pennal, manglende gymtøy osv osv.

Søsteren min lot skolen ta det med pappaen, skolen visste akkurat hvordan samværet var og hvem de skulle ringe til om ting ikke var på stell. Etter utallige klager og telefoner fra skolen pga manglende oppfølging gikk han med på å bare ha helgesamvær.....

Anonymous poster hash: 2a399...959

Å hjelp, så provosert jeg blir av slike "menn".  Før skolen nådde inn til ham med utallige klager og telefoner, så syntes han det var helt greit at hans barn sto der og manglet utstyr, manglet klær, ikke hadde gjort leksene. Barn blir lei seg for slikt! Og det er så unødvendig! Jammen bra at skolen nådde gjennom til slutt, men stakkars barn i mellomtiden.

Skrevet

Kjenner at jeg og blir oppgitt på sånne menn. Synes så synd på barnet mitt/vårt som står på skolen og stadig mangler ting. Håper evt skolen kan nå igjennom. Tenkte at jeg skulle begynne å dokumentere (skrive ned) manglende lekser og div for å vise at det er et mønster her. Barnet beskytter sin far (helt naturlig), og sier at det er barnet sin egen feil. "jeg er jo gammel nok til å gjøre leksene selv mamma" (2. klasse). Men er likefullt lei seg pga manglende lekser og ting medbrakt på skolen.

Skrevet

Nei, ikke leksehjelp på SFO. Det hadde vært helt fantastisk om det hadde vært et alternativ.

Skrevet

Jeg har også en slik eks. Han har selvvalgt helgesamsvær de helgene det ikke skjer noe. Dvs at han følger ikke opp aktiviteter eller andre sosiale eventer, så hvis slike ting er lagt til en helg dropper han samværet den helgen.

Han har null samvær i hverdagen fordi han synes det er for slitsomt å følge opp.

Du må som andre sier kontakte skolen og evt familievernkontoret slik at du kan få hjelp til å forklare viktigheten av å følge opp barnet/a. Så må han velge enten å følge opp eller droppe samvær.

Anonymous poster hash: 2ee64...f36
Skrevet

Slike menn kan ikke ha samvær i ukedagene. Jeg ville da sagt til far og det nå er kun annenhver helg som gjelder da han ikke evner å følge opp barnet i hverdagen.

Anonymous poster hash: 98714...514

Gjest Antarctica
Skrevet

Slike menn kan ikke ha samvær i ukedagene. Jeg ville da sagt til far og det nå er kun annenhver helg som gjelder da han ikke evner å følge opp barnet i hverdagen.

Anonymous poster hash: 98714...514

Jøss.

Det syns jeg høres direkte kontraproduktivt ut. Da ville jeg heller gjøre en avtale med skolen, at det som ikke er gjort i løpet av skoledagen, det blir ikke gjort.

Et godt forhold til foreldrene er da viktigere. Hvis ikke, kunne jo ungene like godt gå på kostskole...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...