Anonym bruker Skrevet 22. februar 2016 #1 Skrevet 22. februar 2016 Barna mine har blitt helt forferdelig kresne! Lillebror tar etter storebror, minste liker egentlig mer. Forslag til middager som kan fungerer, og generelle tips for å få i kresne barn litt mer grønnsaker og variert mat? Anonymous poster hash: f7e8f...7cd
TPK Skrevet 22. februar 2016 #2 Skrevet 22. februar 2016 Hva liker de da? Mange grønnsaker kan jo kamufleres i grønnsaks-/potetmos, gryteretter og supper (most). Ellers hjelper det ofte å kalle det for noe annet. F.eks er brokkoli trær her hos oss, og det er alltid kamp om å få det største "treet". Hvor gamle er barna?
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2016 #3 Skrevet 22. februar 2016 Vi spiser mye Potetmos med "luregrønnsaker" (kålrot, gulrot, blåmkål og brokkoli finmost i potetstappe) Pastasaus med ekstra gulrøtter og papirka lurt inn sammen med grov pasta Ellers er en av favorittrettene til snuppa (3år) ovnsstekt laks med sweet chilli saus og avokado Anonymous poster hash: eea15...3f1
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2016 #4 Skrevet 22. februar 2016 Vi spiser mye Potetmos med "luregrønnsaker" (kålrot, gulrot, blåmkål og brokkoli finmost i potetstappe) Pastasaus med ekstra gulrøtter og papirka lurt inn sammen med grov pasta Ellers er en av favorittrettene til snuppa (3år) ovnsstekt laks med sweet chilli saus og avokado Anonymous poster hash: eea15...3f1 Hva gjør du med avokadoen, tilbereder du den på noen spesiell måte? Anonymous poster hash: 27014...881
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2016 #5 Skrevet 22. februar 2016 Vi spiser mye Potetmos med "luregrønnsaker" (kålrot, gulrot, blåmkål og brokkoli finmost i potetstappe) Pastasaus med ekstra gulrøtter og papirka lurt inn sammen med grov pasta Ellers er en av favorittrettene til snuppa (3år) ovnsstekt laks med sweet chilli saus og avokado Anonymous poster hash: eea15...3f1 Hva gjør du med avokadoen, tilbereder du den på noen spesiell måte? Anonymous poster hash: 27014...881 Tilbreder ikke avokadoen annet enn å dele den i litt store biter å ha litt sitronsaft på (vi voksne har også salt og pepper) Anonymous poster hash: eea15...3f1
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2016 #6 Skrevet 22. februar 2016 Jeg har også en "liker ikke ditt og datt" unge. 1 av 4, de andre spiser alt. Eneste han ALDRI klager på er faktisk lungemos!😂 Så jeg følger litt med i denne tråden jeg... Anonymous poster hash: 46866...5a6
Gjest Antarctica Skrevet 22. februar 2016 #7 Skrevet 22. februar 2016 Jeg har også en "liker ikke ditt og datt" unge. 1 av 4, de andre spiser alt. Eneste han ALDRI klager på er faktisk lungemos!😂 Så jeg følger litt med i denne tråden jeg... Anonymous poster hash: 46866...5a6 Oj, vask munnen din! I 2016 er lungemos avleggs, vet du 😉 For å få inn grønnsaker: vi blandet ikke salaten, men lagde grønnsakstaver som sto i separate krus på bordet. Da spiste alle ungene litt mer grønt. Noen tok mest agurker og andre mest gulrøtter osv, men alle spiste i alle fall noe. Hvis det blir blanda vil enkelte unger avvise hele salaten.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2016 #8 Skrevet 22. februar 2016 Lag feks potet/rotmos, dette liker de fleste barn (kall det potetstappe;) Her kan du lure inn en del grønnsaker Lag kjøttboller el selv, her kan du også lure inn gullerot, tomat, +++, Jeg har ikke så kresne barn, jeg er litt bortskjemt, for de sitter gjerne og krangler om hvem som skal tømme fatet med grønnsaker. Men en periode da de var små, fikk de for seg at de ikke skulle ha fisk, for det hadde noen fortalt de var ekkelt, så da var det ekkelt hehe... Hos oss hjalp det å gi maten spennende navn, som "kaptein kroks hai i mos" typ... alt gikk som regel ned hos de "lettlurte" rakkerne Anonymous poster hash: 58618...8b5
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2016 #9 Skrevet 22. februar 2016 Mat med valgmuligheter har vært en vei ut hos oss. En periode hadde ting låst seg veldig hos den eldste, men da oppdaget jeg at når hun hadde et eget valg da ble ting greiere. Da smakte hun i alle fall uten å klage. F eks hadde vi da to forskjelliges skåler med grønsaker til middagen. En med kokte gulrøtter og en med en salat f eks. Så fikk hun velge hvilken hun helst ville ha fra. Men det aller mest effektive er å ha en venn på besøk som liker åspiser de ting hun ikke selv liker. I dag spiser hun de fleste kokte grønsaker uten problemer men hun er ikke så glad i rå grønsaker. I helga hadde hun besøk av en venninne som synes det er herlig å knaske salatblader og gulrøtter og leke kanin..... plutselig var det to kaniner ved middagsbordet og hun har aldri spist så mye salat før på en gang. Anonymous poster hash: f89a8...616
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2016 #10 Skrevet 22. februar 2016 En gjenganger hos oss var Hello-Kitty- fisk (laks og ørret) og Hello-kitty-drikk (smoothie med jordbær (som hun egentlig ikke likte)). Et kult navn kan hjelpe men når de blir store nok gjennomskuer de det veldig lett og da har det ikke den samme effekten lengre... Anonymous poster hash: f89a8...616
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2016 #11 Skrevet 22. februar 2016 Det som er mest pop her er salat det alt er separat. Avocado, tomat, agurk, paprika, gulrot. Og så gjerne med enten stekt laks i terninger eller kyllingkjøtt. Grove tacolefser eller pitabrød til. Tomatsuppe med gulrot, potet, tomat ol. Potetmos med ulike grønnsaker. Lasagne, spaghetti ol med tomatsaus med ulike grønnsaker (bruker stavmikser). Anonymous poster hash: ac12b...52b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå