Gå til innhold

Sosionom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som er utdannet eller kjenner til det?

Hvor får man jobb og hvordan er lønnen sammenlignet med andre høyskoleutdannelser?

Anonymous poster hash: fef90...d53

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jobbe alle steder de søker etter miljøterapeuter. Barnevern, innenfor rus, boliger osv. Lønnen ligger vel på mellom 370 000- 500 000 kr i året i offentlig sektor avhengig av ansiennitet. Men ofte kommer det en del tillegg på toppen, for veldig mange av stillingene er turnus. 

Anonymous poster hash: 8ee93...f1b
Skrevet

Kan jobbe nesten hvor som helst, så når det gjelder jobb er det mye å velge i. Når der er sagt jobber over halve kullet mitt med noe helt annet, mye pga lønn i forhold til blant annet arbeidsmengde, risiko, lite ressurser, lite tid, samt stort press fra ledelse som ikke har satt en fot på gulvet i hele sitt liv.

Anonymous poster hash: ff667...5c1

Skrevet

Kan jobbe nesten hvor som helst, så når det gjelder jobb er det mye å velge i. Når der er sagt jobber over halve kullet mitt med noe helt annet, mye pga lønn i forhold til blant annet arbeidsmengde, risiko, lite ressurser, lite tid, samt stort press fra ledelse som ikke har satt en fot på gulvet i hele sitt liv.

Anonymous poster hash: ff667...5c1

Hvordan beveger ledelsen seg da, hvis de ikke setter foten på gulvet? Flyr? 

Sosionomer jobber vel på NAV, på sykehus, i fengsel, og på BUP i hvert fall i tillegg til det som er nevnt allerede. 

Skrevet

Googler du sosionom får du vel opp hvor de kan jobbe. De fleste sosionomene (samt meg selv) jeg kjenner jobber på nav, med flyktninger, i fengsel, barnevern(også institusjon) og i innen rus.

Selv jobber jeg 100 %, i Bufetat (enslige mindreårige asylsøkere. Jeg jobber turnus (dag og kveld) og tjener ca 460 000 kr i året.

Anonymous poster hash: 09527...4b4
Skrevet

Bli heller vernepleier

Anonymous poster hash: 70381...b81

Skrevet

Jeg er sosionom og har vært det i over 15 år. Elsker jobben min. Har jobbet mest med rus og psykiske lidelser. Har tatt videreutdanning og master mens jeg har jobbet, fått fri med lønn fra arbeidsgiver. 

Jobber nå i NAV, med  oppfølging av ungdom som falle rut av videregående skole. Veldig spennende. Tjener ca. 520 000,- uten tillegg. Jeg har ikke hatt de dårlige opplevelsene med ledere osv som er beskrevet over her, har alltid hatt engasjerte og faglig gode ledere. Har selv også jobbet som leder i en del år, nå har jeg gått tilbake til å vanlig stilling

Anonymous poster hash: c8a81...ce2
Skrevet

Noen som er utdannet eller kjenner til det?

Hvor får man jobb og hvordan er lønnen sammenlignet med andre høyskoleutdannelser?

Anonymous poster hash: fef90...d53

Jeg har jobbet som saksbehandler i bvtj, tjente 390- 430 000 (begynte i 2008). Jobbet som miljøterapeut i bolig for rusmisbrukere, grunnlønn på 430 000. Nå jobber jeg med å rekruttere fosterhjem, tjener 490 000.

Andre jeg kjenner/vet om jobber som ruskonsulenter, nav-konsulenter (innen sosial, sykelønnsoppfølging, andre type arbeidsrettede stønader), flyktningekonsulent, tiltaksarbeidere i vernede bedrifter, miljøterapeuter i psykiatrien, som lærere (med pedagogikkutdannelse i tillegg), i sykehus med feks kronisk syke (opplæring, kunnskap om div stønader, arbeidsrettigheter mm), barnevernsinstitusjoner, "barnehjem", veiledere for fosterhjem og beredskapshjem, fsmiliavdelinger innen barnevernet, avrusning, bolig for enslig mindreårig asylsøkere... Vet sikkert om flere også, men det er det jeg kommer på i farta.

Anonymous poster hash: 25f03...f26

Skrevet

Elsker yrket, men vanskelig å få jobb dersom du er ung, ikke har erfaring eller kontakter.

Anonymous poster hash: 3d6b2...71b

Skrevet

Dersom du ønsker jobbe i helsevesenet hadde jeg valgt noe annet. Jeg jobber med psykiatri, og som sosionom er du ikke godkjent helsearbeider. Da begrenses oppgavene endel, i forhold til medisinutlevering feks. Man blir på nivå med assistenter.... Men dersom du skal jobbe utenfor det, går det jo fint=)

Skrevet

Dersom du ønsker jobbe i helsevesenet hadde jeg valgt noe annet. Jeg jobber med psykiatri, og som sosionom er du ikke godkjent helsearbeider. Da begrenses oppgavene endel, i forhold til medisinutlevering feks. Man blir på nivå med assistenter.... Men dersom du skal jobbe utenfor det, går det jo fint=)

Nei, man blir ikke det. Man ansettes som miljøterapeut, lønnes som sykepleier og har andre ansvarsområder enn assistentene.

Anonymous poster hash: 5ea64...c14

Skrevet

Dette stemmer ikke. Men får ikke dele ut medisiner, men har mange andre ansvarsområder. Lønna er lik sykepleiernes 

Skrevet

Nei, man blir ikke det. Man ansettes som miljøterapeut, lønnes som sykepleier og har andre ansvarsområder enn assistentene.

På min jobb har vi nøyaktig samme oppgaver, uten medisinene. Som er en stor del av jobben. Sosionomoppgavene kan jeg løse like godt som sykepleier. Jeg trenger ingen sosionom for å fylle ut skjemaer/veilede/jobbsøk osv. Jeg tipper det er mer avanserte oppgaver i feks NAV systemet

Skrevet

Dette stemmer ikke. Men får ikke dele ut medisiner, men har mange andre ansvarsområder. Lønna er lik sykepleiernes 

Jeg snakket ikke om lønn, men om oppgaver... 

Skrevet

Jeg snakket ikke om lønn, men om oppgaver... 

Jeg jobber i rusomsorg, og der er det sånn at sykepleierne deler ut medisiner, mens sosionomene får de mer terapeutiske oppgavene, gjennomføre motiverende samtaler, etablere mål for innleggelsen osv. Ville helt klart ikke byttet med sykepleierne, som er prisgitt å "forhandle" med legene på pasientenes vegne. 

Anonymous poster hash: 36056...73c

Skrevet

Miljøterapeut på ungdomsskole

Anonymous poster hash: cac1d...430

Skrevet

På min jobb har vi nøyaktig samme oppgaver, uten medisinene. Som er en stor del av jobben. Sosionomoppgavene kan jeg løse like godt som sykepleier. Jeg trenger ingen sosionom for å fylle ut skjemaer/veilede/jobbsøk osv. Jeg tipper det er mer avanserte oppgaver i feks NAV systemet

Heldigvis er det mange institusjoner som ser verdien av miljøterapeuter med annen bakgrunn enn helsefaglig. Sykepleiere har nemlig ikke samme kompetanse som sosionomer. Så her lønnes man likt og har helt forskjellige ansvarsområder.

Skrevet

Sosionomer kan jobbe veldig mange steder.

Det er ikke særlig enkelt å får jobb, jeg vil anbefale videreutdanning etter bacheloren (du må da jobbe min. 2 år først i mange av videreutd)

Jeg har inntrykk av at sosionomer er litt utdøende, så vet ikke om jeg ville ha valgt den retningen i dag.

Lønna er generelt lav, se https://www.fo.no/getfile.php/07%20L%C3%B8nn%20og%20arbeidsvilk%C3%A5r/Tariff%202014/Hovedtariffavtalen_FO.pdf

side 48

Anonymous poster hash: 9db6b...3b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...