Gå til innhold

Interessant om tid med barna

Anbefalte innlegg

Skrevet

' De velutdannedes barn er en luksusgruppe. Foreldrene arbeider mer, men bruker mer tid på barna. Kvalitetstid med barna blir tatt fra foreldrenes egentid. Det handler både om holdninger til barneomsorg, men også om at høyt utdannede ofte har en jobb med fleksible arbeidstider'

'Funnene om at det er danske høyt utdannede som bruker mest tid med barna, samsvarer med klare mønstre fra norsk forskning, ifølge sosiolog Helene Aarseth.'

'Foreldre i øvre sosiale lag er opptatt av å investere i barna sine på en bestemt måte. For den utdannede middelklassen er prosjekter, det å gjøre ting sammen med barn, gjerne knyttet til læring og utfoldelse i bred forstand. Disse foreldrene ønsker å komme tett på barnets personlighet og evner. Det handler om å strekke seg mot nye mål. Dette har barna med seg foreldrene inn i.'

http://www.aftenposten.no/familieogoppvekst/--Jeg-klarer-oftere-a-nyte-sma-oyeblikk-med-barna-Det-er-fordi-jeg-har-mer-tid-691779_1.snd

Anonymous poster hash: a3a67...1d0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

' De velutdannedes barn er en luksusgruppe. Foreldrene arbeider mer, men bruker mer tid på barna. Kvalitetstid med barna blir tatt fra foreldrenes egentid. Det handler både om holdninger til barneomsorg, men også om at høyt utdannede ofte har en jobb med fleksible arbeidstider'

'Funnene om at det er danske høyt utdannede som bruker mest tid med barna, samsvarer med klare mønstre fra norsk forskning, ifølge sosiolog Helene Aarseth.'

'Foreldre i øvre sosiale lag er opptatt av å investere i barna sine på en bestemt måte. For den utdannede middelklassen er prosjekter, det å gjøre ting sammen med barn, gjerne knyttet til læring og utfoldelse i bred forstand. Disse foreldrene ønsker å komme tett på barnets personlighet og evner. Det handler om å strekke seg mot nye mål. Dette har barna med seg foreldrene inn i.'

http://www.aftenposten.no/familieogoppvekst/--Jeg-klarer-oftere-a-nyte-sma-oyeblikk-med-barna-Det-er-fordi-jeg-har-mer-tid-691779_1.snd

Min venninne er i den gruppa. Hun er dansk, yogainstruktør og numerolog... Hun og mannen legger seg samtidig med ettåringen! De sirkler rundt det barnet.

Anonymous poster hash: f011d...130

Skrevet

Min venninne er i den gruppa. Hun er dansk, yogainstruktør og numerolog... Hun og mannen legger seg samtidig med ettåringen! De sirkler rundt det barnet.

Ja, artikkelen sier også noe om hjemmeværende som sirkler rundt.

Skrevet

yoga og numerologi har vel ikke noe med hyere utdanning å gjøre. dansk sier heller ikke noe om utdanningsnivået.

Anonymous poster hash: 71b72...bc6
Skrevet

Ja, dette overrasket ikke meg i det hele tatt. Jeg er høyt utdannet og mellomleder i stort konsern. Jeg fikk barn etter jeg fikk første lederstilling og var da 32 år. Jeg hadde reist, festet, bygget nettverk og ikke minst jobbet meg skvett i hjæl før jeg fikk barn. Mot slutten av 20-årene var det ukentlig 12-timers dag, så rett ut på en eller annen mottagelse eller nettverkstreff.

Så fikk jeg lederjobb, hadde jobbet meg opp et solid rykte og livet er nå i ny fase: familieliv. Jeg har 2 småbarn, og disse investeres nå veldig mye i. Jeg må fortsatt være med på ting her og der, og en og annen jobbreise, men nå styrer jeg mer selv. Jeg trener 2 ganger i uken etter ungene sover. Jeg har god økonomi, så jeg kjøper meg en del tjenester: vaskehjelp; både av hus og klær og sengetøy. Alt av bil settes bort: dekkskift, vask og vedlikehold. Jeg hadde gartner, men hagestell er noe jeg liker og litt terapi så det er kuttet til minimum.

Jeg har altså frigjort mye husarbeidstid.

Jeg har fleksibel arbeidstid, og barna kan derfor få korte dager i barnehagen. Jeg drar fra jobb senest kl 15. Jeg jobber en del etter ungene sover, og jeg drar på jobb kl 06 når jeg ikke leverer i barnehage (mannen min og jeg deler uken i mellom oss på levering). Sykt barn dag er aldri problem, for jeg kan jobbe det inn. Har vi hatt en natt med dårlig søvn dropper vi barnehage selvom man ikke er syk. Jeg jobber fortsatt mye, men kan ta ut alt i ekstra fri. Har minimum 4 uker sammenhengende sommerferie, har alltid hele juleferien og påskeferien fri. Pluss alt inneklemte dager på våren. At jeg kan ta ut mye ferie gjør jo at barna får lenge avbrekk og mye ferie vi kan ha kvalitetstid sammen.

Dette hadde jeg ikke hatt sjanse til hvis jeg hadde bunden arbeidstid eller annen type stilling. Dette er sånn jeg selv er vokst opp, så er vel en form for sosial arv dette også. Grunnsteinen min er en god utdannelse. Og de aller fleste i min bekjentskapskrets har det på samme måte.

Anonymous poster hash: 1b75d...f12

Skrevet

yoga og numerologi har vel ikke noe med hyere utdanning å gjøre. dansk sier heller ikke noe om utdanningsnivået.

Studien var dansk, så det er personer som henne de har studert. Hun bor i Danmark.

Hun tok treårig utdannelse i dans først. Men jobber nå som yogainstruktør. Så hun har høyere utdannelse. Vil du ha personnummeret også...?

Skrevet

en bachelor i dans er da ikke voldsomt til utdanning å snakke. tror nok ikke det var det de mente med høyere utdannede foreldre. tenker vel mer leger og jurister etc.

Skrevet

Her jeg bor, så er dette veldig varierende. Jeg er enslig mor til 2, og er tilstede hele tiden. Jeg og barna har alltid funnet på veldig mye, og reist på interrail. Vi har stort sett huset fult av andre sine barn, og har de med på aktiviteter og reiser. Og tror nok vi har det veldig gøy. Nå er mine barn skolebarn, og største tenåring. Og ser spesielt tenåringer har litt for mange venner, som er for mye overlatt til seg selv. Og det allerede fra 10-11 års alderen. Og mange av de har da vært her mye. Og overnattet i helgene, for foreldrene kommer bare hjem på natt for å sove. Mens barna sitter alene og redde på kvelden.

Jeg har ikke høyere utdannelse, bare en årsenhet. Men leser mye, lærer språk, og liker å lære nye ting, og prøve nye ting.

Anonymous poster hash: d90af...2dc
Skrevet

Her jeg bor, så er dette veldig varierende. Jeg er enslig mor til 2, og er tilstede hele tiden. Jeg og barna har alltid funnet på veldig mye, og reist på interrail. Vi har stort sett huset fult av andre sine barn, og har de med på aktiviteter og reiser. Og tror nok vi har det veldig gøy. Nå er mine barn skolebarn, og største tenåring. Og ser spesielt tenåringer har litt for mange venner, som er for mye overlatt til seg selv. Og det allerede fra 10-11 års alderen. Og mange av de har da vært her mye. Og overnattet i helgene, for foreldrene kommer bare hjem på natt for å sove. Mens barna sitter alene og redde på kvelden.

Jeg har ikke høyere utdannelse, bare en årsenhet. Men leser mye, lærer språk, og liker å lære nye ting, og prøve nye ting.

Selvfølgelig er det varierende. Studiene konkluderer med hva folk gjør i gjennomsnitt og hvor høy utdannelse de har - i gjennomsnitt.

Et viktig poeng er at det er en myte at mødre brukte så mye tid på barna sine selv om de var hjemmeværende. De hadde verken vaskehjelp, oppvaskmaskin eller halvfabrikata og brukte mye av tiden sin på husarbeid. De var tilstede, men det å være sammen ungene var ikke viktig.

Anonymous poster hash: be762...a96

Skrevet

... På 50-tallet, altså.

Skrevet

... På 50-tallet, altså.

Skrevet

Selvfølgelig er det varierende. Studiene konkluderer med hva folk gjør i gjennomsnitt og hvor høy utdannelse de har - i gjennomsnitt.

Et viktig poeng er at det er en myte at mødre brukte så mye tid på barna sine selv om de var hjemmeværende. De hadde verken vaskehjelp, oppvaskmaskin eller halvfabrikata og brukte mye av tiden sin på husarbeid. De var tilstede, men det å være sammen ungene var ikke viktig.

Så er spørsmålet hva som er sunnest for barnet - å lære at livet er en lek, og dermed ha stor risiko for å gå på en smell når det skal stå på egne ben, eller å lære at livet også består av hardt arbeid; i hvert fall fram til man får råd til å kjøpe seg alle de samme tjenestene som mor og far alltid har betalt for.

Barn liker å være til nytte. Å gjøre husarbeid sammen kan både hyggelig og stimulerende for barnet, og ikke minst lærerikt. Det er langt fra et sunnhetstegn i samfunnet når flere og flere setter dette arbeidet bort for å ha tid til å dyrke besettelsen sin; jeg mener barna sine.

Anonymous poster hash: 44ab8...b4b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...