Gå til innhold

Ønsker meg en jobb med lite ansvar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er utdannet lærer og har jobbet som det i åtte år. Nå vurderer jeg å søke jobb i butikk. Jeg er sliten/lei av den tette involveringen med elevene, alle oppgavene og knappheten på tid. Jeg ønsker også å jobbe redusert, helst rundt 50%, men det

er vanskelig som lærer. Hadde vært godt med en jobb uten så mye ansvar.

Jeg har et barn på snart seks som begynner på skolen til høsten. Eldste kommer til å trenge en del oppfølging. Har også en jente på snart tre.

Hører gjerne erfaringer fra andre som bevisst har søkt en jobb der utdanningen din ikke er relevant. Anonymous poster hash: 98fb3...fe6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobber i bokhandel.

Elsker jobben min, både det å være i butikken, kundekontakten, diskusjonene med kollegaer og kunder om bøkene vi leser, gratis bøker, bokmøter/bokbad, varene ellers osv osv.

Jeg jobbet i bokhandel ved siden av studiene og skulle bli førskolelærer, endte med at jeg hoppet av studiene og gikk fra ekstrahjelp til ansatt på fulltid i bokhandel isteden ;)

Har aldri angret. Har nå 189,39 kroner i timen pluss tillegg når jeg jobber kveld/lørdag (lønnet litt over tariff)

Anonymous poster hash: 2dc06...db1
Skrevet

Jeg jobber i bokhandel.

Elsker jobben min, både det å være i butikken, kundekontakten, diskusjonene med kollegaer og kunder om bøkene vi leser, gratis bøker, bokmøter/bokbad, varene ellers osv osv.

Jeg jobbet i bokhandel ved siden av studiene og skulle bli førskolelærer, endte med at jeg hoppet av studiene og gikk fra ekstrahjelp til ansatt på fulltid i bokhandel isteden ;)

Har aldri angret. Har nå 189,39 kroner i timen pluss tillegg når jeg jobber kveld/lørdag (lønnet litt over tariff)

Anonymous poster hash: 2dc06...db1

Hva har du ca i måneden med alle tillegg?

Anonymous poster hash: 27198...b1e

Skrevet

Tusen takk for svar! Jobb i bokhandel hørtes fint ut. Jeg er glad i litteratur, bokhandlere og bibliotek selv. Leste mye som barn og har lest mye for mine egne barn. Har dessverre ikke lest så mye selv i voksen alder. Etter hvert som det ble mye å lese på skole/studier hadde jeg ikke overskudd til å lese bøker på fritiden også. Men jeg bør absolutt gjøre mer av det.

Hvor mange prosent jobber du? Har du fast stilling? Hva tjener du på et år?

HI

Anonymous poster hash: 98fb3...fe6
Skrevet

Hvis du er sliten og lei som lærer, er det helt korrekt å bytte beitet. Ikke ta det jeg skal si nå som krast eller kritikk nå, men jeg tror du kan få sjokk å gå over til butikk.

Du mister all ferien du er vant med, og kun 5 uker på et helt år. Ser du sier du vil ned i stilling, men allikevel. Du må jobbe aftener, også til og med julaften noen ganger. Du har overhodet ikke fleksibel arbeidstid, og det inkluderer trolig kveldsjobb, helgejobbing og søndag i advent. Du er sikkert vant med å rette eller planlegge på kveldstid og i helg, men det er noe helt annet når du kan gjøre det på egne premisser og ikke at man må i åpningstiden. Videre, og denne er viktig: du er vant med kommunen og alle de goder det følger med. Sånn er det overhodet ikke i butikk. Kan ikke forvente noe IA opplegg der altså. Ikke krav på fri med lønn til legetime f.eks, og alt er avhengig sjefen. Veldig mange butikker har ikke anledning til å tilrettelegge og gi ekstra goder, så det er loven som gjelder. Og den er langt strengere enn kommunens personalbok altså.

Mener ikke å svartmale her, men du må sette deg grundig i hva du faktisk gir avkall på.

Anonymous poster hash: f2ffa...edd

Skrevet

Hva med å jobbe på bibliotek, eller arkiv?

Anonymous poster hash: c9994...e8b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...