Gå til innhold

Kan 13 åringen passe 6 åringen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har to barn på 13 og 6 år. Har så smått begynt å tenke at 13 åringen kanskje kan passe 6 åringen om jeg vil ta meg en kinotur/venninnekveld en gang i blandt? Går det eller er det for tidlig?

Anonymous poster hash: 2d2b4...85f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ikke gjort det, men tror mange synes det er helt greit. Jeg synes ikke barn skal ha et så stort ansvar.

Skrevet

Jeg hadde gjort det, men det må være oppt il barnet. Jenta jeg bruker som barnevakt (en av nabo jentene) er 13 år. Hun kan komme på ettermiddagen om jeg må jobbe, må på foreldre møte e.l. Da lager hun lett mat som pølser eller pizza, hun legger de minste gjør lekser med 7 åringen og rydder opp etter lek i stua (hun er bare helt fantastisk!!) Hun får selvfølgelig betalt. Hun er kjempe glad for å tjene egne penger, og liker ansvaret.

Men, siden hun fortsatt er ung sitter hun ikke sent utover kveld/natt det seneste hun har sittet er til 21.30. Vanligvis sitter hun ikke senere en kl 21. Hun har også foreldre rett i nabolaget, så skulle hun bli usikker på noe kan hun ringe hjem og be om hjelp. Dette har jeg snakket med mammaen hennes om, og det er ok.

Skulle din 13 åring være barnevakt, er det jo mulig og alliere deg med en nabo slik at skulle noe skje kan hun ringe dem og be om hjelp?

Unasett lykke til : )

Skrevet

Jeg passet søsken på to år da jeg var på samme alder. Kunne nok gjort det for kort tid hvis jeg kunne nås på tlf. og da være hjemme på noen minutter, men ikke ellers. Forutsatt at 13-åringen er moden og ansvarlig.

Anonymous poster hash: 6cacb...531

Skrevet

Jeg ville ikke hatt problem med det, så fremt den eldste er ansvarsfull og den yngste hører på eldste.

Anonymous poster hash: 97859...4f1

Skrevet

Ja, hvis 13-åringen syns det er greit. Har gjort det selv, uten problemer.

Skrevet

13-åringen skal være særdeles umoden for ikke å kunne passe en 6-åring. Spesielt siden det bare gjelder på kveld. Over natten derimot ville jeg ikke gjort det.

Skrevet

Med mindre 13 åringen ligger 5 år bak i modenhet eller 6 åringen er en totalt rabiat unge som ikke er i stand til å følge beskjeder ser jeg ikke noe problem i det.

Anonymous poster hash: 591c1...744
Skrevet

Sier bare 13 år glemmer at dei har ei bror el søster når dei konsentrerer seg om noe som er kjekt.

Anonymous poster hash: 87ede...a08
Skrevet

Sier bare 13 år glemmer at dei har ei bror el søster når dei konsentrerer seg om noe som er kjekt.

Normale 13 åringer som har fått en brukbar oppdragelse gjør ikke det.

Skrevet

Som barn hadde jeg selv barnevakter som var mellom 13-16.

Passet min egen søster (8 år yngre) fra jeg var 12. Da jeg var 13 satt jeg barnevakt for naboer, for barn mellom 2-6 år. Noen ganger tok jeg legginga også. Dette var før mobiltelefon, så hadde ofte ikke mulighet å kontakte foreldrene. Hadde heller aldri behov for det. Satt noen ganger bare 2-3 timer, andre ganger 6-8 timer. Fra kvelden og utover natten.

Jeg har selv ved et par anledninger hatt et søskenpar på 10 og 12 år til å passe mine barn på 5 og 7. Det gikk helt fint.

Så jeg synes det høres rart ut at en 13 åring ikke kan passe egne yngre søsken...

Men det kommer selvsagt litt an på barna. Det går jo an å prøve i kortere perioder av gangen. F.eks 1 - 2 timer. Hvis det går bra, så går det an å utvide.

Anonymous poster hash: 736ca...e75

Skrevet

En 1.klassing og en 7.klassing kan da fint være hjemme alene et par timer mens du går på kino.

Min 12-åring synes det er koselig å passe lillesøster på 6 år han. Har gjort det noen ganger når jeg f.eks må på et foreldremøte e.l.

Da hjelper han henne til sengs, leser litt for henne osv. De koser seg skikkelig og jeg anser det som fin kvalitetstid sammen for dem.

Men jeg har aldri vært borte mer enn 2-3 timer da, og har alltid vært hjemme i god tid før 12-åringens sengetid.

Anonymous poster hash: d25f5...607

Skrevet

JA det vil jeg tro er greit. Selv "kastet" jeg ut mormor som 12 åring da hun var barnepike for meg og min søster. Etter det var vi hjemme alene når foreldrene mine skulle noe. Men så har jeg alltid vært snusfornuftig og ansvarsfull, samt lage middager og bakte fra jeg var 10 år :)

Skrevet

Det er HELT greit med mindre 13-åringen er særdeles uansvarlig. Jeg startet selv som barnevakt når jeg var 12. Satt både dagtid og kveld, for barn helt ned i 6  mndr.

Selv hadde jeg da eldste var 8 mndr 1 uke der jeg måtte pusse opp på dagtid. Da hadde jeg en jente på 11 år som hadde ansvar for mitt barn. Hun var hjemme hos meg sammen med sin søster på 13 som passet en annen baby på 12 mndr. De var en del hjemme, men også ute på trilleturer i nabolaget og til Nærsenteret.

Skrevet

Når jeg jobber kveldsvakt (er sykepleier), så må av og til min mor passe på barnet mitt, siden samboer av og til også jobber kveld. Jeg fikk vite av min mor, at bror på 12 år hadde passet min 7 åring i 5 timer. Jeg sa, hva i alle dager, det er jo uansvarlig, men det hadde visst gått veldig bra. Mamma var på et møte 5 min unna, og hadde med tlf, og de har Hustlf og min bror vet godt mammas nr. De hadde også avtale med naboen at de kunne gå dit om det skulle være noe akutt. 12 åringen syns det var stas å passe mitt barn. Han lagde arme riddere til sønnen min, fikk han til å pusse tenner og til å legge seg kl 20. Han har spurt om å få passe han fler ganger også, og sønnen min syns også det er veldig stas.

Så om 13 åringen din er moden nok, syns det er greit, og 6 åringen er villig til å høre på 13 åringen, og de kan nå deg på tlf, så er det helt greit.

Anonymous poster hash: 6aa36...10d

Skrevet

Normale 13 åringer som har fått en brukbar oppdragelse gjør ikke det.

Korleis veit du det ?

Barn er barn og at det skjer kan tilogmed den beste oppdragelse gjør det. 

Skrevet

Skulle det skje noe kan detta slå tilbake på 13 åringen. Redd, angst rett og slett skape angst til barnet. Legg ikkje for store byrder til eit barn.

Skrevet

Jeg ser ikke problemet.  Min 12-åring passer av og til 8-åringen.  Det går helt fint.  Når de er alene hjemme er jeg alltid tilgjengelig på telefon, vi bor i et velfungerende nabolag der vi har mange gode venner osv.  

8-åringen klarer også fint å være helt alene hjemme.  Da kontrollerer jeg at telefonen er ladet og tilgjengelig før jeg går.  Jeg går heller aldri langt, men f.eks. på en kjapp handletur. 

Jeg har stor tro på å begynne tidlig og forsiktig med å være alene hjemme. Ungene mine er hverken husredde eller mørkredde og synes det er stas å være alene hjemme.   

Anonymous poster hash: 5851c...5b8
Skrevet

Ja, det er absolutt helt greit. Min 12-åring passer søstera på snart 5 år.

Skrevet

Ja det må da være greit. Når jeg var 13 satt jeg barnevakt for flere i nabolaget. Mange sv disse barna var jo babyer også, så en 6-åring må jo gå helt fint.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...