Gå til innhold

Hva er egentlig vanlig BT for en som meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke gravid, 35 år, 173 cm og ca 70 kg.

Legen målte BT mitt sist uke til 100/60 og kommenterte at jeg måtte da være ofte svimmel siden det var så lavt. Jeg trodde ikke at det var så lavt jeg da, men har høyde/vekt/alder noe å si kanskje? Og legen har rett, det svartner ofte for øynene dersom jeg reiser meg fort opp.

Anonymous poster hash: 325b2...958
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke farlig lavt, helt normalt for mange. Mitt ligger på 90 over 55, og det plager meg ikke😊 faktisk er det bedre å ha litt lavt enn litt høyt, blir lite trykk på åreveggene.

Anonymous poster hash: 63979...581

Skrevet

Hvorfor legger du ut en link om høyt blodtrykk når jeg spør om lavt blodtrykk? Jeg vet jo at blodtrykket mitt ikke er høyt, men ejg lurte på om alder/høyde/vekt har noe å si siden legen kommenterte det spesielt at det var så lavt.

HI

Skrevet

Så utrolig dustete kommentar av en lege! Bt ditt er jo helt normalt.

Skrevet

120/80 er perfekt 😊😉

Anonymous poster hash: 0eaea...487

Skrevet

Normalt, gjennomsnittlig blodtrykk er 120/80 mmHg. Det systoliske, øverste trykket er toppen av pulsbølgen som angis først, og det laveste trykket, det diastoliske i bunnen av pulsbølgen, angis sist.

Skrevet

Normalt, gjennomsnittlig blodtrykk er 120/80 mmHg. Det systoliske, øverste trykket er toppen av pulsbølgen som angis først, og det laveste trykket, det diastoliske i bunnen av pulsbølgen, angis sist.

Ok, så da er det lavere enn snitter i hvert fall. Vet du om høyde/alder/vekt har noe å si også?

HI

Skrevet

Hi, din lege er på bærtur. Det er helt normalt.

Skrevet

Tja, han har jo helt rett da. Jeg er plaget med svimmelhet.

HI

Skrevet

Eg har og lavt blodtrykk som regel. Er av og til plaga med svimmelhet, legene brukar berre å kommentere at det er fordi at blodtrykket er litt lavt, men at det skal eg berre vere glad for fordi det er sunt i lengden. Legen din gløymde sikkert berre å slenge på den siste kommentaren;-)

Skrevet

Jeg sliter også med lavt bt, særlig da jeg var gravid (lå generelt lavere da). Ligger vanligvis på 90/50 når jeg måler hos legen (+ -). Jeg er mye plaget med svimmelhet, og noe av det har nok med bt å gjøre, men det er også andre ting som gjør det. Plagsomt, men ikke farlig. Har aldri hørt at vekt og høyde skal ha noe å si. Jeg er 167 cm og 50 kg.

Anonymous poster hash: e17c8...95f
Skrevet

HI

Men bt ditt er ikke lavt? Mulig du har bt fall innimellom? Hva ligger bt ditt på til vanlig?

Skrevet

HI

Men bt ditt er ikke lavt? Mulig du har bt fall innimellom? Hva ligger bt ditt på til vanlig?

Dersom et normalt BT er 120/80 som en del sier her at er vanlig BT, så vil jeg jo si at 100/60 er en del lavere, er det ikke? Det er uansett nesten litt morsomt å lese svarene, for halvparten sier at legen tar feil og BT ikke er lavt, mens den andre halvparten er enig i at det er lavt, ikke farlig lavt, men lavt.

Jeg er veldig sjeldent til lege, så jeg aner ikke hva som er mitt vanlige BT, men mener vagt å erindre at det pleier å være omtrent som denne gangen, altså ca 100/60. Jeg har "alltid" vært plaget med svimmelhet.

HI

HI

Skrevet

Du er jo høy, det kan ha litt å si, for blodet trenger mer trykk for å komme helt opp. Det er vanlig at høye mennesker har litt lavere bt enn snittet. Du har litt lavt, men hwlt ufarlig bt. Hvis det plager deg med svimmelheten kan du vel prøve å øke det ved å spise visse matvarer. Fikk du noe info om det? Noen sier jo spis mer salt, men det har gjerne andre negative konsekvenser.

Anonymous poster hash: 5428a...361

Skrevet

Jeg er bare 156 cm høy, men har de siste årene variert mellom 54 og 70 kg. Bt har ligget på ca 128/70, legen min sier det er "nydelig blodtrykk. Ikke vet jeg, jeg tar hennes ord på det :P

Hun har aldri kommentert vekta mtp blodtrykket.

Jeg er forresten 36 år ;)

Anonymous poster hash: 789af...9d9

Skrevet

Er overvektig her og har bt på 100/65. Hadde bedre bt da jeg veide 47 kg.

Skrevet

Jeg er 176 cm. høy og veier 68 nå. Har ligget på ca. 110/70 i flere år. Har ikke målt meg på et år, men tro jeg har fått lavere blodtrykk, eller i hvert fall en del blodtrykksfall siste halvannet året. Har hatt flere episoder hvor jeg nesten svimer av (upraktisk i dusjen ;) ). Men også det at jeg bli mer sliten/trøtt når bt tydeligvis er lavt.

Jeg har fått det bedre etter at jeg begynte å få i meg mer salt. Har lært meg å kjenne igjen "forvarsler", og da tar jeg og drikker litt ekstra vann og tar meg en saltlakris eller to, det hjelper. Kjøper de sukkerfrie på helsekosten, de er salte (to typer, så sjekk at du får de salte). Saltpastiller fra vanlig butikk fungerer ikke like bra, har nettopp prøvd noen av dem igjen.

Anonymous poster hash: 4f6aa...da0
Skrevet

Jeg er bare 156 cm høy, men har de siste årene variert mellom 54 og 70 kg. Bt har ligget på ca 128/70, legen min sier det er "nydelig blodtrykk. Ikke vet jeg, jeg tar hennes ord på det :P

Hun har aldri kommentert vekta mtp blodtrykket.

Jeg er forresten 36 år ;)

Anonymous poster hash: 789af...9d9

Nå har jo du betydelig høyere enn HI da...

Anonymous poster hash: e9a70...f49

Skrevet

Stiller meg også undrende til de som mener at legen er dustete og på bærtur. Han er jo ikke det. BT til Hi er lavt, men ikke FOR lavt. Det er bra, men litt lavt. Og et slikt blodtrykk gir ofte slike symptomer spm Hi også har. Som andre påpeker er det helt ufarlig. Det kan bare være litt ubehagelig hvis man er plaget av svimmelhet. Det er generelt mye bedre med lavt enn høyt blodtrykk.

Anonymous poster hash: aa557...567

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...