Anonym bruker Skrevet 24. februar 2016 #1 Skrevet 24. februar 2016 Hvorfor gjorde dere det? Anonymous poster hash: 0574d...81d
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2016 #2 Skrevet 24. februar 2016 Fordi det var viktig for mannen og en fin anledning til å samle familien. Anonymous poster hash: ab4be...55c
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2016 #3 Skrevet 24. februar 2016 For at barna skal slippe å måtte døpes som 15-åringer dersom de ønsket å konfirmere seg i kirken. Lar dem ta valget om å konfirmere dåpen eller ikke.. Anonymous poster hash: a9702...e21
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2016 #4 Skrevet 24. februar 2016 Tradisjon. Enkelt og greit. Kanskje vil hun velge å tro på Gud når hun blir eldre. Da kan hun velge kristelig konfirmasjon. Velger hun borgelig er det helt greit å melde seg ut for min del. Men det blir lettere å velge når hun er døpt, så slipper hun å døpes som fjortenåring fordi hun evt. velger kristelig konfirmasjon. Anonymous poster hash: b9e49...7bc
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2016 #5 Skrevet 24. februar 2016 Tradisjon i familien og jeg tok valget for barna. De kan melde seg ut hvis de selv ønsker. Anonymous poster hash: 0742a...d37
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2016 #6 Skrevet 24. februar 2016 Gidder ikke bruke hele livet på å "protestere" mot kirken og til slutt havne på kirkegården uansett. Dessuten synes jeg mange kirker er fantastisk vakre rom, mange kristne er fantastiske mennesker og har ikke helt troen på at vi skal kunne beholde det norske (hva jeg oppfattet som norsk) ved å støte kirken fra oss. Jeg tror på kirken som et tradisjonelt og kulturelt fellesskap som vi sammen bør forme slik vi ønsker ha det. Som feks å vie homofile. Så skal jeg holde ut bønn og babbel om Gud og Jesus Anonymous poster hash: 2853c...f85
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2016 #7 Skrevet 24. februar 2016 Dere som bruker som argument at barna skal slippe å døpe seg om de vil konfirmeres... tror dere dette gjør noe for barnet? Å døpe seg når de er 15år? Anonymous poster hash: 6af93...402
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2016 #8 Skrevet 24. februar 2016 De er mine barn til de er 18 og jeg synes det er koselig å følge tradisjonen i familien. Koselig å få brukt en flere generasjons dåpskjole <3 Anonymous poster hash: bbbd5...605
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2016 #9 Skrevet 24. februar 2016 For meg var det ikke nøye. Mannen ønsket pga tradisjon, så han fikk bestemme. For mange handler kirke og kirkelige handlinger om mye mer enn bare tro. Anonymous poster hash: 16d6b...cbb
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2016 #10 Skrevet 24. februar 2016 Dere som bruker som argument at barna skal slippe å døpe seg om de vil konfirmeres... tror dere dette gjør noe for barnet? Å døpe seg når de er 15år? Anonymous poster hash: 6af93...402 Jeg bruker ikke det argumentet, men det er klart at det kan være en bøyg for en femtenåring å gå et år med dåpsundervisning i tillegg til konfirmasjonsundervisningen. De må i tillegg stå alene ved døpefonten og det kan jo være litt tøft for en usikker tenåring. Anonymous poster hash: ab4be...55c
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2016 #11 Skrevet 24. februar 2016 Fordi jeg ikke orket å være "bad guy" og ta imot masse dritt fra min manns bestemor. Anonymous poster hash: e03cd...ae5
Gjest GulleGo´ Skrevet 24. februar 2016 #12 Skrevet 24. februar 2016 (endret) Dere som bruker som argument at barna skal slippe å døpe seg om de vil konfirmeres... tror dere dette gjør noe for barnet? Å døpe seg når de er 15år? Anonymous poster hash: 6af93...402 Jeg kommer fra en ikke-troende familie, men i mine tidlig ungdomsår begynte jeg å tro. Jeg hadde et ønske om å konfirmere meg, men jeg var ikke døpt og tanken på å skulle døpes som 15-åring var grusom. Jeg var veldig sjenert og hatet å være midtpunkt. I tillegg er ungdomsårene en tid hvor de fleste er usikre på seg selv, jeg var kanskje mer usikker enn andre. Tanken på å måtte forsvare mitt ønske om å døpes var dermed veldig skremmende. Jeg endte opp med å ikke døpe meg, ikke konfirmere meg og jeg syns det var utrolig sårt at jeg ikke turte å stå opp for meg selv for å konfirmere meg. Jeg var invitert i venninners konfirmasjoner og det syns jeg var spesielt vanskelig. Den dag i dag syns jeg det er trist at jeg konfirmerte meg, men min tro er likevel sterkere enn noen sinne. Jeg døpte datteren min, ikke for å tvinge på henne min tro, men for å gi henne muligheten. Jeg kommer til å lære henne om kristendommen, leser allerede bibelen for henne (barneversjon). Men jeg vil fortelle at noen tror det er slik, mens andre tror noe annet og at ingen kan vite helt sikkert. Vil hun konfirmere seg har hun muligheten til det, vil hun ikke, så er det også greit! Endret 24. februar 2016 av GulleGo´
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2016 #13 Skrevet 24. februar 2016 Fordi jeg hører til den relgionen uansett hvor mye jeg praktiserer den eller ikke. I familien så døper vi oss,konfirmerer vi oss kristelig,gifter oss i kirken, begravelse i kirken osv. Anonymous poster hash: e5f1b...932
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2016 #14 Skrevet 24. februar 2016 Dere som bruker som argument at barna skal slippe å døpe seg om de vil konfirmeres... tror dere dette gjør noe for barnet? Å døpe seg når de er 15år?Anonymous poster hash: 6af93...402 Ja kjenner ikke mange 15 åringer som ikke ville vært flaue Anonymous poster hash: a9702...e21
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2016 #15 Skrevet 24. februar 2016 "Argumentet" med at da får man mulighet til å velge kristen konfirmasjon, er det dummeste jeg hører. Ta fra dem ett valg for å "gi" dem et annet (som alle har uansett). Hvis man ikke vil døpe seg før man konfirmerer seg, er det vel heller ikke så viktig? Det er ikke som om man må døpe seg for en fullsatt kirke og kle seg i dåpskjole liksom. Kanskje man skal ta høyde for at barnet kanskje blir troende innen hva som helst da, og følge alle skikker og regler i alle religioner, slik at alt står åpent som en fullstendig smertefri vei for dem senere? Anonymous poster hash: 0da15...7a3
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2016 #16 Skrevet 24. februar 2016 Dere som bruker som argument at barna skal slippe å døpe seg om de vil konfirmeres... tror dere dette gjør noe for barnet? Å døpe seg når de er 15år?Anonymous poster hash: 6af93...402 Ja kjenner ikke mange 15 åringer som ikke ville vært flaue Anonymous poster hash: a9702...e21 Hvis de virkelig tror og ønsker å konfirmeres så burde det jo ikke være flaut å bli døpt? Jeg ville sett på det som en fin ting.. Anonymous poster hash: 0574d...81d
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2016 #17 Skrevet 24. februar 2016 Fordi faren har sin gudstro og det var viktig for han. Anonymous poster hash: b506f...8cc
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2016 #18 Skrevet 24. februar 2016 Jeg døpte meg som 14-åring og fikk en egen seremoni utenom gudstjenesten. Det var jo kun familie. Så ingen problem. Anonymous poster hash: 2eda6...37d
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2016 #19 Skrevet 24. februar 2016 Dere som bruker som argument at barna skal slippe å døpe seg om de vil konfirmeres... tror dere dette gjør noe for barnet? Å døpe seg når de er 15år?Anonymous poster hash: 6af93...402 Ja kjenner ikke mange 15 åringer som ikke ville vært flaue Anonymous poster hash: a9702...e21 Hvis de virkelig tror og ønsker å konfirmeres så burde det jo ikke være flaut å bli døpt? Jeg ville sett på det som en fin ting.. Anonymous poster hash: 0574d...81d Du har ikke tenåring enda? Anonymous poster hash: 80989...d70
Gjest Antarctica Skrevet 24. februar 2016 #20 Skrevet 24. februar 2016 Dere som bruker som argument at barna skal slippe å døpe seg om de vil konfirmeres... tror dere dette gjør noe for barnet? Å døpe seg når de er 15år? Anonymous poster hash: 6af93...402 Jeg bruker ikke det argumentet, men det er klart at det kan være en bøyg for en femtenåring å gå et år med dåpsundervisning i tillegg til konfirmasjonsundervisningen. De må i tillegg stå alene ved døpefonten og det kan jo være litt tøft for en usikker tenåring. Anonymous poster hash: ab4be...55c Ja, men for en som tror fullt og fast på Gud vil det være en gledens dag. En som er usikker bør jo heller bare vente til han/hun blir sikker. Ikke verre enn det. Konfirmere seg kan man gjøre til man er 95.
QueeenBeee Skrevet 25. februar 2016 #21 Skrevet 25. februar 2016 Fordi vi hadde lyst og fordi det føltes rett i forhold til vår familie. Samt fordi det andre måtte mene og tenke om den saken er ikke så forbanna nøye. Våre barn, vårt valg, ferdig med den saken.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2016 #22 Skrevet 25. februar 2016 Fordi vi hadde lyst og fordi det føltes rett i forhold til vår familie. Samt fordi det andre måtte mene og tenke om den saken er ikke så forbanna nøye. Våre barn, vårt valg, ferdig med den saken. Barnets valg er åpenbart ikke del av ligningen, ser jeg. Anonymous poster hash: 9ed69...d48
QueeenBeee Skrevet 25. februar 2016 #23 Skrevet 25. februar 2016 Fordi vi hadde lyst og fordi det føltes rett i forhold til vår familie. Samt fordi det andre måtte mene og tenke om den saken er ikke så forbanna nøye. Våre barn, vårt valg, ferdig med den saken.Barnets valg er åpenbart ikke del av ligningen, ser jeg. Anonymous poster hash: 9ed69...d48 Det er vi som foreldre som tar valgene for barna våre. Det er en del av jobben. Det er vi som bestemmer om de skal døpes eller ikke, få vaksine eller ikke, når de skal starte i barnehage, hvilken barnehage de skal gå i, hvilken skole de skal gå på, hvilken by de skal bo i, hva som er til middag osv osv osv. Sånn er det bare.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2016 #24 Skrevet 25. februar 2016 Fordi vi hadde lyst og fordi det føltes rett i forhold til vår familie. Samt fordi det andre måtte mene og tenke om den saken er ikke så forbanna nøye. Våre barn, vårt valg, ferdig med den saken.Barnets valg er åpenbart ikke del av ligningen, ser jeg. Anonymous poster hash: 9ed69...d48 Det er vi som foreldre som tar valgene for barna våre. Det er en del av jobben. Det er vi som bestemmer om de skal døpes eller ikke, få vaksine eller ikke, når de skal starte i barnehage, hvilken barnehage de skal gå i, hvilken skole de skal gå på, hvilken by de skal bo i, hva som er til middag osv osv osv. Sånn er det bare. Alle de andre tingene er da helt på sin plass. Men å velge livssyn for en som ikke kan skrive sitt eget navn engang, det er jo bare frekt. Anonymous poster hash: 9ed69...d48
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2016 #25 Skrevet 25. februar 2016 Fordi vi hadde lyst og fordi det føltes rett i forhold til vår familie. Samt fordi det andre måtte mene og tenke om den saken er ikke så forbanna nøye. Våre barn, vårt valg, ferdig med den saken.Barnets valg er åpenbart ikke del av ligningen, ser jeg. Anonymous poster hash: 9ed69...d48 Det er vi som foreldre som tar valgene for barna våre. Det er en del av jobben. Det er vi som bestemmer om de skal døpes eller ikke, få vaksine eller ikke, når de skal starte i barnehage, hvilken barnehage de skal gå i, hvilken skole de skal gå på, hvilken by de skal bo i, hva som er til middag osv osv osv. Sånn er det bare.Alle de andre tingene er da helt på sin plass. Men å velge livssyn for en som ikke kan skrive sitt eget navn engang, det er jo bare frekt. Anonymous poster hash: 9ed69...d48 Vi har valgt å døpe, men vi oppdrar ikke barna i kristen tro. Vi sier at de kan velge å tro på akkurat det de selv vil. Å døpe er ikke ensbetydende med å velge livssyn. Jeg er også døpt. Føler ikke at jeg har blitt tvunget inn i en religion likevel. Selv om min mor oppdro meg i kristen tro, og kristendom var en del av skolehverdagen. Det ble snakket om som om det var den eneste sannhet i oppveksten min. Følte likevel alltid at jeg hadde et valg. Tro er personlig. Jeg endte opp med å ikke tro selv. Men satte pris på de verdiene jeg har lært gjennom kristendommen. Anonymous poster hash: 16d6b...cbb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå