Anonym bruker Skrevet 19. februar 2016 #1 Skrevet 19. februar 2016 at foreldre tar kontakt med dere angående? Og på hvilken måte/hvor ofte? Så i en annen tråd at ei var lei alle telefonene fra foreldre. Jeg har et barn som skal begynne på skolen til høsten og kjenner at jeg skulle gjerne visst mer om kodene for god foreldre-lærer kontakt. Han er litt lite moden og jeg er forberedt på at det vil komme en del utfordringer i forbindelse med lekser og generell læring på skolen. På forhånd takk!! Anonymous poster hash: b70e4...2b0
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2016 #2 Skrevet 19. februar 2016 Det er greit hvis det har vært noe spesielt, og barnet ikke har det bra. Fint å snakke om det. Jeg lager ofte avtaler på f.eks å gi en tilbakemelding på slutten av uken. Eller sette opp faste møter. Mail er kjempegreit. Det tar ikke så lang tid. Det er ikke så greit å ringe fordi man har glemt hva som er leksa.... Anonymous poster hash: f2ccd...559
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2016 #3 Skrevet 19. februar 2016 Skriv mail slik at læreren kan svare når hun/han har tid, ikke ring hjem til de på kveldstid Anonymous poster hash: 716ca...063
ma(G)ma med to små :) Skrevet 19. februar 2016 #4 Skrevet 19. februar 2016 for min del er det ikke foreldre som tar kontakt utenfor skoletid som er det store problemet. Der har jeg ganske greie grenser. Send en mld hvis det er noe viktig. Har jeg tid svarer jeg, har jeg ikke tid svarer jeg ikke. Ikke sikkert jeg svarer når jeg får tid heller, men jeg leser meldingen og får sånn sett beskjeden. Er det "livsviktig" (type alvorlig mobbing eller annet som ikke kan vente til neste dag kan de ringe. Da ringer jeg alltid opp igjen hvis jeg ikke har tid til å ta telefonen.) Spørsmål om hvorvidt det er gym eller svømming i morgen, eller hva leksen er, forventer jeg at de sender til andre foreldre i klassen, eventuelt logger seg på nett for å sjekke. Det som gjør at jobben min blir tung er alle de foreldrene som glemmer at deres barn er en av 30, og som forventer at alt skal legges opp til å passe deres pode optimalt. Har du lest brevene fra Bønnas mor? De er slett ikke så langt fra sannheten som mange tror. Man må være tykkhudet for å ikke ende opp med å føle seg mislykket når man til stadighet får kritikk fra slike Bønna-mødre, og jeg er nok ikke så tykkhudet som jeg trodde jeg var. I tillegg til dette kommer selvfølgelig dårlig tilgang på kompetente vikarer, dårlig økonomi, gamle og elendige lærebøker man ikke får skiftet ut som krever at du omtrent finner opp kruttet selv for hver time, pc-utstyr som ikke fungerer, gamle og dårlig vedlikeholdte bygg, for dårlig tid til de oppgavene som er virkelig viktige og stadige bekymringer for elever som ikke har det bra men som du ikke får til å hjelpe godt nok. Og oppå alt dette trykkes det inn det ene utviklingsprosjektet etter det andre som aldri følges godt nok opp, fordi vi får en ny kunnskapsminister som skal "snu skolen" før skuta har rettet seg opp etter forrige snuoperasjon. Så altså; det er ikke skole-hjemsamarbeidet som er hovedproblemet her. Det er bare en del av hele pakken. Hvis du tenker deg om to ganger før du tar kontakt med læreren, og stiller deg selv disse tre spørsmålene: 1) Kan jeg finne denne informasjonen selv på nett eller ved å spørre en annen forelder? 2) Kan dette vente til i morgen? 3) Er det rimelig at flertallet skal tilpasse seg meg og mitt barn her, eller bør jeg og mitt barn tilpasse oss flertallet? Da tror jeg du skal bli en super mor å samarbeide med 😊
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2016 #5 Skrevet 19. februar 2016 Jeg er lærer, og jeg må si at de aller fleste spørsmål og samtaler går helt greit og keg tar de med glede. Jeg vil jo så gjerne at alle elevene skal følges opp best mulig, og da må jeg ha mest mulig info om dem og god foreldrekontakt. Det som ødelegger meg fullstendig, er de foreldrene som åpenbart beskylder meg for ting, ringer og er kritiske til det ene og det andre, og som gjør st jeg må forsvare de valgene jeg gjør i løpet av en hektisk arbeidsdag. Det er noen få sånne foreldre hvert år. De tror rett og slett de vet bedreog er bedre enn læreren til deres barn. Slike samtaler og 'samarbeid' gjør læreryrket til en pyton jobb. Anonymous poster hash: 69319...9d0
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2016 #6 Skrevet 19. februar 2016 Jeg har tatt kontakt med lærer på, og det var fordi min sønn ble slått av en i klassen, jeg sendte henne sms om det og hun ringte meg opp straks, samt hun tok tlf kontakt med foreldrene til det barnet som slo han. Vi ordnet opp i det på en fin og rask måte. Dagen etterpå var det ikke mer slag (det triste var at det i ettertid viste seg at han slo og sparket mange andre barn også, men de ga ikke beskjed til voksen så det holdt på i fler uker), han turte ikke å røre min sønn mer Pga kraftig tilrettesetting av sine foreldre og lærer på skolen. Så en gang sendte jeg henne Mail, om at han hadde fått hjernerystelse Pga en hendelse på skolen, og at han fikk lov av legen å være på skolen, men med følgende restriksjoner xxxx . Læreren svarte på mailen og lurte på tips til hvordan hun kunne legge opp skoledagen hans, og sa det var bra jeg tok kontakt før neste dag, slik at hun kunne planlegge. Om det er noe viktig så er det vel greit å ta kontakt, har jeg inntrykk av. Jeg har også opplevd at sønnen min har glemt lekseplanen på skolen. Da kontakter jeg overhode ikke læreren privat, man må vel bruke hodet sitt. Anonymous poster hash: 95266...335
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå