Gå til innhold

Negativ reaksjon på graviditet:-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke fra familie eller venner, de ble alle over seg av begeistring. Men jeg har ett barn fra ett tidligere forhold, hun er 9 år. Hun ble både sint og trist:( meg og samboer har ikke bodd sammen så lenge, men vært kjærester i flere år og barnet mitt er blitt veldig glad i han. Men nå sier hun til meg at hun hatet han og hater at hun skal få søsken. Hun har ingen far siden han stakk da hun var 1 år og vi har ikke hørt fra han siden. Jeg kjenner at jeg ble utrolig trist og klarer ikke lengre å glede meg over graviditeten. Vil dette gå over?

Anonymous poster hash: e8b19...2ad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her tror jeg du og samboer må trygge jenta veldig. Vil tro hun er redd for å miste din samboer som farsfigur nå når han får et barn som er hans også biologisk. Jeg tror dette bunner i frykt for hennes del.

Dere har heller ikke bodd sammen så lenge, så hun har måttet omstille seg til det. Det har gått fint, men nå kommer en trussel inn i bildet, noe som gjør henne usikker.

Så se om dere greier å trygge henne på at dere begge to er like glad i henne som alltid, gjør ting sammen med henne, involver henne, la henne få være med å bestemme småting/planlegge til baby osv.

Kanskje finnes det noen gode bøker på biblioteket om det å få søsken?

Forklar henne at kjærlighet er slik at selv om man blir glad i en person til, så betyr ikke det at man blir mindre glad i de man er glad i fra før.

Anonymous poster hash: aeddb...5c0
Skrevet

Ikke fra familie eller venner, de ble alle over seg av begeistring. Men jeg har ett barn fra ett tidligere forhold, hun er 9 år. Hun ble både sint og trist:( meg og samboer har ikke bodd sammen så lenge, men vært kjærester i flere år og barnet mitt er blitt veldig glad i han. Men nå sier hun til meg at hun hatet han og hater at hun skal få søsken. Hun har ingen far siden han stakk da hun var 1 år og vi har ikke hørt fra han siden. Jeg kjenner at jeg ble utrolig trist og klarer ikke lengre å glede meg over graviditeten. Vil dette gå over?

Anonymous poster hash: e8b19...2ad

Selvsagt!!!!!!

La hun få litt tid.

Forsikre henne om at stefar vil være like glad i henne.

Si til henne at hun alltid vil være ekstra spesiell hun som er den førstefødte. Legg vekt på at lillesøster/bror vil se opp til hun, hun må passe på osv.

D går seg til:-)

Anonymous poster hash: e3630...b19

Skrevet

De sier at det for et barn føles som det ville gjort for deg om din mann kom hjem og sa han hadde funnet seg ei dame til. Han elsker dere begge og dere skal alle bo sammen. Det ville jo vært et lite slag i trynet. Når søskenet er så stort, men fortsatt ikke voksen, og han ikke er hennes far vil jeg tro alt blir enda verre. Gi henne tid, og trygg henne på at det nye barnet ikke skal ta hennes plass eller erstatte henne.

Inkluder henne så mye som mulig og snakk om hvor heldig babyen er som får henne som storesøster. Lykke til :)

Anonymous poster hash: 91d44...bae

Skrevet

Dette bunner nok i utrygghet, litt sjalusi, og redsel for at dere skal bli mer glad i det nye barnet..

Vær der masse for henne, forklar henne at dere kommer til å være like glad i henne selv om dere får et nytt barn.

Anonymous poster hash: 75201...181

Skrevet

Lag en liten markering der hun blir tilknyttet stefar, med fokus på at hun skal bli storesøster- ritualer heler slike avstander.

Anonymous poster hash: 33388...893

Skrevet

Det går nok over. Hun ble sikkert litt overrasket og redd. Ikke bebreid henne. Vis forståelse for at hun reagerer slik. Vær åpen. Si at det er fint at hun setter ord på følelsene sine, også når hun føler seg sint og lei seg. Snakk om de tingene som kan bli vanskelige ved å få småsøsken også. Både for henne og dere voksne. La henne vite at det er naturlig å føle det slik. Men at selv om hun ikke tror hun kommer til å like å bli storesøster, så vil den lille komme til å bli kjempeglad i henne og synes hun er den beste storesøsteren i hele verden.

Lykke til! Det kommer til å gå bra, bare gi henne tid og involver henne i ting etter hvert som det går bedre :)

Anonymous poster hash: c470e...b9c

Skrevet

Lag en liten markering der hun blir tilknyttet stefar, med fokus på at hun skal bli storesøster- ritualer heler slike avstander. Anonymous poster hash: 33388...893

Tenker motsatt, la hele greia hvile en stund. Hun har fått vite du er gravid og babyen kommer jo ikke på en stund. Fortsett som før slik at hun ser at det ikke bare blir babyfokus med en gang og la henne få noen uker å venne seg til tanken uten mas om at det blir så gøøy og vi er like glad i deg osv.

Anonymous poster hash: 95616...b86

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...