Anonym bruker Skrevet 23. februar 2016 #1 Skrevet 23. februar 2016 Er i uke 39 og har så mange plager. Sover ikke om natten pga rygg og bekken og kan ikke ta igjen søvnen på dagen heller for det er jo like vondt da. Går rundt som en zombie og orker ikke tanken på en uke til termin og mulige 10 dager overtid. Hvor mye plager skal en ha for å bli satt i gang? Det er vel ikke heldig å være totalt utmattet før ungen og våkenetter osv kommer. Anonymous poster hash: 1cb50...6c3
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2016 #2 Skrevet 23. februar 2016 Har du prøvd behandling da? Kiropraktor, manuell terapeut, fysio? Tror ikke de setter i gang fødselen uten at det er fare for liv og helse.. En fødsel som blir satt i gang kan ta lang tid og kan være mer heavy enn en fødsel som starter av seg selv. Det er også lov å bli igjen et døgn etter to etter fødsel for å hvile, barnepleierne hjelper nok gjerne til på natt så du får sovet mest mulig. Fra ungen er født kan du vel også få hjelp av far eller andre utenom ammingen så du får sovet ut? Anonymous poster hash: 9779f...161
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2016 #3 Skrevet 23. februar 2016 Det skal veldig mye til for å bli igangsatt pga egne plager, du er voksen og må bare tåle det. Er det derimot bekymring for hvordan barnet har det inni magen er det lettere å bli igangsatt. Siden en igangsatt fødsel regnes som en risikofødsel må det nærmest være "fare for liv og helse" Anonymous poster hash: 5c84b...ec6
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2016 #4 Skrevet 23. februar 2016 Det er veldig mange som har det som deg i slutten av en graviditet. Man er stor som et fjell, sliten og mange har mye vondt (rygg, mage, osv) Tror det skal mere til for å bli satt i gang. Men hør med helsesøster/jordmor? Kanskje du er heldig? Om ikke, babyen er straks her! Lykke til hi, føler med deg, husker de siste ukene som en uendelig venting, jeg var tung, full av vann, utålmodig, sliten osv, men vips, en dag, var verdens beste baby ute Anonymous poster hash: 6f176...ff4
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2016 #5 Skrevet 23. februar 2016 Har du prøvd behandling da? Kiropraktor, manuell terapeut, fysio? Tror ikke de setter i gang fødselen uten at det er fare for liv og helse.. En fødsel som blir satt i gang kan ta lang tid og kan være mer heavy enn en fødsel som starter av seg selv. Det er også lov å bli igjen et døgn etter to etter fødsel for å hvile, barnepleierne hjelper nok gjerne til på natt så du får sovet mest mulig. Fra ungen er født kan du vel også få hjelp av far eller andre utenom ammingen så du får sovet ut? Anonymous poster hash: 9779f...161 Har gått fast til kiropraktor / fysio de siste månedene av svangerskapet og her på sykehuset vil de ha mest mulig mor/barn kontakt etter fødsel og har dermed bare kapasitet til å passe babyene på natten hvor mor har store plager ( keisersnitt, tvillinger osv). Har lite håp om å bli satt i gang sånn egentlig, men hopper ut av vinduet om jeg går 2 uker overtid Anonymous poster hash: 1cb50...6c3
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2016 #6 Skrevet 23. februar 2016 Har du prøvd behandling da? Kiropraktor, manuell terapeut, fysio? Tror ikke de setter i gang fødselen uten at det er fare for liv og helse.. En fødsel som blir satt i gang kan ta lang tid og kan være mer heavy enn en fødsel som starter av seg selv. Det er også lov å bli igjen et døgn etter to etter fødsel for å hvile, barnepleierne hjelper nok gjerne til på natt så du får sovet mest mulig. Fra ungen er født kan du vel også få hjelp av far eller andre utenom ammingen så du får sovet ut? Anonymous poster hash: 9779f...161 Det der har de gått bort ifra. Såkalte "mor-og-barn-vennlige" sykehus er blitt "fri-for-barnepleiere-til-å-drikke-kaffe"-sykehus. Du blir nok dessverre overlatt for det meste til deg selv. Been there done that. Anonymous poster hash: 77b31...e61
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2016 #7 Skrevet 23. februar 2016 Du skal ha mye plager for å bli satt i gang. Jeg gikk med et stort barn på overtid i seteleie, hadde skyhøyt blodtrykk og kastet opp konstant. Var på kontroll på sykehuset hver dag fra uke 39 til fødselen startet 41+3. Nå var ikke alternativet mitt å bli satt i gang (det gjør de ikke ved seteleie), men keisersnitt. Hver time endte med at "vi ser det an til i morgen". Endte med at barnet vokste seg så stort at det ble sittende fast. Og det ble hastekeisersnitt. Og barnet ble født med stort brannsår pga all gnissinga mot bekkenet mitt. Men du kan spør om stripping? Det hjalp meg igang. Jeg vet alt om hvor uendelig lange og tunge de siste dagene er. Men snart er det over. Og når barnet kommer får du all energi du trenger. Snart har du ditt lille barn. Og da glemmer du hvor uendelig lange timer du har nå! 😊 Anonymous poster hash: 4d08b...43c
Luksusdyret Skrevet 23. februar 2016 #8 Skrevet 23. februar 2016 Du skal ha mye plager for å bli satt i gang. Jeg gikk med et stort barn på overtid i seteleie, hadde skyhøyt blodtrykk og kastet opp konstant. Var på kontroll på sykehuset hver dag fra uke 39 til fødselen startet 41+3. Nå var ikke alternativet mitt å bli satt i gang (det gjør de ikke ved seteleie), men keisersnitt. Hver time endte med at "vi ser det an til i morgen". Endte med at barnet vokste seg så stort at det ble sittende fast. Og det ble hastekeisersnitt. Og barnet ble født med stort brannsår pga all gnissinga mot bekkenet mitt. Men du kan spør om stripping? Det hjalp meg igang. Jeg vet alt om hvor uendelig lange og tunge de siste dagene er. Men snart er det over. Og når barnet kommer får du all energi du trenger. Snart har du ditt lille barn. Og da glemmer du hvor uendelig lange timer du har nå! Anonymous poster hash: 4d08b...43c Det der er vel ikke lov en gang, man skal ikke føde vaginalt hvis barnet er estimert over 4 kilo i seteleie har jeg hørt?
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2016 #9 Skrevet 23. februar 2016 Du skal ha mye plager for å bli satt i gang. Jeg gikk med et stort barn på overtid i seteleie, hadde skyhøyt blodtrykk og kastet opp konstant. Var på kontroll på sykehuset hver dag fra uke 39 til fødselen startet 41+3. Nå var ikke alternativet mitt å bli satt i gang (det gjør de ikke ved seteleie), men keisersnitt. Hver time endte med at "vi ser det an til i morgen". Endte med at barnet vokste seg så stort at det ble sittende fast. Og det ble hastekeisersnitt. Og barnet ble født med stort brannsår pga all gnissinga mot bekkenet mitt. Men du kan spør om stripping? Det hjalp meg igang. Jeg vet alt om hvor uendelig lange og tunge de siste dagene er. Men snart er det over. Og når barnet kommer får du all energi du trenger. Snart har du ditt lille barn. Og da glemmer du hvor uendelig lange timer du har nå! Anonymous poster hash: 4d08b...43c Det der er vel ikke lov en gang, man skal ikke føde vaginalt hvis barnet er estimert over 4 kilo i seteleie har jeg hørt? Joda. 4.1 er grensen. Ihvertfall på St.olav. Min veide akkurat det og var estimert til 3.9 til termin, men jeg gikk jo ei uker over. Bekkenet mitt var ikke av det aller største. "Men vi prøver og ser". Men alt gikk jo fint. Men det hadde jo vært greit å fått keisersnitt før de 13 timene jeg lå med beina i bøyler i fødesenga med kontinuerlige rier, og jeg synes at de burde stoppet før det gikk halvannen time med pressrier uten at barnet flyttet på seg... De må jo ha skjønt tidligere at det ikke kom til å gå. Alt gikk jo fint. Men jeg var jo totalt utslitt i lang tid. Og gikk glipp av alle fødselshormonene som kunne gitt meg overskudd. Anonymous poster hash: 4d08b...43c
tante grusom master of law Skrevet 23. februar 2016 #10 Skrevet 23. februar 2016 Jeg ble satt igang i uke 38. Var så dårlig at jeg ikke kunne stå på beina. Hadde ligget hele svangerskapet. Produserte for mye insulin og hadde konstant føling. Snakk med sykehuset du.
Kubbelyset Skrevet 23. februar 2016 #11 Skrevet 23. februar 2016 Vet det sikkert ikke hjelper, men jeg sender deg mye medfølelse og krysser fingrene for at du slipper overtid!👊 Premien er helt fantastisk, snart er du i mål!!
Luksusdyret Skrevet 23. februar 2016 #12 Skrevet 23. februar 2016 Du skal ha mye plager for å bli satt i gang. Jeg gikk med et stort barn på overtid i seteleie, hadde skyhøyt blodtrykk og kastet opp konstant. Var på kontroll på sykehuset hver dag fra uke 39 til fødselen startet 41+3. Nå var ikke alternativet mitt å bli satt i gang (det gjør de ikke ved seteleie), men keisersnitt. Hver time endte med at "vi ser det an til i morgen". Endte med at barnet vokste seg så stort at det ble sittende fast. Og det ble hastekeisersnitt. Og barnet ble født med stort brannsår pga all gnissinga mot bekkenet mitt. Men du kan spør om stripping? Det hjalp meg igang. Jeg vet alt om hvor uendelig lange og tunge de siste dagene er. Men snart er det over. Og når barnet kommer får du all energi du trenger. Snart har du ditt lille barn. Og da glemmer du hvor uendelig lange timer du har nå! Anonymous poster hash: 4d08b...43c Det der er vel ikke lov en gang, man skal ikke føde vaginalt hvis barnet er estimert over 4 kilo i seteleie har jeg hørt? Joda. 4.1 er grensen. Ihvertfall på St.olav. Min veide akkurat det og var estimert til 3.9 til termin, men jeg gikk jo ei uker over. Bekkenet mitt var ikke av det aller største. "Men vi prøver og ser". Men alt gikk jo fint. Men det hadde jo vært greit å fått keisersnitt før de 13 timene jeg lå med beina i bøyler i fødesenga med kontinuerlige rier, og jeg synes at de burde stoppet før det gikk halvannen time med pressrier uten at barnet flyttet på seg... De må jo ha skjønt tidligere at det ikke kom til å gå. Alt gikk jo fint. Men jeg var jo totalt utslitt i lang tid. Og gikk glipp av alle fødselshormonene som kunne gitt meg overskudd. Anonymous poster hash: 4d08b...43c Dessverre er norske leger og jordmødre så jævla hjernevaska på disse setefødslene (som resten av Europa har gått bort fra som førstevalg) at man ikke får gehør for noe som helst. De vil heller ødelegge den fødende og ungen fremfor å ta keisersnitt. Skam.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2016 #13 Skrevet 23. februar 2016 Kommer ann på fødested og hvem du møter på. Jeg hadde det som deg, pluss masrier i noen uker. Ble satt i gang pga dette når jeg var 38+5. Hadde vært inne på føden noen dager før, og da vurderte de som uforsvarlig at jeg skulle gå sånn veldig mye lenger, siden man faktisk skal ha krefter til å gjennomføre en fødsel. Hadde også 2 cm åpning og var moden, så kroppen var jo egentlig ganske klar for fødsel. Fikk en veldig fin fødsel uten komplikasjoner. Anonymous poster hash: 5e16e...d62
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2016 #14 Skrevet 23. februar 2016 Få deg en resept på palargin forte som du kan ta før du skal sove. Reddet meg de siste ukene. Slet veldig med bekken og rygg. Anonymous poster hash: 85c62...0a9
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2016 #15 Skrevet 23. februar 2016 Jeg ble satt igang i uke 38. Var så dårlig at jeg ikke kunne stå på beina. Hadde ligget hele svangerskapet. Produserte for mye insulin og hadde konstant føling. Snakk med sykehuset du. Hvorfor måtte du ligge hele svangerskapet? Jeg har fått beskjed at det anbefales ikke lenger. Anonymous poster hash: 746cc...8d7
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2016 #16 Skrevet 23. februar 2016 Er i uke 39 og har så mange plager. Sover ikke om natten pga rygg og bekken og kan ikke ta igjen søvnen på dagen heller for det er jo like vondt da. Går rundt som en zombie og orker ikke tanken på en uke til termin og mulige 10 dager overtid. Hvor mye plager skal en ha for å bli satt i gang? Det er vel ikke heldig å være totalt utmattet før ungen og våkenetter osv kommer. Anonymous poster hash: 1cb50...6c3 Jeg tror nok de aller fleste har det som deg i uke 39. Anonymous poster hash: 746cc...8d7
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2016 #17 Skrevet 23. februar 2016 Har ikke lest alle kommentarene nå, men har du blitt strippet? Jeg var plaget med ubehagelige kynnere som kom nokså tett på, sov lite og var dødstrøtt og sliten. Var også i uke 39 da. Jordmor sa at hun skal være grei og strippe så ser vi ka som skjer, men hun sa at noe mer kommer hun ikke å gjøre, det er best at fødselen starter av seg selv. 1 time senere gikk slimproppen, og riene starta like etter. Et døgn etter stripping var jenta ute. Vet at stripping ikke hjelper hos alle, men verdt et forsøk hvis jordmor tilbyr. Anonymous poster hash: 0a061...b7f
Daquiry Skrevet 23. februar 2016 #18 Skrevet 23. februar 2016 Jeg fikk beskjed på Haukeland at de kom til å sette meg i gang når jeg var fullgåtte 37 uker hvis jeg var moden og de kun kunne ta vannet for å sette i gang. Men det slapp de, fødte dagen etterpå....
Gjest Sekretøsa Skrevet 23. februar 2016 #19 Skrevet 23. februar 2016 Jeg sov knapt fra uke 15 og hadde så enorme smerter at det ødela hele livskvaliteten min. Gikk til privat lege og han estimerte vekt til 5 kilo til termin og oppfordret derfor sykehuset og sette meg igang på termindato. Når jeg skulle sjekke vekt på sykehuset sa de at neeeida, helt vanlig vekt. Estimert til 3.7 når jeg var der. Max 4 kilo sa de.... 5 dager etter ble han født, 4.8 kilo, én uke før termin. Så selvom legen som hadde rett anbefalte det ville ikke sykehuset satt meg igang basert på dems målinger... at jeg ikke klarte og gå,kle på meg selv eller sove var ikke engang oppe til vurdering.
tante grusom master of law Skrevet 23. februar 2016 #20 Skrevet 23. februar 2016 Jeg ble satt igang i uke 38. Var så dårlig at jeg ikke kunne stå på beina. Hadde ligget hele svangerskapet. Produserte for mye insulin og hadde konstant føling. Snakk med sykehuset du.Hvorfor måtte du ligge hele svangerskapet? Jeg har fått beskjed at det anbefales ikke lenger. Anonymous poster hash: 746cc...8d7 Fordi jeg rett og slett ikke klarte å bevege meg rundt. Vasket vel håret en gang i mnd. Det var helt grusomt!!!
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2016 #21 Skrevet 23. februar 2016 Jeg ble satt i gang fordi jeg hadde kraftige kynnere (målt på sykehuset) samt at jeg hadde stadige fostervann lekkasje. De avventet å undersøke meg vaginalt men etter noen timer med måling av kynnere måtte de kjenne om jeg var moden og da kunne de ikke sende meg hjem siden fostervannet lakk. Da var det fare for infeksjon. Jeg var ikke moden men seks timer etter sprøyta var hun ute så det var en fin og effektiv fødsel. Anonymous poster hash: f6459...837
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2016 #22 Skrevet 23. februar 2016 Det virker som det er nærmest umulig å bli satt i gang før fristen, så lenge man ikke har svangerskapsforgiftning osv. Min svigerinne hadde voldsom bekkenløsning og ekstreme smerter i mage/rygg/hofter/ribbebein og klarte ikke annet enn å ligge på siden med paracet innabords. Følte at hun ikke fikk puste pga trykk mot ribbebeina. De visste hun fikk et stort barn, husker ikke hvor mange % over og hun gråt og gråt på overtidskontrollen. Likevel ble hun ikke satt i gang før siste frist. Babyen var 5,4 kg og brakk ene armen og fikk indre blødninger under fødselen. Mor måtte ha blodoverføring og rivnet fra ende til annen... Anonymous poster hash: 80c05...74c
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2016 #23 Skrevet 23. februar 2016 Jeg skulle bli satt igang dagen før termin fordi jeg samlet store mengder vann, mye fostervann, stort barn, og mye plager hos meg. Vannet gikk da jeg møtte for igangsetting. Da hadde jeg hatt tilbud om igangsetting i flere dager, men ville gjerne ha naturlig start ( har hatt fødsler både igangsatt og naturlig tidligere). Så det er absolutt mulig å få. Anonymous poster hash: 517e9...2ea
hilde og gutta Skrevet 23. februar 2016 #24 Skrevet 23. februar 2016 Jeg ble satt i gang for at jeg hadde en vanskelig deperisjon. Syken min hadde aldri klart av å gå på overtid, han kom 1 uke för termin. Det tok 2 timer fra de tok vannet til han var ute. Det var barn nr 2,barn nr 1 ble også satt igang. 1 uke för termin for at jeg ikke hadde mere vann igjen.
Roheryn Skrevet 23. februar 2016 #25 Skrevet 23. februar 2016 Prøv å tenke at du har greid 39 uker, og det er uansett maks litt over to igjen. Og det er ikke sånn at vondter og plager forsvinner som et trylleslag ved fødsel - jeg gikk på krykker pga bekken i svangerskapet og det tok minst et par uker før jeg merket bedring. 6 mnd etter henger det fortsatt i, men ikke verre enn at jeg kan leve med det. Fordelen du har nå er at du kan hvile når du vil, utnytt det! Igangsatt fødsel trenger på ingen måte å være å foretrekke framfor å vente noen dager ekstra. (Eller få mannen til å renovere badet. Jeg har aldri vært så motivert for å gå til termin som da hele badet og doen lå i deler ute i gården to uker før termin 😂)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå