Gå til innhold

Økonomiske nedgangstiden i Norge

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.msn.com/nb-no/okonomi/economy/norsk-%c3%b8konomi-har-stoppet-opp/ar-BBpHGfQ?li=AAb27D5

Hva synes dere om det?

Synes det er litt skummelt å lese, men samtidig er jeg glad for at boligprisene sannsynligvis vil gå ned til et normalt nivå snart. Jeg er så utrolig glad vi ikke har kjøpt en overpriset bolig, nå kan vi bare senke skuldrene og se boligprisene synke (i hvert fall på Vestlandet). Vi har planer om boligkjøp om 1-2år.

Men synes jo synd på de som sitter der, som et vennepar av oss. Med nykjøpt hus og mannen som nettopp mistet sin oljerelaterte jobb. De hadde alt på stell, men nå sliter de. Håper han får jobb snart.

Noen andre kjøpte ny bolig en annen plass i landet, før de solgte boligen sin her, men nå får de jo ikke solgt den gamle.

Anonymous poster hash: 7f07e...0e4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Regner med du også er klar over at reallønna antagelig vil svekkes over tid, så selv om prisene stagnerer så vil kjøpekraften din svekkes. 

Anonymous poster hash: d59d2...e59
Skrevet

Jeg har i mange år blitt en smule irritert over at oljen (som jo er alle nordmenns ressurser) har gitt noen mennesker helt urimelig høye lønninger som på ingen måte står i stil med utdannelsen de har tatt for å jobbe der. I tillegg har mange av dem fri flere uker i året enn de jobber. De må nå begrense seg og leve mer nøkternt. Viktig både miljømessig og rettferdighetsmessig...  Folk kan ikke få økt levestandard, de må gå ned eller holde seg der de er .

Anonymous poster hash: 07652...a61
Skrevet

Husker finanskrisa jeg. Den lille i 2007-2008 det var sider opp og sider ned om at no steig renta og prisene sank. Prisene sank vel 3 % og har steget langt forbi det igjen. Så skal du vente til bunnen er nådd kommer jeg til å være ferdig med lånet mitt til du kjøper. Nedgangen har vært rett rundt hjørnet i årevis nå.

Anonymous poster hash: e537a...d9e

Skrevet

Jeg har i mange år blitt en smule irritert over at oljen (som jo er alle nordmenns ressurser) har gitt noen mennesker helt urimelig høye lønninger som på ingen måte står i stil med utdannelsen de har tatt for å jobbe der. I tillegg har mange av dem fri flere uker i året enn de jobber. De må nå begrense seg og leve mer nøkternt. Viktig både miljømessig og rettferdighetsmessig... Folk kan ikke få økt levestandard, de må gå ned eller holde seg der de er .

Nedgangen påvirker jo langt flere enn de som jobber offshore (regner med det er de du siktet til?). Den påvirker samfunnet og den generelle ledigheten. Norges skatteinntekter er kraftig redusert og hvermansen (frisører, taxisjåfører ol) blir også oppsagt pga nedgangen.

Anonymous poster hash: 83cfe...b9a

Skrevet

Jeg har i mange år blitt en smule irritert over at oljen (som jo er alle nordmenns ressurser) har gitt noen mennesker helt urimelig høye lønninger som på ingen måte står i stil med utdannelsen de har tatt for å jobbe der. I tillegg har mange av dem fri flere uker i året enn de jobber. De må nå begrense seg og leve mer nøkternt. Viktig både miljømessig og rettferdighetsmessig... Folk kan ikke få økt levestandard, de må gå ned eller holde seg der de er .

Nedgangen påvirker jo langt flere enn de som jobber offshore (regner med det er de du siktet til?). Den påvirker samfunnet og den generelle ledigheten. Norges skatteinntekter er kraftig redusert og hvermansen (frisører, taxisjåfører ol) blir også oppsagt pga nedgangen.

Anonymous poster hash: 83cfe...b9a

Mange i Norge vil måtte leve på en annen måte enn før. Viktig å være omstillingsdyktige, og ikke forvente å få like mange penger/høye lønninger slik som før. Tror ikke at hvermannsen vil merke det på samme måte som de som har bada seg i mine og dine oljepenger selv om jeg jo er fullstendig klar over hvordan økonomien henger sammen i et samfunn. 

Skrevet

Altså, for de fleste av oss blir det ikke mer stress enn at vi kutter litt ned på ferier og luksusvarer. Med litt fornuftig pengestyring i heimen vil nok de fleste klare seg. Man bør se for seg både 8% rente og arbeidsledighet når man tar opp lån, om ikke man har gjort det....

Anonymous poster hash: 6ce58...607

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...