Anonym bruker Skrevet 24. februar 2016 #1 Skrevet 24. februar 2016 Jeg er ikke flink å sminke meg, men tenkte jeg skulle begynne å prøve meg litt frem på mine "gamle" dager. (Er altså godt voksen ) Tørr ikke gå i butikk å kjøpe sminke, syntes det er kjempeflaut å ikke ha peiling i heletatt.... (Fortsatt voksen altså ) Så nå sitter jeg på nett og kikker. Tenkte jeg skulle kjøpe ett slikt "Bareminerals - get started" sett, virket som en fin ting. Meen, For min vanlige norske hud; hvilken type skal jeg kjøpe da??? Jeg er ikke bleik, men absolutt ikke noe brun heller. Ligth eller medium? - Regner med det er de jeg bør velge mellom i alle fall Eller er det noe annet jeg heller burde satse på? Kom gjerne med forslag på gode sider å handle på også Uff, skulle ønske jeg lærte meg denne sminkingen da jeg var ung.. Anonymous poster hash: 7153b...684
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2016 #2 Skrevet 24. februar 2016 Jeg tror det er bedre at du går i et parfymeri og ber om litt hjelp. Det er lettere å få et fint resultat hvis du har riktig fargetoner til huden din. Jeg er f.eks. avhengig av å ha en brunkrem (jada, godt voksen jeg også, så synes brunkrem er et bedre ord enn alle disse bb og cc eller hva de nå enn kaller dem ) som ikke har gultoner, jeg må ha kaldere toner. Får jeg gultoner og for mørke farger, da ser jeg ut som en 13-åring som har sminket seg for første gang.... tenk deg brunkremene med skarpt skille på 80-tallet, slik blir jeg Blir det altfor lyst ligner jeg på et lik, noe som heller ikke er særlig flatterende Så gå i et parfymeri. Si at du ønsker å lære deg hverdagssminke og hva du trenger. Jeg bruker lite sminke til hverdags, bare mascara, kajal og litt rouge. Rougen bruker jeg også som en lett skygge på ytre del av øvre øyelokk, bare såvidt. Til fest eller om jeg skal noe mer spesielt bruker jeg en god brunkrem og litt øyenskygge i tillegg. Jeg følte meg helt hjelpesløs inntil jeg på parfymeri fikk hjelp til å finne riktige farger til meg. Og ikke minst, riktig brunkrem mtp. hudens fuktighetsnivå! Jeg har begynt å bli tørrere i huden, og trenger derfor myyyye fuktighet. Bruker jeg for tørre og dekkende kremer da så ser det plutselig ut som om jeg er knusk tørr og har fått masse rynker (har nesten ikke rynker). Jeg har imidlertid også et solpudder som jeg bruker innimellom på sommeren, eller hvis jeg skal noe nå på vinteren og jeg bare ønsker litt mer jevn og friskere farge i ansiktet. Må da bruke en rik dagkrem under. Og ikke minst, viktig at det pudderet ikke er for mørkt! Min frisør (han er god på sminke) sa en gang til meg at hvis man ikke er veldig god på sminke så er det bedre å tenke less is more. La sminken være mest mulig naturlig, ikke prøv på slike "perfekte" masker som enkelte har. Og du - det er ikke flaut å be om hjelp i et parfymeri! De er der av en grunn, de forventer ikke at alle er eksperter på forhånd. Vet det ikke var helt dette du spurte om, men jeg vet at hvis jeg selv for noen år siden hadde bestilt noe på nett så hadde jeg garantert bommet på farge eller fuktnivå... og så hadde jeg bare gitt opp hele sminkeprosjektet. Jeg anså meg selv som et nærmest tapt tilfelle, men har blitt ganske god til det som ser natrulig ut for meg. Dette minner meg på at jeg burde kjøpt ny øyenskygge.... i vår alder skal vi visst ikke bruke med skimmer i, men det er bare det jeg kan å legge på meg selv Det ser bra ut på meg, men tenkte prøve matt... og øyenskyggen min er så mange år gammel at jeg ikke husker når jeg kjøpte den - brukes nesten bare til fest. Jeg kjøper øyenskygge fra Dior, fire farger i et slikt skrin, det er det merket jeg synes har vært lettest å få fint på meg. Har prøvd billigere øyenskygger, men har ikke fått dem særlig fine. Så - parfymeri, be om hjelp, riktig farge på brunkrem og riktig fuktnivå, begynn med det som ser mest mulig naturlig ut. Anonymous poster hash: 2fa57...e02
TPK Skrevet 25. februar 2016 #3 Skrevet 25. februar 2016 Du må gå og prøve for å finne riktig farge, det er ikke noen andre måter å gjøre det på. Ha med deg en venninne eller be om hjelp til å finne riktig farge. Alternativt må du bare kjøpe flere farger og prøve hjemme, men det blir jo litt tåpelig.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2016 #4 Skrevet 25. februar 2016 Jeg ble sminket på parfymeri før bryllupet mitt. Fikk masse gode tips! Ble dyrt, men verdt det! Min erfaring er at riktige koster gjør stor forskjell. Få hjelp til riktig foundation og rouge. Det Gjør så stor forskjell! Anonymous poster hash: b3fe4...143
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2016 #5 Skrevet 25. februar 2016 Jeg liker å gjøre det litt enkelt: 1: masse fukt så sitter alt penere ( serum og fuktighetskrem) 2: CC krem fra Clinique ( sluttet med ID minerals etter at jeg fant denne, finnes i flere fargenyanser) 3: Concealer til under øynene, evt hvis noe trenger ekstra dekke ( estee lauder har en som har fått bra i test) 4: fikse bryn: Anastacia pencil for å fylle/markere forsiktig, jeg liker også en transparent shaper for å legge bryna penere. ( det hjelper mye å få bryn og vipper farget og formet hos en dyktig hudpleier), 5: litt rouge over kinnbena. 6: litt kajal på våtkanten 7: litt maskara 8: litt lipgloss er lik: fresh! Anonymous poster hash: e5ada...1b9
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2016 #6 Skrevet 25. februar 2016 De på butikkene liker som regel veldig godt å hjelpe de som ikke kan noe, som er nysgjerrig og vil lære Jeg jobbet på et stort parfymeri i Oslo, en av de du kan bli sminket på. Jeg ventet alltid på kunder som ville ha hjelp og sminkeråd, syntes dette var gøy Så ikke vær flau! Gå å spør om hjelp Mye bedre å vite hvilke farger som passer din hudtone, hvilke produkttyper som passer din hud, få tips om hvordan legge sminken i forhold til ansiktsfasongen din osv osv Anonymous poster hash: b66f8...27a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå