Gå til innhold

Jeg kjenner jeg er allergisk mot snyltere...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av diskusjonen om dem som "klarer" seg uten lappen samtidig som barna deres sitter på hit og dit med andre hele tiden. Jeg kjenner jeg er allergisk mot snyltere generelt egentlig... Jeg er jurist, jobber med familierett, og så strikker jeg på fritiden. Mine barn driver med uteaktiviteter som ski og skøyter, så det går mye i strikking av sokker, votter, gensere, ullbukser til dem. Har flere ganger fått forespørsel fra familiemedlemmer og omgangsvenner om å strikke noe til dem eller barna. Gratis! Enkelte er så frekke at de også mener underforstått at jeg skal legge ut for garn og tråd. En annen ting er de som er midt i en skilsmisse og har masse spørsmål som de stiller, gjerne ett og ett spørsmål, men samlet blir det veldig mye. Når jeg spør om de har fått seg advokat, neida, det har de ikke fått. Selvfølgelig, for de kan få all info fra meg gratis. Vurderer å sette ned foten og si at joda, jeg kan hjelpe, men timeprisen min er slik og slik. Hadde jeg vært snekker om bygget mitt eget hus, måtte jeg ha skattet av det. Det må jeg ikke hvis jeg hjelper meg selv i en klagesak, for man kan liksom ikke skatte av tankene sine i hodet, men prinsippet blir det samme - det er arbeid, og jeg er lei av å utføre det gratis bare fordi jeg kjenner folk.

Finnes også et par mødre her som ikke vil ta lappen og mener at man skal være miljøvennlig, med den følge at deres barn må hentes og kjøres tilbake hvis de skal hit på besøk, vi må kjøre dem og deres barn til skicuper (gjerne med den følge at jeg må smøre skiene også til deres barn hvis det ikke er plass til foreldrene i bilen), bursdager og annet. De yter ingenting tilbake heller, tilbyr seg aldri å passe våre barn, bake noe til tilstelninger eller hjelpe på annen måte.

Er det flere som blir oppfattet som "gratisarbeid" her som er lei?

Anonymous poster hash: 2b5d4...c1a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan relatere til det du sier. Er interiørarkitekt selv, og med en gang noen skal pusse opp være seg familien, venner eller andre foreldre i barnehagen så skal dr ha meg til å komme hjem til seg, finne farge og materialer. Møbler og dekor. Komme med råd om konstruksjon og festemateriell, ja i det hele tatt. Men å betale for seg? Niks.de skjønner ikke at slike prosjekter tar tid å planlegge. Og at jeg ikke har spesielt lyst til å sitte med deres prosjekter gratis på min egen fritid..

Vi må nok bare bli flinkere til å si nei

Skrevet

De aller fleste som har et nyttig arbeid hjelper venner og familie mer eller mindre gratis. Som bonde og traktoreier kan du tro jeg får mange forespørsler i løpet av et år. Jeg skammer meg ikke det minste for å be om juridiske råd av min juristsvoger når jeg har lånt ham traktor i en helg noen mindre tidligere. Selv om han har en vesentlig høyere timelønn enn det jeg har regner jeg min tid som like verdifull som hans.

Hvis du ikke vil hjelpe andre får du si nei, men spessielt poppulær kan du ikke forvente å bli.

Anonymous poster hash: ecc42...6e8

Skrevet

I feel you sister!🙌🏻

Blir brukt som hobbypsykolog både titt og ofte.

Har nå begynt å si at jeg er din venn og altfor inhabil til å hjelpe deg, men ta kontakt der eller der for adekvat hjelp.

Skrevet

jeg stiller gjerne med min tid til mine venner.

syntes det er litt rart at du vil ta betalt for din kunskap så lenge det er noen du kjenner og er glad i...

Anonymous poster hash: f199f...13a
Skrevet

Jeg er sykepleier og blir spurt om råd om ditt og datt rett som det er.

Hadde tatt seg ut om jeg hadde begynnt å skrive faktura, eller nekta å svare på spørsmål.

Hadde min venninne vært interiørarkitekt, hadde jeg spurt om råd. Har også ei venninne som er jurist. Hun deler gladelig sin visdom kostnadsfritt til meg.

Det handler om å gi og ta.

Anonymous poster hash: 39b3e...f2a

Skrevet (endret)

Jeg kan vær med på noe av det du skriver, men akkurat det du skriver om juridiske spørsmål syns jeg er smålig. En ting er å sette opp kontrakter og gjøre skriftlig arbeid for folk, men en annen ting er å svare på noen spørsmål muntlig! Hva er så slitsomt med det? Føler du deg så "viktig" at du ikke kan hjelpe nære venner og familie???

Heldigvis kommer jeg fra en familie der vi hjelper hverandre med den kompetansen eller utstyr, for den saksskyld, vi sitter på. Ser ikke problemet!

Endret av Fullrulle86
Skrevet

jeg stiller gjerne med min tid til mine venner.

syntes det er litt rart at du vil ta betalt for din kunskap så lenge det er noen du kjenner og er glad i...

Anonymous poster hash: f199f...13a

Om du syns det er rart så har ikke du opplevd at det har gått fra en og annen gang til ren utnytting. De aller fleste syns det er koselig å kunne hjelpe sine nære og kjære, men hekt til man kommer til en grense. Da er drt kun slitsomt.

Skrevet

Som helsepersonell opplever jeg mye liknende, men det koster meg null å svare. Jeg er så opptatt av faget mitt, at jeg synes det er bare gøy å snakke og rådgi.

Er dog en helgepappa her som irriterer meg. Han har datteren hver torsdag og annenhver helg, og det slår ikke feil, hun kommer ned og er her i timesvis (Jeg er alene med to), det går aldri motsatt vei.

Anonymous poster hash: 81d60...9cd

Skrevet

Jeg har ikke tall på hvor mange timer jeg totalt har brukt på familie, venners og bekjentes spørsmål på mitt fagfelt, men jeg har aldri følt dette som en belastning. Tvert imot er jeg glad for å kunne hjelpe. Det har hendt at jeg har spurt min sykepleier venninne, min UD venninne, min snekker fetter dersom jeg trenger råd. Synes det er helt naturlig at man hjelper hverandre. Så får man heller sette genser dersom man føler det går for langt.

Skrevet

Jeg er musiker, men spiller ikke uten videre i kjenningers femtiårsdager likevel. Er jeg bedt i en bursdag vil jeg drikke vin, ikke jobbe. Unntaket er begravelser til folk som jeg har en personlig forbindelse til. Der kan jeg spille uten noe vederlag.

Anonymous poster hash: 1423f...dbd

Skrevet

Du er litt vel høy på deg selv, hi!!

Anonymous poster hash: a5466...bbf

Skrevet

Jeg synes ikke at hun er det. Er ikke gøy å kjøre hit og dit fordi folk ikke gidder å rydde opp i eget liv (se førerkort), og de snylter på alle andre. Jeg skrev i den forrige tråden om hun som hadde en skokk med unger, ikke førerkort og hennes spørsmål om henting og levering ved besøk etc. Kutter man ut slike så "straffer" man de svakeste i samfunnet, men kanskje de hadde lært noe av det hvis alle sa nei- at de må ordne opp selv fra nå av. Skaffer vi da enda flere "tapere" eller vil da noen skjerpe seg mon tro?

Anonymous poster hash: 0f51b...6c6

Skrevet

Jeg er enig med deg mht kjøring, men ikke mht å dele kunnskap fra yrket sitt. Det gjør da alle! Jeg er også jurist, advokat, og jobber med skatt. Jeg deler gladelig råd hvert år rundt selvangivelsestider, i tillegg til å finne ut av juridiske problemstillinger resten av året, selv om det ikke er mitt fagfelt det spørres om, rett og slett fordi jeg kan juridisk metode.

Jeg spør min venninne som jobber i barnehage om råd i forhold til trassalder og hvilken vinterdress som er best. Interiør-venninnen min får spørsmål om spisestuebord. Grunderkompisen min får spørsmål om strategi for karrierevalg. Sånn har samfunnet fungert til alle tider, og det ville være trist om vi skulle slutte å hjelpe hverandre!

Anonymous poster hash: 03426...1da

Skrevet

Jeg synes ikke at hun er det. Er ikke gøy å kjøre hit og dit fordi folk ikke gidder å rydde opp i eget liv (se førerkort), og de snylter på alle andre. Jeg skrev i den forrige tråden om hun som hadde en skokk med unger, ikke førerkort og hennes spørsmål om henting og levering ved besøk etc. Kutter man ut slike så "straffer" man de svakeste i samfunnet, men kanskje de hadde lært noe av det hvis alle sa nei- at de må ordne opp selv fra nå av. Skaffer vi da enda flere "tapere" eller vil da noen skjerpe seg mon tro?

De svake i samfunnet? Tapere? Du fikk med deg at det var snakk om billappen her? Og gi råd til venner?

Jeg kan snart ikke være på disse sidene mer, for hver dag som går blir det skrevet mere og mere latterlige ting. Jeg blir skremt av hvordan mange av dere tenker.

Skremt av hvor mange som sitter hjemme i stuene sine og ser ned på andre mennesker... helt uten grunn.

Anonymous poster hash: 2555a...451

Skrevet

Vel, om det hadde vært samme andre veien, så ville det ikke ha vært noe problem. I svigerfamilien er det både snekkere, elektrikere og frisører, men gjør de noe gratis for å hjelpe? Nope. Til svoger som er frisør må man betale full pris for å klippe treåringen, han kan ikke klippe ham hjemme hos seg selv, for da skal han hvile fra jobb og ikke ta jobb med seg hjem. Trengte råd til planlegging og spurte den andre svogeren som er snekker, men neida, han hadde visst ikke tid til å fortelle hvilken løsning på barnerommet som er sikrest og best. Og så videre. Mulig jeg er høy på meg selv, men synes det blir skjevt.

Og til deg som sier at jeg må da svare på spørsmål om mitt yrke - greit det, men når svoger som ligger i bitter skilsmisse forventer at jeg skal skrive stevning for ham GRATIS og bruke masse timer på det, da synes jeg det blir for mye. Han ville ikke ta advokat siden det var så forferdelig dyrt, men var her hver dag og spurte om et eller annet. Det samme med strikkinga - jeg får ikke en gang alltid betalt for garnet, og det forventes at jeg strikker gratis. Ikke noe takk, en flaske vin, en blomst eller tilbud om mottjeneste å få etter at plagget er ferdigstilt og levert.

HI

Skrevet

De svake i samfunnet? Tapere? Du fikk med deg at det var snakk om billappen her? Og gi råd til venner?

Jeg kan snart ikke være på disse sidene mer, for hver dag som går blir det skrevet mere og mere latterlige ting. Jeg blir skremt av hvordan mange av dere tenker.

Skremt av hvor mange som sitter hjemme i stuene sine og ser ned på andre mennesker... helt uten grunn.

La meg gjette, du er en av snylterne? Som alltid sitter på med andre og aldri kjører selv? Og helst ikke betaler for bensin?

Skrevet

Ikke enig ang et juridisk råd her og der, men veldig enig i strikking og kjøringen. Jeg tok ikke lappen før jeg var 35 og hadde da to barn men de var så små at de gikk ikke på aktiviteter, bodde så nær bhg, butikk , byen og familie at det tok maks 15 min å gå til hver av de tingene. Mannen min hadde lappen da så vi kom oss til hytta og dyreparken og andre ferier ol og jeg snylta aldri på andre ang kjøring. Vi flyttet til annen by og jeg tok lappen før det og en verden åpnet seg jo hehe. Det er naivt å ikke ha lappen når man har barn, en ting som barnløse men det vil til tider gå utover barna eller da andre når det kommer til kjøring. Enten at ungene må avstå fra ting eller at andre må.

Anonymous poster hash: adccb...5a8

Skrevet

Må kjøre skulle det stå.

Anonymous poster hash: adccb...5a8

Skrevet

Er det sånn at ingen rundt deg hjelper deg? Eller er det sånn at du ikke ser det?

Kanskje du er en del av et gi og ta forhold til folk - men bare har øynene for egeninnsats? Noen er sånn, at de bare ser hva de selv legger i potten..

Anonymous poster hash: 38329...74d

Skrevet

Vel, om det hadde vært samme andre veien, så ville det ikke ha vært noe problem. I svigerfamilien er det både snekkere, elektrikere og frisører, men gjør de noe gratis for å hjelpe? Nope. Til svoger som er frisør må man betale full pris for å klippe treåringen, han kan ikke klippe ham hjemme hos seg selv, for da skal han hvile fra jobb og ikke ta jobb med seg hjem. Trengte råd til planlegging og spurte den andre svogeren som er snekker, men neida, han hadde visst ikke tid til å fortelle hvilken løsning på barnerommet som er sikrest og best. Og så videre. Mulig jeg er høy på meg selv, men synes det blir skjevt.

Og til deg som sier at jeg må da svare på spørsmål om mitt yrke - greit det, men når svoger som ligger i bitter skilsmisse forventer at jeg skal skrive stevning for ham GRATIS og bruke masse timer på det, da synes jeg det blir for mye. Han ville ikke ta advokat siden det var så forferdelig dyrt, men var her hver dag og spurte om et eller annet. Det samme med strikkinga - jeg får ikke en gang alltid betalt for garnet, og det forventes at jeg strikker gratis. Ikke noe takk, en flaske vin, en blomst eller tilbud om mottjeneste å få etter at plagget er ferdigstilt og levert.

HI

Hvis det er sånn at hjelpen bare har gått en vei mellom deg og denne svogeren over tid, så ville jeg sagt noe sånn som: "Jeg kan hjelpe deg med dette, men da må du enten betale meg for tiden jeg bruker eller gjøre <sett inn gjentjeneste> for meg." Da måtte han vel skjønt poenget?

Anonymous poster hash: 34009...b89

Skrevet

Er det sånn at ingen rundt deg hjelper deg? Eller er det sånn at du ikke ser det?

Kanskje du er en del av et gi og ta forhold til folk - men bare har øynene for egeninnsats? Noen er sånn, at de bare ser hva de selv legger i potten..

Anonymous poster hash: 38329...74d

Som sagt, vi må betale full pris hos frisør, hvis de har klær til overs som er for små til deres barn, må jeg som alle andre være med i budrunden på Facebook, jeg får aldri tilbud om barnevakt fra andre enn svigermor (og hun betaler faktisk for strikkingen også, selv om jeg prøvde å si at hun ikke trenger det siden hun hjelper til en del - da ble hun bare sint og jeg ble "beordret" å ta betalt). Når jeg spør om hjelp til noe så har de ikke tid eller er ikke sikre (gidder ikke sjekke heller). Har aldri opplevd å få sitte på med andre enn, igjen, svigermor og svigerfar. Og så videre. Nei, jeg er ikke et ondt menneske som bare har øyne for meg selv. Jeg er bare lei av å bli tatt for gitt. Jeg blir heller ikke invitert på venninnekvelder til svigerinnene mine, så jeg er "utenfor" kretsen der, det samme med andre barns mødre på idrett, skole osv.

HI

Skrevet

HI

Hvis det er sånn at hjelpen bare har gått en vei mellom deg og denne svogeren over tid, så ville jeg sagt noe sånn som: "Jeg kan hjelpe deg med dette, men da må du enten betale meg for tiden jeg bruker eller gjøre <sett inn gjentjeneste> for meg." Da måtte han vel skjønt poenget?

Anonymous poster hash: 34009...b89

Det er ham jeg sa til at jeg kommer til å fakturere, han var her i går. Han ble snurt og sa at familier hjelper jo hverandre, og det er uhørt å ta betalt fra familiemedlemmer. Men å hjelpe meg med snekring av barnerom, nei, det hadde han ikke tid til, siden han var opptatt med skilsmissen. Men han kunne se til høsten en gang. Ja, særlig.

Skrevet

La meg gjette, du er en av snylterne? Som alltid sitter på med andre og aldri kjører selv? Og helst ikke betaler for bensin?

Du gjetter feil, og måten du svarer meg på forsterker bare det jeg tenker om mange her inne.

Hvorfor se ned på andre? Hvorfor ikke være litt mer rund i kantene?

Om noen rundt meg ikke har lappen, og alle av forskjellige grunner, noen er redd for å kjøre bil (du vet, noen har feks vært i ulykker som gjør at de er redd for å kjøre selv), noen av de har ikke råd til bil (alle vet hvor dyrt det er, så å dømme noen pga det blir helt feil for meg), noen trenger ikke bil, de kan som regel gå, eller ta buss dit de vil, og om noen av disse spør om barna deres kan sitte på med oss, når vi allikevel skal samme vei, er jeg bare glad for å hjelpe? Ville ikke du?

Og om ikke, hvorfor? Hvorfor bruke tiden din på å dømme andre?, klage på andre? Sutre over hva andre velger i sine liv? Hvorfor er du bedre?

Trenger du aldri hjelp til noe? Ikke en eneste ting?

Jeg forstår ikke all denne klagingen her inne, for småting. Livet blir så mye lettere om man legger fra seg ting som ikke betyr noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...