Gå til innhold

Kan man bli uføretrygded for en periode?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gjelder ikke meg. Men hørte ei bekjent når jeg var på besøk her om dagen som snakket om at hun bar nå blitt uføretrygded for 3 år så nå skulle hun nye livet før det bar ut i jobb igjen.

Anonymous poster hash: aadf1...d18

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Det kan man ikke.

Anonymous poster hash: aff59...5c2
Skrevet

Ja, det kan du. Før var det noe som het midlertidig ufør. De har gått bort i fra det nå. Det uføreordningen som er i dag skal gjøre det lettere å til slutt ende i ordinært arbeid.

Hva din venninne mener med å nyte liver i 3 år for så å ut i arbeid igjen vet jeg ikke, men tror nok ikke det er slik det fungerer.

Skrevet

Ja, det kan du. Før var det noe som het midlertidig ufør. De har gått bort i fra det nå. Det uføreordningen som er i dag skal gjøre det lettere å til slutt ende i ordinært arbeid.

Hva din venninne mener med å nyte liver i 3 år for så å ut i arbeid igjen vet jeg ikke, men tror nok ikke det er slik det fungerer.

Man får ikke uføretrygd hvis man på sikt kan gå ut i ordinært arbeid, da er det andre støtteordninger som gjelder.

Skrevet

Nå er det veldig vanskelig å få uføretrygd da. Men AAP er litt lettere å få. Jeg har vel egentlig vært syk hele mitt voksne liv, ca 15 år. Og nav prøver og prøver å få meg i jobb. Men jeg blir bare syk, og de kan selv ikke finne ut hvilken jobb jeg kan fungere i. Men ufør, nei det skal jeg ikke bli.

Anonymous poster hash: 15ae0...06e
Skrevet

Nei, midlertidig ufør er det ingenting som heter lenger. Du blir enten varig ufør eller får arbeidsavklaringspenger.

Arbeidsavklaringspadnger kan du få i max 4 år, de årene skal da brukes på det som kreves for å komme i jobb igjen, utredning, behandling, omskolering, praktis, arbeidsutprøving osv. Man kan ikke bare sitte på ræva, man skriver en oppfølgingsplan og må følge denne.

Er man ikke ferdig avklart på 4 år forlenger de bare perioden, jeg er på femte året med aap og fremdeles i behandling. Ting tar tid i spesialisthelsetjenesten, ventelistene milelange...

Anonymous poster hash: 76ad4...d6e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...