Anonym bruker Skrevet 24. februar 2016 #1 Skrevet 24. februar 2016 Har en i 4 klasse som sluttet på sfo i fjor, men jeg synes det er vanskelig med alle skolefrie dager.... Jeg har ikke famile her og faren bor i annen by med lite samvær. Jeg kan ikke la han være alene hele dagen, og jeg kan heller ikke ta ut flere feriedager enn 5 uker i året. Hvordan gjør dere det i denne perioden?? Har en i 1 klasse også som da går på sfo. Synes det var myyye enklere da de gikk i barnehage..sukk Anonymous poster hash: 93a3a...b7a
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2016 #2 Skrevet 24. februar 2016 Har en i 4 klasse som sluttet på sfo i fjor, men jeg synes det er vanskelig med alle skolefrie dager.... Jeg har ikke famile her og faren bor i annen by med lite samvær. Jeg kan ikke la han være alene hele dagen, og jeg kan heller ikke ta ut flere feriedager enn 5 uker i året. Hvordan gjør dere det i denne perioden?? Har en i 1 klasse også som da går på sfo. Synes det var myyye enklere da de gikk i barnehage..sukk Anonymous poster hash: 93a3a...b7a Her bytter vi på jeg har en fridag, da har jeg to av gutten min sine kompiser her. Neste dag er min gutt hos en av de andre guttene, og så videre. Ene dagen er han med på jobb (jobber ikke så langt unna, så han går hjem etter halve dagen), og siste dagen er han hjemme og jeg slutter ekstra tidlig. Han ønsket ikke å ha SFO lenger i fjerde klasse, så da avtalte vi dette, og han var klar over at han da ville måtte være litt hjemme alene. Anonymous poster hash: 39534...0de
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2016 #3 Skrevet 24. februar 2016 Her har de vært hjemme i ferier fra de har gått i første klasse, etter eget ønske. Denne uka har jeg fri to dager, det eer dager jeg har fri vanligvis så ikke noe mer ferie på meg enn ellers. Vi foreldre legger tilrette for at de skal klare seg mens vi er på jobb, vi har lært de opp til å være selvstendige og det er noe de vokser på fra gang til gang. I starten var det kun avtalte besøk de fikk lov til, nå som de er litt større kan de dra til venner såfremt de sender meg en mld først eller snakke med de som er hjemme. Nå er det veldig gøy når de har ferie. Mandag kom jeg hjem til ei som hadde ordnet klart til middag. Alt var kuttet, oppskrift var funent frem og alt var klart slik at hun kunne lage maten på ovnen. Bruke komfyren vil ikke de minste når de er alene, det er jeg veldig glad for. Men gjøre alt klart syns de err gøy og så kunen lage når vi kommer. Hun som er mest ivrig går nå i 5klasse, 7klassingen er ikke så ivrig men klinker til. Vi har to eldre barn i huset, men de bor her 50/50 og i ferier så reiser de ofte på besøk til familie på ndre siden av landet. De klarer seg mindre alene enn de minste også, de vet såvidt hvor brødboksen befinner seg. Så stor forskjell på unger selv om de oer oppdratt ganske likt. Anonymous poster hash: 19a75...f64
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2016 #4 Skrevet 24. februar 2016 Her er det mange arrangementer i ferien for de som ikke er på sfo. Både fotball- og håndballskoler, fotokurs, tur til slalombakke osv osv. Vår gutt går fortsatt på sfo, men har vært å fotballskole nå te dager. Den varer ikke hele dagen, men før og etter har han vært sammen med kamerater. Anonymous poster hash: 078ae...640
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2016 #5 Skrevet 24. februar 2016 Kan du avtale noe med klassevenners foreldre? En dag hos Per, en dag hos Pål og et par dager aleine? De bør klare det når de snart begynner i femte... Om ikke får han begynne på SFO igjen. Anonymous poster hash: 4ae46...4f7
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2016 #6 Skrevet 24. februar 2016 Håndballskole Anonymous poster hash: 8f0c4...349
aanonym Skrevet 24. februar 2016 #7 Skrevet 24. februar 2016 Da avtaler du å bytte dager med andre foreldre, tar ham med på jobb, bruker fleksitid, avspaserer hele eller deler av dagen, ordner barnevakt, lar ham være alene hjemme deler av dagen eller sender ham på ferie til besteforeldre eller andre slektninger. Sånn gjør vi andre det, i hvert fall:)
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2016 #8 Skrevet 25. februar 2016 Her har vi forskjellige idrettskoler. Husflidlaget har "skole". Den er veldig populær. Masse bestemødre som lærer barna å sy, strikke og hekle. Både gutter og jenter elsker å være der. Sende han på ferie til besteforeldre? Eller som mange foreslår. Alliere deg med et par foreldre og ha alle ungene hver deres dag. Anonymous poster hash: 2b5fd...4ae
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2016 #9 Skrevet 25. februar 2016 Jeg tar 1-2 dager fri uten lønn og mannen tar det samme. Pluss at vi bytter på med foreldrene til venner så vi ser etter hverandres barn. Anonymous poster hash: 453ee...981
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2016 #10 Skrevet 25. februar 2016 Har en i 4 klasse som sluttet på sfo i fjor, men jeg synes det er vanskelig med alle skolefrie dager.... Jeg har ikke famile her og faren bor i annen by med lite samvær. Jeg kan ikke la han være alene hele dagen, og jeg kan heller ikke ta ut flere feriedager enn 5 uker i året. Hvordan gjør dere det i denne perioden?? Har en i 1 klasse også som da går på sfo. Synes det var myyye enklere da de gikk i barnehage..sukk Anonymous poster hash: 93a3a...b7a Har du jobb hvor du kan ta med barnet? En 4.klassing kan jo være litt alene hjemme også. Anonymous poster hash: 375c8...4e7
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2016 #11 Skrevet 25. februar 2016 Vi har aldri hatt ungene på ferie-sfo. Her vi bor er det ikke ferie-sfo på den skolen de går på, så da ville de ikke. Vi er uansett heldige som har besteforeldre på begge sider som ungene har vært sammen med i feriene. I år er vinterferien og påsken slått sammen her, så da skal vi ha hele to uker fri alle sammen, og det blir faktisk første gang vi har tatt fri i vinter(- eller høstferien). På vår skole virker det som om man kan melde ungene på sfo i ferien selv om de ikke går på sfo til vanlig, så lenge de går i 1.-4. klasse. Vi har ei i 3. klasse nå, og jeg har fått melding fra skolen/sfo om info om påmelding til vinterferie-sfo på naboskolen. Anonymous poster hash: 0d112...560
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå