Anonym bruker Skrevet 19. februar 2016 #1 Skrevet 19. februar 2016 Moren min har vært på besøk hos meg i noen dager nå. Har i det siste registret at hun ikke trekker ned i doen + at hun ikke vasker seg på hendene etterpå. Jeg synes det er veldig uhygienisk og irriterende. Vet ikke hvordan jeg skal si til henne på en pen måte uten at hun skal blir fornærmet. Har prøvd og gir hint ved og forteller barna mine hvor viktig det er og vasker seg på hendene etter dobesøk + og trekker ned etter seg, men ser ut at hun ikke tar hintet. Noen forslag? Anonymous poster hash: 05906...606
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2016 #2 Skrevet 19. februar 2016 Den pene måten å si det på er rett ut uten å kjefte eller No! Anonymous poster hash: 09379...bfc
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2016 #3 Skrevet 19. februar 2016 Jeg hadde sagt fra til min mor. Men så har vi veldig god kontakt og sier det meste til hverandre. Svigerforeldre min hadde jeg kanskje ikke "turt" å si fra til, tror jeg. Jo, det om å trekke ned, men ikke vasking. Anonymous poster hash: a16f6...915
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2016 #4 Skrevet 19. februar 2016 Det er da veldig spesielt at et voksent menneske ikke trekker ned etter seg? Hva gjør hun hjemme? Samler opp? Anonymous poster hash: 5cb86...33a
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2016 #5 Skrevet 19. februar 2016 Trekker hun ikke ned? Det er jo veldig spesielt. Er det noen spesiell grunn til det? Har hun for eksempelvokst opp et sted der det ikke er nok vann til at man kan trekke ned hvis man har tisset? (Har faktisk vært på et sted der de praktiserte dette - i Norge, for kanskje 20 år siden. Tror de gjorde det slik i perioder i året når det ar lite vann.) Jeg vet ikke om det er mulig å ta opp slikt på en pen måte. Noen ting må liksom bare sies med rene ord, men fy, så ekkelt det er. Måtte for ikke lenge siden si til mannen min at han hadde veldig dårlig ånde, og bare det kvidde jeg meg for i flere dager. Anonymous poster hash: 44fe2...e95
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2016 #6 Skrevet 19. februar 2016 Jeg hadde sagt fra til min mor. Men så har vi veldig god kontakt og sier det meste til hverandre. Svigerforeldre min hadde jeg kanskje ikke "turt" å si fra til, tror jeg. Jo, det om å trekke ned, men ikke vasking. Anonymous poster hash: a16f6...915 *Svigermor Anonymous poster hash: a16f6...915
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2016 #7 Skrevet 19. februar 2016 Jeg hadde sagt: mamma, jeg har lagt merke til at du ikke trekker ned i do etter deg og at du ikke vasker hendene. Det er uhygienisk og setter pris på om du begynner å gjøre det. Jeg hadde ikke vært redd for å si det til min mor, men alle har jo forskjellig forhold til sine mødre. Anonymous poster hash: 44d93...ad5
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2016 #8 Skrevet 19. februar 2016 Har ikke kjempe god forhold til min mor, men ja, jeg må si fra til henne. Det jeg ikke skjønner er at hun ikke skjønner det selv! Hun er frisk og opplagt, så det er ikke noe galt med hjernen eller kroppen hennes. Her om dagen prøver hun og skal forteller meg om renslighet, men kjenner at jeg har mistet respekt for henne. At jeg synes rett og slett at hun er dum. Stygg sagt av meg, men etter hun har vært på besøk så føler jeg at jeg må gå over med Antibac etterpå eller ta skikkelig husvask. Ja, så ekkel og uhygienisk synes jeg hun er. HI Anonymous poster hash: 05906...606
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2016 #9 Skrevet 19. februar 2016 Ekkelt... Anonymous poster hash: 44d93...ad5
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2016 #10 Skrevet 19. februar 2016 Men er dette noe som har endret seg? Trakk hun ned da du vokste opp? Når man er liten legger man kanskje ikke like mye merke til dette med håndvasken, men du ville vel kanskje husket det om doen stadig var full av tiss, papir (og bæsj?) da du vokste opp? Om det HAR endret seg kanskje det er en vinkling som gjør det lettere å ta det opp med henne? Anonymous poster hash: 9d0ee...e98
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2016 #11 Skrevet 19. februar 2016 La ikke så stort merker til det. For jeg har nesten ikke vokst opp med henne, men ser det nå at hun rett og slett er uhygienisk! Måten hun lager mat på og tørker seg på hendene. Når hun tørker hendene etter at hun lager mat, tørker hun seg på en skitten klut. Som jeg vasker kjøkkenbenken med. Den bruker hun også å tørke gryter og stekepanner med. Jeg har sluttet å ha klut på kjøkkenet når hun er på besøk, og heller ha tørkepapir. Håper hun ihvertfall vasker hendene før hun lager mat. Anonymous poster hash: 05906...606
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2016 #12 Skrevet 19. februar 2016 Er hun dement eller hvorfor vasket hun seg ikke og trekker ikke ned? Anonymous poster hash: 44d93...ad5
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2016 #13 Skrevet 19. februar 2016 Mine ekssvigerforeldre er ekle De har husvogn i Norge da de bor mesteparten av året i Spania. I husvognen er det ikke lov å trekke ned om man bare har tisset, papiret skal i søppelbøtta. Og "håndvask" er med våtservietter Dette for å spare septiktanken og bruken av vann. Og de kjører samme stil i spania!😂 For det er så dyrt med vann der Grøss!! Anonymous poster hash: 1c171...859
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2016 #14 Skrevet 19. februar 2016 Hun er helt frisk i hodet og kroppen. Anonymous poster hash: 05906...606
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2016 #15 Skrevet 19. februar 2016 Jaja, får håpe at manglende hygiene ikke er første tegn på demens for moren din da. Kan godt være hun er helt frisk, noen mennesker er rett og slitt uhygieniske Anonymous poster hash: 44d93...ad5
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2016 #16 Skrevet 19. februar 2016 Skjønner dette er vanskelig om du ikke vokste opp med henne... Lurt å kjøpe tørkerull, men dette med badet er vanskelig... Anonymous poster hash: 9d0ee...e98
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2016 #17 Skrevet 19. februar 2016 Man merker faktisk ikke demenssykdommen (alltid) når den kommer snikende. Og det er slike ting som du nevner som kan være et lite hint om at noe er galt. Min mamma begynte å si ting som hun aldri ville ha sagt før hun ble syk. Som at maten ikke var så veldig god, eller at hun rettet på meg når jeg vasket opp på "feil måte" osv. Det tok ti år før hun fikk diagnosen. Om din mor alltid har vært hygienisk og dette med å ikke skylle ned i do er noe nytt så hadde jeg i det minste vært på vakt. Anonymous poster hash: c463f...a9c
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2016 #18 Skrevet 19. februar 2016 Jeg tror det må ligger i slekten hennes. For de er enda verre enn henne! Jeg lar ikke barna mine spiser mat der også må de dusje etterpå. Ja, nå høres jeg ut som om jeg har et eller annet, men at det skal være så uhygienisk skjønner jeg ikke. Barna mine for sjelden drar hjem til henne også. Det er fordi typen hennes er storrøyker og røyker inne. Stuebordet ser ikke ut, (fullt av skitt) og jeg tror når hun tar "helgevask" så bruker hun samme klut som hun bruker på doen rundt andre steder på badet og kanskje i huset også. Anonymous poster hash: 05906...606
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2016 #19 Skrevet 19. februar 2016 Da er hun rett og slett et uhygienisk menneske Anonymous poster hash: 44d93...ad5
HvittHus Skrevet 19. februar 2016 #20 Skrevet 19. februar 2016 (endret) Er hun ca 60-80 år? Å bruke kluten til å tørke kjeler og lignende med har jeg sett flere eldre damer gjøre. Å trekke ned koster penger, så det gjør man ikke, og håndhygiene var nok ikke veldig vanlig da disse eldre vokste opp. Nå er alle mine besteforeldre borte, men jeg husker med gru at de ikke dro ned etter urinering for det var jo unødvendig, de la et kjøkkenhåndkle over potetene(ble ikke vasket etter bruk for å si det slik). Vi ble vasket i ansiktet med kjøkkenkluten, og håndklærne ble brukt i flere uker osv osv Endret 19. februar 2016 av HvittHus
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2016 #21 Skrevet 19. februar 2016 Uh...dette høres ut som begynnende demens Anonymous poster hash: 0eab5...e74
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2016 #22 Skrevet 19. februar 2016 Ja, hun er over 60. Er 66 år. Mulig det ligger fra gamledager av, men jeg har aldri sett at noen over 60 ikke trekker ned etter seg. Anonymous poster hash: 05906...606
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2016 #23 Skrevet 19. februar 2016 Altså, min bestemor er 87 - hun vasker alltid hendene og trekker ned etter dobesøk. Og hun kan knapt stå på beina. ALDRI opplevd eldre som ikke spyler ned eller vasker hender etter dobesøk. Hun skifter også vaskekluten på kjøkkenet hver dag - selv om hun er blitt litt sløv av alderdom. Alle mine gamle-tanter og onkler gjør det samme (i alle fall de jeg kjenner). Og jeg har god kontakt med mange av min fars onkler og tanter. Pappa er bonde og over 60.. Han vasker hendene hver gang han kommer inn døra, etter do og spyler ned. På gården fikk de ikke innlagt vann og kloakk før han var ganske så stor. Men nå er ingen av min veldig gnitne, kanskje mer der det ligger?!? Anonymous poster hash: e2c39...d3d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå