Gå til innhold

Skal ha barnebursdag, noen barn er allergisk

Anbefalte innlegg

Skrevet

I fjor når jeg inviterte til barnebursdag fikk jeg melding av 2 foreldre kvelden før og tidlig på morgenen vi skulle ha selskapet om at barna deres var allergisk mot det og det.. Jeg svarte at vi hadde sendt ut invitasjonene for 10 dager siden, og at det var forsent å komme med dette nå når jeg hadde bakt alt, og at de da evt måtte ta med seg noe hjemmefra. Skal jeg skrive på invitasjon at jeg må ha beskjed noen dager før om det er noen med allergi? Og hva gjør jeg hvis det er mange med forskjellige allergier? Baker 10 forskjellige ting? Hva bruker dere å gjøre?

Anonymous poster hash: e304d...71c

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

I fjor når jeg inviterte til barnebursdag fikk jeg melding av 2 foreldre kvelden før og tidlig på morgenen vi skulle ha selskapet om at barna deres var allergisk mot det og det.. Jeg svarte at vi hadde sendt ut invitasjonene for 10 dager siden, og at det var forsent å komme med dette nå når jeg hadde bakt alt, og at de da evt måtte ta med seg noe hjemmefra. Skal jeg skrive på invitasjon at jeg må ha beskjed noen dager før om det er noen med allergi? Og hva gjør jeg hvis det er mange med forskjellige allergier? Baker 10 forskjellige ting? Hva bruker dere å gjøre?

Anonymous poster hash: e304d...71c

Hvis det er slik at man ikke får bakt noe som helst så ville jeg ha laget gele. Hvis foreldrene ikke vil sende noen ting, kan barna da spise gele i stedet for kake. Man kan da virkelig ikke ta hensyn til alt og alle. Å kutte ut både melk, gluten, nøtter, egg og frukt gjør jo at man bare kan servere vann. Og ja, jeg hadde skrevet at beskjed må gis for eksempel 3 dager før, eller så måtte foreldre ta med egen mat til barna hvis beskjeden uteble eller kom senere.

Endret av MrsRiddick
Skrevet

Jeg bruker alltid å slenge på noe A la:" gi meg beskjed hvis det er allergier el annet å ta hensyn til"

Anonymous poster hash: 25cbb...41c

Skrevet

Gele er det heller ikke alle som vil ha, pga gelatin = svin....

Ville nok sagt ifra om at du ønsket tilbakemelding på eventuelle allergier i invitasjonen. 

Anonymous poster hash: 3fff4...f20
Skrevet

Jeg synes foreldre med barn som har allergier e.l. selv må klare å informere om dette, eventuelt sende med egnet mat.  Beskjed samme morgen er sløvt.  

Du er ikke en offentlig institusjon, du er en privatperson og da kan ikke gjestene forvente en haug med alternativer.  

Før noen kritiserer, så har jeg både lage egge-fri-kake og pizza uten skinke til små gjester, men da har jeg fått beskjed i god tid eller kjent barna i flere år.  Hvis man f.eks. inviterer 14 førsteklassinger så har man ikke nødvendigvis oversikt over at Eli er allergisk mot nøtter, Pål har cøliaki og at Per har muslimsk farfar og derfor ikke spiser svin.  

Anonymous poster hash: 1e1c6...0c5
Skrevet

Ville nok sagt ifra om at du ønsket tilbakemelding på eventuelle allergier i invitasjonen. 

Vel, det er ikke akkurat allergi.

Skrevet

Nei, det har du selvsagt helt rett i. Men om noen barn da er vegetarianere eller veganere eller muslimer får de jo ikke spist. Men det er veldig mye å tenke på om dagen, så det kan være frustrerende!!

Skrevet

Nei, det har du selvsagt helt rett i. Men om noen barn da er vegetarianere eller veganere eller muslimer får de jo ikke spist. Men det er veldig mye å tenke på om dagen, så det kan være frustrerende!!

Hvis ett barn er veganer, ett er muslim, ett har nøtteallergi, ett har melkeallergi, ett har eggallergi og enda ett har glutenallergi så har man ikke noe mat igjen man kan servere. I tillegg krever mange muslimer at halalmaten lages i gryter/annet kjøkkenutstyr som ikke har hatt ikke-halal mat i seg før.

Skrevet

Hvis ett barn er veganer, ett er muslim, ett har nøtteallergi, ett har melkeallergi, ett har eggallergi og enda ett har glutenallergi så har man ikke noe mat igjen man kan servere. I tillegg krever mange muslimer at halalmaten lages i gryter/annet kjøkkenutstyr som ikke har hatt ikke-halal mat i seg før.

Vegansk og vegetariansk livsstil er for øvrig noe foreldrene velger for barna sine, og ikke er på lik linje med allergi. Allergier velger man ikke. Man kan da ikke forlange at man også velger for alle andre, og at alle skal tilpasse seg deres sære valg. Har hatt et barn på besøk en gang som ikke kunne spise karbohydrater siden foreldrene var på lavkarbo. Da synes jeg mathysteri har nådd nye høyder, og ikke noe man som vert bør ta hensyn til.

Skrevet

Synes foreldre til barn med allergi får sende med noe til barna selv. Jeg tar selvsagt litt hensyn, men har som sagt ikke alltid oversikt over hvem som tåler hva. Her kommer alltid barna som er allergiske med en liten matboks med noe hjemmefra.

Anonymous poster hash: 61cbf...5fa
Skrevet

Jeg har barn med mat allergier. Når dette barnet får invitasjon sender jeg melding samme dag om at barnet kommer og gleder seg, men tåler ikke ditt og datt. Spør om de kan gi beskjed når de har bestemt seg for meny så jeg kan sende med tilsvarende. Det er MITT ansvar å gi dem beskjed i god tid og mitt ansvar å passe på at barnet mitt får noe mat. De fleste ordner det slik at deler eller alt av maten passer for barnet mitt (Toro sjokoladekake med melkefritt smør f.eks)

Anonymous poster hash: 19b14...5bb

Skrevet

Dersom det var allergier i fjor er nok de samme barna allergisk i år også. Så om per og Pål var allergisk mot gluten og melk i fjor, ville jeg tatt hensyn til det i år og.

Ellers gidder jeg ikke skrive det på innbydelsen men forventer foreldre gir beskjed litt før.

Jeg har selv en med cøliaki og sender alltid ut melding i god tid om dette og tilbyr meg å sende med noe selv dersom jeg får vite menyen.

Anonymous poster hash: 698f9...e19

Skrevet

Kjenner jeg gruer meg til å ha bursdag for snart 4 åringen her. Kan ikke huske at det var slikt "pes" da andre gutta mine var små. En hadde gluten allergi, og moren hadde med egen mat i alle bursdager han var invitert i. Og de som ikke skulle ha svin, fikk servert kyllingpølser eller jeg lagde pizza med karbonadeig.

Skrevet

Ja, det er vanlig å skrive at du må få beskjed! De fleste jeg har vært borti tilbyr da å ta med noe selv. Det kommer jo an på allergi og hva du har tenkt å servere.

Skrevet

Jenta mi har cøliaki og det kunne ikke falle meg inn å gi beskjed om dette dagen før. Jeg gir beskjed så snart vi får invitasjonen. Har ofte sendt med egne pølsebrød, men ellers har de ordnet resten. Veldig flinke foreldre! Noe annet med familie da, de er veldig sløve, så har alltid med noe i familieselskaper.

Anonymous poster hash: 34dd0...c63

Gjest Antarctica
Skrevet

Ring de aktuelle som kom med beskjed i fjor, da? Ungene er vel fortsatt allergiske mot samme ting?

Skrevet

Det er da fortsatt masse man kan lage. Hilsen en som er allergisk mot så mye, at det er helt latterlig. Og kan både spise kaker og god mat. Men alt må jo lages fra bunn.

Anonymous poster hash: e8fe7...ad9

Skrevet

Jeg er blitt litt sløv på mitt barns vegne og siste bursdag ga jeg beskjed ett par timer før....Men med da beskjed at jeg kunne ta med noe selvsagt. Nå gjelder dette ett par nøttetyper som ikke er vanlige i barnebursdager. Fikk da beskjed om at de husket det fra de siste årene... Stor forskjell på allergi og andre preferanser tenker da jeg!

Anonymous poster hash: bf804...d9c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...