Gå til innhold

Planlagt keisersnitt - hva er din erfaring? :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde så inderlig ønsket meg en normal vaginal fødsel, men nå ser det du til at det blir et planlagt snitt i uke 37-38 grunnet morkakens plassering :( Trenger litt oppmuntring - er det noen som vil dele sin opplevelse?

Anonymous poster hash: b8ead...fe1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt to planlagte keisersnitt, begge gangene følte jeg at jeg ble tatt godt vare på. Var to fine opplevelser :)

Skrevet

Jeg hadde to planlagte ks. Begge ganger var en veldig fin opplevelse med teamet som tok veldig godt vare på meg og barnet. Var våken hele veien,fikk barnet på brystet. Etterpå var det litt vondt men hadde nok av smertestillende. Den andre gangen var det mindre smerte da jeg var i bedre fysisk form før ks.

Anonymous poster hash: 4d7a9...f15

Skrevet

Jeg har hatt en av hver, og ville valgt planlagt ks igjen. Veldig fin, trygg og kontrollert opplevelse. Det øyeblikket barnet kom ut og gav fra seg sin første lyd var ikke noe annerledes enn ved den vanlige fødselen. Kanskje til og med enda bedre siden jeg ikke var helt utkjørt eller redd, og dermed klarte jeg å ta del i det som skjedde på en annen måte. Litt pyton etterpå selvfølgelig, men det er det jo med en vanlig fødsel også. Husker at jeg ble imponert over hvor fort kroppen fikset seg selv med tanke på at det tross alt er et stort inngrep, det tok bare noen få dager før smerten ble overkommelig og jeg ikke trengte smertestillende lenger. 

Skrevet

Det gikk veldig fint. Og var 100x bedre enn traumatisk hastesnitt, for å si det sånn. Synes ikke det var en "fantastisk opplevelse" som noen gjerne forteller om, men barnet kom ut trygt og greit, uten traumer, og ingen komplikasjoner etterpå (alt i motsetning til det akutte keisersnittet jeg hadde første gang).

Hovedminus er at man har lite innvirkning selv - på operasjonsbordet er man pasient, gynekologene mine ga blaffen i alt som het ønskebrev, og tror knapt de snakket til meg. Dessuten er en gjennomsnittlig ks-mamma i betydelig dårligere form de første par dagene etter fødsel enn en kvinne som har født vaginalt. Jada, jeg vet det finnes de som revner fra A til Å og ikke kan gå på flere dager, og jeg vet det finnes kvinner som føder ved keisersnitt som ikke trenger så mye som en paracet etterpå. Men ser du på gjennomsnittet, må du regne med å ha betydelig mer vondt etterpå. Rådet mitt er å ta smertestillende FØR det blir veldig vondt, og be om hjelp fra både personalet på barsel og pappa. 

Anonymous poster hash: aca6d...84e
Skrevet

3 vaginale fødsler, 1 ks som tildels var planlagt (kort fortalt; fødselsplan med sykehuset grunnet ekstrem fødselsangst. Prøvde vaginalt, men avbrøt og fikk gjennomslag for ks.) Hadde en flott opplevelse, selv om jeg var engstelig. Ble godt i varetatt og kom meg usedvanlig raskt etterpå. Positiv opplevelse.

Skrevet

En vanlig fødsel, et planlagt ks.

KS var helt fantastisk! Ble godt tatt vare på og hadde en fantastisk opplevelse. Var øm og sår etterpå og det var tøft, men ville garantert gjort det igjen! Ikke vær redd:).

Anonymous poster hash: 56747...0ac

Skrevet

Tusen takk for gode tilbakemeldinger :) Det viktigste er så klart at både jeg og babyen får en trygg opplevelse, så om ikke vaginal fødsel lar seg gjøre, er jeg positiv til at det finnes andre alternativer. Eneste jeg er redd for er smerter i etterkant og eventuelt dårlig ammestart grunnet keisersnitt! 

Skrevet

Tusen takk for gode tilbakemeldinger :) Det viktigste er så klart at både jeg og babyen får en trygg opplevelse, så om ikke vaginal fødsel lar seg gjøre, er jeg positiv til at det finnes andre alternativer. Eneste jeg er redd for er smerter i etterkant og eventuelt dårlig ammestart grunnet keisersnitt!

Jeg synes ikke smertene var så mye verre enn etter fødsel (måtte klippe), og melken mener jeg ble forsinket med en dag. Etter det gikk det unna :)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...