Gå til innhold

Smokkeslutt, hjelp!!


Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn på 2 holder på å slutte med smokk. Første natta uten var natt til mandag og det gikk strålende, sovnet på 10 min og sov lenger enn normalt. På dagtid i bhg gikk det også fint.

 

Dag nr 2 og 3 derimot har ikke gått bra!! Brukt flere timer på å sovne og roe seg, og har våknet på natta og vært helt hysterisk.

I et svakt øyeblikk i natt så ga jeg selvfølgelig etter å ga han den j**** smokken. Skulle jo selvfølgelig ikke gjort det men, lett å være etterpåklok når man er i koma.

 

Spm 1: bør jeg utsette det? Er han for liten (akkurat blitt 2)? Redd jeg kommer til å ødelegge hele søvnmønsteret hans.

 

Spm 2: hvor lenge er det vanlig at de protesterer sånn? Han roer seg hvis jeg sitter inne på rommet hans, men vil jo ikke lage nye uvaner heller.

 

Anonymous poster hash: 91fde...d44

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min sønn på 2 holder på å slutte med smokk. Første natta uten var natt til mandag og det gikk strålende, sovnet på 10 min og sov lenger enn normalt. På dagtid i bhg gikk det også fint.

 

Dag nr 2 og 3 derimot har ikke gått bra!! Brukt flere timer på å sovne og roe seg, og har våknet på natta og vært helt hysterisk.

I et svakt øyeblikk i natt så ga jeg selvfølgelig etter å ga han den j**** smokken. Skulle jo selvfølgelig ikke gjort det men, lett å være etterpåklok når man er i koma.

 

Spm 1: bør jeg utsette det? Er han for liten (akkurat blitt 2)? Redd jeg kommer til å ødelegge hele søvnmønsteret hans.

 

Spm 2: hvor lenge er det vanlig at de protesterer sånn? Han roer seg hvis jeg sitter inne på rommet hans, men vil jo ikke lage nye uvaner heller.

 

Anonymous poster hash: 91fde...d44

Hvis du ikke vil sitte på rommet hans og ikke vil at han skal bruke smokk, hva tenker du at han skal roe seg selv med? Det at barn bare lærer seg å sovne selv er litt overdrevet propaganda fra helsesøstere og leger på 50+ og foreldre som har barn som mer eller mindre hadde sovnet selv uansett. Mener jeg.

 

Noen vil mene to er for tidlig andre vil mene det er for sent. Men er du klar? Det kan bli tre urolige netter eller 60, ingen kan svare deg. Nå har du gitt han smokk en gang og det kan du ikke gjøre mange gangene før han blir veldig forvirret.

 

 

 

Anonymous poster hash: 5c891...98a

Skrevet

skjønner ikke hva som er vitsen og stresse og mase om det, la han bestemme selv. min blir ca 3,5 år før, og det er mer vanlig



Anonymous poster hash: 91200...444
Skrevet

 

Min sønn på 2 holder på å slutte med smokk. Første natta uten var natt til mandag og det gikk strålende, sovnet på 10 min og sov lenger enn normalt. På dagtid i bhg gikk det også fint.

 

Dag nr 2 og 3 derimot har ikke gått bra!! Brukt flere timer på å sovne og roe seg, og har våknet på natta og vært helt hysterisk.

I et svakt øyeblikk i natt så ga jeg selvfølgelig etter å ga han den j**** smokken. Skulle jo selvfølgelig ikke gjort det men, lett å være etterpåklok når man er i koma.

 

Spm 1: bør jeg utsette det? Er han for liten (akkurat blitt 2)? Redd jeg kommer til å ødelegge hele søvnmønsteret hans.

 

Spm 2: hvor lenge er det vanlig at de protesterer sånn? Han roer seg hvis jeg sitter inne på rommet hans, men vil jo ikke lage nye uvaner heller.

 

Anonymous poster hash: 91fde...d44

Hvis du ikke vil sitte på rommet hans og ikke vil at han skal bruke smokk, hva tenker du at han skal roe seg selv med? Det at barn bare lærer seg å sovne selv er litt overdrevet propaganda fra helsesøstere og leger på 50+ og foreldre som har barn som mer eller mindre hadde sovnet selv uansett. Mener jeg.

 

Noen vil mene to er for tidlig andre vil mene det er for sent. Men er du klar? Det kan bli tre urolige netter eller 60, ingen kan svare deg. Nå har du gitt han smokk en gang og det kan du ikke gjøre mange gangene før han blir veldig forvirret.

 

 

 

Anonymous poster hash: 5c891...98a

Jeg kan godt sitte med han en periode, men kjenner jeg han rett så må vi da ta en ny kamp med avvenning av det også.

Men jeg vet ikke helt om det er noe annet som kan funke bedre, eller hva som er best å gjøre.

 

Har egentlig tenkt på å slutte lenge, og hadde lyst til å slutte når han var 1, men det ble ikke sånn. Alltid vært mer styr enn nytte i den smokken syns jeg, men mini er selvfølgelig ikke enig :P

 

 

Anonymous poster hash: 91fde...d44

Skrevet

 

skjønner ikke hva som er vitsen og stresse og mase om det, la han bestemme selv. min blir ca 3,5 år før, og det er mer vanlig

 

Anonymous poster hash: 91200...444

Fordi han maser om den smokken hele tiden, og sutrer hvis han ikke får den. I tillegg til hyppige oppvåkninger hvor han leter etter den. Det er også gunstig og slutte nå med tanke på tannstilling.

 

 

Anonymous poster hash: 91fde...d44

Skrevet

Hadde ikke stresset med det. Hvorfor vil du at han skal slutte nå?

Vent til han er eldre og mer klar og forstår mer av hva det innebærer å slutte med smokken.

Så lenge de har sluttet før se blir fire er der ingen fare for de permanente tennene.

 

Anonymous poster hash: 9a0f4...db6

Skrevet

 

skjønner ikke hva som er vitsen og stresse og mase om det, la han bestemme selv. min blir ca 3,5 år før, og det er mer vanlig

 

Anonymous poster hash: 91200...444

Fordi han maser om den smokken hele tiden, og sutrer hvis han ikke får den. I tillegg til hyppige oppvåkninger hvor han leter etter den. Det er også gunstig og slutte nå med tanke på tannstilling.

 

 

Anonymous poster hash: 91fde...d44

 

 

 

tannpleier her sa det retter seg ut igjen,så det er dårlig unnskylding det du kommer med, han er for ung. ikke mas med det nå

 

Anonymous poster hash: 91200...444

Skrevet

Så lenge barnet slutter før det er rundt 4 år, og da gjerne bare bruker smokk på natta etter 3 år, har det ingenting å sei for tennene! Dette har forskjellige tannleger sagt. Min sluttet av seg selv da han var 4 år, da var han klar. Bare brukt på natt og viss han var syk fra ca 3 år da. Absolutt ingen problemer med tannstillingen !!

 

Anonymous poster hash: 1232b...565

Skrevet

Min eldste sluttet med smokk på natta da han var 3 år, dette uten protester. Roa seg ned med kosekluten sin. Fikk fortsatt bruke smokken når han duppa på dagtid, og når han var 3,5 år slutta han med dagsoving og dermed var han ferdig med smokken.

 

Jeg er ikke redd for å ta noen "kamper" med barna, men syns det var godt å slippe kamp med smokkeavvenninga.

 

Anonymous poster hash: 6ecf0...9a6

Skrevet

Min eldste sluttet med smokk på natta da han var 3 år, dette uten protester. Roa seg ned med kosekluten sin. Fikk fortsatt bruke smokken når han duppa på dagtid, og når han var 3,5 år slutta han med dagsoving og dermed var han ferdig med smokken.

 

Jeg er ikke redd for å ta noen "kamper" med barna, men syns det var godt å slippe kamp med smokkeavvenninga.

 

Anonymous poster hash: 6ecf0...9a6

Skrevet

Han er ikke for liten, om du ønsker han skal slutte nå er han stor nok til det.

Men få nå de dumme smokkene ut av huset, det kan ikke være smokk hjemme om ingen skal ha smokk uansett.

 

En toåring skjønner også at man forklarer. Men du bør regne med å bruke noen dager, og om du ikke ønsker å sitte inne helt til han sovner bør du belage deg på å gå hyppig inn og ut. Gjerne si når du er inne "mamma kommer tilbake om en liten stund" så vet han at du kommer, for da er det du som bestemmer at du skal inn igjen og ikke noe han får i premie hvis han roper/tuller nok. 

 

Lykke til :) 



Anonymous poster hash: 750b5...01a
Skrevet

At han protesteter betyr ikke at han er for ung, han vil nok protestere når han er 3 også. Synes du burde gjennomføre nå som du har begynt avvenning. Jeg har jobbet i bhg og aldri opplevet at det har vært problematisk så lenge, men opptil en uke kanskje.

Jeg ville sitter inne hos han til han roer seg en periode nå, det gir han trygghet mens han venner seg av m smokken. Det går lett å avvenne han med det igjen, da setter du deg på en krakk ved senga, så flytter du krakken nærmere døra for hver kveld.

Skrevet

Jeg har forsøkt både ved to år og tre år. Det går mye lettere når de er tre år. 😊 Da kan du lokke med premier o.l😜

 

Anonymous poster hash: ef938...5cd

Skrevet

Følger med her jeg.

 

Vi prøvde å slutte med smokk når vår var 2,5 år. Barnet var helt med på det og skulle få premie. Men når kvelden kom ble det store problemer. Aldri noen sinne sett henne sånn. Fikk ikke roet henne, hun gråt hysterisk i over to timer og ingenting vi gjorde hjalp. Hun sovnet til slutt av utmattelse, men våknet kort tid etter. Da fortsatte det med hysterisk gråt noen timer igjen og vi ga etter. Hun fikk smokken. Så jeg har dessverre ingen gode råd til deg.

 

Etter dette brukte hun smokk kun ved soving. Men så kom småsøsken og smokkingen har tatt helt av og vi som foreldre har ikke orket å tatt kampen. Tips mottas med takk her også :) snart tre år nå

Skrevet

Alt kommer til å være en omstilling og nye kamper, smokkeslutt er bare en av mange. Dere har vel gått gjennom slutte med nattamming, lære å sove på eget rom, begynne i barnehage? Og så kommer sove i stor seng, slutte med bleie osv osv.

 

Skal en droppe de kampene og, bare fordi en ikke takler noen kjipe overgangsnetter?

 

Det kommer til å gå bedre, kampen blir ikke mindre om du venter til han er 5 år, heller mer.

 

Anonymous poster hash: e828c...3c8

Skrevet

Min sønn på 2 holder på å slutte med smokk. Første natta uten var natt til mandag og det gikk strålende, sovnet på 10 min og sov lenger enn normalt. På dagtid i bhg gikk det også fint.

 

Dag nr 2 og 3 derimot har ikke gått bra!! Brukt flere timer på å sovne og roe seg, og har våknet på natta og vært helt hysterisk.

I et svakt øyeblikk i natt så ga jeg selvfølgelig etter å ga han den j**** smokken. Skulle jo selvfølgelig ikke gjort det men, lett å være etterpåklok når man er i koma.

 

Spm 1: bør jeg utsette det? Er han for liten (akkurat blitt 2)? Redd jeg kommer til å ødelegge hele søvnmønsteret hans.

 

Spm 2: hvor lenge er det vanlig at de protesterer sånn? Han roer seg hvis jeg sitter inne på rommet hans, men vil jo ikke lage nye uvaner heller.

 

Anonymous poster hash: 91fde...d44

Min 2 åring var ikke klar for det, så han før ha smokken lenger.

 

Tenk på det, smokken er påtvunget fra deg! Klart det er vanskelig å slutte med den. Det er jo tryggheten selv.

 

 

 

Anonymous poster hash: bc19d...16d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...