Anonym bruker Skrevet 25. februar 2016 #1 Skrevet 25. februar 2016 Har to spørsmål; hvor mye ser dere mannen deres iløpet av en dag? Hvor mye er dere deltakende i gårdsdriften? Her står vi opp alle sammen og spiser frokost. Mannen går i fjøset klokka syv og jeg reiser til jobb og barnehage kvart over syv. Er hjemme mellom halv fem og fem, og da er det middagslaging og spising før mannen går i fjøset klokka seks. Han kommer inn igjen ca klokka ni. Så til hverdags ser jeg han kun til frokost, en drøy time rundt middag også et par timer på kvelden før v stuper i seng. En del dager er det mindre en dette også, da det er slått, møkkjøring, kalving og alt annet. Men antar at dette er vanlig rytme for de fleste andre av dere? Syns det er litt synd at han aldri kan legge barna annet enn når vi har fjøsfri. Jeg vil gjerne delta i gårdsdriften, men klarer ikke hele fjøsstellet alene (foringa). Så må i så fall da ha barnevakt og det blir litt styrete. Har forsøkt å være med på slått og sånne ting men jeg er ikke så veldig flink til å kjøre traktor så føler jeg bare bruker lengre tid enn nødvendig på halvdårlig arbeid. Anonymous poster hash: 1f154...7ee
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2016 #2 Skrevet 25. februar 2016 Har dere melkekyr? Og ikke robot antar jeg..? Anonymous poster hash: 2946e...433
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2016 #3 Skrevet 25. februar 2016 Har dere melkekyr? Og ikke robot antar jeg..? Anonymous poster hash: 2946e...433 Ja, vi har 30 melkekyr i båsfjøs. Hi Anonymous poster hash: 1f154...7ee
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2016 #4 Skrevet 25. februar 2016 Her var avløser løsningen. Vi har avløser på morgenstarving to dager i uka og avløser på kveld tre dager i uka. Samme gutt/mann. Dvs han jobber fem dager i uken hos oss, fri i helgen. Det koster litt, men for familielivet er det gull verdt. Anonymous poster hash: 0acf2...0e0
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2016 #5 Skrevet 25. februar 2016 Jøss. Jeg trodde løsdrift var påbudt nå? Anonymous poster hash: f5e4d...caf
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2016 #6 Skrevet 25. februar 2016 Jøss. Jeg trodde løsdrift var påbudt nå? Anonymous poster hash: f5e4d...caf I nye fjøs, ja, men det eksisterer overgangsordninger. Løsdrift har svært mange fordeler, men det er en voldsom kostnad å bygge om et fjøs. Anonymous poster hash: a9adb...680
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2016 #7 Skrevet 25. februar 2016 Så han bruker 4 timer på hvert stell? 8 timer om dagen kun på melking og foring? Synes det høres veldig mye ut, kommer jo som kjent masse utenom dette og. Vi har ikke melk lengre, hadde for liten kvote til at det gikk rundt på en ok måte og ville ikke invistere i robotfjøs. Så nå har vi ammekyr og sau. Fleksibelt og nok jobb til oss begge hjemme. Da vi hadde melk var det fjøsstell kl 7-9 og kl 17-19. 130000 liter Anonymous poster hash: 2946e...433
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2016 #8 Skrevet 25. februar 2016 Så han bruker 4 timer på hvert stell? 8 timer om dagen kun på melking og foring? Synes det høres veldig mye ut, kommer jo som kjent masse utenom dette og. Vi har ikke melk lengre, hadde for liten kvote til at det gikk rundt på en ok måte og ville ikke invistere i robotfjøs. Så nå har vi ammekyr og sau. Fleksibelt og nok jobb til oss begge hjemme. Da vi hadde melk var det fjøsstell kl 7-9 og kl 17-19. 130000 liter Anonymous poster hash: 2946e...433 Det går rundt 4 timer ja. Vi har også ungdyr som krever fôring og stell, så det tar litt tid der også. Må hente rundball ca hver tredje dag. Noen dager går det på under 3 timer på hvert stell, men andre tar lengre tid. Men rundt 4 timer i gjennomsnitt Vi har ikke så moderne fjøs, all manuell fôring og sånt så det tar tid. Vi vurderer å gå over til løsdrift innen 2024 som kravet, men som andre nevner her må vi investere mye penger. Hi Anonymous poster hash: 1f154...7ee
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2016 #9 Skrevet 25. februar 2016 Har ingen meninger, men du har lange dager:/ Anonymous poster hash: ff287...0cd
Snartmamma2015 Skrevet 25. februar 2016 #10 Skrevet 25. februar 2016 (endret) Samboerne går i fjøsen like før syv, kommer inn ca 09. Spiser frokost sammen, før han går ut og gjør diverse arbeid, inn til lunsj, ut igjen, middag kl 16, fjøs kl 17-1930. Kveldsrunde mellom 21-22. Jeg og frøken på 9 mnd er med noen dager, hun sitter da i bæremeis. Når jeg begynner å jobbe igjen blir det desverre ikke så mange timer vi ser hverandre i Løpet av døgnet.... Endret 25. februar 2016 av Snartmamma2015
Mammatassar Skrevet 25. februar 2016 #11 Skrevet 25. februar 2016 Men går ut fra at ungene er med endel i fjøset? Eller er de for små ennå? Jeg vokste opp på gård, med ca samme arbeidsrytme hos mine foreldre. Var mer med ute på det som skulle gjøres der, enn inne. Jeg husker det som veldig fint og ikke travelt. Så om ungene er for små ennå til å tusle rundt ute, så les dette som en oppmuntrende klapp på skuldra: om noen år er det kanskje ikke så stor utfordring lenger at far nesten ikke er tilstede på kveldstid. Det jeg derimot husker som kjedelig er all ferietiden hvor vi var hjemme pga gårdsarbeidet. Ja til avløser.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2016 #12 Skrevet 25. februar 2016 Men går ut fra at ungene er med endel i fjøset? Eller er de for små ennå? Jeg vokste opp på gård, med ca samme arbeidsrytme hos mine foreldre. Var mer med ute på det som skulle gjøres der, enn inne. Jeg husker det som veldig fint og ikke travelt. Så om ungene er for små ennå til å tusle rundt ute, så les dette som en oppmuntrende klapp på skuldra: om noen år er det kanskje ikke så stor utfordring lenger at far nesten ikke er tilstede på kveldstid. Det jeg derimot husker som kjedelig er all ferietiden hvor vi var hjemme pga gårdsarbeidet. Ja til avløser. Vi har tvillinger på 1,5 år. Så de er for små ennå. Hadde de litt med i vogn men nå er de for mobile men samtidig ikke store nok til å være med uten vogn. Men jeg vet det blir bedre Hi Anonymous poster hash: 1f154...7ee
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2016 #13 Skrevet 25. februar 2016 Samboerne går i fjøsen like før syv, kommer inn ca 09. Spiser frokost sammen, før han går ut og gjør diverse arbeid, inn til lunsj, ut igjen, middag kl 16, fjøs kl 17-1930. Kveldsrunde mellom 21-22. Jeg og frøken på 9 mnd er med noen dager, hun sitter da i bæremeis. Når jeg begynner å jobbe igjen blir det desverre ikke så mange timer vi ser hverandre i Løpet av døgnet.... Å være bonde er jammen meg nesten en heldøgnsjobb Anonymous poster hash: b412d...288
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2016 #14 Skrevet 25. februar 2016 Samboerne går i fjøsen like før syv, kommer inn ca 09. Spiser frokost sammen, før han går ut og gjør diverse arbeid, inn til lunsj, ut igjen, middag kl 16, fjøs kl 17-1930. Kveldsrunde mellom 21-22. Jeg og frøken på 9 mnd er med noen dager, hun sitter da i bæremeis. Når jeg begynner å jobbe igjen blir det desverre ikke så mange timer vi ser hverandre i Løpet av døgnet....Å være bonde er jammen meg nesten en heldøgnsjobb Anonymous poster hash: b412d...288 Visste du ikke det fra før? Å være bonde er et heldøgnsansvar med latterlig lav timebetaling. Anonymous poster hash: a9adb...680
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2016 #15 Skrevet 25. februar 2016 Mannen min og jeg driver gård med sau og ammekuer. Jeg og ungene er mye med i fjøset. Vi har 4 barn fra under 7 år. Vi er med og gjerder, forer, klipper… Har med oss niste og drikke. Det høres litt stressende ut, men det er spørs hvilke innstilling man har. Ungene leker og koser seg. Melkekyr er nok kanskje mer begrensende. Anonymous poster hash: c073c...a6a
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2016 #16 Skrevet 25. februar 2016 Hverdagen min likner din. Vi sees til måltidene og på søndag.. :-) Jeg er lite med i drifta, rett og slett fordi jeg bruker lenger tid på arbeidet. Barn, hus og annen jobb er mitt domene. Regner med å bli mer aktiv når ungene blir større. Jobber ellers 70 %, hadde slitt meg fullstendig ut med full jobb utenom. Å være bonde er en særegen livsstil.. :-) Anonymous poster hash: 1f32e...329
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2016 #17 Skrevet 25. februar 2016 Er sammen med en bonde og jeg misliker det mer og mer. Jobber MYE og liten inntekt trossalt så mange arbeidstimer. Jeg føler hver dag at jeg er alenemor og savner virkelig familielivet.......... Anonymous poster hash: 00f5b...6d8
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2016 #18 Skrevet 25. februar 2016 Vi bor ikke på gården, men ca 1,5 km unna, de er 3 brødre som driver sammen, alle har full jobb ved siden av. Melkekyr og sau, har to fjøs. Morgenstellet er mellom 5-6 og ettermiddagen kl 16-17.30 og han som bor på gården er i tillegg en tur i fjøsen i 21 tida. I tillegg er de nesten hver lørdag enten i skogen, reparerer noe, rydder eller bygger noe. Så arbeidsdagen er altså fra 05-17.30 av og til lengere om det er noe ekstra. Anonymous poster hash: 8f2b2...1c0
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2016 #19 Skrevet 25. februar 2016 Vi bor ikke på gården, men ca 1,5 km unna, de er 3 brødre som driver sammen, alle har full jobb ved siden av. Melkekyr og sau, har to fjøs. Morgenstellet er mellom 5-6 og ettermiddagen kl 16-17.30 og han som bor på gården er i tillegg en tur i fjøsen i 21 tida. I tillegg er de nesten hver lørdag enten i skogen, reparerer noe, rydder eller bygger noe. Så arbeidsdagen er altså fra 05-17.30 av og til lengere om det er noe ekstra. Anonymous poster hash: 8f2b2...1c0 Glemte å legge til; han kjører til jobb halv 7 om morran, før jeg har stått opp. Har jeg seinvakt sees vi ikke før i 20 tida på kvelden, da er det mat før han slokner på sofan ca kl 21. Har jeg fri el tidligvakt lager jeg middag til han er hjemme fra jobb kl 16.30, kaster i seg mat før han skal i fjøsen. Så vi ser hverandre ca 2-4 timer hver dag Anonymous poster hash: 8f2b2...1c0
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2016 #20 Skrevet 25. februar 2016 Vi har nå kun sauer. Ca 160 vinterforet. Mannen jobber 100 % i en annen jobb ved siden av gården. Unntaket er 2-3 uker ekstra fri ila et år, som brukes i lamminga (ofte får han tatt en del fra timebanken). Selv jobber jeg 100 % ute av hjemmet. Det er han som driver gården. Jeg deltar svært lite. Hjelper selvsagt om han trenger hjelp. Mannen står opp 04:30 for å fore sauene. Begynner 06:30 på jobb. Er hjemme igjen litt over 15:00. Spiser, hviler litt (som regel), så går han ut i sauhuset igjen en time og to. Ellers har vi jo vedlikehold, gjerding, hevding, klipping, lamming osv osv. Jeg tror kanskje at jeg er gift med supermann, for innimellom alt dette, tilbringer han hver ledig sekund med barnet vårt. Rydding og husvask sniker han også inn nå og da. Vi har nettopp fått nr 1. Jeg er fortsatt i permisjon. Kan ikke annet ennå si at jeg gruer meg til å begynne på jobb igjen (Liker jobben min veldig godt, men det blir travelt!) Anonymous poster hash: 8fb2f...32a
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2016 #21 Skrevet 26. februar 2016 Mannen min jobber 100% og har sau og kjøttfe i tillegg. Han står opp 5 og gjør to fjøs før jobb. Kommer hjem ca 16, middag og en hvil, før han jobber på gården fra kl 18 og til han legger seg. Vi ser hverandre kun en times tid i våken tilstand i ukene. Vi har 4 barn som naturlig nok jeg har ansvaret for. Jeg gjør fjøs noen ganger i uken nå når jeg har permisjon og mulighet. Målet er at vi skal bygge opp besetningen slik at han kan slutte i dagjobben. Sånn som det er nå er jeg i praksis alenemor... Det er ingen dans på roser å være bonde nei Anonymous poster hash: dbfe3...3c4
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2016 #22 Skrevet 26. februar 2016 Han starter dagen for seint spør du meg. Her starter dagen kl.05.30, han er inne og ordner frukost mens jeg klargjør barna. Jeg leverer, og han fortsetter der han slapp. På kvelden er mannen inne fra stellet 18.30.. Heldigvis, tiltross for 3 driftsbygninger som skal følges opp, bruker han ikke 4(!!)timer på stellet. Han kjører rundballer ol på dagtid, prepper osv. Melking er det første på morgenen og siste på kvelden.. Anonymous poster hash: b0302...c21
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2016 #23 Skrevet 26. februar 2016 Han starter dagen for seint spør du meg. Her starter dagen kl.05.30, han er inne og ordner frukost mens jeg klargjør barna. Jeg leverer, og han fortsetter der han slapp. På kvelden er mannen inne fra stellet 18.30.. Heldigvis, tiltross for 3 driftsbygninger som skal følges opp, bruker han ikke 4(!!)timer på stellet. Han kjører rundballer ol på dagtid, prepper osv. Melking er det første på morgenen og siste på kvelden.. Anonymous poster hash: b0302...c21 Altså melkinga starter 05.30, så kommer han inn etter det og vi spiser frokost sammen. Anonymous poster hash: b0302...c21
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2016 #24 Skrevet 26. februar 2016 Og hvorfor klarer ikke du foringa? Har du en eller annen tilstand som gjør det? Jeg har tatt fjøsstellet siden jeg var 12-13 år, bunnfrosne rundballer og silo, ødelagte silotaljer, punkterte trillebårer, fjøs fra før krigen, båsdrift og løsdrift. Det er da ikke noe problem?! Anonymous poster hash: b0302...c21
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2016 #25 Skrevet 26. februar 2016 Og hvorfor klarer ikke du foringa? Har du en eller annen tilstand som gjør det? Jeg har tatt fjøsstellet siden jeg var 12-13 år, bunnfrosne rundballer og silo, ødelagte silotaljer, punkterte trillebårer, fjøs fra før krigen, båsdrift og løsdrift. Det er da ikke noe problem?! Anonymous poster hash: b0302...c21 Hi jobber 100% utenom og det bør jo være nok.. Dessuten er det ikke alle som er villig til å ofreliv og helse for dette. Jeg er selv bonde og er veldig bevist på å ikke overbelaste kroppen min når man strengt tatt ikke må, jeg trenger den I mange år enda:) Anonymous poster hash: 2946e...433
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå