Anonym bruker Skrevet 25. februar 2016 #1 Skrevet 25. februar 2016 Eller lar dere det meste "passere"? Anonymous poster hash: e3d2a...e08
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2016 #2 Skrevet 25. februar 2016 Tja, vi har vel ganske faste regler og rutiner i alle fall. Og veldig lydige og ordentlige unger 😃 Anonymous poster hash: 13848...a49
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2016 #3 Skrevet 25. februar 2016 Jeg er streng på oppførsel. De skal svare pent og inkludere. Å si "var ikke deg jeg snakket til" er ikke lov å si hvis lillesøster svarer på noe storebror spør om og han egentlig spurte meg. Også streng på at hvis de sier de er mett til middag kan de ikke be om en brødskive om 30 minutter. De prøver seg. Jeg velger ofte mine kamper ellers. Er de trøtte og sure legger jeg ikke opp til kamp. Vil de gå uten jakke til bilen i 10 minus så må de gjerne gjøre det. Anonymous poster hash: a8ed8...332
Tingenes Herre Skrevet 25. februar 2016 #4 Skrevet 25. februar 2016 Jeg er streng. Jeg har regler og rutiner. Jeg stiller krav og forventer. Alt er forutsigbart hos oss, og gjør at hverdagen går på skinner. Barna er blide og veloppdragne. Hos oss er det også varmt, romslig og nært. Det ene utelukker ikke det andre.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2016 #5 Skrevet 25. februar 2016 Er vel ganske streng ja, men slik må det også være hvis ikke hadde det rabla for meg hvis jeg måtte ha tre unger som ikke hørte etter og fulgte regler. Så holder samme strenge linja som fungerer for oss. Anonymous poster hash: 50296...f47
Gjest Antarctica Skrevet 25. februar 2016 #6 Skrevet 25. februar 2016 Ja, når det trengs. Det fins steder med kompromisser, og det fins ting som ikke er oppe til diskusjon i det hele tatt. Tror det viktige er å være tydelig på skilnaden mellom disse to. Ungene skal ikke få følelsen av at de tingene som er "absolutter" også kan akkorderes med.
Gjest Skrevet 25. februar 2016 #7 Skrevet 25. februar 2016 Faste rammer og faste rutiner ja. På alle fire. Men merker at jeg har blitt litt mer slepphendt med den siste her.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2016 #8 Skrevet 25. februar 2016 Veldig varierende. Første barnet var ekstremt aktivt og trassig, så måtte veldig faste rammer og regler til der. Det jeg er veldig streng på, er at de må oppføre seg bra mot andre. Nå er dette barnet tenåring, og jeg er ikke så streng. Men det er fordi jeg ikke trenger, barnet vet jeg kan bli streng og gi konsekvenser. Og vi har det sånn at oppfører barnet seg, så får det lov til mye. Oppfører det seg ikke, blir jeg strengere, og barnet får lov til mindre. Så da oppfører barnet seg bra, og jeg slipper å være streng. Minste barnet har jeg aldri måtte være streng med, har alltid oppført seg utrolig bra. Anonymous poster hash: 8ae1f...bee
Plutselig_gravid Skrevet 25. februar 2016 #9 Skrevet 25. februar 2016 Hva er streng? Jeg er streng på den måten at det får konsekvenser hvis barna ikke oppfører seg. Her gis det ikke ti beskjeder før vi setter foten ned. Med fire barn, må vi ha orden i rutinene og klare regler. Noen er absolutte, mens andre kan tøyes. Men ungene har det ganske fritt likevel. Jeg sier alltid ja til overnattinger, telting i hagen, ungenes venner er alltid velkommen,de kan få pannekaker til middag, de får bygge hytte i stuen, spise lørdagsgodt i sofaen med klissete fingre og hvis 4 åringen vil gå uten jakke midt på vinterstid, er det greit også.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2016 #10 Skrevet 25. februar 2016 Nei, er ikke streng. Velger mine kamper. Anonymous poster hash: d95c7...4e7
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2016 #11 Skrevet 25. februar 2016 Streng på en del, mer fleksibel på annet. Anonymous poster hash: f725b...0cb
Merdee Skrevet 25. februar 2016 #12 Skrevet 25. februar 2016 Streng på en del, mer fleksibel på annet. Anonymous poster hash: f725b...0cb Skulle ikke være anonym.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2016 #13 Skrevet 25. februar 2016 Hva er streng? Jeg er streng på den måten at det får konsekvenser hvis barna ikke oppfører seg. Her gis det ikke ti beskjeder før vi setter foten ned. Med fire barn, må vi ha orden i rutinene og klare regler. Noen er absolutte, mens andre kan tøyes. Men ungene har det ganske fritt likevel. Jeg sier alltid ja til overnattinger, telting i hagen, ungenes venner er alltid velkommen,de kan få pannekaker til middag, de får bygge hytte i stuen, spise lørdagsgodt i sofaen med klissete fingre og hvis 4 åringen vil gå uten jakke midt på vinterstid, er det greit også. Tenkte litt det samme som deg, hva er egentlig streng? Har tre barn, og vi har ganske klare regler på det vi mener er viktig. Som deg gir vi heller ikke beskjed 10 ganger, men setter foten ned ganske raskt hvis det skulle være nødvendig. Inne er det feks ikke lov å rope unødvendig, herje og hoppe i sofaen feks... (Ikke noe casakaos her). Stort sett er det ikke nødvendig å være veldig streng, barna er greie p ha med å gjøre, men skal innrømme at jeg har fått "enkle" barn som har vært lette å oppdra. Masse varme og kos har vi da! Knapt en helg uten overnattinger av venner osv, noe som er veldig koselig. Barnas venner liker seg veldig godt her. Noe vi muligens er veldig strenge på, er nettbruk osv (mobil, iPad, dataspill, sosiale medier osv). Vi følger NESTEN slavisk alle aldersgrenser, noe de eldste synes er kjipt noen ganger, men de godtar det. Må innrømme at jeg får hakeslepp av 11-12-åringer som spiller 18-års voldelige dataspill osv. De er det dessverre altfor mange av... Sosiale medier er det også altfor mange unge som er inne på... Er nok ekstra streng på dette fordi jeg selv jobber med barn, og jeg har sett mange eksempler på bl.a ekstrem mobbing på nett... Huff...!! Anonymous poster hash: 320fc...81d
Gjest Antarctica Skrevet 25. februar 2016 #14 Skrevet 25. februar 2016 Jeg trekker det tilbake nå - har skjønt fra en annen tråd at rampestreker er fæle greier, og siden jeg ikke blir så gæren på sånt, er jeg sikkert ikke streng. Elsker løyer, practical jokes og kreative spikk...
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2016 #15 Skrevet 25. februar 2016 Jeg trekker det tilbake nå - har skjønt fra en annen tråd at rampestreker er fæle greier, og siden jeg ikke blir så gæren på sånt, er jeg sikkert ikke streng. Elsker løyer, practical jokes og kreative spikk...Hehe trodde det sto kreativ pikk Anonymous poster hash: b36a2...7b8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå