Anonym bruker Skrevet 22. februar 2016 #1 Skrevet 22. februar 2016 Datter på 8,5 år. Hun lyver og lyver og lyver om alt mulig. Hun er så manipulerende og overbevisende at de færreste utenfor familien oppdager det, men man kan aldri stole på første svar og må spørre opp igjen med kontrollspørsmål. Hun kan også fremdeles finne på å ikke vaske hender etter dobesøk, skylle håret i dusjen og påstå det er vasket, ikke bytte undertøy hver dag osv og lyver selvfølgelig også om det Hun kan ta penger som ligger i huset, stjele fra godisskap etc og lyver selvfølgelig om det. Hun kan ødelegge ting hun får låne, sine egne klær og selvfølgelig lyve om det også. Jeg synes hun bare blir værre og værre 😔 Prater med henne, gir konsekvenser, kjefter 😳 Fy søren, jeg synes jeg har prøvd alt, men hun er som ei bikkje; får den godbit en gang ved boret sitter den å tigger i to mnd og med det mener jeg at hun antagelig lurer oss innimellom og dermed har hun vunnet og fortsetter oppførselen. Virker på meg at hun er sånn ihvertfall! Utover det bryr hun seg ikke om tingene sine, så å ta fra henne i-pad etc hjelper ikke noe Si det går over! 😳 Anonymous poster hash: adfe2...522
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2016 #2 Skrevet 22. februar 2016 Her lyves det litt om når hun har glemt å skifte truse og slikt. Hun er utrolig sløv og har kommet frem til at hun ikke er moden for ansvaret med å skifte rent undertøy, vaske håret skikkelig etc. Hun gjør det ikke fordi hun ikke gidder, hun glemmer det. Og når jeg spør er det lettere å lyve å si ja enn å få beskjed om å gå opp og skifte. Stjele gjør hun aldri, men maser desto mer om å få godis og kjeks da. Tror det å glemme er en fase men å lyve og stjele er ikke en fase. Jeg slår hardt ned på å lyve. Anonymous poster hash: c5305...f24
moota m storebror&lillebror Skrevet 22. februar 2016 #3 Skrevet 22. februar 2016 Datter på 8,5 år. Hun lyver og lyver og lyver om alt mulig. Hun er så manipulerende og overbevisende at de færreste utenfor familien oppdager det, men man kan aldri stole på første svar og må spørre opp igjen med kontrollspørsmål. Hun kan også fremdeles finne på å ikke vaske hender etter dobesøk, skylle håret i dusjen og påstå det er vasket, ikke bytte undertøy hver dag osv og lyver selvfølgelig også om det Hun kan ta penger som ligger i huset, stjele fra godisskap etc og lyver selvfølgelig om det. Hun kan ødelegge ting hun får låne, sine egne klær og selvfølgelig lyve om det også. Jeg synes hun bare blir værre og værre 😔 Prater med henne, gir konsekvenser, kjefter 😳 Fy søren, jeg synes jeg har prøvd alt, men hun er som ei bikkje; får den godbit en gang ved boret sitter den å tigger i to mnd og med det mener jeg at hun antagelig lurer oss innimellom og dermed har hun vunnet og fortsetter oppførselen. Virker på meg at hun er sånn ihvertfall! Utover det bryr hun seg ikke om tingene sine, så å ta fra henne i-pad etc hjelper ikke noe Si det går over! 😳 Anonymous poster hash: adfe2...522 Vi har samme utfordringene og mer til. Han er snart 11. Her har det ikke vært periode, det eskalerer helt forferdelig. Her har vi riktignok opplevd at når det har eskalert så viser det utad familien også. Skole, andre foreldre osv. merker det også. Han er under utredning hos BUP nå.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2016 #4 Skrevet 22. februar 2016 Datter på 8,5 år. Hun lyver og lyver og lyver om alt mulig. Hun er så manipulerende og overbevisende at de færreste utenfor familien oppdager det, men man kan aldri stole på første svar og må spørre opp igjen med kontrollspørsmål. Hun kan også fremdeles finne på å ikke vaske hender etter dobesøk, skylle håret i dusjen og påstå det er vasket, ikke bytte undertøy hver dag osv og lyver selvfølgelig også om det Hun kan ta penger som ligger i huset, stjele fra godisskap etc og lyver selvfølgelig om det. Hun kan ødelegge ting hun får låne, sine egne klær og selvfølgelig lyve om det også. Jeg synes hun bare blir værre og værre 😔 Prater med henne, gir konsekvenser, kjefter 😳 Fy søren, jeg synes jeg har prøvd alt, men hun er som ei bikkje; får den godbit en gang ved boret sitter den å tigger i to mnd og med det mener jeg at hun antagelig lurer oss innimellom og dermed har hun vunnet og fortsetter oppførselen. Virker på meg at hun er sånn ihvertfall! Utover det bryr hun seg ikke om tingene sine, så å ta fra henne i-pad etc hjelper ikke noe Si det går over! 😳 Anonymous poster hash: adfe2...522 Vi har samme utfordringene og mer til. Han er snart 11. Her har det ikke vært periode, det eskalerer helt forferdelig. Her har vi riktignok opplevd at når det har eskalert så viser det utad familien også. Skole, andre foreldre osv. merker det også. Han er under utredning hos BUP nå. Virkelig? 😔 Å herregud, hva misstenker dere? Trodde det ville bli så flaut etterhvert, men så langt bryr hun seg ikke Anonymous poster hash: adfe2...522
moota m storebror&lillebror Skrevet 22. februar 2016 #5 Skrevet 22. februar 2016 Jeg skrev jo et langt utfyllende svar for 1/2 time siden.. Hvor ble det av?? Kaskje jeg har postet det i feil tråd?? 😮 Åh!! Javel får svare igjen. Hva mener du med hva vi mistenker? Her startet det smått med at han alltid var kverulant og sliter med å ta imot en beskjed. Dette er mange år siden det startet. Nå lyver han ikke bare daglig, men nesten konstant. Alt fra om hvor han har vært, hva han har spist, hva andre sier. Alt som blir sagt kan altså være usant. Han stjeler fra oss, venner, skolen ol. Har *bank i bordet* ikke tatt han i butikkstjeling (enda). Han utagerer hjemme og i det siste på skolen også. Han lyer ikke når vi snakker, han gjør ikke det han får beskjed om. Han skal alltid argumentere når han blir bedt om noe. Og nekter rett som det er. Han blir heller ikke flau. Han har null impulskontroll og klarer ikke å se når han holder på at konsekvensene vi gir han er kjipe og at han taper på det selv. Han kan angre veldig i ettertid, men samtidig gjøre de samme 'feilene' om og om igjen fordi han ikke klarer og være rasjonell når han er i en situasjon. Han kan aldri gå tilbake på noe han har sagt og innrømme at han tar feil. Han endrer historien slik at den passer det han sier. Vi har hatt noen runder med barnevernstjenesten pga. løgner han serverer rundt om til folk for å si det slik.. 😕😣
Iiiiik Skrevet 22. februar 2016 #6 Skrevet 22. februar 2016 Sanksjoner i form av inndragelse av goder eller ting virker sjelden på løgn. Det er nesten umulig å treffe, fordi man ikke alltid vil oppdage løgnene. Har mer tro på tett kontroll i en periode. Vær med på badet og se at håret blir vasket, krev å få se underbuksa før den legges i skittentøyet osv. Forklar barnet at dere har innsett at dette klarer hun ikke selv.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2016 #7 Skrevet 22. februar 2016 Datter på 8,5 år. Hun lyver og lyver og lyver om alt mulig. Hun er så manipulerende og overbevisende at de færreste utenfor familien oppdager det, men man kan aldri stole på første svar og må spørre opp igjen med kontrollspørsmål. Hun kan også fremdeles finne på å ikke vaske hender etter dobesøk, skylle håret i dusjen og påstå det er vasket, ikke bytte undertøy hver dag osv og lyver selvfølgelig også om det Hun kan ta penger som ligger i huset, stjele fra godisskap etc og lyver selvfølgelig om det. Hun kan ødelegge ting hun får låne, sine egne klær og selvfølgelig lyve om det også. Jeg synes hun bare blir værre og værre 😔 Prater med henne, gir konsekvenser, kjefter 😳 Fy søren, jeg synes jeg har prøvd alt, men hun er som ei bikkje; får den godbit en gang ved boret sitter den å tigger i to mnd og med det mener jeg at hun antagelig lurer oss innimellom og dermed har hun vunnet og fortsetter oppførselen. Virker på meg at hun er sånn ihvertfall! Utover det bryr hun seg ikke om tingene sine, så å ta fra henne i-pad etc hjelper ikke noe Si det går over! 😳 Anonymous poster hash: adfe2...522 Datteren min er snart 11år og har ALDRI opplevd noe sånt. Høres ikke normalt ut i mine øyne. Anonymous poster hash: 7aeb5...4d7
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2016 #8 Skrevet 22. februar 2016 Datter på 8,5 år. Hun lyver og lyver og lyver om alt mulig. Hun er så manipulerende og overbevisende at de færreste utenfor familien oppdager det, men man kan aldri stole på første svar og må spørre opp igjen med kontrollspørsmål. Hun kan også fremdeles finne på å ikke vaske hender etter dobesøk, skylle håret i dusjen og påstå det er vasket, ikke bytte undertøy hver dag osv og lyver selvfølgelig også om det Hun kan ta penger som ligger i huset, stjele fra godisskap etc og lyver selvfølgelig om det. Hun kan ødelegge ting hun får låne, sine egne klær og selvfølgelig lyve om det også. Jeg synes hun bare blir værre og værre 😔 Prater med henne, gir konsekvenser, kjefter 😳 Fy søren, jeg synes jeg har prøvd alt, men hun er som ei bikkje; får den godbit en gang ved boret sitter den å tigger i to mnd og med det mener jeg at hun antagelig lurer oss innimellom og dermed har hun vunnet og fortsetter oppførselen. Virker på meg at hun er sånn ihvertfall! Utover det bryr hun seg ikke om tingene sine, så å ta fra henne i-pad etc hjelper ikke noe Si det går over! 😳 Anonymous poster hash: adfe2...522 Datteren min er snart 11år og har ALDRI opplevd noe sånt. Høres ikke normalt ut i mine øyne. Anonymous poster hash: 7aeb5...4d7 Nei, å høre med øyne er ikke normalt! Anonymous poster hash: adfe2...522
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2016 #9 Skrevet 22. februar 2016 Dette er nok mer enn en "periode". Ville ha fulgt det opp!! Anonymous poster hash: edf89...a5d
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2016 #10 Skrevet 22. februar 2016 Dette høres bare så vondt ut å oppleve som foreldre. Jeg må bare støtte oppom de som sier dere MÅ ta tak i det! Jeg har en svoger som er en manipulerende lystløgner i voksen alder. Det er GIFT for hele familien, og en forferdelig belastning som bare blir verre for hvert år! Ta tak i det! Håper virkelig hun får hjelp ❤️ Anonymous poster hash: 68ef7...a13
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2016 #11 Skrevet 22. februar 2016 Jeg var sånn som barn selv, pusset ikke tenner, gjorde ikke lekser, løy om absolutt alt, og gjorde ikke noe jeg ikke hadde lyst til. Jeg fikk jo juling, og syntes det var kjipt, men det bet ikke på. Tror det hadde hjulpet mye mer om noen (mamma) hadde fulgt meg på badet og pusset tenner med meg, satt seg med meg med leksene, lokket med moro og belønning. Men, det var ingen positiv stemning mellom mamma og meg, så hadde vel vært vanskelig å få til uansett. Har gått relativt greit med meg altså, har full jobb, god arbeidsmoral, fine venner, er skilt, men har ny, god kjæreste. Kan like gjerne gå seg til, men hvis du klarer å skape positive situasjoner ville jeg fulgt opp mye tettere! Anonymous poster hash: 77c30...526
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2016 #12 Skrevet 22. februar 2016 Jeg pusser tennene hennes selv hver eneste kveld, gjør lekser sammen med henne hver dag til vi er ferdige osv osv, antagelig derfor jeg tar henne i alle løgnene. For på morningen har vi en enighet om at hun kan pusse tenner selv (hun ønsker det), men nesten hver dag er tannbørsten tørr selv om hun sier det er gjort og jeg må be henne om igjen, mens jeg ser på og påpeker IGJEN at hun har løyet... Blir sprø 😳😔 Anonymous poster hash: adfe2...522
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2016 #13 Skrevet 22. februar 2016 Konsekvenser fungerer sjeldent.. Hun trenger tettere oppfølging av dere voksne, dere må være med henne når hun dusjer, skifter, pusse tennene. Prøv en helt annen vinkel, massevis av tid med dere voksne. Har det skjedd en endring i livet hennes den siste perioden? Anonymous poster hash: 91b1a...284
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2016 #14 Skrevet 22. februar 2016 Følg med og ta ho på fersken og snakk om det, konsekvenser av det. Anonymous poster hash: 46e00...b74
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2016 #15 Skrevet 22. februar 2016 Datter på 8,5 år. Hun lyver og lyver og lyver om alt mulig. Hun er så manipulerende og overbevisende at de færreste utenfor familien oppdager det, men man kan aldri stole på første svar og må spørre opp igjen med kontrollspørsmål. Hun kan også fremdeles finne på å ikke vaske hender etter dobesøk, skylle håret i dusjen og påstå det er vasket, ikke bytte undertøy hver dag osv og lyver selvfølgelig også om det Hun kan ta penger som ligger i huset, stjele fra godisskap etc og lyver selvfølgelig om det. Hun kan ødelegge ting hun får låne, sine egne klær og selvfølgelig lyve om det også. Jeg synes hun bare blir værre og værre Prater med henne, gir konsekvenser, kjefter Fy søren, jeg synes jeg har prøvd alt, men hun er som ei bikkje; får den godbit en gang ved boret sitter den å tigger i to mnd og med det mener jeg at hun antagelig lurer oss innimellom og dermed har hun vunnet og fortsetter oppførselen. Virker på meg at hun er sånn ihvertfall! Utover det bryr hun seg ikke om tingene sine, så å ta fra henne i-pad etc hjelper ikke noe Si det går over! Anonymous poster hash: adfe2...522 Det hjelper ikkje Ipad kun ein dag men veker. Anonymous poster hash: 46e00...b74
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2016 #16 Skrevet 22. februar 2016 Har ikke skjedd noe som jeg vet, men det viser seg nå at mange av jentene i klassen hennes lyver og manipulerer mye 😳😔 Læreren fortalte... Jeg er mye med henne. Hun er nesten aldri alene og da ikke mer enn 10 min, men jeg skal forsøke være enda mer intens "på" henne Anonymous poster hash: adfe2...522
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2016 #17 Skrevet 22. februar 2016 Jeg har ingen erfaring å ta dette fra, men hva med å følge med på alt, og behandle henne som et lite barn og ta fra henne alle "store barn" privilegier? Tenker at hvis hun må bevise at hun er stor nok, og får oppmuntring og ros når hun oppfører riktig, kanskje dere kan få henne inn på sporet igjen? Håper uansett at dere finner noe som virker og at det bedrer seg :-) Anonymous poster hash: 6946f...dde
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2016 #18 Skrevet 22. februar 2016 Det med hygiene, ødelegge ting og ikke bry seg om saker kjenner jeg godt igjen i stesønnen. Moren har prøvd kjefting og straff i stor grad, vi forsøker å forklare og minne på. Igjen og igjen. Jeg kan si at ingen av taktikkene fungerer. Nå håper jeg endelig at jeg har klart å overtale samboeren til å ta kontakt med lavterskeltilbudet for familier i kommunen her. Vi trenger verktøy for å håndtere han! Og jeg må være enig med henne med øynene; i min verden er ikke dette normalt. Anonymous poster hash: 5f804...3e0
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2016 #19 Skrevet 22. februar 2016 Hos oss er det mange tredjeklassinger innom på besøk, og de lyver så det renner av dem hele gjengen. Og så avslører noen av guttene løyneren noen ganger. Det er vel derfor jeg vet at de lyver meg rett i trynet med sine store, tindrende øyne. Anonymous poster hash: c443a...e3b
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2016 #20 Skrevet 22. februar 2016 Noe lyving er jo normalt for barn. Vaske hendene o.l er jo bagateller for dem, tidkrevende og de ser nok ikke behovet slik som vi voksne. Min tar også noen slike hvite løyner. Jeg gjør litt humor ut av det og lukter på hendene hans og roper "æsj bæææsj" ... Da får han fart på seg. Samme med puss av tenner o.l. "Wow det var store kariuser, da må vi pusse på nytt" ... snakker sjelden om at han lyver. Nå har det faktisk gått seg til. Ingen barn er flinkere enn mine til å vaske seg 😊 Få fokuset bort fra lyving. Følg opp barnet heler tiden uten å virke kontrollerende. Anonymous poster hash: 96238...a5b
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2016 #21 Skrevet 22. februar 2016 For å være helt ærlig synes jeg dette er bagateller og ikke noe å lage så stor sak av. Datteren din er åpenbart ikke moden til å ta ansvar for egen hygiene, og når alle små og litt større feil ender i kjefting skjønner jeg godt at hun lyver. Hun er for liten til å tenke lenger frem enn her og nå og vil bare slippe kjeft og trøbbel. Du må forklare henne igjen og igjen hvorfor man må vaske hender, hår, skifte undertøy osv. Ikke kjeft hver gang hun har glemt noe, så slutter hun antakelig å lyve også. Min 10-åring glemmer alt det du ramser opp, og prøver seg med små løgner. Det er ellers ingenting i veien med henne. Det holder å se litt strengt på henne, så innrømmer hun å ha glemt likevel. Det går seg til når de blir eldre. Anonymous poster hash: 24b66...3e0
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2016 #22 Skrevet 22. februar 2016 jeg har en sønn som begynte med å lyve om div. Jeg ble ganske bekymra og visste lite om hvordan jeg skulle håndtere det. Problemet her ble også det at han plutselig kunne si "jeg er ikke et godt menneske" eller "jeg er så slem". Jeg fikk meg en liten vekker av det, og fortalte han og søsknene også at jeg selv hadde stjelt en gang jeg var liten, eller løyet. At det er normalt at man gjør dumme ting iblandt, og at det ikke betyr at man er en slem person. Det som er viktig er at man kan komme å si det hvis man har gjort noe dumt, og mamma vil ikke bli sint, men stolt fordi han var så flink å innrømme. Dette satte seg veldig i de alle tre, og de dro ofte opp mine feil fra barndommen. Etter dette gav det seg litt etter litt og jeg opplever ikke at han lyver om ting lenger. Han er nå 9,5 år. Kanskje dere skulle tenke på en ny måte å håndtere problemet på? Når det kommer til å vaske hender og pusse tenner og slike ting ville jeg ikke gjort noe sak utav det, heller bare fulgt det opp selv. Vær litt var med å stemple henne, for da kan hun jo likegjerne fortsette fordi hun allerede er slem.. Slik tenker jeg hvertfall.. Anonymous poster hash: 0bb87...c3a
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2016 #23 Skrevet 23. februar 2016 Jeg fortalte en blodig versjon av eventyret om "ulv, ulv" til min tredjeklassing da han prøvde seg på en bløff. Og forklarte at dersom noen av tingene man sier er løgn, da kan ingen stole på de tingene som er sant heller. Da vil folk behandle deg som om du alltid lyver. Han tok skrekken av det. Anonymous poster hash: edf89...a5d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå