Gå til innhold

Epidural

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til dere som har født med epidural, hvordan fungerer den eksagt? Bedøver den? - i såfall hvilke deler av kroppen? Jeg fødte med kun lystgass sist, og det fungerte fint på riene, men da det var tid for pressing ble jeg fratatt den noe som resulterte i helt klare minner av forferdelig smerte, spesielt i kroningsøyeblikket. Av hele fødselen var dette det værste for meg og jeg har litt angst for å føde. Nummer epidural også nedentil slik at man ikke kjenner kroningen på samme måte?

Anonymous poster hash: 1c259...5a7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anbefaler epidural. Har født to ganger med og en gang uten. I stedet for hylskriking, koste jeg meg gjennom mye av det hele og måtte selvsagt trykke som en gal når barnet skal ut og kjenner jo når babyen kommer ut, er ikke sånn bedøva, men det er en annen form for smerte.

Husker godt den kroningssmerten da jeg fødte uten epidural, og skrek til jordmora at " det gjør myyyye mer vondt denne gangen!!!". (Fødte nr to uten epidural :)

Anonymous poster hash: 83a54...fbb
Skrevet

Ai lov epidural. Smertefri fødsel, pressa mini ut på 15 min. Kjente absolutt ikke noe vondt, selv om jeg revna grad 2.

Anonymous poster hash: 8f94d...347

Skrevet

For min del tok epidural vekk den verste toppen av smertwn. Vondt allikevel!

Husker allikevel ikke alt fra fødsel...men det skyldes nok at jeg var utslitt.

Anonymous poster hash: 16e3d...26a

Skrevet

Jeg fødte første med epiduralt og andre uten noen smertestillende. Og nr 2 var absolutt den beste fødselen! Men så var de veldig ulike, siden nr 1 var stjernekikker og riene var intense, uten pauser i der hele tatt. Hele kroppen skalv av anstrengelse. Så da ble jeg anbefalt epiduralt. Men ved fødsel nr 2 var det pauser, slik at jeg fikk puste og hente meg inn igjen. Kroningsøyeblikket derimot... Sinnssykt vondt, men ikke traumatisk.

Jeg synes det er vanskelig å planlegge en fødsel. Det kommer liksom an på situasjonen. Neste gang gjør jeg som ved de forrige- tar det som det kommer :)

Anonymous poster hash: bd6e3...a0e

Skrevet

Jeg elsker epidural, var som natt og dag, men det fjernet ikke all smerte, ikke på langt nær. Kjente godt brenningen når hodet sto i spenn, særlig andre gang, men å slippe de forkrøplende riene var himmelsk!

Anonymous poster hash: a87ab...96b

Skrevet

Den bedøver fra magen og nedover, så jeg kjente ikke beina mine skikkelig. Nummen følelse, men kunne bevege dem altså. Lå i senga da, så det var ikke så nøye. Kommer vel an på hvor de setter den og hvor mye de gir (?). Den tok smertene i åpningsfasen, men virket ikke så godt ved selve pressingen. Kjente godt når hodet kom ut for å si det sånn! Da mener jeg de skrudde litt ned så jeg skulle kjenne pressriene og vite når jeg skulle presse. Jeg har hatt lange fødsler og hadde ikke "klart" meg uten.

Anonymous poster hash: aa657...b7d

Skrevet

Jeg fødte med epidural, kunne slappe av i 15 min, så var det pån igjen med smerter. Jeg ble veldig bedøvd fra livet å ned, kjente ikke når baby kom ut en gang. Mista også følelsen i ene beinet, kunne ikke røre på det engang, så jordmor måtte hjelpe meg å flytte beine når jeg skulle snu meg osv. Men fikk tilbake følelsen litt utover dagen neste dag 😛

Anonymous poster hash: 76956...274

Skrevet

Jeg var smertefri frem til utpressing, men akkurat den fasen var like vond som uten epidural. 

Fikk pudendal blokade (eller noe sånt noe) med førstemann pga komplikasjoner under utpressing. Det funket som bare det, og bedøvde alt der nede :) Har aldri blitt tilbudt dette i senere tid når jeg har født. Enten har de sluttet med det, eller så gis det kanskje bare i særlige tilfeller.

Skrevet

Aner ikke hvordan smerten vanligvis er ved utpressinga...

Jeg fikk epidural som fungerte fantastisk fra 4-7 cm, så slutta den å virke. De fylte på også, men nei.... INGEN virkning.... Men skulle jeg født igjen, hadde jeg uten tvil mast meg til epidural igjen. Det var helt fantastisk den stunden jeg ikke kjente NOE smerte!! Bare det å få hvile etter flere timer med rier - husker godt at jeg tenkte at epidural er Guds gave til kvinnen!! :legrine:

Anonymous poster hash: cda7f...ce3
Skrevet (endret)

Født med epidural begge ganger.

Den første gangen fikk jeg en såpass god effekt at når babyen lå i åpningen kjente jeg ingenting.

Andre gangen kjente jeg dette best. Uansett er det til stoor hjelp, jeg har små sovet meg igjennom riene og på siste fødsel sov jeg fra 6-9 cm :-) med andre ord gjør den fødselen mye enklere.

Skal snart føde igjen og gitt klar beskjed om at epidural skal jeg ha! Hvis det ikke det er en god grunn som at jeg ikke rekker osv da selvsagt :-)

Endret av liniss - to små å en i magen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...