Anonym bruker Skrevet 21. februar 2016 #1 Skrevet 21. februar 2016 Er igang med planlegging av årets sommerferie og har utrolig lyst til å ta med barna på vandretur i fjellet. Og har litt spørsmål Vi har gått en del dagsturer og også tur med telt og én overnatting. Vi har vel gått 9-10 km på det lengste på én dag, uten at det var ille. Jeg har gått noen lengre vandreturer med telt, men kun med andre voksne og ingen barn. Barna er 8 og 10 år. Turen jeg vurderer er anbefalt av dnt for barn, men jeg lurer på om noen har erfaringer med denne tur eller andre tilsvarende. Er på Hardangervidda og går fra hytte til hytte: Fagerheim - Krækkja - Kjeldebu - Dyranut - Stigstuv - Halne - Krækkja - Fagerheim Hørtes dette realistisk ut? Det blir forresten bare jeg og barna, ingen andre voksne, så barna må løfte sovepose, klær og litt drikke ++. Og jeg må løfte resten En av hyttene er ubetjent, så tenker å ta med trangia + mat til ca. halvparten av dagene og så spise på hytte de andre. Noen som vet hva det koster for mat på hytte for voksne og barn som er medlem i dnt? Barna liker ideen og ville ut å handle inn turutstyr imorgen helst Tusen takk for svar Anonymous poster hash: 8f1f8...015
sug lut Skrevet 21. februar 2016 #2 Skrevet 21. februar 2016 Fin rute, og nydelig ferieform. Men du må bære mye om du skal bære mat til halvparten av dagene, selv om du satser på kun tørrmat. Stormkjøkkenet og rødsprit veier, mat veier, klær og soveposer veier - og selv om du slipper unna telt blir det en god del når dere er tre. Da ville jeg nok heller ligget inne, evt gått kortere/ færre dager (det er DYRT å ligge på hyttene), for du må ha med såpass mye annet som tar plass og gir vekt, og det er jo en fordel om det er en god opplevelse når det er første gang dere går.
sug lut Skrevet 21. februar 2016 #3 Skrevet 21. februar 2016 Her er priser, forresten: http://www2.turistforeningen.no/article.php?ar_id=9667&fo_id=437
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2016 #4 Skrevet 21. februar 2016 Så etter priser men fant ikke, så tusen takk! Tror det går fint å løfte en del i sekken, gikk med telt, alt mat og trangia i fjor i en uke, bare jeg og en venninne. Men kanskje lurt å spise en del på hytter og ikke ha helt så mye med selv uansett Vet at det er dyrt, men tenker heller at jeg sparer penger sammenlignet med å dra til syden, så betaler egentlig gjerne, men fint å vite ca. pris på forhånd Anonymous poster hash: 8f1f8...015
sug lut Skrevet 22. februar 2016 #5 Skrevet 22. februar 2016 Ok, da vet du jo litt mer hva du går til av vekt, jeg forstod hovedinnlegget som at du ikke hadde gått noen flerdagsturer, men du mente at med barna haddde du bare hatt én overnatting. Håper dere får en supertur!
Mpus Skrevet 22. februar 2016 #6 Skrevet 22. februar 2016 Har ikke ubetjente hytter kokegrei på hytten? Trodde det var det, men ikke mat. Eller er der bare selvbetjente som har det? God tur 😊 Vi kommer til å gjøre noe lignende til sommer.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2016 #7 Skrevet 22. februar 2016 Takk for svar Skal sjekke hva som finnes på selvbetjente hytter. Synes uansett det er hyggelig å lage mat på Trangia, og fint med mulighet til kaffe og solbærtoddy til lunsj av og til, men hadde vært fint å vite om jeg kan legge den igjen hjemme hvis sekken blir alt for tung Anonymous poster hash: 8f1f8...015
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2016 #8 Skrevet 22. februar 2016 Er det forresten vanlig å bestille rom på hyttene på forhånd? Anonymous poster hash: 8f1f8...015
Mpus Skrevet 22. februar 2016 #9 Skrevet 22. februar 2016 Selvbetjente og ubetjente er ikke det samme. Sjekk hvilken kategori hytten har. Og husk å sjekk om hyttene er låste eller ikke når dere drar og om dere trenger DNTs nøkkel! Det er i utgangspunkt ikke mulig å bestille plass på DNT-hytter. Alle får plass men etterhvert som sengene fylles opp blir det madress på gulvet. Eldre og barn har førsteprioritet til seng. Private hytter kan ha egne regler. Sjekk de aktuelle hyttene før dere drar 😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå