Gå til innhold

Hva lønner seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snakket med en veninne ang kjøp av tomt å bygge eller rive huse de har og bygge nytt. Tomten de kan kjøpe er likestor som den de har huset på og vil koste dem 1mill,huset de skal bygge vil komme på rundt 5,5 mill og huset de eiger er taksert til 8,2 mill. Hun mener det er billigere å lønner seg å rive huset de har å bygge nytt. Men jeg mener det vil lønne seg å selle huset og kjøpe tomten å bygge på den. De har ikke mye lån på huset,under 500 000.

Hvem av oss har rett?

Anonymous poster hash: 64d43...e53

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I dag har de 500.000 i lån. Om de river huset der de bor og bygger nytt tilsvarende nybygg på ny tomt vil koste, så vil de ha 6 mill. i lån, og så kommer det selvfølgelig utgifter til offentlige gebyrer også. Det blir store utgifter på 6 mill. i årene som kommer.

Selger de huset de bor nå og kjøper ny tomt og bygger der så vil de trolig ha et overskudd når nyhuset er ferdigbygd.

1 mill. i tomt, 5,5 mill. i nybygg, 500.000 i lån de har fra før, 500.000 i uforutsette utgifter med nybygg og offentlige gebyrer + utgifter for salg av nåværende hus. Da er de oppe i 7,5 mill. Får de da solgt nåværende hus til takst sitter de igjen med nytt hus på ny tomt og 700.000 på bok.

Jeg ville solgt og bygd nytt når valget var 6 mill. i lån eller 700.000 på bok ;)

Anonymous poster hash: 2192f...25b
Skrevet

Takk for svar 😊 Ja er helt enig, det er jo mye bedre det enn å sitte med et stort lån.

Anonymous poster hash: 64d43...e53

Skrevet

Venninnen din er ikke særlig smart, er hun?

Anonymous poster hash: c0f2c...55b

Skrevet

Mannen og jeg sitter og tenker i samme baner som din venninne. Antagelig ser hun også at det økonomisk sett ikke vil lønne seg, men det kan jo tenkes at det er andre faktorer som spiller inn. Kanskje er den tomta de har bedre. Kanskje ligger den i mer riktig område, feks. Er ikke alltid penger er det som teller mest, men dette var jo veldig store forskjeller...

Anonymous poster hash: 13d40...167

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...