Gå til innhold

Hvor mye lopper har deres femåringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutt, akkurat fylt fem år. Han har et helt vanlig humør, ikke noe aggressiv, han kan de fleste bokstavene, setter sammen noen ord, god i matte. Er snill, har aldri slått noen. Men han har lopper i blodet. En tur i kinosalen innebærer at han sitter og vrir på seg, setter seg opp og ned i setet plukker på fingrene osv, samme ved måltidet. Altså, han gjør ikke noe "galt" men er allikevel urolig, samme i samling i barnehagen. Får med seg alt, men marker seg rundt. Lager gjerne litt lyd (ikke som tics altså, men alikevel er det konstant ett eller annet pipelipelyd...) Straks skolestart, og jeg kjenner jeg blir stressa. Barnehagen sier han er som de andre, og at han bare er litt umoden... Flere som min?

Anonymous poster hash: ebe49...543

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen lopper i blod, men mark i rumpa derimot... 

Anonymous poster hash: f21e4...aff
Skrevet

Min er litt som din, bare kanskje ikke like ille :P Han er en rolig gutt som er flink til å lese, skrive, rekne osv, har god konsentrasjon og tenker mye. Likevel så kan han sitte ganske urolig når han f.eks ser på tv eller spiser middag. Men han kan også sitte rolig i lengre perioder. Mange ganger skyldes det at han må på do, men ikke gidder å gå. Må nærmest tvinge den gutten inn på do før han gjør det, og da er det somregel helt krise :P det kan ikke være en lignende forklaring på din gutt også? Ellers er jo 5 åringer veldig aktive, så at de til tider sitter urolig er ikke unormalt. Min sitter som støpt når vi et på kino da, men kanskje filmene bare ikke har fenget din gutt.

Anonymous poster hash: cf66b...685

Skrevet

Nesten som å lese om min egen, nå 8 åring. Marker og åler seg, plukker på alt og lager lyder nesten i ett. Har adhd.

Anonymous poster hash: 70991...140

Skrevet

Min er helt lik, men eier ikke konsentrasjon for noe i tillegg. Kan ikke sitte over lengre tid å f.eks tegne. Klarer ikke sitte i ro. 

Konsentrasjonen kan bli et problem ja.. Min er skolestarter til høsten. Jeg tenker at han må bare ordne seg inn, han modnes vel med tiden.

Anonymous poster hash: 4be68...f5a
Skrevet

Ikke urolig sånn fysisk, men han blir fort ukonsentrert. Dvs er det TV eller en skjerm kan han sitte stille lenge, men f.eks å lese gidder han bare ett minutt. Men han er jo fem da,så bare det at han kan/gidder å lese i det hele tatt er jo bra.

Skrevet

HI her, ja, må kanskje bare innse at han er bare fem... Vi får øve. 😊

Anonymous poster hash: ebe49...543

Skrevet

Godt sakt TPK, de er jo ikke sååå gamle enda. Tar meg selv ofte i å si "nå når du skal begynne på skolen, nå når du skal bli skolegutt, nå når du er blitt så stor" osv. Og så stiller jeg mye forventinger til ham. Men så er han egentlig fortsatt bare 5 år. Ikke alltid så lett :) 

Men guri, husker da selv at det var vanskelig å konsentrere seg lenge som barn. Vi må også huske på at et par minutter for et barn føles mye lengre ut for barnet enn det gjør for voksne. Barn har et helt annet tidsperspektiv.

Anonym over her med ufokusert femåring :) 

Anonymous poster hash: 4be68...f5a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...