Gå til innhold

Er det vanlig at helsesøster på skolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ber 1 klassing inn til samtale. Om hvordan hun har det, om hun har det bra på skolen? Etc.

Jeg spør fordi jeg ikke aner hva som er vanlig.

Anonymous poster hash: 6d55e...173

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Varsellampe

Anonymous poster hash: 1468c...27f

Skrevet

Her blir ALLE bedt inn på en slik samtale i forbindelse med vaksinasjon og annen oppfølging første skoleår. Får utdelt et skjema med spørsmål de skal svare på noen uker før.

Skrevet

Hva mener du med at det er varsellampe? Så det er ikke vanlig?

Min tanke er det er fint at helsesøster tar tak i og sjekker ut det psykososiale miljøet på skolen og tidlig kan ta grep dersom det er noe. Eller er jeg naiv og tenker feil?

Ts

Skrevet

Her blir ALLE bedt inn på en slik samtale i forbindelse med vaksinasjon og annen oppfølging første skoleår. Får utdelt et skjema med spørsmål de skal svare på noen uker før.

Vaksinasjon i 1 klasse? Hvilken vaksine er det?

Har ikke fått noe skjema mtp det.

Ts

Skrevet

Hvis jeg ikke husker feil, var det difteri, stivkrampe, kikhoste. Fikk den på slutten av skoleåret.

Skrevet

Vanlig hos oss i alle fall.  Hun vil møte ungene, og kanskje enda viktigere la dem møte henne sånn at terskelen blir lavere den dagen de trenger å snakke med henne om noe, enten fordi de selv vil eller fordi det er ting som gjør at skolen eller andre vil.

Varsellampe?  Sjelden.  Helsesøster er et viktig ledd i det psykososiale miljøet på skolen. Selvfølgelig kan det i ytterst sjeldne tilfeller være at skolen blandet helsesøster inn pga bekymringer som ikke er tatt opp med foreldrene.  Men det er absolutt unntaket. 

Skrevet

Min tanke er det er fint at helsesøster tar tak i og sjekker ut det psykososiale miljøet på skolen og tidlig kan ta grep dersom det er noe. Eller er jeg naiv og tenker feil?

Ts

Er du sikker på at ALLE førsteklassingene er innkalt til samtale, eller er det få utvalgte??

Anonymous poster hash: 1468c...27f

Skrevet

Vanlig og uvanlig.

Om dere har en helsesøster som faktisk har tid til dette er det supert. Mange små barn som ikke har det like lett på skolen, og det kan være godt for de at de får en samtale med noen som de ikke er med hver dag. En nøytral pereson. Og det er greit det gjelder alle slik at en ikke føleer seg anderledes.

Er det ting som ikkke er som det burde være i klasse, kan være små problemer skolen vil få røsket opp med roten så fort som mulig kan det være grunn til at helsesøster tar en prat med alle. Dette hadde mitt ene barn, der kom hele klassen i fjortisalderen over natten og det var helt texas. Alle fikk en time hos helsesøster, de de snakket om hvordan de hadde det og hvordan de ønsket å ha det. Helsesøster kom tilbake i klasserommet og hadde en oppsumering. Igrunn alle hadde samme meningr om hvordan det burde være i klassen. Dette hjalp klassen til å komme på riktig kjøl igjen.

Anonymous poster hash: 3c60c...c58

Skrevet

Spørsmålet er om det er kun ditt barn som er hos helsesøster eller gjelder dette alle på trinnet?

Gjelder det kun ditt barn er det noen som mistenker at alt ikke er ok.

Anonymous poster hash: b3082...b11

Skrevet

er i alle fall det her

Skrevet

Hos oss blir ikke alle innkalt til en samtale. Uansett hvordan det er, synes jeg foreldrene burde vært informert på forhånd. "Jeg kommer til å ta en liten prat med alle for å gjøre det lettere å ta kontakt ved behov" "Vi vet at noen av førsteklassingene strever med å finne seg til rette, så vi prater med noen for å sikre at de kan hjelpe til hvis noen blir utestengt" "Vi ser at det er store konflikter i jentegruppa, så jeg kommer til å snakke med alle sammen for å høre hva som foregår" "Vi har oppdaget omfattende mobbing på trinnet, og jeg kommer til å innkalle de mest aktive til samtaler" "Kontaktlærer forteller at hun er redd for hvordan barnet ditt har det, så jeg har tatt en samtale med henne for å sikre at hun ikke lider noen overlast"

Det kan være en drøss med forklaringer, og den forklaringen burde dere fått. Barna er dessuten så små at dere burde fått anledning til å takke nei hvis dere ønsket det. 

Skrevet

Det var iforb med måling av høyde, hun ble spurt om hvordan hun hadde det på skolen. Fikk spurt henne litt mer.

Ts

Skrevet

Ts

Det er helt vanlig. Vi har ikke vært der ennå, men alle andre jeg har snakket med, i år og tidligere år, har hs hatt slike samtaler med barna.

Skrevet

I førsteklasse har vi samtale med helsesøster + registrering av høyde/vekt, deretter samtale med lege der hørsel skjekkes. Legen skjekker også om ryggen er rett, beina sitter som de skal - at det ikke er skjevheter i rygg, hofter og bein.

Begge ungene har hatt denne kontrollen i 1.klasse. Foreldrene får time tilsendt i posten og må være med.

På andre trinn er det vaksine. Den oppsamlingsvaksinen: difteri/polio etc (husker ikke hele regla).

Anonymous poster hash: 7e9ce...e02
Skrevet

Her er det vanlig (foreldre må være med).

Anonymous poster hash: 0ffb3...1d8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...