Gå til innhold

Når kan babyer sitte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ved 6 mnd? Er det det som er normalt? Jeg har en utålmodig en på 16 uker som vil sitte, men hun klarer jo ikke selv. Klarer bare å heise seg halvveis opp, men blir SÅ SINNA. Babyen altså ;) så gleder meg bare til hun faktisk kan få lov.

Anonymous poster hash: efd4b...3f5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når de klarer å sette seg opp selv. Det er jo veldig individuelt når det skjer, gutten min var ca 10 mnd når han satte seg opp selv.

Anonymous poster hash: d102a...b3f

Gjest GulleGo´
Skrevet

Har samme problemet her. 17 uker og hun vil såå gjerne sitte, men får jo ikke til. Jeg må sette meg langt ned i sofaen og la henne ligge oppreist på magen min, eller vippe henne litt bakover fra sittende stilling og støtte veldig godt opp. Hun blir kjempesint om jeg prøver å legge henne bakover i "baby"stilling. Hyler og vræler, hun vil jo se hva som skjer rundt seg. Gleder meg til hun klarer å sitte selv  :legrine:

Skrevet

Ville absolutt ikke gjort noe for å fremskynde på sitting. Babyer som sitter tidlig blir oftere rompe-akere og dropper krabbing. Og krabbing er utrolig gunstig for motorisk utvikling...

Anonymous poster hash: 3b153...a74

Skrevet

Hadde en sånn baby, og fra hun var nøyaktig 4 mnd, måtte vi gi opp vogna, fordi hun tok tak i sidene og dro seg opp i sittestilling. Og der satt hun som en potetsekk. Så det var jo ikke bra. Gikk over til bæresele, for da slapp vi at hun dro seg opp, og ble ilsint da hun ble lagt ned igjen. Da hun var 5 mnd, så både krabbet hun, satte seg opp fra gulvet, og gikk rundt bordet.

Men babyen kan få sitte, fra babyen setter seg opp av seg selv. Og i starten er det greit at det ikke blir for lenge av gangen.

Anonymous poster hash: 5c8c8...fa6
Skrevet

Jeg spurte helsesøster, fordi babyen ville sitte i fanget o.l. Hun sa at det ikke var farlig å sette henne litt opp med god støtte, hvis det ikke var for lenge om gangen og vi varierte stillingen. Husker ikke nøyaktig alder, men det var lenge før hun satt av seg selv i hvertfall.

Anonymous poster hash: dcac8...280

Skrevet

Ville absolutt ikke gjort noe for å fremskynde på sitting. Babyer som sitter tidlig blir oftere rompe-akere og dropper krabbing. Og krabbing er utrolig gunstig for motorisk utvikling...

Det var jo relevant..not

Skrevet

Jeg spurte helsesøster, fordi babyen ville sitte i fanget o.l. Hun sa at det ikke var farlig å sette henne litt opp med god støtte, hvis det ikke var for lenge om gangen og vi varierte stillingen. Husker ikke nøyaktig alder, men det var lenge før hun satt av seg selv i hvertfall.

Anonymous poster hash: dcac8...280

De sitter jo i bilstol og. Eller, halvsitter (i hvertfall i besafe izi go)

Skrevet

Eldste satt alene på gulvet da han var 5,5 mnd. Det er veldig tidlig. De andre to var mye eldre, men husker ikke helt når de gjorde det..

Anonymous poster hash: 58372...4f7

Skrevet

Eldste satt alene på gulvet da han var 5,5 mnd. Det er veldig tidlig. De andre to var mye eldre, men husker ikke helt når de gjorde det..

Er forresten enig med den over som sier det ikke er noe mål å stresse med sitting. La babyen få mye tid på magen på gulvet, så blir den sterk i nakke og rygg. Sitting på fanget er jo greit da.

Skrevet

De kan nok fint klare å sitte selv fra 5-6 mnd, men det er ikke anbefalt å sette dem opp før de klarer å sette seg opp selv. Begge mine har kommet seg opp selv cirka 7 mnd gamle og det er relativt tidlig.

Skrevet

Det var jo relevant..not

Folk som deg er så ufordragelige. Beklager at mitt svar ikke behaget deg.

Skrevet

Min var ca 7 og en halv måned før han satte seg opp selv og klarte sitte uten å tippe

Gjest Antarctica
Skrevet

Sitting i oppreist stilling kommer etter at de har lært å krabbe.

At hun ligger og krøker seg/prøver å løfte skuldrene kommer ikke av at en 16 ukers baby har et ønske om å sitte. Hun vet ikke hva hun "ønsker", det er refleksstyrte bevegelser (på linje med at babyen spreller med beina). Hun er i den såkalt grovmotoriske fasen, og vil jobbe med rygg- og magemuskler i lang tid ennå før hun blir klar til å sitte.

Skrevet

Min første satte seg opp selv da hun lærte å krabbe. Dette var rundt 8.5 mnd alderen.

Andremann satte seg opp selv da hun var 6 mnd, det var også da hun startet å krabbe.

Det er vel anbefalt at man ikke setter babyer i sittende stilling før de kan sette seg opp selv. På fanget o.l går greit for kortere perioder, men det beste er om de får mest mulig tid på gulvet på rygg/mage slik at de trener mage- og ryggmusklene sine.

Skrevet

når de kan sitte selv, min var 6mnd :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...