Gå til innhold

Mine barn er sosialister, stebarna er egoister.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barna mine tenker alltid på hverandre, kan finne på å bruke egne penger på å kjøpe ting til hverandre, deler alltid på godene sine og da vi hadde et system der vi kunne velge å putte penger på en felles sparebøsse og spare til en opplevelse så gjorde de stadig det enda de ikke får penger særlig ofte. 

Stebarna mine tenker på seg selv. Først seg selv, deretter seg selv. De viser aldri omtanke for søsken, og passer heller på å gribbe til seg siste rest heller enn å dele. De hadde aldri i verden funnet på å ville gi søsken en overraskelsesgave, uansett om det var egne eller foreldrenes penger som ble brukt. De hadde aldri vært med på å samle inn penger til en felles aktivitet. 

Nå bor vi altså sammen, og jeg merker at jeg savner den idealistiske, herlige atmosfæren vi hadde da vi bodde alene. Da alle i vår lille familie bidro til at de andre hadde det bra, der vi hjalp hverandre og alle var på lag. Jeg er rett og slett litt redd for at mine barn skal miste dette litt, når de opplever igjen og igjen at stesøsken ikke er sånn. At de aldri gjør noe tilbake for dem feks. Jeg ønsker også å starte med en sånn felles sparebøsse igjen, men da bare for meg og mine barn. Jeg er dog usikker på hva samboeren vil tenke om det.. 

Uansett; Etter å ha opplevd stebarna enda nærmere innpå meg, så er jeg ufattelig glad for at jeg har så omtenksomme, gode og kjærlige barn! Herlighet, de er fantastiske!

Anonymous poster hash: 88d60...301
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flytte fra hverandre igjen?

Anonymous poster hash: 92722...332

Skrevet

Kanskje du og mannen burde bli særboere? Med mindre du kan forandre stebarna, så høres ikke dette bra ut.

Anonymous poster hash: 68840...316
Skrevet

Du får sette opp en liten mur i hjemmet ala Berlinmuren, og så plasserer du sosialistene og kapitalistene på hver side. Husk å sette opp kontrollposter og grensevakter, gjerne væpnet....

Anonymous poster hash: 13bd9...09d

Skrevet

Stortsett så blir barna slik som foreldrene. Så samboern din er nok kapitalist han og bare flinkere til å skjule det. Tror nok du burde bryte ut.

Anonymous poster hash: 379ee...075

Skrevet

Er de nøyaktig like gamle?

Vil si at det ikke er helt vanlig at unger kjøper gaver til hverandre her og der, legger penger på fellesbøsse osv uten at de trenger å være egoistiske av den grunn. Reagerer på at du deler dine/mine barn opp i sosialister og egoister.

Anonymous poster hash: d5821...61f

Skrevet

Vil si at det ikke er helt vanlig at unger kjøper gaver til hverandre her og der, legger penger på fellesbøsse osv uten at de trenger å være egoistiske av den grunn. Reagerer på at du deler dine/mine barn opp i sosialister og egoister.

Mine barn (3-11) gjør også det. Det er vel helt normalt? I alle fall like normalt som å ikke gjøre det.

Skrevet

Da har samboeren din feilet stort i oppdragelsen og med din holdning bør dere ikke bo sammen.

Anonymous poster hash: 13494...57e

Skrevet (endret)

Da må du lære dem å dele, da, HI, istedet for å bruke ord som "gribbe til seg" om barn - som muligens er nokså små. Jeg vet ikke i hvilken grad du regner disse egenskapene som medfødt eller tillært, men det kan jo tenkes at dette både handler om vane og kontekst. Én ting er å være vant til å tenke på felleskapet - det er noe man kan lære seg, og det er vel ikke så rart om disse barna ikke gjør det om ingen har vist dem det? De trenger vel ikke være ondskapsfulle gribber for det? En annen ting er at dette kan henge sammen med andre opplevelser i miljøet. Hvordan opplever de for eksempel oppmerksomheten fra dere voksne? Er faren deres like opptatt av dem som du er av dine? Opplever de mulig forskjellsbehandling på andre områder? Hvem tar deres side i konflikter?

Jeg synes du avsløre en hel del mangel på refleksjon i din vurdering av disse andre barna. Jeg sier ikke at mine-dine er en enkel sak, men verden er antagelig mer kompleks enn det du skisserer.

Endret av ostepop123
Skrevet

Ja, de er jevngamle.

Skrevet

Da må du lære dem å dele, da, HI, istedet for å bruke ord som "gribbe til seg" om barn - som muligens er nokså små. Jeg vet ikke i hvilken grad du regner disse egenskapene som medfødt eller tillært, men det kan jo tenkes at dette både handler om vane og kontekst. Én ting er å være vant til å tenke på felleskapet - det er noe man kan lære seg, og det er vel ikke så rart om disse barna ikke gjør det om ingen har vist dem det? De trenger vel ikke være ondskapsfulle gribber for det? En annen ting er at dette kan henge sammen med andre opplevelser i miljøet. Hvordan opplever de for eksempel oppmerksomheten fra dere voksne? Er faren deres like opptatt av dem som du er av dine? Opplever de mulig forskjellsbehandling på andre områder? Hvem tar deres side i konflikter?

Jeg synes du avsløre en hel del mangel på refleksjon i din vurdering av disse andre barna. Jeg sier ikke at mine-dine er en enkel sak, men verden er antagelig mer kompleks enn det du skisserer.

Jeg tenker at verken pappaen eller mammaen til stebarna følger dem godt nok opp. Dvs, de er der for dem på et vis, men de prøver ikke å vise i situasjoner der og da hvordan man kan løse de på en god måte etc. Barna flyr litt for egen vind. Det er vel samtale som er mangelvaren.

Jeg er egentlig reflektert og jeg har hele veien forsvart stebarna for mine barn. "De er nok ikke vant med å tenke sånn, kanskje han hjelper deg neste gang" etc. Men de mangler virkelig den grunnleggende omtanken for andre. Ondskapsfulle har jeg aldri sagt at de er, men at de gjerne tar alt det siste før noen andre rekker å ta det istedetfor å dele jevnt - det gjør de! Men ja, egentlig er vel kanskje begge foreldrene litt sånn, bare ikke like tydelig.

Jeg er snill og grei mot stebarna og jeg både vet og merker at de liker meg veldig godt. Å flytte fra hverandre er ikke noe alternativ. Men jeg syns det er merkelig at foreldre legger så lite vekt på søskengodhet og omtanke for hverandre. Er ikke det noe av det viktigste her i livet?

Skrevet

Mine barn er langt fra "egoister" i den rette forstand, men jeg har aldri hørt at det var vanlig å spare sammen og dele på alt. Barna her får for eksempel ukepenger for arbeidet de utfører hjemme. Eldste er mye flinkere (ikke fordi han er eldre og kan mer, men han er mer rutinert og arbeidsvillig), mens nest eldste gjør lite uten å bli mast på. Jeg synes det er urettferdig at eldste da må dele sine hardt opptjente ukepenger med søster som ikke gidder å yte like mye. De kjøper gaver til småsøsknene sine rett som det er, men ukepenger er nettopp det - penger man får som lønn. Deler du, HI, lønna di med din mor, bestemor, venninner og søsken? Hvis ikke så er du like stor egoist. Og ja, alle barn er født egoistiske. Det å "gribbe til seg" før andre er overlevelsesinstinkt, du ser det både hos mennesker og i dyreverden for øvrig. En ferie er foreløpig ikke noe barn skal måtte tjene selv til når de har foreldre som jobber (tenkte på felles sparing). Her brukes ukepenger på for eksempel en leke de har lyst på, kinotur med kompis eller andre ting som ikke er "nødvendige" i hverdagen og som vi foreldre ikke gidder å kjøpe. Men ting som fritidsaktiviteter, klær, en ferie i året der hele familien er med på aktivitetene, er noe vi foreldre står for, med mindre barnet ønsker en bestemt ting som koster mer, i stedet for den helt greie tingen vi ønsker å kjøpe til barnet. Hvis det ene barnet vil shoppe, kjøpe seg en bestemt ting eller være med på noe annet enn familien i ferien, så kan barnet spare ukepengene sine til det. Det er også et krav om at de skal tenke på oss voksne og hverandre ved jul, bursdager og andre merkedager, og avsette litt penger til det.

Skrevet

Mine barn er langt fra "egoister" i den rette forstand, men jeg har aldri hørt at det var vanlig å spare sammen og dele på alt. Barna her får for eksempel ukepenger for arbeidet de utfører hjemme. Eldste er mye flinkere (ikke fordi han er eldre og kan mer, men han er mer rutinert og arbeidsvillig), mens nest eldste gjør lite uten å bli mast på. Jeg synes det er urettferdig at eldste da må dele sine hardt opptjente ukepenger med søster som ikke gidder å yte like mye. De kjøper gaver til småsøsknene sine rett som det er, men ukepenger er nettopp det - penger man får som lønn. Deler du, HI, lønna di med din mor, bestemor, venninner og søsken? Hvis ikke så er du like stor egoist. Og ja, alle barn er født egoistiske. Det å "gribbe til seg" før andre er overlevelsesinstinkt, du ser det både hos mennesker og i dyreverden for øvrig. En ferie er foreløpig ikke noe barn skal måtte tjene selv til når de har foreldre som jobber (tenkte på felles sparing). Her brukes ukepenger på for eksempel en leke de har lyst på, kinotur med kompis eller andre ting som ikke er "nødvendige" i hverdagen og som vi foreldre ikke gidder å kjøpe. Men ting som fritidsaktiviteter, klær, en ferie i året der hele familien er med på aktivitetene, er noe vi foreldre står for, med mindre barnet ønsker en bestemt ting som koster mer, i stedet for den helt greie tingen vi ønsker å kjøpe til barnet. Hvis det ene barnet vil shoppe, kjøpe seg en bestemt ting eller være med på noe annet enn familien i ferien, så kan barnet spare ukepengene sine til det. Det er også et krav om at de skal tenke på oss voksne og hverandre ved jul, bursdager og andre merkedager, og avsette litt penger til det.

Den er jeg enig i.

Anonymous poster hash: 87cbe...002

Skrevet

Jeg tror det ble litt misforstått, det jeg mente. Du skriver at barna dine kjøper gaver til småsøsken rett som det er, da er de jo snille og greie mot hverandre da? 

Barna mine må selvsagt ikke dele penger, og det gjør de heller ikke. Pengene de får er deres, ikke noe de deler likt. Leker de får, bøker etc tilhører dem. De låner ikke ut spesielle ting til søsken. Den sommeren vi sparte sammen, så skulle vi til Kreta for min regning, men så sparte vi sammen for å kunne ta en tur til Dyreparken også. Det var naturligvis mest jeg som sparte, men de lærte på en måte prinsippet med å delta og oppleve at det leder til noe bra! 

"Deler på godene sine", da mente jeg feks deler de godteriet sitt med hverandre, istedet for at den ene sitter og hiver i seg mens den andre ikke har noe. Er det litt juice igjen, så deler de, istedet for at den ene rekker å ta alt rett foran nesa på den andre. Er de med meg i en butikk, så kan de finne på å si "x liker så godt det der, kan vi kjøpe det?" - så de kan glede og overraske søsken når vi kommer hjem. Setter jeg frem godteri, så er det ikke førstemann til å ta alt, de passer på at alle får. Og iblant argumenterer de for at søsken bør få eller fortjener ditt eller datt. I det hele tatt - mange, mange tegn på at de virkelig bryr seg om hverandre. Vi har ikke nazitilstander der de ikke får ha noe i fred og for seg selv, og der alt er felles. De har da hver sine rom, og de bestemmer over det som er der. De kan absolutt velge å ikke dele noe som helst, men de ønsker det. De har tydeligvis dette grunnleggende ønsket om at søsken skal ha det bra. Og det er det - alle de tegnene på godhet - som jeg savner hos stesøsken. De har ikke noe ønske om å bidra på noen måte. De vil aldri overraske eller glede et søsken. De ville aldri puttet så mye som en tier på en sparebøsse for å oppnå noe sammen.

Akkurat historien med sparebøssen var forøvrig at sønnen vant en sparebøsse, og den var for stor til at han skulle få fyllt den på mange år! Så da satte vi oss et felles mål. 

Skrevet

Jeg har bare en datter og jeg er alene med henne, men hun deler sitt med meg :) På eget initiativ selvsagt! Går hun i butikken for å kjøpe seg noe for sine penger, kommer hun ofte hjem med min favoritt-sjokolade, vi har en sparebørse som skal være lommepenger til ferien, der tømmer jeg lommebok for kontanter og slikt, og hun kan lett finne på å legge sine penger i den :)

Hun bare er en slik "type", har alltid delt og tenkt på andre :) Jeg syns ikke det er rart? Hun er inkluderende og omsorgsfull..

Skrevet

Synes barna dine høres litt ufordragelige ut jeg, hi, ser for meg de sitter der som små lys og " du kan få den siste bollen, storebror. Nei, du skal få den, lillebror. Jeg vet, vi deler den i tre like deler, en til deg, en til meg og den siste til sultne barn i Afrika".

Skrevet

Synes barna dine høres litt ufordragelige ut jeg, hi, ser for meg de sitter der som små lys og " du kan få den siste bollen, storebror. Nei, du skal få den, lillebror. Jeg vet, vi deler den i tre like deler, en til deg, en til meg og den siste til sultne barn i Afrika".

Jeg tror jeg sovnet litt i sted og våknet opp i Bakvendtland. Eller er du Ayn Rand?

Skrevet

Herregud, hva er galt med folk? Sitter alle å lærer barna sine at det er om å gjøre å få mest til seg siden så mange tydeligvis følte seg truffet her?

Så til Hi: er selv alene med en sønn som er slik, og for oss er det helt naturlig å dele. Tror kanskje du må sette deg ned å snakke med samboeren din om dette, finn ut om dere kan finne en løsning. Slik det er nå så blir jo egentlig dine barn 'straffet' for å være snill. Nei, men skal ikke forvente å få noe igjen om man gir noe, men er det f.eks. Slik dere sparer til noe så må nå det gjelde de som bidrar....

Anonymous poster hash: fcf2d...215

Skrevet

Synes barna dine høres litt ufordragelige ut jeg, hi, ser for meg de sitter der som små lys og " du kan få den siste bollen, storebror. Nei, du skal få den, lillebror. Jeg vet, vi deler den i tre like deler, en til deg, en til meg og den siste til sultne barn i Afrika".Anonymous poster hash: d5821...61f

Jeg tror jeg sovnet litt i sted og våknet opp i Bakvendtland. Eller er du Ayn Rand?Anonymous poster hash: 92722...332

Takk, men dessverre kan jeg ikke si meg verdig den rollen. Poenget mitt er at det går an å være fine, kjekke unger som er snille med hverandre uten at en nødvendigvis sparer den siste sjokoladebiten til søsknene istedenfor å ta den selv. Men hi ( er det deg?) fremstiller stebarna som griske hyener som henger over bordet og stapper kjeften full, bare for å forhindre at noen andre får, og det blir helt feil!

Skrevet

Synes barna dine høres litt ufordragelige ut jeg, hi, ser for meg de sitter der som små lys og " du kan få den siste bollen, storebror. Nei, du skal få den, lillebror. Jeg vet, vi deler den i tre like deler, en til deg, en til meg og den siste til sultne barn i Afrika".Anonymous poster hash: d5821...61f

Jeg tror jeg sovnet litt i sted og våknet opp i Bakvendtland. Eller er du Ayn Rand?Anonymous poster hash: 92722...332
Takk, men dessverre kan jeg ikke si meg verdig den rollen. Poenget mitt er at det går an å være fine, kjekke unger som er snille med hverandre uten at en nødvendigvis sparer den siste sjokoladebiten til søsknene istedenfor å ta den selv. Men hi ( er det deg?) fremstiller stebarna som griske hyener som henger over bordet og stapper kjeften full, bare for å forhindre at noen andre får, og det blir helt feil!

Nei, det er ikke meg, og jeg har ikke stebarn, men mine er helt like det hi beskriver, og jeg trodde virkelig det var ganske normalt. De har stor omsorg og omtanke for hverandre, er rause med ting, godis, handlinger og komplimenter, både innad blant hverandre og mot andre voksne og barn. Vi sparer også sammen. Barna legger ikke på mye, selvfølgelig, men treåringen er superstolt når han kan legge på et kronestykke. De eldste vil gjerne bidra med mer (typ alle bursdagspengene sine), men da stopper vi dem selvfølgelig. Her i familien tar vi vare på hverandre og andre, og det har jeg inntrykk av at andre rundt oss også gjør.

Skrevet

Nei, det er ikke meg, og jeg har ikke stebarn, men mine er helt like det hi beskriver, og jeg trodde virkelig det var ganske normalt. De har stor omsorg og omtanke for hverandre, er rause med ting, godis, handlinger og komplimenter, både innad blant hverandre og mot andre voksne og barn. Vi sparer også sammen. Barna legger ikke på mye, selvfølgelig, men treåringen er superstolt når han kan legge på et kronestykke. De eldste vil gjerne bidra med mer (typ alle bursdagspengene sine), men da stopper vi dem selvfølgelig. Her i familien tar vi vare på hverandre og andre, og det har jeg inntrykk av at andre rundt oss også gjør.

Hvis du forøvrig mener sammenligningen med Rand var et stort kompliment står vi nok så langt fra hverandre i ideologi at enhver diskusjon er fånyttes. Vi får i beste fall være enige om å være uenige.

Skrevet

Jeg fikk deling helt opp i halsen da jeg var yngre, for moren min tok begrepet og løp løpsk med det. Jeg kunne ha spart den beste snopen i snopeposen til slutt når hun bestemte seg for at den skulle hun få, med en lang leksjon i å dele om jeg protesterte. Om jeg spurte om hun ville ha en tyggi ville hun gjerne ha tre, med samme dele-leksjon. Vi søsken kunne få hver vår bok i en serie, kjipt å ha bok nr 3 og måtte vente på at folk skulle lese nr 1 og 2 først.

Ble jo til at en satte seg selv først, for hvis ikke fikk vi ikke noe. Kanskje hi skal lære stebarna å dele på en konstruktiv måte istedenfor å sammenligne sine barn som engler og dem som gribber

Skrevet

Jeg fikk deling helt opp i halsen da jeg var yngre, for moren min tok begrepet og løp løpsk med det. Jeg kunne ha spart den beste snopen i snopeposen til slutt når hun bestemte seg for at den skulle hun få, med en lang leksjon i å dele om jeg protesterte. Om jeg spurte om hun ville ha en tyggi ville hun gjerne ha tre, med samme dele-leksjon. Vi søsken kunne få hver vår bok i en serie, kjipt å ha bok nr 3 og måtte vente på at folk skulle lese nr 1 og 2 først.

Ble jo til at en satte seg selv først, for hvis ikke fikk vi ikke noe. Kanskje hi skal lære stebarna å dele på en konstruktiv måte istedenfor å sammenligne sine barn som engler og dem som gribber

Det er viktig at ønsket om å dele kommer fra barna selv, og ikke blir påtvunget dem.

Skrevet

Ble jo til at en satte seg selv først, for hvis ikke fikk vi ikke noe. Kanskje hi skal lære stebarna å dele på en konstruktiv måte istedenfor å sammenligne sine barn som engler og dem som gribberAnonymous poster hash: d5821...61f

Det er viktig at ønsket om å dele kommer fra barna selv, og ikke blir påtvunget dem. Anonymous poster hash: 92722...332

Men da bør kanskje hi komme ned fra sin høye hest og lære dem å dele?

Skrevet

Hi det høres ut som du har gjort mye rett i oppdragelsen 😃 og mange som tydeligvis oppdrar små egoister føler seg truffet her hehe.

Anonymous poster hash: 21ce2...995

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...